Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Någon som har lust att pm:a mig med regnr på en ny M3 P så kan jag se till att den och resten blir rätt matchade på car.info.
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Någon som har lust att pm:a mig med regnr på en ny M3 P så kan jag se till att den och resten blir rätt matchade på car.info.
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Någon som har lust att pm:a mig med regnr på en ny M3 P så kan jag se till att den och resten blir rätt matchade på car.info.
You've got PM
Stort tack! Nu bör de matchas korrekt
Japp, nu står det Performance men 517hk är ju lite önsketänkande
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 maj 2024 10:35
av holden
Nu kom SMS:et, dock inga tillgängliga tider att boka.
Ni som går i väntans tider - vet ni hur Tesla kommer lösa den nya blockaden av reg-skyltarna? Kan vi förvänta oss någon försening pga det?
Tesla löser det, är inga problem. Fråga mig inte hur men leveranser sker som vanligt.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 24 maj 2024 14:37
av holden
Hur funkar det egentligen, jag har en slutfaktura på hela totalbeloppet i appen fast bilen ska finansieras till 65% via DNB och enligt dom ska jag få en faktura på kontantinsatsen en vecka före upphämtning, verkar det riktigt? Så det inte är nåt sånt som gör att jag inte kan boka upphämtning.
Hur funkar det egentligen, jag har en slutfaktura på hela totalbeloppet i appen fast bilen ska finansieras till 65% via DNB och enligt dom ska jag få en faktura på kontantinsatsen en vecka före upphämtning, verkar det riktigt? Så det inte är nåt sånt som gör att jag inte kan boka upphämtning.
Jag har iaf inte betalat något ännu, bara godkänt finansieringen.
Hur funkar det egentligen, jag har en slutfaktura på hela totalbeloppet i appen fast bilen ska finansieras till 65% via DNB och enligt dom ska jag få en faktura på kontantinsatsen en vecka före upphämtning, verkar det riktigt? Så det inte är nåt sånt som gör att jag inte kan boka upphämtning.
Jag har iaf inte betalat något ännu, bara godkänt finansieringen.
Och hela beloppet står på slutfakturan, alltså inte bara kontantdelen?
Nej, det är samma för mig alltså inget spikat datum för upphämtning utan bara det som står på fakturan, ej SMS. På car.info står det M3 long range awd. I transportstyrelsens app står det att det är 20 tumshjul på båda axlarna vilket ju inte stämmer(?).
Någon som har lust att pm:a mig med regnr på en ny M3 P så kan jag se till att den och resten blir rätt matchade på car.info.
You've got PM
Stort tack! Nu bör de matchas korrekt
Japp, nu står det Performance men 517hk är ju lite önsketänkande
I'm afraid those are the US specs. 517hp are 510bhp, exactly the declared US power output.
Hur funkar det egentligen, jag har en slutfaktura på hela totalbeloppet i appen fast bilen ska finansieras till 65% via DNB och enligt dom ska jag få en faktura på kontantinsatsen en vecka före upphämtning, verkar det riktigt? Så det inte är nåt sånt som gör att jag inte kan boka upphämtning.
Jag har iaf inte betalat något ännu, bara godkänt finansieringen.
Och hela beloppet står på slutfakturan, alltså inte bara kontantdelen?
Japp. 667.170:- för min del.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 25 maj 2024 09:44
av Emg
Kan vi dra några slutsatser kring dragkrok nu när det börjar komma reg-nummer för svenska marknaden?
Japp, nu står det Performance men 517hk är ju lite önsketänkande
Den är sannolikt registrerad med 517hk, ungefär som maximal motoreffekt.
Det som står i registreringsbeviset är den sammanlagda totala effekten från motorerna (”teoretiskt”), vilken inte är samma sak som vad de faktiskt levererar. Det är så registring/certifiering är uppbyggt i Sverige.
Batteriet är den allra största begränsande faktorn, men 3/Y har även olika motorer fram och bak vilka har olika effektkurvor så toppeffekten på motorerna nås sannolikt inte vid samma fart vilket gör att den sammanlagda totala maximala motoreffekten inte skulle kunna nås när man kör även om varken batteri eller mjukvara begränsade.
Min Plaid har 932kW angivet vilket blir 1267.5kW, men få tror väl den levererar det.
Tesla själva anger 1020hp, vilket blir ~750kW.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 27 maj 2024 09:12
av holden
Finns ju en del att jobba på vad gäller tidsbokningen för upphämtning, efter första sms:et försökte jag ett gäng gånger via appen men inga tider fanns tillgängliga , samma sak efter andra sms:et och i det tredje stod det att om du inte bokar en tid idag kommer du få ta den tid som blir över, försökte åtskilliga gånger men inga tider kvar - sedan ingen feedback. Något av ett moment 22.
Kan vi dra några slutsatser kring dragkrok nu när det börjar komma reg-nummer för svenska marknaden?
I shoppen står det om Performance:
IMG_7624.png
500kg blir lämpligt enbart för cykelställ då
Funkar väl att köra saker till återvinningen, köra hem lättare grejer från byggvaruhus osv? Sånt jag möjligen skulle göra om jag haft dragkrok.
Det blir rätt många vändor när totalvikt är max 500 kg.
Screenshot_20240527_200852_Chrome.jpg
Jag tolkar det som att Tesla Model 3 Performance har en max släpvagnsvikt på 500 kg. Det vill säga den klarar att dra släpets tomma vikt + last på max 500 kg. Om släpet väger 200 kg kan du lasta max 300 kg på det. Det blir ju några soffor och grenar. Släpets totalvikt blir intressant vid körkortsbehörighet, tex sammanlagd totalvikt bil + totalvikt släp max 3500 kg för B-behörighet.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 29 maj 2024 10:33
av Kave
I videon nedan klagar de på nya LR att den är långsam på att ladda, de blir långsammare på långresa än SR versionen. Får vi alltså samma ”dåliga” batterier som LR i Performance här i Sverige?
Funkar väl att köra saker till återvinningen, köra hem lättare grejer från byggvaruhus osv? Sånt jag möjligen skulle göra om jag haft dragkrok.
Det blir rätt många vändor när totalvikt är max 500 kg.
Screenshot_20240527_200852_Chrome.jpg
Jag tolkar det som att Tesla Model 3 Performance har en max släpvagnsvikt på 500 kg. Det vill säga den klarar att dra släpets tomma vikt + last på max 500 kg. Om släpet väger 200 kg kan du lasta max 300 kg på det. Det blir ju några soffor och grenar. Släpets totalvikt blir intressant vid körkortsbehörighet, tex sammanlagd totalvikt bil + totalvikt släp max 3500 kg för B-behörighet.
Ja, enligt Transportsstyrelsens beräkningstjänst verkar det stämma.