Adaptive Headlights - Model S 90D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Adaptive Headlights - Model S 90D

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Har "såååå mycket mer potential" hade kanske passat bättre.
Verkar ju inte så när de inte ens får till grundläggande funktioner som vilken budgetbil som helst har...
Användarvisningsbild
ElbilsbilistenTesla
Teslaägare

Inlägg av ElbilsbilistenTesla »

Hej vänner
Jag har det där automatiska helljuset S 90D som togs ut 2016-12-23 och till en början funkade det inget vidare men sen en tid tillbaka funkar det helt perfekt, jag fick även avbländade sidospeglar och innerspegel när jag har en bil med starkt ljus i häcken, det är som om speglarna får en hinna när någon med stark ljus kommer upp bakom, och det är inte polisen. :D

Tycker för övrigt att teslan är en helt otroligt bra bil med lite missade saker här och där men det har sin charm för man blir så Teslapåverkad när man kör den
och undrar om man skulle kunna växla manuellt utan ryck efter 1år i Teslan, tror inte det.

När jag är ute och åker och ser en annan tesla så tycker jag att bilen ser stor ut men när jag kör så känns den inte så stor som den ser ut.

Är det någon annan som tänker lika eller är jag själv om de?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Ja det är faktiskt inte ok det här med AP2. Önskar att jag letat upp en med AP1 istället men säljaren sa typ att AP2 är sååååå mycket bättre. Många fler kameror bla bla bla.
Ja, det förstör nästan hela upplevelsen. Bilen saknar grundläggande funktioner som vår billiga andrabil har. I början hoppades jag att det är ett övergående bekymmer men nu börjar jag inse att det är mer eller mindre permanent. Det är inte okej. Jag kan inte längre med gott samvete rekommendera andra att skaffa en Tesla. Vänta tills de andra tillverkare kommer med elbilar, brukar jag säga numera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ElbilsbilistenTesla skrev:
Hej vänner
Jag har det där automatiska helljuset S 90D som togs ut 2016-12-23 och till en början funkade det inget vidare men sen en tid tillbaka funkar det helt perfekt, jag fick även avbländade sidospeglar och innerspegel när jag har en bil med starkt ljus i häcken, det är som om speglarna får en hinna när någon med stark ljus kommer upp bakom, och det är inte polisen. :D
Nu ska du inte strö mer salt i såren på de stackarna med AP2 bilar, som fortfarande sitter och väntar på att grundläggande funktioner ska börja fungera.

Frågan är vad som kommer att hända med AP2 bilarna i förlängningen, nu när det är AP2.5 som gäller. AP2 kommer ju bara vara en misslyckad parentes för Tesla, eftersom den togs fram för att uppnå självkörning, vilket Tesla nu insett att så inte kommer att ske. Och nu har det snart gått ett helt år och man har fortfarande långt kvar för att komma upp till nivå med AP1. Liksom fungerande funktioner som regnsensor och automatiskt helljus, vilket AP1 haft i flera år.

Jag hoppas verkligen att Tesla uppgraderar alla AP2 bilarna till AP2.5. Annars riskerar dessa bilar att bli kalla på begagnatmarknaden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag hoppas verkligen att Tesla uppgraderar alla AP2 bilarna till AP2.5. Annars riskerar dessa bilar att bli kalla på begagnatmarknaden.
Att Tesla uppgraderar hårdvaran i alla AP2-bilar tror jag är osannolikt. Det enda man kan göra är att försöka göra sig av med bilen innan den blir värdelös pga bristande grundfunktionalitet. Jag hade egentligen tänkt att leasa bilen i tre år, men det ter sig allt mer troligt att jag gör mig av med den långt tidigare. Det känns inte riktigt bra längre.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Att Tesla uppgraderar hårdvaran i alla AP2-bilar tror jag är osannolikt. Det enda man kan göra är att försöka göra sig av med bilen innan den blir värdelös pga bristande grundfunktionalitet. Jag hade egentligen tänkt att leasa bilen i tre år, men det ter sig allt mer troligt att jag gör mig av med den långt tidigare. Det känns inte riktigt bra längre.
Jag förstår dig verkligen, och hade antagligen känt samma sak :(
Jag är verkligen inte avundsjuk på er med AP2-bilar just nu.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag tycket mest synd om dom som avbeställde AP1 bilar när AP2 kom, bara för att få AP2.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

EnTraktor skrev:
Jag tycket mest synd om dom som avbeställde AP1 bilar när AP2 kom, bara för att få AP2.
Än så länge ett riktigt bottennapp.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag körde sambons lilla Mazda igår kväll när det var mörkt ute. Det var länge sen jag körde den i mörkret. Bilen har adaptivt kurvljus och LED-strålkastare med auto high beam. Herrejösses vilken sjujäkla skillnad mot Teslan. Jag både skäms och blir samtidigt avundsjuk och förbannad. Strålkastarna i Mazdan går på och av automatiskt, precis som man förväntar sig, när det kommer mötande trafik. De följer rattutslaget i kurvor. Men framförallt är de fantastiskt ljusa. Jag visste att Teslas lampor är dåliga, men i direkt jämförelse är de bara pinsamt urdåliga. Nästan så att man tror att det är nåt fel med dem. Och så auto high beam. Otroligt bra. Varför har en 200-tusen kronors bil allt detta, men inte min fem gånger så dyra Tesla som påstås ligga i teknikens framkant? Det gör ont i själen, men jag kommer framöver ta Mazdan när det är mörkt och sambon inte behöver bilen. Det är en säkerhetsfråga för mig.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

mati skrev:
Jag körde sambons lilla Mazda igår kväll när det var mörkt ute. Det var länge sen jag körde den i mörkret. Bilen har adaptivt kurvljus och LED-strålkastare med auto high beam. Herrejösses vilken sjujäkla skillnad mot Teslan. Jag både skäms och blir samtidigt avundsjuk och förbannad. Strålkastarna i Mazdan går på och av automatiskt, precis som man förväntar sig, när det kommer mötande trafik. De följer rattutslaget i kurvor. Men framförallt är de fantastiskt ljusa. Jag visste att Teslas lampor är dåliga, men i direkt jämförelse är de bara pinsamt urdåliga. Nästan så att man tror att det är nåt fel med dem. Och så auto high beam. Otroligt bra. Varför har en 200-tusen kronors bil allt detta, men inte min fem gånger så dyra Tesla som påstås ligga i teknikens framkant? Det gör ont i själen, men jag kommer framöver ta Mazdan när det är mörkt och sambon inte behöver bilen. Det är en säkerhetsfråga för mig.
Jag som har en pre facelift Model S har ju ännu sämre ljus på min bil.
Och jag har samma upplevelse som du, när jag lånar frugans VW fuldiesel. Den har gamla klassiska halogenlampor men ändå blir jag förvånad varje gång att de lyser så mycket bättre än Teslans xenon ljus.

Pinsamt dåligt på en så dyr bil. Det kostar inte många dollar extra att förse en bil med bra ljus om man gör rätt från början.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar