”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2023 16:28
Legato skrev: 22 nov 2023 16:04
...] Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest :shock:

Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.

Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.

Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
Om jag var rejält intresserad av att köpa en i4 skulle jag börja med att göra en konfig. på datorn. Om jag hade något som kändes oklart eller som jag ville dubbelkolla eller fråga om så skulle jag boka tid med en säljare hos en BMW-återförsäljare för att räta ut de här frågetecknen. Antingen skulle den konfig. jag gjort på datorn kvarstå, eller så skulle den ha blivit korrigerad ihop med säljaren. Därefter skulle jag be om ett bästa pris. Sen skulle jag gått hem och 'sovit på saken' (or some such). Kanske hade jag kollat med andra återförsäljare ifall de hade kunnat ge ett bättre pris. Det borde ju vara rätt enkelt att göra när man väl har en konfig...

Som jag förstått det så missade t.ex. iAkita på ngt sätt det utökade shadowline-paketet...

viewtopic.php?p=749286#p749286
Precis just detta har jag exakt noll intresse av att göra och det dödar en hel del av intresset för bilen.

Taycan är iofs ännu värre...

Tesla har varit helt fantastiska med att ta bort massor av helt onödig friktion som detta. Friktion som kostar tid, pengar och intresse (åtminstone för mig).

Köper man en bil för att ha den i 5-10 år så har jag full förståelse för att man kan intressera sig för varenda liten detalj. För mig som älskar omväxling så är det dock helt ointressant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

Legato skrev: 22 nov 2023 17:19
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2023 16:28
Legato skrev: 22 nov 2023 16:04
...] Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest :shock:

Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.

Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.

Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
Om jag var rejält intresserad av att köpa en i4 skulle jag börja med att göra en konfig. på datorn. Om jag hade något som kändes oklart eller som jag ville dubbelkolla eller fråga om så skulle jag boka tid med en säljare hos en BMW-återförsäljare för att räta ut de här frågetecknen. Antingen skulle den konfig. jag gjort på datorn kvarstå, eller så skulle den ha blivit korrigerad ihop med säljaren. Därefter skulle jag be om ett bästa pris. Sen skulle jag gått hem och 'sovit på saken' (or some such). Kanske hade jag kollat med andra återförsäljare ifall de hade kunnat ge ett bättre pris. Det borde ju vara rätt enkelt att göra när man väl har en konfig...

Som jag förstått det så missade t.ex. iAkita på ngt sätt det utökade shadowline-paketet...

viewtopic.php?p=749286#p749286
Precis just detta har jag exakt noll intresse av att göra och det dödar en hel del av intresset för bilen.

Taycan är iofs ännu värre...

Tesla har varit helt fantastiska med att ta bort massor av helt onödig friktion som detta. Friktion som kostar tid, pengar och intresse (åtminstone för mig).

Köper man en bil för att ha den i 5-10 år så har jag full förståelse för att man kan intressera sig för varenda liten detalj. För mig som älskar omväxling så är det dock helt ointressant.

Så stort är inte problemet. Finns ganska omfattande paket nu så man behöver inte välja allt enskilt.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av tnjo »

Collin87 skrev: 22 nov 2023 15:10
Verdi_ skrev: 22 nov 2023 15:01
wannabee skrev: 22 nov 2023 13:10
Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.

Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Var väl nån Tesla som tappade taket också för den delen så det är lite tramsigt att dra upp det.

Intressant att du sitter och myser över hur "bra konstruerad" bilen är men struntar i upplevelsen du får som förare.

Är inte just upplevelsen väldigt individuellt?
Som vi också vet så är vissa bilar inte lika påverkade av torkarproblematiken heller.
Jag har exempelvis inte haft så mycket bekymmer med vår MY.
Fast att torkautomatiken är instabil över hela bilflottan är inte en komplimang till teslas genialitet, det är ett fiasko

Just nu sitter jag i bilen och det småsnöar, vilket gör att man behöver torka rutan kanske nån gång var 3e minut, men på auto så går torkarna som om det vore monsun ute, vilket stör sikten mer än det hjälper..

