USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: USA tar dom första 200.000 av modell 3?

Inlägg av Verdi »

Delta skrev:
Var får du denna övertygelse ifrån? Om någon av de tyska tillverkarna ska kunna bli konkurrenskraftiga och större än Tesla på rena elbilar är det väl dags att investera massivt i tekniken. Det måste vi se först. Tänk på att kostnaden för att ta fram ett vettigt batteripaket är 40% av bilens totala tillverkningskostnad. Volymerna som krävs är enorma. Det finns inom de närmsta 5 åren ingen batterileverantör i europa som kapacitetsmässigt och kunskapsmässigt kan matcha Panasonic/Tesla. Laddnätverket är en annan sak man måste lösa för att nå upp till Teslas storlek och dominans. Och hur ska de "stora" tyska tillverkarna behålla sin storlek när de bara sticker huvudet i sanden? Snart har tåget gått och då är lösningen att att anpassa sin storlek och/eller gå i KK.
Ibland börjar jag tvivla på att batteribilar kan bli något för alla. T ex nu. Om det nu är så jävla svårt att få fram batterier så det räcker till efterfrågan, varför är det lättare för Tesla än för de andra att bygga fabriker? Går det ens att framställa batterier så det täcker efterfrågan vad gäller råvaror osv?

T ex BMW gör rekordvinster för tillfället. Vinsten för 2016 var 62 miljarder kronor och de sålde 2,4 miljoner bilar förra året. Hur ser siffrorna ut för Tesla? Hur många bilar bygger man? Hur mycket kostar Gigafactory? Enligt min googling hade den kostat 1 miljard dollar i vintras. 8-9 miljarder kronor alltså. I sammanhanget inte särskilt mycket. Hur mycket har SuC-nätverket kostat?

Just nu saknas den riktiga viljan men om nu batteribilar är en framkomlig väg så kommer det gå fort. Jag gillar Tyskland. De gör bra saker.

https://www.sydsvenskan.se/2017-03-09/o ... st-for-bmw

https://electrek.co/2017/02/07/tesla-gi ... roduction/
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Verdi skrev:
Delta skrev:
Var får du denna övertygelse ifrån? Om någon av de tyska tillverkarna ska kunna bli konkurrenskraftiga och större än Tesla på rena elbilar är det väl dags att investera massivt i tekniken. Det måste vi se först. Tänk på att kostnaden för att ta fram ett vettigt batteripaket är 40% av bilens totala tillverkningskostnad. Volymerna som krävs är enorma. Det finns inom de närmsta 5 åren ingen batterileverantör i europa som kapacitetsmässigt och kunskapsmässigt kan matcha Panasonic/Tesla. Laddnätverket är en annan sak man måste lösa för att nå upp till Teslas storlek och dominans. Och hur ska de "stora" tyska tillverkarna behålla sin storlek när de bara sticker huvudet i sanden? Snart har tåget gått och då är lösningen att att anpassa sin storlek och/eller gå i KK.
Ibland börjar jag tvivla på att batteribilar kan bli något för alla. T ex nu. Om det nu är så jävla svårt att få fram batterier så det räcker till efterfrågan, varför är det lättare för Tesla än för de andra att bygga fabriker? Går det ens att framställa batterier så det täcker efterfrågan vad gäller råvaror osv?

T ex BMW gör rekordvinster för tillfället. Vinsten för 2016 var 62 miljarder kronor och de sålde 2,4 miljoner bilar förra året. Hur ser siffrorna ut för Tesla? Hur många bilar bygger man? Hur mycket kostar Gigafactory? Enligt min googling hade den kostat 1 miljard dollar i vintras. 8-9 miljarder kronor alltså. I sammanhanget inte särskilt mycket. Hur mycket har SuC-nätverket kostat?

Just nu saknas den riktiga viljan men om nu batteribilar är en framkomlig väg så kommer det gå fort. Jag gillar Tyskland. De gör bra saker.

Visst tjänar man pengar på den konventionella tekniken och det är ju en mycket bra sak. Pengarna man tjänar idag kan man dock inte räkna med att få hem om några år. Jordens miljö och befolkningen gillar inte den usla miljön som är resultatet. Dessutom köper vi i dagsläget olja för ca 10 miljarder om dagen i europa får att driva våra bilar. Vi har också förbundet oss att inte öka utsläppen ytterligare. Det kanske är därför att börsvärdet för Tesla och BMW är ganska lika. Väldigt många anser att EV är framtiden och inte "renade" dieselmotorer. Kina, USA och Indien är inga marknader att satsa på om man inte har bra elbilar som folk vill ha.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Delta skrev:
Verdi skrev:
Delta skrev:

Visst tjänar man pengar på den konventionella tekniken och det är ju en mycket bra sak. Pengarna man tjänar idag kan man dock inte räkna med att få hem om några år. Jordens miljö och befolkningen gillar inte den usla miljön som är resultatet. Dessutom köper vi i dagsläget olja för ca 10 miljarder om dagen i europa får att driva våra bilar. Vi har också förbundet oss att inte öka utsläppen ytterligare. Det kanske är därför att börsvärdet för Tesla och BMW är ganska lika. Väldigt många anser att EV är framtiden och inte "renade" dieselmotorer. Kina, USA och Indien är inga marknader att satsa på om man inte har bra elbilar som folk vill ha.
Haha. Som om vi skulle rädda jorden genom att byta till elbilar? Är så mycket mer som ska till. Det är en sak vi kan göra men det är ju inte hela lösningen.

