Tariffer handlar inte om att demokratisera världen (lycka till med det förresten).SwedishAdvocate skrev: ↑05 maj 2024 01:19USA är dock inte en militärdiktatur. Och det finns mänskliga rättigheter i USA som möjliggör t.ex. fackföreningar. Så det är en väsentlig skillnad. Men i övrigt håller jag med om att det bör vara lika villkor i USA och Europa. Men grundproblemet här är som jag förstått det Militärdiktaturen Kina och inte USA. Amerikanerna har väl sannolikt bara anpassat sig till konkurrensen från Kina. Men visst – européer och framför allt 'vi' svenskar verkar ju vara inte lite naiva... Tiktok är bara ett av många exempel. Där har i alla fall amerikanerna nu agerat. När ska Europa göra det?...spacecoin skrev: ↑05 maj 2024 01:06Enligt min mening bort vi ha lika höga tariffer på USA-bilar. Dom är lika illa som kineserna när det gäller att snedvida konkurrensen med massiva statliga insatser som är rent nationalistiska (IRA, chips act och massiva bidrag även på state-level för köp, etablering, omställningsbidrag osv). Vi europeer är naiva.
Strafftullars huvudsakliga syfte är att skydda inhemska tillverkare från bl a konkurrens-snedvridning som orsakas av t ex statliga subventioner i andra länder eller slappare miljö/arbetslagar eller bara att de tillverkarna är bättre...
De som gynnas är alltså de tillverkare som skyddas. De som drabbas är konsumenterna (högre priser). Inget som bidrar till en snabbare omställning med andra ord.
“Whether it’s about climate or about safety, we need the Chinese.”
-- Emanuel Macron i går till La Tribune
Xi kommer till EU/Frankrike idag. Vi får se hur det slutar.