On topic, jag tror tesla är omsprunget rejält om 1-2 år av dom flesta andra bilmärkena om dom inte skärper sig rejält och kommer få se dalande försäljning, när laddnätverket var exklusivt var dom.untouchable
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10426
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Legato »

Verdi_ skrev: 22 nov 2023 17:21
Legato skrev: 22 nov 2023 17:19
SwedishAdvocate skrev: 22 nov 2023 16:28
Legato skrev: 22 nov 2023 16:04
...] Alldeles för stor del av min lediga tid går just nu åt till att vela kring vad jag ska ha för andrabil... Det senaste som snurrat är just i4M50 (med bra kampanjpriser), men nästa dag kan det lika gärna vara Highland P, Taycan, e-Tron RS, i-Pace eller EV6 GT som lockar mest :shock:

Mer on subject så håller jag inte med konsensus i tråden. Ja, Model Y har försämrats men för mig som tycker S/X/3 är mer spännande så har bilarna blivit mycket, mycket bättre totalt sett trots vissa solklara försämringar.

Finns också saker jag verkligen genuint hatar med allt annat än Tesla... Säljare, konfiguration av oändliga kombinationer i usla webbinterface och frånvaron av Rangers tex.

Fick min gamla Taxi-trea servad hemma på gården nyss när jag satt på jobbet. Så otroligt smidigt att inte behöva lyfta ett finger vid många typer av service/reparationer.
Om jag var rejält intresserad av att köpa en i4 skulle jag börja med att göra en konfig. på datorn. Om jag hade något som kändes oklart eller som jag ville dubbelkolla eller fråga om så skulle jag boka tid med en säljare hos en BMW-återförsäljare för att räta ut de här frågetecknen. Antingen skulle den konfig. jag gjort på datorn kvarstå, eller så skulle den ha blivit korrigerad ihop med säljaren. Därefter skulle jag be om ett bästa pris. Sen skulle jag gått hem och 'sovit på saken' (or some such). Kanske hade jag kollat med andra återförsäljare ifall de hade kunnat ge ett bättre pris. Det borde ju vara rätt enkelt att göra när man väl har en konfig...

Som jag förstått det så missade t.ex. iAkita på ngt sätt det utökade shadowline-paketet...

viewtopic.php?p=749286#p749286
Precis just detta har jag exakt noll intresse av att göra och det dödar en hel del av intresset för bilen.

Taycan är iofs ännu värre...

Tesla har varit helt fantastiska med att ta bort massor av helt onödig friktion som detta. Friktion som kostar tid, pengar och intresse (åtminstone för mig).

Köper man en bil för att ha den i 5-10 år så har jag full förståelse för att man kan intressera sig för varenda liten detalj. För mig som älskar omväxling så är det dock helt ointressant.

Så stort är inte problemet. Finns ganska omfattande paket nu så man behöver inte välja allt enskilt.
Det är din åsikt...

Jag tycker det suger, men än mer suger det att behöva förhandla med hopplöst trötta säljare för att överhuvudtaget få ett vettigt pris.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Blipblop »

Kom ihåg att han lever på sina klickrubriker.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av max001 »

wannabee skrev: 22 nov 2023 13:10
Har en Tesla Y utan radar men med parkeringssensor. Skulle inte vilja betala samma peng för en bil med sämre drivlina och infotainment och kanske utan uppdatering on the air. Jag är dessutom ingenjör och det gör att jag har ändå svårare att acceptera sämre drivlina (Toyotas första elbil tappade hjulen härom året) octavalve är ju att föredra hellre än ormboet som sitter på Ford Mustang. Teslas arbetssätt att de hela tiden inför ändringar i stället för ett fåtal gånger per år som traditionell bilindustri gillar jag som ingenjör.

Jag vill heller inte köpa från nån firma som precis har börjat med elbilar så jag råkar ut för alla barnsjukdomar och korkade konstruktioner typ hjulen ramlar av.
Lustigt argument att du väljer Tesla för att du är ingenjör. Det handlar väl mer om personliga preferenser att du inte kan tänka dig en annan bil än Tesla? Argumenten som flera skribenter har nämnt är ju giltiga men har olika värde & viktning beroende på just personliga preferenser.

