Det känns inte likadant som slirstart. Jag kan inte backa upp min känsla med fakta, utan endast vad jag upplevt på mina tre teslor hittills. Det känns som att Junipers slippery surface fördelar mer effektivt, men ändå inte riktigt 50/50 som jag vill.mikebike skrev: ↑07 jan 2026 09:51Det är väl helt enkelt "Slirstart", som alltid funnits?Twarkie skrev: ↑07 jan 2026 09:37Jag är för det mesta nöjd med fyrhjulsdriften, men när det är riktig halt så märker man ändå att bilen driver lite för mycket på bakhjulen vilket tenderar att kasta ut bakdelen. Men fram tar man sig definitivt! Jag tycker det är kul att utmana bilen med så branta backar som möjligt men har ännu inte fastnat![]()
På Juniper kan man aktivera "Slippery Surface" som sägs fördela drivningen över alla hjul, men jag är inte helt övertygad om att det blir 50/50 som jag gärna vill ha.
"Slirstart har utformats för att göra det lättare att förflytta Model Y om den har fastnat i lera, snö, is osv. När slirstart aktiveras kan hjulen spinna, vilket gör det möjligt att gunga loss Model Y i en situation då hjulen har fastnat."
Bra fyrhjulsdrift - något jag misstänkt
Moderator: Redaktion
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
Re: Bra fyrhjulsdrift - något jag misstänkt
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Någon skillnad mot Terrängläge?Twarkie skrev: ↑07 jan 2026 09:57Det känns inte likadant som slirstart. Jag kan inte backa upp min känsla med fakta, utan endast vad jag upplevt på mina tre teslor hittills. Det känns som att Junipers slippery surface fördelar mer effektivt, men ändå inte riktigt 50/50 som jag vill.mikebike skrev: ↑07 jan 2026 09:51Det är väl helt enkelt "Slirstart", som alltid funnits?Twarkie skrev: ↑07 jan 2026 09:37Jag är för det mesta nöjd med fyrhjulsdriften, men när det är riktig halt så märker man ändå att bilen driver lite för mycket på bakhjulen vilket tenderar att kasta ut bakdelen. Men fram tar man sig definitivt! Jag tycker det är kul att utmana bilen med så branta backar som möjligt men har ännu inte fastnat![]()
På Juniper kan man aktivera "Slippery Surface" som sägs fördela drivningen över alla hjul, men jag är inte helt övertygad om att det blir 50/50 som jag gärna vill ha.
"Slirstart har utformats för att göra det lättare att förflytta Model Y om den har fastnat i lera, snö, is osv. När slirstart aktiveras kan hjulen spinna, vilket gör det möjligt att gunga loss Model Y i en situation då hjulen har fastnat."
Jag har inte provat någotdera, har inte behövt.
Jag har f.ö. inte testat Chill heller.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Senaste dagarna har jag roat mig med att utmana lite i svängarna när det är ett snölager på vägen. När man gasar i svängen släpper bakvagnen lätt men antisladd går in och korrigerar. Ur ren nöjessynpunkt hade det varit kul att få lite mer sladd. Men jag tycker att man kan ana att det ändå är rätt balanserat, det känns som att man även utan antisladd ganska lätt skulle kunna kontrollera sladden med gas och ratt som på en typisk neutral fyrhjulsdriven bil.Twarkie skrev: ↑07 jan 2026 09:37Jag är för det mesta nöjd med fyrhjulsdriften, men när det är riktig halt så märker man ändå att bilen driver lite för mycket på bakhjulen vilket tenderar att kasta ut bakdelen. Men fram tar man sig definitivt! Jag tycker det är kul att utmana bilen med så branta backar som möjligt men har ännu inte fastnat![]()
Har bytt till MY från xdrive denna vinter och det är bra grepp när man ska starta och plöja igenom snömodd.
Vet inte om den är bättre än xdrive då den oxå var bra, men minst lika bra iaf.
Däremot är det inte lika kul med snökörning längre, riktigt dålig känsla i kurvor om man kör kurviga 70-vägar, rent läskigt ibland.
Man kan inte kontrollerat sladda sig igenom kurvorna längre heller.
Och om väl antispinn går in så gör den det rätt brutalt så man får litet kast åt andra hållet istället, kanske säkert och effektivt men inte särskilt kul.
Vet inte om den är bättre än xdrive då den oxå var bra, men minst lika bra iaf.
Däremot är det inte lika kul med snökörning längre, riktigt dålig känsla i kurvor om man kör kurviga 70-vägar, rent läskigt ibland.
Man kan inte kontrollerat sladda sig igenom kurvorna längre heller.
Och om väl antispinn går in så gör den det rätt brutalt så man får litet kast åt andra hållet istället, kanske säkert och effektivt men inte särskilt kul.
Teslas fyrhjulsdrift är kanon, den bästa jag haft innan vår PS4. Jag tyckte dock bara att den kom till sin rätt när man la i terrängläget.
Min upplevelse är att Tesla tillåter mer hjulspinn innan AWD går in. Jag brukar bara skotta ut snön från uppfarten på gatan utanför och sedan låta plogbilen lösa problemet. Det innebär att det ofta hamnar 30-40 cm snö på gatan utanför när man skottar. Med Teslan behövde jag slå på terrängläget för att ta mig ut smidigt, nu sist med Polestaren glömde jag lägga i fyrhjulsdriften men blev inte ett hjulspinn ens.
På snöiga oplogade vägar tyckte jag också att man behövde lägga i terrängläget för att Teslan skulle kännas stabil i högre farter.
Samma sak om man ville leka lite, den var väldigt understyrd och ströp gasen rejält, speciellt i vanliga läget. Jag är verkligen inte speciellt bra på att sladda, men med PS4:an är det superenkelt att slänga ut baken kontrollerat och sedan hittar den tillbaka själv när man släpper lite på gasen, utan att man får ett kast tillbaka som man lätt fick med Teslan.
Min upplevelse är att Tesla tillåter mer hjulspinn innan AWD går in. Jag brukar bara skotta ut snön från uppfarten på gatan utanför och sedan låta plogbilen lösa problemet. Det innebär att det ofta hamnar 30-40 cm snö på gatan utanför när man skottar. Med Teslan behövde jag slå på terrängläget för att ta mig ut smidigt, nu sist med Polestaren glömde jag lägga i fyrhjulsdriften men blev inte ett hjulspinn ens.
På snöiga oplogade vägar tyckte jag också att man behövde lägga i terrängläget för att Teslan skulle kännas stabil i högre farter.
Samma sak om man ville leka lite, den var väldigt understyrd och ströp gasen rejält, speciellt i vanliga läget. Jag är verkligen inte speciellt bra på att sladda, men med PS4:an är det superenkelt att slänga ut baken kontrollerat och sedan hittar den tillbaka själv när man släpper lite på gasen, utan att man får ett kast tillbaka som man lätt fick med Teslan.