Ja och hur ser ”erbjudandet” om laddning ut för ex ID3? Är det tre år på Ionity till lägre pris?mati skrev:Ja, en e-tron laddar från 0-100% på ca 45 minuter. Men man laddar ju aldrig 0-100% heller. I praktiken tar en laddning sällan längre än 20-30 minuter. MEB-bilarna laddar långsammare, det är bara så. Omräknat i km/timme är det förmodligen nästan lika bra som e-tron, eftersom de lär vara mycket snålare, men det får vi se när bilarna testas i verkligheten. Om en ID4 verkligen har 25% mer räckvidd än en e-tron så kommer den långsammare laddningen delvis att kompenseras med att man kanske inte behöver ladda alls, eller åtminstone inte lika mycket, som med en e-tron. Med en Enyaq eller ID4 skulle jag lätt kunna ta mig till Göteborg eller Karstad och tillbaka. Det kan jag inte nu utan att behöva ladda på vägen.macky skrev:Skoda uppger 10-80% på 38-40 min för RS med 125kw i laddning. På 38-40 min har jag i det närmaste 10-100%.
Det som är en fördel är att laddningen blir billigare. För ett år sedan var det ingetning man överhuvudtaget funderade över, men nu har det faktiskt blivit relevant när man plötsligt behöver betala mellan 5 och 10 kr/kWh. Det kan bli en rejäl skillnad på en semesterresa.
Tänkte för övrigt kolla in ID3 i helgen, kan bli ersättare till andrabilen som ska lämnas åter snart.