Model 3 konfigurator

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
StefL skrev:
En sån här har brorsan - lite annorlunda filosofi gällande fälgstorlekar då. Ful? Inte enligt min mening :D
Corvette.png
Fast mer optimerad för strippen än bankörning?
Snarare en glidare...

Nu är väl inte Tesla S precis optimerad för bankörning heller om man ser till hur motoreffekten balanseras mot batteripackets temperatur. Och jag kommer definitivt inte att köpa min Model 3 för att köra den på bana :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Bod skrev:
För mig är det tvärtom 18 går bort. Både utseendemässigt och komfortmässigt. Ä just nu ute o provkör småbilar. Skall byta ut våra stora fossilbil till en mindre som ungarna skall ha för att lära sig köra med växellåda. Alla bilar med lågprofil är för stötiga. Jätteroliga på kurviga småvägar men i normalt tempo på i normal trafik bara obekväma.

Sedan tycker jag stora fälgar med tunna däck ser arga ut. Jag vill ha en glad bil. Men som sagt smaken är som ... :)
Tar vi Audi A4 ovan som utgångspunkt så tycker jag inte att 18" är någon extremt låg profil. Däremot gillar jag inte ex

Bild

Men det beror förstås på bilen, profil på däck osv. Model 3 passar bra i 20", även om jag personligen med stor sannolikhet kommer att välja en mindre storlek.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av tehjimos »

22" sitter skitbra på Model S ;) 245 / 30 fram o 295/25 bak.. går det att få i större? nej.. vi har provat!

19" ser ju ut som barnvagnsdäck på Model S med tanke på att den är så stor. Stor nackdel är förbrukningen med 22" ökar med 15% i värsta fall.. men dom är riktigt snygga!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
305 000km på mätaren Juni 2024.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

tehjimos skrev:
22" sitter skitbra på Model S ;) 245 / 30 fram o 295/25 bak.. går det att få i större? nej.. vi har provat!

19" ser ju ut som barnvagnsdäck på Model S med tanke på att den är så stor. Stor nackdel är förbrukningen med 22" ökar med 15% i värsta fall.. men dom är riktigt snygga!
Fast barnvagnshjul är väl inte precis kända för att ha feta däck eller? Och totaldiametern/omkretsen på däckets yttersida blir ju densamma oavsett om man har jättefälgar med ett varv eltejp på eller mindre fälgar och riktiga däck som utför ett däcks uppgift utöver att ge väggrepp - att hjälpa till att dämpa vägbuller och ta upp mindre ojämnheter.

Det här med estetik däremot lär det aldrig gå att hitta en enda lösning på eftersom det är högst individuellt. Personligen tycker jag det är fult med jättefälgar och ett varv eltejp, men visst kan extremt tjocka däck se lite udda ut också. Av exemplen på Audi A4 ovan väljer jag nog ändå 17" och hoppas det alternativet blir möjligt till Model 3 - och jag hoppas alla andra hittar ett alternativ det blir nöjda med :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Eximos »

Högst personligt vad man tycker som fälgar, de finns fula fälgar av alla storlekar. Ja tycker dock designen på de som visats upp är otroligt snygg.
Vill man ha 17" så ska man ju ha vinterhjul med så man lär väl få lägga ned en förmögenhet på dem istället :)

Tvätta bilen e inge problem sommartid, men betydligt bökigare på vintern för mig då man får åka 2 mil till en hall o har en bil som e lika skitig som innan när man e hemma igen :P
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av LarsL »

StefL skrev:
Tycker fortfarande 18" är en j-a pajasstorlek och önskar mig MAX 17". Vad är det med folk egentligen och vad är anledningen till att man väljer mer däckbuller, dyrare däck och i mina ögon en fulare bil för att ha såna där gigantiska hjul? Det är ju inte precis tävlingsbilar vi åker omkring i, och den marginella förbättring i väghållning det eventuellt innebär att gå upp 2" i fälgstorlek är väl ändå inte något man har behov av på en vardagsbil?
+1

Tveksamt om det blir bättre väghållning med lägre profil. Jag skulle gissa på det omvända
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av 12man »

runt 2000-2006, fick volvo köpare i tyskland större bromsskivar än vi i sverige, åtminstone fram

en rapp bil corvette/porsche turbo stannade på c:a 42-45 meter, 100-0 runt 1990(efter abs) och 17" hjul
idag stannar teslan och porschen och corvetten och xyz, 100-0 på 31-32 meter, deltat är ganska långt in i arschlet för min smak

hur ? större bromsar->större fälgar, ja f1 har relativt små bromskivor(278mm) men de kostar lite mycket
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Det här skulle kunna vara 18" fälgar, eller 17".. ber om ursäkt för mina begränsade photoshop (gimp) skills :-) Tur att det är en väldigt mörk bild kan jag tillägga..
model3black.jpg
Mer extremt, 16"
model3black_16.jpg
20"

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av lator »

18" känns ok. Komfort och utseende funkar då + att det inte blir svindyrt med däck... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

Blev tvungen att göra en 17" också:
model3black_17.jpg
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Laban »

http://www.model3config.com/ är nu uppdaterad med interiör val samt lite nya fälgar om man väljer matt svart färg. Antar att det är på gång även i de andra färgerna. Ingen 18" fälg än så länge tyvärr.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av StefL »

