VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

macky

Re: VW I.D

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Skoda uppger 10-80% på 38-40 min för RS med 125kw i laddning. På 38-40 min har jag i det närmaste 10-100%.
Ja, en e-tron laddar från 0-100% på ca 45 minuter. Men man laddar ju aldrig 0-100% heller. I praktiken tar en laddning sällan längre än 20-30 minuter. MEB-bilarna laddar långsammare, det är bara så. Omräknat i km/timme är det förmodligen nästan lika bra som e-tron, eftersom de lär vara mycket snålare, men det får vi se när bilarna testas i verkligheten. Om en ID4 verkligen har 25% mer räckvidd än en e-tron så kommer den långsammare laddningen delvis att kompenseras med att man kanske inte behöver ladda alls, eller åtminstone inte lika mycket, som med en e-tron. Med en Enyaq eller ID4 skulle jag lätt kunna ta mig till Göteborg eller Karstad och tillbaka. Det kan jag inte nu utan att behöva ladda på vägen.
Det som är en fördel är att laddningen blir billigare. För ett år sedan var det ingetning man överhuvudtaget funderade över, men nu har det faktiskt blivit relevant när man plötsligt behöver betala mellan 5 och 10 kr/kWh. Det kan bli en rejäl skillnad på en semesterresa.
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?

Tänkte för övrigt kolla in ID3 i helgen, kan bli ersättare till andrabilen som ska lämnas åter snart.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

VW kör hårt!

Min VW handlare pratade om att han gjort sin livs största beställning, och det var 50st ID3 på ett bräde!

ID3 kommer att sälja massor i Sverige!
På lite sikt ska man på nätet kunna beställa en ID3 och få leverans inom 30 dagar!

Hoppas bara att en ID3 köpare kan få samma pris hos Ionity, 1,85 kr per kWh.
Som Audi folket får i Norge.

Glöm heller inte heller VW 11kW laddboxen för ca 4,350kr!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

macky skrev:
Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?
Inte vad jag vet. Skoda däremot bjuder på ett 3 års abonnemang.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

markuswesterberg skrev:
PapaD skrev:
Idag börjar bilarna lämnas till kunder. Vem rapporterar in första obs?
Hämtar min om en halvtimme, blir spännande!
Vad är det för någon du hämtar? 1st? Jag har beställt en life eller vad den hette. Köpte du den där ”ladda alltid” vet du om den gick att ställa in så att den kan ladda utan jord, d.v.s. ladda shuko i Norge och Danmark?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

MarkusL skrev:
markuswesterberg skrev:
PapaD skrev:
Idag börjar bilarna lämnas till kunder. Vem rapporterar in första obs?
Hämtar min om en halvtimme, blir spännande!
Vad är det för någon du hämtar? 1st? Jag har beställt en life eller vad den hette. Köpte du den där ”ladda alltid” vet du om den gick att ställa in så att den kan ladda utan jord, d.v.s. ladda shuko i Norge och Danmark?
Nu är den hämtad! En ID.3 1st Plus Mangan Grey. Bifogar några bilder :)

Valde att köpa en Tesla UMC istället (1-fas 16A, sådan som medföljer M3. Kostade 4018 kr ink moms.)
IMG_0253_JPG.jpg
IMG_0254_JPG.jpg
IMG_0255_JPG.jpg
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Snygg, är det 18 originalfälgar?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

MarkusL skrev:
Snygg, är det 18 originalfälgar?
Nej, Plus har 19-tumsfälgarna :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Vad tycker du om bilen då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Precis. Berätta!!!! :D
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Grattis! :) Jag väntar m spänning på mitt datum.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Jäklar vad tyst den är på Autobahn.
filippb

Inlägg av filippb »

mati skrev:
macky skrev:
Det har cirkulerat uppgifter om det men jag tror inte de stämmer, det ingår 1 års Ionity med tillvalet med snabbladdning så vore konstigt om de samtidigt bjöd på 3 år.
Verdi

Inlägg av Verdi »

PapaD skrev:

Jäklar vad tyst den är på Autobahn.