Tesla gör ändringar OTA och det är väldigt smidigt. Men samtidigt har de ju underliga prioriteringar när det gäller vad de ska fixa. Torkarbladsautomatiken kan du väl som ingenjör knappast uppskatta? Inte heller de uppenbara kvalitetsbrister som framkommer här och där?
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av thebishop »

Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 22 nov 2023 17:10
taliz skrev: 22 nov 2023 16:41
OfarligTesla skrev: 22 nov 2023 15:40
taliz skrev: 22 nov 2023 15:26
Dumpade du i4an?
Japp, lite tråkigt då jag tyckte det var en trevlig bil som helhet även om jag tyckte den hade sina brister också. Tyvärr är galenskap det att ha bil när man bor mitt i Stockholm som vi gör och kör som mest kring 500 privata mil om året, så när jag räknade ut hur mycket totalkostnaden för bil varit de senaste 6 åren så gjorde vi oss av med i4an rätt snabbt. Var helt enkelt inte värt sådana summor för den bekvämligheten.

Men under nästa år så kan tjänstebil bli aktuellt och då blir den ekonomiska kalkylen något helt annat, i så fall blir det till att hitta någon elbil som ryms i den policyn och där är något som en Model 3 RWD väldigt konkurrenskraftig för sitt pris.
Ja, när jag bodde där åkte jag taxi vid behov. Billigare och smidigare(slippa böka med parkering). Såg det som att jag hade en egen privatchaufför. :lol:
Annars cyklade jag, körde mc om jag var lat(gratis mc-parkering överallt i innerstan på den tiden), eller tog tuben.

Tjänstebil verkar väldigt sällan fördelaktigt IMO. Ofta verkar folk som väljer det antingen inte förstå alla dolda kostnader(som minskad pension om man har förhållandevis hög lön), eller blunda för dem.

Finns massa anledningar att ha bil även om man bor mitt i stan.
Mm, tex att man bosatt sig på fel ställe. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.
Ingen motsättning.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 22 nov 2023 18:53
Mm, tex att man bosatt sig på fel ställe. ;)

Njae. Beror på vilket liv man lever.

Fritidshus, anhöriga, hobbies, ungarnas intressen, jobb...

Sommarstuga, åldrande föräldrar på hemorten som behöver stöttning, golf, skidåkning, fjällsemestrar, fotbollscuper, badmintonsturneringar, hockeyträningar, kringflackande arbete typ "chefsansvar för flera kontor i Mälardalen på större företag", skiftjobb med obekväma tider osv osv.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Verdi_ »

taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Bedömer du Teslas funktion utan USS, radar och regnsensor som acceptabel? Genuin fråga.
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av PiCa »

Äger min första Tesla, en Y RWD. Dvs utan varesig sensorer, radar eller regnsensor.

Har tidigare haft Nissan Leaf och ett gäng olika Skoda Octavia.

Är grymt nöjd med Teslan och har väldigt svårt att tro att nästa bil inte skulle bli en Tesla.

Hade backkameran varit lika lågupplöst som på Leafen så hade jag nog saknat backsensorerna. På Leafen hade de ju dessutom förmågan att larma i tid och otid, för löv, snö mm.
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Tomsgbg »

Har precis skaffat mig första Teslan som dessutom är första elbilen här hemma. MY RWD-23 Berlin.
Är även jag väldigt nöjd med bilen totalt sett.
Visst finns de saker som kunde varit bättre men helheten väger upp.

Har inga problem med vindrutetorkarna alls som tur är.
Det jag däremot inte tycker är bra är att parkerings sensorerna är borta.
Det kamera baserade systemet kan aldrig bli lika bra hur mycket dom än försöker.
Får hoppas dom sväljer stoltheten när de blir dags att byta till en ny Tesla om 3år och har löst detta.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av taliz »

Verdi_ skrev: 22 nov 2023 19:02
taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Bedömer du Teslas funktion utan USS, radar och regnsensor som acceptabel? Genuin fråga.
Ja
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
psaaf
Inlägg: 37
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av psaaf »

Collin87 skrev: 22 nov 2023 15:10
Är inte just upplevelsen väldigt individuellt?
Som vi också vet så är vissa bilar inte lika påverkade av torkarproblematiken heller.
Jag har exempelvis inte haft så mycket bekymmer med vår MY.
Möjligen att vissa äldre S/X som faktiskt hade regnsensor var bättre. Annars tror jag att alla är lika dåliga. Det är nog bara att vissa personer har en större tolerans för eländet. Antagligen samma personer som glatt far omkring med både blinkers och torkare igång trots att det varken regnar eller finns nån korsning i närheten :D