Laban skrev:
http://www.model3config.com/ är nu uppdaterad med interiör val samt lite nya fälgar om man väljer matt svart färg. Antar att det är på gång även i de andra färgerna. Ingen 18" fälg än så länge tyvärr.
Måste säga att jag gillade den tidigare inredningen bättre :lol:

Trots det - ett gediget jobb av den entusiast som satt samman sidan. Med tanke på att vi bara börjat vår väntan är förstås varje möjlighet till distraktion välkommen. Det blir spännande att se hur många gånger man kommer att ändra favoritkonfig innan det väl är dags...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Laban skrev:
http://www.model3config.com/ är nu uppdaterad med interiör val samt lite nya fälgar om man väljer matt svart färg. Antar att det är på gång även i de andra färgerna. Ingen 18" fälg än så länge tyvärr.
Måste säga att jag gillade den tidigare inredningen bättre :lol:

Trots det - ett gediget jobb av den entusiast som satt samman sidan. Med tanke på att vi bara börjat vår väntan är förstås varje möjlighet till distraktion välkommen. Det blir spännande att se hur många gånger man kommer att ändra favoritkonfig innan det väl är dags...
Jag är glad att jag bestämde mig för att skaffa en Model S innan det så småningom blir dags för Model 3. Jag tror inte att jag hade klarat av att vänta i minst två år till. Jag hade nog blivit galen eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Eximos »

Näe vi e långt från galna, att sitta o titta på Björn Nylands stream i 5 timmar gör väl alla... eller? :ugeek:

Man börjar ha en rätt gedigen lista på sidor man går igenom varje dag i jakten på ny information :geek:
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Svenssons »

Eximos skrev:
Näe vi e långt från galna, att sitta o titta på Björn Nylands stream i 5 timmar gör väl alla... eller? :ugeek:

Man börjar ha en rätt gedigen lista på sidor man går igenom varje dag i jakten på ny information :geek:
Nylands filmer och videoklipp har räddat många timmars väntande på Model X. Manualen till Model X är redan genomläst. Nu har jag bara ca 2 månader kvar till leverans av den! Model 3 är ju ett par år till. Om man får vara efterklok så hade det varit ekonomiskt fördelaktigt att ha köpt en Model S i väntan på Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Eximos »

Svenssons skrev:
Eximos skrev:
Näe vi e långt från galna, att sitta o titta på Björn Nylands stream i 5 timmar gör väl alla... eller? :ugeek:

Man börjar ha en rätt gedigen lista på sidor man går igenom varje dag i jakten på ny information :geek:
Nylands filmer och videoklipp har räddat många timmars väntande på Model X. Manualen till Model X är redan genomläst. Nu har jag bara ca 2 månader kvar till leverans av den! Model 3 är ju ett par år till. Om man får vara efterklok så hade det varit ekonomiskt fördelaktigt att ha köpt en Model S i väntan på Model X.
Min ekonomi tillåter inte på långa vägar att köpa en S tyvärr så man får gott samla vidare o vänta :/
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av alset srotom »

Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av gellerstam »

alset srotom skrev:
Är det filformat till 3D skrivare också ?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av alset srotom »

gellerstam skrev:
alset srotom skrev:
Är det filformat till 3D skrivare också ?
Bra fråga, ser inte så ut men låter nån mer insatt svara.
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av hakan_k »

alset srotom skrev:
gellerstam skrev:
alset srotom skrev:
Är det filformat till 3D skrivare också ?
Bra fråga, ser inte så ut men låter nån mer insatt svara.
Det är 3D-Cadformat. Inga problem att skapa fil för 3D-skrivare från dem om man har rätt program.
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av gellerstam »

hakan_k skrev:
alset srotom skrev:
gellerstam skrev:
alset srotom skrev:
Är det filformat till 3D skrivare också ?
Bra fråga, ser inte så ut men låter nån mer insatt svara.
Det är 3D-Cadformat. Inga problem att skapa fil för 3D-skrivare från dem om man har rätt program.

Kan ni med 3D skrivare ge ett utlåtande på om ni tror att det skulle funka?
Tesla Model Y
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av vigge50 »

gellerstam skrev:
hakan_k skrev:
alset srotom skrev:
gellerstam skrev:
alset srotom skrev:
Är det filformat till 3D skrivare också ?
Bra fråga, ser inte så ut men låter nån mer insatt svara.
Det är 3D-Cadformat. Inga problem att skapa fil för 3D-skrivare från dem om man har rätt program.

Kan ni med 3D skrivare ge ett utlåtande på om ni tror att det skulle funka?
Problemet som jag ser är att de flesta skrivarna kan bara skriva ut med en eller kanske två färger på en gång så om denna skulle skrivas ut så skulle de behövas göras i flera delar och sen skulle de få sättas ihop. Det går säkert men om modellen inte är ritad i delar så måste modellen göras om innan den skrivs ut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av LarsL »

Det finns STL format i listan så det borde gå att skriva ut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av Bjelke »

Jag har ju en skrivare som kan köra i fullfärg så jag skulle ju kunna testa :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 konfigurator

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:
Jag har ju en skrivare som kan köra i fullfärg så jag skulle ju kunna testa :)
Jag är gärna med å sponsrar lite om du vill försöka skriva ut ngt.
Tesla Model Y
Skriv svar