Autobahn har mycket tystare asfalt än en Sverige också. Min Model S var riktigt tyst där nere medan den kan vara ganska bullrig här hemma.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

mati skrev:
HelectriC skrev:
Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.

Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!

Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.
Senast redigerad av markuswesterberg, redigerad totalt 1 gånger.
backe

Inlägg av backe »

filippb skrev:
mati skrev:
macky skrev:
Det har cirkulerat uppgifter om det men jag tror inte de stämmer, det ingår 1 års Ionity med tillvalet med snabbladdning så vore konstigt om de samtidigt bjöd på 3 år.

Jag vet inte om det stämmer när det väl kommer till kritan, men dom har med det på sin hemsida, skoda-storyboard.com. Eller så är det där något annat?
9873AA63-972F-4AFE-881F-1973BEAEEBEC.jpeg
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

OT att skria om Enyaq i I.D tråden, förlåt.
Såhär ser det ut på Skoda.se
1B32119B-B361-44B6-87E0-6292ABE8C2D0.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

heldiggrisen skrev:
OT att skria om Enyaq i I.D tråden, förlåt.
Såhär ser det ut på Skoda.se
1B32119B-B361-44B6-87E0-6292ABE8C2D0.jpeg
Det heter
Combined Charging System (CCS)

Och ingenting annat!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

markuswesterberg skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Inte hunnit testa så mycket ännu men första intryck är:
- Infotainmentsystemet känns långsamt, lite rörigt och låååååångt ifrån Tesla (som ändå är måttstock iaf för min del eftersom vi har M3 också.)
- Verkar sakna förarprofiler, men kanske bara inte hittat det ännu?
- Snygg! (Personligt, i allra högsta grad, jag vet)
- Väldigt tyst och behaglig körning. Inget Tesla-acc, såklart, men fullt tillräckligt åtminstone 0-60.
- Interiören är spartansk men absolut inte ”plastig och dålig kvalitet” utan snarare lite futuristisk isf, tycker jag.
- Rymlig! Känns mycket större än T-rocen vi hade innan och Golfen innan det.

Personligen är infotainmentsystemet väldigt viktigt liksom användarvänligheten och här måste VW jobba, en hel del. Men det positiva är ju att det går att göra i bakgrunden och skicka uppdateringar OTA. Frågan är dock om hårdvaran (skärm, processorer etc.) klarar av det man vill uppnå eller om de här första bilarna aldrig kommer kännas toppmoderna så som Tesla. Jag tror tyvärr inte det. Men i övrigt en mycket välbyggd, trygg, snygg och ganska cool liten (stor?) bil! Som andrabil kommer vi nog älska den!