Det stör mig ännu mer när jag tänker på att det är så mycket annat med bilen (Model 3) som jag verkligen gillar:
- Det tilltalar mig hur effektiv den är och att man får samma räckvidd som många konkurrenter trots deras betydligt större batteripaket.
- Förhållandevis låg vikt för en elbil vilket bidrar till körglädjen.
- Infotainmentsystem och användargränssnitt är det bästa jag använt. Hästlängder före konkurrenterna.
- Bara en sån sak som telefonen istället för bilnyckel, som man nu tar för givet. Kollegans i4 har ingen motsvarande NFC/BT-baserad lösning utan kommunikation sker app->server->bil med oundviklig fördröjning. Osäker på hur konkurrenterna ligger till här, möjligen erbjuder BMW det som ett tillval.
- Sedan gillar jag verkligen att Tesla vågar bryta gamla mönster.

Ljudisoleringen lämnar en del att önska och sätena hade gärna fått vara mer skålade. Men bägge dessa sakerna är väl förbättrade i Highland. Annars återstår bara torkarautomatiken som i det närmaste driver mig till vansinne :evil:
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Melon Must »

Regnsensorn har jag inget problem med även om den inte är perfekt. Torkar av kamerans med en våtservett om den går utan anledning. Har en Y med parkeringssensorer och det är jag verkligen glad för. Har man köpt en ny bil så är det verkligen den minsta lyxnivån man vill ha på en ny bil. Inget argument att man ”skall lära sig parkera”. Man skulle ju kunna klara sig med en bil utan AC också, - bara veva ner rutorna som man gjorde förr på sommaren!
Med det sagt så har jag bara kört Polestsr och skulle aldrig byta ner mig till det, känns som stenålder i jämförelse.
Ramagon
Inlägg: 10
Blev medlem: 28 mar 2023 19:42

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Ramagon »

Jag har haft min Y LR nu sedan mitten Oktober. Kört 600 mil främst i jobbet.

Överlag väldigt nöjd. Blev avrådd dubbdäck pga buller exempelvis men tycker ändå bilen är mycket tystare än min 2020 XC60 B5 jag hade innan. Förbrukningen är riktigt bra, skön att sitta i, mycket plats.

Handen på hjärtat hade jag dock hellre tagit typ 350 HK istället för 500 eller vad det är och fått regnsensor och radar. Jag behöver inte 0-100 på 4.7s… Även om de i mitt fall fungerar rätt tillfredsställande. Parkeringssensorerna via kamera fungerar faktiskt bra för mig även om jag inte litar på de, lika lite som jag litade på de i Volvon.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Dinsdale »

Melon Must skrev: 23 nov 2023 01:01
Regnsensorn har jag inget problem med även om den inte är perfekt. Torkar av kamerans med en våtservett om den går utan anledning. Har en Y med parkeringssensorer och det är jag verkligen glad för. Har man köpt en ny bil så är det verkligen den minsta lyxnivån man vill ha på en ny bil. Inget argument att man ”skall lära sig parkera”. Man skulle ju kunna klara sig med en bil utan AC också, - bara veva ner rutorna som man gjorde förr på sommaren!
Med det sagt så har jag bara kört Polestsr och skulle aldrig byta ner mig till det, känns som stenålder i jämförelse.
Utveckla gärna vad som känns som stenålder med Polestar (2?), jag funderar på att byta till en sån :-)
Tycker Polestar 2 verkar vara en mer traditionell bil med funktionalitet (tex radar och led matrix) som inte kan återtas i en framtida nedgradering såsom radarn avaktiverats på min Model 3. Senaste årsmodellen verkar relativt snål också.

