Ibland börjar jag tvivla på att batteribilar kan bli något för alla. T ex nu. Om det nu är så jävla svårt att få fram batterier så det räcker till efterfrågan, varför är det lättare för Tesla än för de andra att bygga fabriker? Går det ens att framställa batterier så det täcker efterfrågan vad gäller råvaror osv?Delta skrev:Var får du denna övertygelse ifrån? Om någon av de tyska tillverkarna ska kunna bli konkurrenskraftiga och större än Tesla på rena elbilar är det väl dags att investera massivt i tekniken. Det måste vi se först. Tänk på att kostnaden för att ta fram ett vettigt batteripaket är 40% av bilens totala tillverkningskostnad. Volymerna som krävs är enorma. Det finns inom de närmsta 5 åren ingen batterileverantör i europa som kapacitetsmässigt och kunskapsmässigt kan matcha Panasonic/Tesla. Laddnätverket är en annan sak man måste lösa för att nå upp till Teslas storlek och dominans. Och hur ska de "stora" tyska tillverkarna behålla sin storlek när de bara sticker huvudet i sanden? Snart har tåget gått och då är lösningen att att anpassa sin storlek och/eller gå i KK.
T ex BMW gör rekordvinster för tillfället. Vinsten för 2016 var 62 miljarder kronor och de sålde 2,4 miljoner bilar förra året. Hur ser siffrorna ut för Tesla? Hur många bilar bygger man? Hur mycket kostar Gigafactory? Enligt min googling hade den kostat 1 miljard dollar i vintras. 8-9 miljarder kronor alltså. I sammanhanget inte särskilt mycket. Hur mycket har SuC-nätverket kostat?
Just nu saknas den riktiga viljan men om nu batteribilar är en framkomlig väg så kommer det gå fort. Jag gillar Tyskland. De gör bra saker.
https://www.sydsvenskan.se/2017-03-09/o ... st-for-bmw
https://electrek.co/2017/02/07/tesla-gi ... roduction/