Edit: Just det, fick inte appen att fungera vid leverans men den är ju jätteviktig för att kunna slå på och av klimatanläggningen på distans anser jag. Hoppas det löser sig snart också.
Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Kan man slå på/av ac/värme med appen på avstånd? Min säljare kunde inte svara på det och någonstans läste jag att den måste var inpluggad för detta?
Ja, det ska gå, men inte ännu. Kommer i uppdateringar lite senare fick jag veta nyss. Fick igång appen tillslut. Oklart om bilen måste vara inpluggad för att det ska funka. Kan vara så för den startar alltid med att fråga om Offline eller Online-läge. Väljer man inte Online tror jag den stannar i Offline vilket den troligen är när den är ”avstängd”. Hoppas och tror detta också åtgärdas snart. Gick heller inte att koppla upp via WiFi när jag testade nyss, endast via e-sim:et. Förarprofiler kommer också senare sa supporten.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu har jag också provkört ID3. Den är trevlig att köra, inget snack om det. Inget hjulspinn trots ösregn (i motsats till e-Golfen). Den känns lättkörd och vändradien är fenomenalt liten. Jag gjorde en u-sväng på en vanlig liten 70-väg. Lagom pigg, ungefär som e-Golf, kanske något rappare, men ingen jätteskillnad. Förbrukningen verkar också vara ungefär samma. Farthållaren påminner om den som sitter i e-tron. Skyltavläsningen funkar klockrent och bilen bromsar snällt en bra bit innan skylten.
Jag tyckte dock inte att den är riktigt lika tyst som e-Golf. Kan bero på det eländiga konstgjorda motorljudet som hela tiden hörs i bakgrunden, framförallt när man kör lite långsammare. Jag lyckades inte stänga av det. Hittade ingen knapp eller inställning i menyn. Går det inte att stänga av? Det skulle faktiskt vara en deal-breaker för mig. Jävla idioti.
Skärmarna ger bra bild, lilla skärmen bakom ratten är faktiskt inte så dum. Knivskarp och nära. Tyvärr hade bilen ingen HUD.
Menysystemet upplevde jag som en mindre katastrof. Kanske en vanesak, men om det nu absolut ska vara en pekskärm för allting så måste GUI:t vara bättre än så. Och hälften verkar ändå inte funka ännu. Säljaren sa att det kommer en update efter årsskiftet (inte OTA) som ska få allting att fungera. Okej...
Interiören då. Hårdplast. Känns lite som en Tesla for kids, alltså en leksak. Jag fick lite den känslan. Jag kan inte säga att den kändes dåligt ihopskruvad, det var väl vanlig VW-standard vad jag kunde se, men plastkänslan går inte att komma ifrån. Annars är den väldigt rymlig inuti med tanke på dess yttermått. Men ingen Passat. Nej.
Jag fick inget spontant ha-begär, så som jag ibland kan få när jag provkör en bil. Samma känsla som tidigare, det skulle i mina ögon nästan bli ett nerbyte från e-Golfen, fast ett dyrt sådant. Och även om man tar med ID3:s styrkor i jämförelsen så tycker jag inte att fördelarna överväger.
Sambon hade däremot en annan åsikt. Förutom motorljudet tyckte hon att den var bra, 4 bilar av 5 får den, sa hon. Jag hade nog sagt 3 av 5. Högst.
Hon upplevde e-Golfen som plottrig i jämförelse när vi åkte hem i den. Jag uppskattade däremot att jag kunde ställa in saker utan att pilla på en seg skärm.
Nåväl, jag är fortfarande inställd på att behålla e-Golfen många år till. Dessutom blir den nog svårsåld nu när alla ska köpa en ID3 istället. Hade jag kunnat byta in e-Golfen om ett halvår när leasingen går ut och fått en ID3 med samma utrustning till samma månadskostnad utan att lägga nåt emellan, så hade jag kanske gjort det. Men det finns inte på världskartan att jag byter e-Golfen mot en ID3 om det skulle innebära en högre månadskostnad.
PapaD
elbilist

Inlägg av PapaD »

Oj, går det inte att stänga av motorljudet, då kommer jag leta reda på högtalaren och stänga av permanent. Vad dumt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Oj, går det inte att stänga av motorljudet, då kommer jag leta reda på högtalaren och stänga av permanent. Vad dumt!
Säljaren påstod att det går på nåt vis. Men han kunde inte säga hur, och jag letade febrilt igenom hela det röriga menysystemet. Jag hittade ingenting. Om det går att stänga av så är det svåråtkomligt. Och enligt lag måste brum-brum-ljudet alltid slås på när man startar bilen. Det måste alltså stängas av varje gång man kör iväg. På e-Golfen är det en lättåtkomlig knapp vid växelväljaren. Att trycka ner den knappen sitter i ryggmärgen, jag gör det helt omedvetet numera. Men måste man gräva ner sig i menysystemet vid varje start, bara för att man inte vill att bilen ska låta som en fossilbil, så får man nog skaffa en såndär obdeleven programmeringsburk och ta saken i egna händer.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det finns enheter som automatiskt cyklar en knapp vid uppstart. Enheten simulerar switchen och bilen tror du tryckt. Den jag läste om slog automatiskt på sportavgassystemet på en Porsche.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

PapaD skrev:
Det ingår vad jag förstår i lagkravet att ljudet ska gå att stänga av.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Hmm, jag skall provköra på måndag - måste nog kolla upp det här med ljudet. Det är ju nog ett klart minus om det är väldigt omständigt att stänga av med tanke på att man måste göra det flera gånger per dag...
Nissan Leaf 2014
Skriv svar