Re: Model Y 2021 10000mil utan service
Postat: 10 aug 2025 17:26
Är det något märke som byter bromsvätska vid varje service? Hade precis min polestar på service och dom mätte fukthalten till 1%. Bara att köra vidare. 10000 mil/3år nu.
Är det något märke som byter bromsvätska vid varje service? Hade precis min polestar på service och dom mätte fukthalten till 1%. Bara att köra vidare. 10000 mil/3år nu.
Skulle vara om du ska dra husvagn över alperna i 30grader.
Vet du, bara för att få fakta, jag tilläggsbeställer mäta kvalitet på bromsolja när jag nu lämnar in bilen för att fixa verkliga problem. Det kan bli spännande. Jag har själv kokat bromsolja efter några varv med en porsche och fattar att det går fort när man kör hårt. Svenne-bil, inte lika övertygad. Men, jag ber dom kolla så har vi iaf en anektotisk mätpunkt.Fredrik j skrev: ↑10 aug 2025 19:12Skulle vara om du ska dra husvagn över alperna i 30grader.
Möjligen vid panikbromsning från motorvägsfart vid samma temperatur. När det väl kokar går det fort.
Sen sliter fukten på insidan av bromskomponenterna.
Vad har du för fukthalt efter 20k? Rimligen har du ju fyllt på några gånger vartefter bromskolvarna går längre och längre ut.
Jag hade bytt nu för att vara på säkra sidan men känner att det för en del teslaägare har blivit en principsak att inte serva bilen eller hålla på med något som helst förebyggande underhåll.
För att bilprovningen kollar framvagnen?backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Ja det blir intressant att höra, min fossil-bruksis har jag ägt sedan 12 000 mil, jag har kört 17 500 mil under de 8,5 år jag haft den. Varken bytt eller fyllt på någon bromsolja under den tiden. Aldrig några klagomål på besiktningen heller.mans71 skrev: ↑10 aug 2025 19:31Vet du, bara för att få fakta, jag tilläggsbeställer mäta kvalitet på bromsolja när jag nu lämnar in bilen för att fixa verkliga problem. Det kan bli spännande. Jag har själv kokat bromsolja efter några varv med en porsche och fattar att det går fort när man kör hårt. Svenne-bil, inte lika övertygad. Men, jag ber dom kolla så har vi iaf en anektotisk mätpunkt.Fredrik j skrev: ↑10 aug 2025 19:12Skulle vara om du ska dra husvagn över alperna i 30grader.
Möjligen vid panikbromsning från motorvägsfart vid samma temperatur. När det väl kokar går det fort.
Sen sliter fukten på insidan av bromskomponenterna.
Vad har du för fukthalt efter 20k? Rimligen har du ju fyllt på några gånger vartefter bromskolvarna går längre och längre ut.
Jag hade bytt nu för att vara på säkra sidan men känner att det för en del teslaägare har blivit en principsak att inte serva bilen eller hålla på med något som helst förebyggande underhåll.
Du har ju redan fått svar men ändå, det är få punkter om ens någon, på en vanlig service som gäller säkerhet, på en service kontrolleras inte framvagn (mer än att se att damasker är hela och att det inte finns några läckage), i vilket fall inte på nån av de bilar jag av garantianledning lämnat på service. Det är i så fall ett tilläggsarbete man får betala extra för.backe skrev: ↑10 aug 2025 10:29Varför har ni sån fobi för att göra service på nånting som ni lägger ert eget liv i och kanske också er familj? "Oj, framvagnen rasade och vi körde åt helvete, men vi sparade åtminstone 2000kr på servicen"Holve skrev: ↑10 aug 2025 10:02Vad spelar det för roll?backe skrev: ↑10 aug 2025 09:26
Har ni sådan fobi för besiktningen att ni lämnar in bilen till någon som tjänar pengar på att hitta fel?
Istället för att någon oberoende ackrediterad får titta efter fel?
Vissa verkar ha stor skam över att få en 2a![]()
Och totalekonomin på en Toyota från 2021 är troligen bättre än en MY trots servicekostnader.
Det är dessutom fritt fram att skita i service på valfritt annat märke också om man vill.
Av 1 724 Tesla Model 3-bilar underkändes hela 848 stycken vid sin första besiktning år 2024.
https://www.hbl.fi/artikel/varannan-tes ... nderkanns/HBL har tidigare skrivit om den höga andelen underkända Teslabilar vid besiktning. Det handlar om problem med bilens axlar, däck och fjädringen på bakvagnen. Också rostiga bromsar har funnits bland skälen till underkänd besiktning för Tesla Model 3.
Den höga kasseringsgraden för Tesla Model 3 höjer statistiken för underkända elbilar totalt sett i Finland.
Kasseringsgraden för fyraåriga elbilar var 16,1 procent i fjol, jämfört med bara 5,1 procent för fyraåriga bensinbilar. Totalt godkändes över 11 000 fyraåriga elbilar vid besiktning i fjol, medan drygt 1 200 underkändes.
Det finns olja i Teslas Drive Unit, den har ett vanligt oljefilter - ser likadant ut som på alla vanliga bensin/dieselmotorer, den bör väl för eller senare bytas.Jigsaw73 skrev: ↑11 aug 2025 14:44I höstas när rangerkillen som kom och monterade dragkroken hemma på uppfarten på vår MY (eftersom det inte var gjort vid leverans) frågade jag han om jag inte måste serva något någon gång?
Vad ska jag serva då? Vart svaret.
Jag kan väl smörja dörrarna lite om du vill men det kanske du kan göra själv![]()