Håller tummarna för att den USA-tillverkade versionen kommer hit.
Enligt min mening bort vi ha lika höga tariffer på USA-bilar. Dom är lika illa som kineserna när det gäller att snedvida konkurrensen med massiva statliga insatser som är rent nationalistiska (IRA, chips act och massiva bidrag även på state-level för köp, etablering, omställningsbidrag osv). Vi europeer är naiva.
USA är dock inte en militärdiktatur. Och det finns mänskliga rättigheter i USA som möjliggör t.ex. fackföreningar. Så det är en väsentlig skillnad. Men i övrigt håller jag med om att det bör vara lika villkor i USA och Europa. Men grundproblemet här är som jag förstått det Militärdiktaturen Kina och inte USA. Amerikanerna har väl sannolikt bara anpassat sig till konkurrensen från Kina. Men visst – européer och framför allt 'vi' svenskar verkar ju vara inte lite naiva... Tiktok är bara ett av många exempel. Där har i alla fall amerikanerna nu agerat. När ska Europa göra det?...
Tariffer handlar inte om att demokratisera världen (lycka till med det förresten).
Strafftullars huvudsakliga syfte är att skydda inhemska tillverkare från bl a konkurrens-snedvridning som orsakas av t ex statliga subventioner i andra länder eller slappare miljö/arbetslagar eller bara att de tillverkarna är bättre...
De som gynnas är alltså de tillverkare som skyddas. De som drabbas är konsumenterna (högre priser). Inget som bidrar till en snabbare omställning med andra ord.
“Whether it’s about climate or about safety, we need the Chinese.”
-- Emanuel Macron i går till La Tribune
Xi kommer till EU/Frankrike idag. Vi får se hur det slutar.
Beställde några timmar efter att den fanns tillgänglig. Fick samtal dagen efter men säljaren visste inget mer än det som står i appen med leverans "maj-juni". Har inte hört något mer sedan dess.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 05 maj 2024 22:59
av solen
En kort walk-around runt nya M3P
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 06 maj 2024 08:49
av flamman
Bra film!
Framstolarna är snygga och ser ”lagom” sportiga ut (inte full recaro / Gamer-stol style)
Synd på plast-bitarna i fälgarna, de ser inte så snygga ut ens i ett Showroom. 19” som på Kina M3PH (sidenote: hur förkortar man nya M3P?) utan stora plastbitar hade nog varit bättre.
Leveranstid m3p är slutet av Juni för mig (Göteborg). Undrar varför de fortfarande har kvar Maj i uppskattade leveranstiden vid beställningen?
För att locka/lura kunder?
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 07 maj 2024 12:41
av Phats0
Kan vara så att ibland får de loss bilar då får man tidigare än beräknat. När jag beställde min sr+ fick jag leveranstid augusti men sen skickade de mejl att jag kunde hämta redan i februari samma år, alltså 6 månader tidigare
Själv avvaktar jag lite, väntar på mer prestanda och räckvidd. Eller att S plaid faller i pris
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 18 maj 2024 23:22
av SwedishAdvocate
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 maj 2024 00:45
av AAKEE
[quote=Trevlig post_id=796576 time=1715858742 user_id=11516]
Själv avvaktar jag lite, väntar på mer prestanda och räckvidd. Eller att S plaid faller i pris
[/quote]
Jag hade nog kunnat tänka mig en, om den hade kommit med Panasonicbatteriet och bättre prestanda.
Det är absolut inget fel på LG-batteriet annars, det degraderas mindre överlag. Men på denna bil hade det vart mer passande med
ett batteri som orkar leverera.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 maj 2024 10:56
av HelectriC
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Smaksak, och vad man själv tycker är viktigt. Det beror ju på om man vill ha prestanda eller ej.
Redan nuvarande (2021-2023) M3P är märkbart klenare med LG-batteriet.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 maj 2024 11:32
av holden
För mig är det mer än tillräcklig prestanda i LR som jag egentligen tänkt beställa en ny, räckvidden har aldrig känts som en begränsning så om den är en 1/6 kortare än LR har det ingen praktisk betydelse så som jag använder bilen. Det som tippade över till en P var huvudsakligen priset, sedan stolarna och aktiv dämpning när man vill köra lite mer aktivt enstaka gånger.
Re: Model 3 Ludicrous
Postat: 19 maj 2024 12:14
av Verdi_
Prestandan räcker till och blir över. Är ju inte direkt den svagaste punkten på en Model 3.
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Smaksak, och vad man själv tycker är viktigt. Det beror ju på om man vill ha prestanda eller ej.
Redan nuvarande (2021-2023) M3P är märkbart klenare med LG-batteriet.
Alla prioriterar olika. Gör bilen 0-100 runt 4 sekunder så räcker det mer än väl till som jag ser det.
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Är det verkligen så farligt då? Det absolut mest intressant är ju nya fjädringen och sportstolarna.
Jo, men det är ju tråkigt när den nya (kinesiska med LG-batterier) M3P blir sämre på effekt/batterisidan jämfört med den nuvarande. Man jag ser absolut fram emot de övriga förbättringarna i chassi att testa.
Just 0-100 tycker jag är något man blir väldigt intresserad av innan man haft bilar med bra acc. Jag gick tex från BMW i4 M50 med 0-100 på ca 3,7 sek till Porsche Taycan CT4 med 0-100 på ca 4,7 sek. Den sekunden i skillnad är egentligen enorm, men ändå så känns Porschen som en betydligt roligare bil och mycket mer fulländad som körmaskin eftersom fjädring, väghållning etc är på en mycket högre nivå än BMW. Om nu nya M3P är någon tiondels sekund långsammare än förra versionen så tror jag inte det spelar någon roll alls om resten av bilen blivit bättre; fjädring, stolar, ljudisolering etc.