Stor del av BMW:s vinst kommer nog från de växande marknaderna i Asien. Visst säljs det elbilar där men om du börjar kolla volymer så är det inte riktigt som du tror. Sen hur det blir i framtiden får vi se.

Jag hävdar att börsvärdet på Tesla idag är alldeles för högt. Skulle inte investera i aktien för tillfället. Inte innan de kan visa att de kan tjäna riktigt grova pengar. Att ens nå break even på en Model 3 kommer antagligen bli svårt...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Att producera batterier är inga problem, finns flera företag som gör detta. Problemet är att på 1-2 år bygga produktionskapaciteten som krävs för bilarna. Det tog 3 år för Tesla och då har Gigafactory 1 precis börjat producera batterier. Kina har redan stor tillverkning och mer är på gång. Europa har legat efter men flera fabriker är dock på gång nu. Det tar dock flera år innan dessa är uppe och kan massproducera batterier. Om vi räknar att fabrikerna är uppe om 3 år så är det 2020. Det är då flera av de europeiska bilmärkena säger att deras el-varianter ska komma.

https://www.greentechmedia.com/articles ... add-4-more
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

[/quote]

Haha. Som om vi skulle rädda jorden genom att byta till elbilar? Är så mycket mer som ska till. Det är en sak vi kan göra men det är ju inte hela lösningen.

Stor del av BMW:s vinst kommer nog från de växande marknaderna i Asien. Visst säljs det elbilar där men om du börjar kolla volymer så är det inte riktigt som du tror. Sen hur det blir i framtiden får vi se.

Jag hävdar att börsvärdet på Tesla idag är alldeles för högt. Skulle inte investera i aktien för tillfället. Inte innan de kan visa att de kan tjäna riktigt grova pengar. Att ens nå break even på en Model 3 kommer antagligen bli svårt...[/quote]

Tycker nog att du bör kolla mera på framtiden än på historien om det gäller var investeringarna ska läggas. Stundande dieselförbud i Stuttgart, Athen, Mexico City, Madrid, Paris, Oslo mfl. 8% EV andel i Kina, Fordonskarteller mellan de tyska tillverkarna, fuskprogramvaror hos VW, oljeberoende från OPEC-länder m.m talar för att satsa på konkurrenskraftiga elbilar. Jag trodde faktiskt att premium-tyskarna kunde gjort mer på EV-sidan, men det händer ju inget.

Elon har ju hela tiden prioriterat utveckling i miljöteknisk riktig riktning framför intjäning. Det tycker jag vi ska ge honom kredit för. http://www.aftonbladet.se/ledare/a/bVvE ... sta-steget
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elon har ju hela tiden prioriterat utveckling i miljöteknisk riktig riktning framför intjäning. Det tycker jag vi ska ge honom kredit för. http://www.aftonbladet.se/ledare/a/bVvE ... sta-steget
Jag har insett att detta blivit mer och mer viktigt för mig. Jag tror även de största Tesla-skeptikerna vid det här laget åtminstone kan erkänna att Elon och Tesla åtminstone påskyndat för att inte säga skapat elbilsrevolutionen. Jag anser verkligen att de är värda att belönas för detta. Nu är jag helt övertygad om att Model 3 kommer vara den prisvärdaste elbilen ett ganska långt tag framöver, men även OM det kom en bil som jag ansåg var bättre så skulle det krävas att den var avsevärt bättre alternativt billigare för att jag skulle köpa ett annat varumärke. Givetvis beroende på varumärke också, lättare ur det perspektivet att köpa en Nissan än en VW tex såklart.

På ämnet "märkeslojalitet" så känns ovanstående centralt för mig. Har svårt att förstå varför man känner en stor lojalitet till ett företag som inte tar hänsyn till jordens överlevnad. Om den faktorn inte finns och om man inte har annan stark koppling (tex vän med en storägare/grundare, yrkeskoppling, stort aktieägande osv) så har jag väldigt svårt att förstå varför man förbinder sig till ett enskilt märke. När det gäller fossilbilar har jag svårt att se att någon på riktigt skulle tro att ett enskilt märke skapar bättre produkter över hela linan än övriga tillverkare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Europa har legat efter men flera fabriker är dock på gång nu. Det tar dock flera år innan dessa är uppe och kan massproducera batterier
OBS att de fabriker som ex Mercedes ska bygga inte ska tillverka celler, endast batteripack. Cellerna ska man köpa från Kina.

https://electrek.co/2017/07/05/daimler- ... tric-cars/
While Daimler is making significant investments in battery production, they are still not producing battery cells. Like the one in Germany, the new factory will produce battery modules and packs, but they will be sourcing the cells from elsewhere.
Vilket gör mig lite osäker, vilka fabriker är det på gång som faktiskt ska producera celler ? Jag känner bara till den svenska satsningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar