KEBA:s laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stripe68

Re: KEBA:s laddare

Inlägg av Stripe68 »

hanty skrev:
:shock: Förstår inte resonemanget ovan; som tidigare påtalats i flera trådar räcker det med trefas 16A hemma. Har haft bilen i 7 månader och kört dygt 1500 mil. Har aldrig behövt mera. Laddar från kl 24 och har oftast dragit ner till 11A, skulle jag ha nästan tomt batteri, ökar jag till 16A. Har då alltid 90% nästa morgon. Högre amperuttag ter sig som ren kapitalförstöring. Har man hög annan energiförbrukning nattetid förefaller en effektvakt en rimlig investering. Teslan "lär sig" om säkringen gå på ett visst uttag och reducerar effektuttaget med 25% (har ett trefas uttag på samma säkringagrupp som spisen i sommarstugan, 3x13A, glömde dra mer laddningen vid ngt tillfälle). Nu tar Teslan bara 3x11A på detta uttaget. Har inte lyckats lista ut hur man återställer detta, någon som vet?
Hur snabbt man behöver ladda kan väl variera. Min plan är att huset ska ha 25 A och bilen får laddas med ca 20-22 A. Det borde räcka men jag vill ha möjligheten att uppgradera i framtiden. Jag jobbar som konsult och beroende på vilka uppdrag jag har så kan mina behov av att plötsligt behöva åka långt variera.

Är du säker på att Teslan automatiskt minskar laddströmmen om strömmen går? Enligt manualen sker detta bara när den upptäcker "unexpected fluctuations in the input power" och strömavbrott verkar inte räknas in där.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har 16 amp huvudsäkring. Värme via fjärrvärme. Haft bilen sedan Mars. Laddar mellan 12-16 amp på natten. Startar laddningen 0:30 och tar 30 min till ett par timmar beroende på hur tomt batteriet är. Bara om jag laddar dagtid på 16 amp som huvudsäkringen går för mig. Funderade påmväggbox och högre amp innan jag fått bilen. Nu i verkligheten kör jag vidare med 16 amp och röd trefas. Har vanliga laddaren som följer med bilen och tar aldrig bort den från trefaskopplingen så väldigt smidigt. Ser personligen inget som helst behov av annan lösning eller högre amp. Har man värme via el eller annat som konsumerar mycket el på natten kan högre amp vara bra. Tipset är att prova först innan man drar på sig en massa onödiga kostnader. Röd trefas och en extra Tesla laddkabel löser typ 95% av laddbehoven hemma. Ladda dagtid för att resa mer gör man inte i verkligheten. superchargers är svaret om man har mer behov än full tank varje morgon...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare

Inlägg av EricH »

Stripe68 skrev:
EricH skrev:
Har jag förstått det korrekt att detta hjälper mot att säkringar går i huset när man laddar bilen? Jag har trefas i garaget men beroende på övrig strömbelastning så löses vissa automatsäkringar ut ibland.
Nej, laddboxen har inga sådana funktioner, det du behöver är en effektvakt. Effektvakten sätts in i elskåpet och övervakar hela tiden hur mycket ström som används. Om det blir för mycket så kommer effektvakten att koppla bort laddningen av bilen innan säkringen går. Övriga huset får fortfarande ström. Effektvakten brukar sedan koppla in laddningen av bilen igen när strömuttaget har sjunkit eller efter en viss tid.
Ok, på Vattenfalls sida om boxen så verkar man antyda att man uppgraderar säkringar och ledningar för att "undvika elstörningar i hemmet" så därav frågan.

Vad gäller din fråga så upplever jag att bilen drar ned på strömmen om en säkring går. Ibland så utlöses en automatsäkring hos mig och då fortsätter bilen att ladda på enfas.
Model X P100D
Skriv svar