Varför jag tvekar inför att köpa en Tesla igen:
Man plockar bort hårdvara som för mig är en stor anledning till köpet av bil. Jag köpte bilen med radar, den avaktiverades via en uppgradering som visade sig vara en nedgradering. Nästa sak de tar bort är garanterat parkeringssensorerna.
Man envisas med egna lösningar när det finns fungerande från hyllan. Regnsensor tex. Döda-vinkel-kamera på skärmen som sitter till höger när man blinkar vänster istället för en lampa vänster backspegel (åtgärdat på Highland). Hur många tittar åt höger när de byter fil åt vänster??
Man skyller på att hårdvaran är kass och avaktiverar den när det i själva verket är de egna programmeringskunskaperna som är kassa. Man klarar inte av att hantera radar och kamera samtidigt, trots att det går utmärkt för andra företag att göra det.
Eftersom bilen är en dator på hjul: prioriteringen av funktioner som ska lösas är helt galen. Automatisk avbländning tog flera år att få på plats, och enda anledningen till att det kom på plats verkar vara att de blev anmälda till EU eller vad det var. Då helt plötsligt gick det att lösa på bara nån månad! Automatiska vindrutetorkare är ju också kassa och det ignorerar man också.
Korkad design med glastak som vetter framåt. Stenskottsmagnet. Balken som sitter i mitten gör att man i baksätet ändå får sikten skymd uppåt, så vad ska man med glastaket till egentligen?
Korkad design bakom framhjulen där det samlas sand och grus.
Korkad design på själva bilen som gör att den blästrar sig själv, utan att man erbjuder något original-skydd för utsatta delar (delvis löst på Highland).
Smittar Elon Musks allt mer märkliga åsiktsyttringar av sig för mycket på bilmärket blir det också en avskräckande faktor, det är ju trots allt honom jag gynnar i slutänden med mina pengar.

Teslas starka sida är hur snålt de går. Det är fortfarande klassledande. Jag har lika lång räckvidd i min SR+ på 55 kWh som en Polestar 2 av samma årgång med 75 kWh batteri eller vad det är. Om jag kommer in till en supercharger och där står en Polestar eller en volkswagen är det nästan alltid så att när jag är färdigladdad och lämnar står samma Polestars och VW fortfarande kvar. Men vår räckvidd är ungefär samma, så de måste ladda något otroligt segt tänker jag. Dessutom väldigt smidigt att slippa hålla på med appar bara för att snabbladda, det räcker att trycka på knappen på laddhandtaget. Pris/räckvidd är det som gör att jag ändå skulle överväga en Tesla igen.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1115
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Airlift »

……om det fanns någon konkurrent som kom ut med något bättre, som helhet, till samma prislapp.

Sen är det ju vad som är viktigast och i vilken ordning man sätter sina kriterier.

Efter att ha haft 30-talet bilar så börjar iaf jag inse att ingen lyckas ”bocka av alla boxar”.

Typexempel;
Skulle aldrig byta till en Highland av den anledningen att den då ”bockar av” färre boxar och de den istället ”bockar av” är mindre viktiga..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av tnjo »

taliz skrev: 22 nov 2023 18:56
thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Som ingenjör vill jag ha acceptabel funktion, med så lite komplexitet som möjligt.
Less is more.

Vad är minst komplext och ger acceptabel funktion?
Beprövade metoder med riktig regnsensor /radar och uss sensorer som funkat i årtionden

Eller försöka skriva en ML implementation med kameror för att göra samma saker med tveksamt resultat (dessutom med avsaknaden av den viktigaste frontkameran)
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
Peter_D
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 02 jan 2020 18:48

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Peter_D »

Fast är inte Teslas brister också en bra affärsmöjlighet för andra?
I åratal har köpare av olika tesla-modeller behövt köpa till småsaker som Tesla snålat på så som kraftigare lampor i dörrar, under stolar, eller insynsskydd eller krokar jackor. Detta har gett en hel drös med små tesla-butiker som poppat upp i varje land Teslor säljs i. Nu ökar försäljningen av "S3XY buttons" kraftigt då inte bara ägare av nya S o X behöver en extra knapp för höger blinkers utan nu även model 3 (och inom något år även model Y).
De senaste dumsnåla besluten ökar försäljningsmöjligheterna för alla SMOG, Hamphi, Tässla m fl butiker.
Jag står själv nu med en kundkorg på 3-4000 sek för att komplettera en ny bil som kostar 1,2 M sek. Precis som jag fick göra för 4 år sedan efter min första model S. helt galet men för den som gjort sin research inför köp på en Tesla-bil så får man räkna in dessa extra kostnader i budgeten för att få en komplett bil.
Nu väntar vi bara på när första butik ska erbjuda lite mer paketerade lösningar för olika Tesla-modeller. Det blir nog både en o annan som är beredda att lägga 10-20k på att få en bil utrustad med utraljudssensorer/frontkamera, blinkersspak (eller knappar) mm. Bilarna i övrigt är ju bra, om än inte helt "färdiga"...
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av Maw »

Peter_D skrev: 23 nov 2023 07:27
Fast är inte Teslas brister också en bra affärsmöjlighet för andra?
I åratal har köpare av olika tesla-modeller behövt köpa till småsaker som Tesla snålat på så som kraftigare lampor i dörrar, under stolar, eller insynsskydd eller krokar jackor. Detta har gett en hel drös med små tesla-butiker som poppat upp i varje land Teslor säljs i. Nu ökar försäljningen av "S3XY buttons" kraftigt då inte bara ägare av nya S o X behöver en extra knapp för höger blinkers utan nu även model 3 (och inom något år även model Y).
De senaste dumsnåla besluten ökar försäljningsmöjligheterna för alla SMOG, Hamphi, Tässla m fl butiker.
Jag står själv nu med en kundkorg på 3-4000 sek för att komplettera en ny bil som kostar 1,2 M sek. Precis som jag fick göra för 4 år sedan efter min första model S. helt galet men för den som gjort sin research inför köp på en Tesla-bil så får man räkna in dessa extra kostnader i budgeten för att få en komplett bil.
Nu väntar vi bara på när första butik ska erbjuda lite mer paketerade lösningar för olika Tesla-modeller. Det blir nog både en o annan som är beredda att lägga 10-20k på att få en bil utrustad med utraljudssensorer/frontkamera, blinkersspak (eller knappar) mm. Bilarna i övrigt är ju bra, om än inte helt "färdiga"...
Jag är inte intresserad av att klpa en Kit Car som vardagsbil ;)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 jul 2016 09:19

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av jonasperh »

3:an blev bättre de tre åren vi hade den, massa nya funktioner.
Y:n har snarare blivit sämre, tänker då främst på att radarn av-aktiverades och vision baserade AP är sämre (längre follow distance, smuts på rutan får torkarna att balla ur t.ex).
Nästa bil när vi byter om drygt 1 år blir ingen Tesla, om de inte backar på parkerings-sensorerna och borttagandet av spak för blinkers. Sen är Elons beteende det senaste och strejken lite extra salt i såren.
Synd egentligen för enormt nöjd med Y:n i övrigt. Men Polestar 4 ser intressant ut tycker ja.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: ”Därför skulle jag inte köpa en Tesla” - igen

Inlägg av wannabee »

thebishop skrev: 22 nov 2023 18:53
Som ingenjör vill jag ha HUD, radar, USS, bakhjulsmedstyrning och Autopilot som är handsfree i motorvägsfart. Och fungerande automatiskt helljus och torkare. Och carplay. Och tyst kupé. Och bra dämpning.

Det klart, hade velat ha detta oavsett om jag var ingenjör.
Du hade inte brytt dig om hur hållbart lull- lullet du vill ha är?

Min förra bil hade jag ett par decennier, jag köpte ett pålitligt märke, så det blev inga fel eller större underhåll av motor och drivlina, endast luftfilter, olja, tändstift, bromsbackar, bromsklossar. På slutet började karossen att rosta här och där.

BMW brukar en amerikansk mekaniker klaga på senare årsmodeller att de har mycket plast ihop med motorn. Dessa går ofta sönder då de blivit spröda med åren och sådant.

Han brukar säga att det kan vara ganska bekymmersfritt för första ägaren som bara äger bilen några år när den är ny, men att senare ägare är mer beroende av hur klokt bilen är konstruerad.

En annan sak är hybridbilar med två drivlinor. Man vill inte ha dubbelt så många delar som kan krångla och man vill inte ha dubbelt så många delar att serva.

Men har man bara bilen några år när den är ny, behöver man inte bry sig. Jag hör inte till de ägare som bara har en bil ett fåtal år.
Skriv svar