"Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Moderator: Redaktion
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Nej, konspirationen Taiwan är tagen ur luften. Konkurrensen på elbilsmarknaden är stenhård i Kina. Kommer biltillverkarna fuska med livslängden för att få snabbare laddning än konkurrenterna? Troligen. Om bolaget ändå inte överlever spelar det ingen roll om batterierna håller.
Kina har satsat på batteriforskning, inte minst av säkerhetspolitiska skäl. Om Kina inte behöver olja men världen behöver kinesiska batterier så hamnar Kina i en guldsits. CATL kom från ingenstans och blev världsledande på några år. Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att misstänka att företaget fått statliga forskningsbidrag eller fått ta del av statliga forskningsresultat. Hur många kinesiska universitet får anslag för batteriforskning?
Kina har satsat på batteriforskning, inte minst av säkerhetspolitiska skäl. Om Kina inte behöver olja men världen behöver kinesiska batterier så hamnar Kina i en guldsits. CATL kom från ingenstans och blev världsledande på några år. Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att misstänka att företaget fått statliga forskningsbidrag eller fått ta del av statliga forskningsresultat. Hur många kinesiska universitet får anslag för batteriforskning?
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Det verkar som att det gör ont för vissa att Tesla brukade vara världsledande, men inte är det längre? De har ju förflyttat sig i marknadspositioneringen från att vara dyra men i teknikens framkant, till att vara relativt billiga elbilar. Då lär de göra avkall på något.
Dessutom är ju alla bilar i någon mån kompromisser. Det handlar ju om att hitta en bil som är bäst på just de saker ni tycker är viktigast, till ett pris ni är villiga att betala.
För egen del är Teslas laddprestanda och räckvidd mer än tillräckligt bra. Finns det bättre? Absolut. Skulle jag vara villig att betala extra för det? Absolut inte. 99% av alla dagsresor vi gör är kortare än 40 mil. Då behöver vi bara destinationsladdning för att komma hem igen. Det längsta jag kört på en dag är Gävle - Malmö. Ska jag längre bort än så och behöver vara framme samma dag så kör jag inte, det är ju jobbigt oavsett drivmedel. Då blir det flyg.
Dessutom är ju alla bilar i någon mån kompromisser. Det handlar ju om att hitta en bil som är bäst på just de saker ni tycker är viktigast, till ett pris ni är villiga att betala.
För egen del är Teslas laddprestanda och räckvidd mer än tillräckligt bra. Finns det bättre? Absolut. Skulle jag vara villig att betala extra för det? Absolut inte. 99% av alla dagsresor vi gör är kortare än 40 mil. Då behöver vi bara destinationsladdning för att komma hem igen. Det längsta jag kört på en dag är Gävle - Malmö. Ska jag längre bort än så och behöver vara framme samma dag så kör jag inte, det är ju jobbigt oavsett drivmedel. Då blir det flyg.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Vet inte vad en #halmdocka är men det var tänkt som ett spetsigt inlägg mot/till att effektiviteten är/kan vara betydligt viktigare än vad 10-80% laddning är.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Du har missat det viktigaste: detta är en tävling för dessa förare. Att kunna skryta, för andra eller bara för sig själv, med att jag kört 80 mil på 5 timmar. Då blir det max ett stopp a tre min för tank och piss.Jerker skrev:Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Måste erkänna att jag själv var lite sådan i yngre dagar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Re:
Visst, men varför ska detta vara normsättande och socialt accepterat? Leka får man göra på racerbanor, inte på allmänna vägar.Ingemar S skrev: ↑18 jun 2025 07:57Du har missat det viktigaste: detta är en tävling för dessa förare. Att kunna skryta, för andra eller bara för sig själv, med att jag kört 80 mil på 5 timmar. Då blir det max ett stopp a tre min för tank och piss.Jerker skrev:Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Måste erkänna att jag själv var lite sådan i yngre dagar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
När Tesla presenterade 4680 blev det uppenbart att man inte planerade att lämna jelly rolls-tekniken. All information om vägvalet fanns redan i presentationen på battery da 2020.Xyborg skrev: ↑18 jun 2025 06:30Det verkar som att det gör ont för vissa att Tesla brukade vara världsledande, men inte är det längre? De har ju förflyttat sig i marknadspositioneringen från att vara dyra men i teknikens framkant, till att vara relativt billiga elbilar. Då lär de göra avkall på något.
Man sa inte allt exakt så lätt att tyda, försäljningsargumenten haglade.
5X energy. Det är såklart inte konstigt när cellens volym är 5.48 ggr större.
6X power. Samma sak, 5.48 ggr större…
+16% range. Cellen är 14.3% högre vilket ger 14.3% mer energi på samma packarea.
Men kärnan i presentationen var egentligen att få ned tillverkningskosntaden per bil. Det är vägen man valt.
SECC går av stapeln snart, och jag tror tex att nya model 3 har en god chans att komma bra till trots att tesla tom bytt celler från NCA till NMC och därmed skruvat ned laddhastigheten avsevärt, speciellt i SOC-området där man oftast ligger under längre resor.Xyborg skrev: ↑18 jun 2025 06:30Dessutom är ju alla bilar i någon mån kompromisser. Det handlar ju om att hitta en bil som är bäst på just de saker ni tycker är viktigast, till ett pris ni är villiga att betala.
För egen del är Teslas laddprestanda och räckvidd mer än tillräckligt bra. Finns det bättre? Absolut. Skulle jag vara villig att betala extra för det? Absolut inte. 99% av alla dagsresor vi gör är kortare än 40 mil. Då behöver vi bara destinationsladdning för att komma hem igen. Det längsta jag kört på en dag är Gävle - Malmö. Ska jag längre bort än så och behöver vara framme samma dag så kör jag inte, det är ju jobbigt oavsett drivmedel. Då blir det flyg.
Vi får väl se hur det går för Tesla i den tävlingen. Det är 30 bilar anmälda så det finns många olika märken. Är man frånladdad i realiteten eller inte?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Eftersom man vet bilens räckvidd så är jag inte med på argumentet. 10-80% av 50 mil är 35 mil, oavsett om bilen uppnår räckvidden med 2kWh/mil och ett batteri på 100 kWh eller 3 kWh/mil och ett 150 kWh batteri.
Det som blir fel är när man jämför 10-80% för olika bilar med olika räckvidd. Det är en klen tröst att bilen laddar 10-80% snabbt om räckvidden är 25 mil och den jämförs med en bil med 50 mils räckvidd.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Hear, hear. Men både du och jag är ju också väl medvetna om att detta inte biter på dem som dundrar förbi en på natten i nära dubbla tillåtna hastigheten. Det är för dem en rättighet att få köra så snabbt när vägen är tom. Så vi kommer få se detta ursäktande även här i forumet i framtiden också. Och vi normala förare får vänja oss med att hoppas att de inte vinglar in i baken på oss som kör lagligt.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Jag tycker inte heller att just det argumentet håller, men jag tillhör ändå kategorin som önskar att räckvidden var längre på elbilar. Jag kör elbil och har gjort det sedan 2019 och jag föredrar helt klart eldrift framför förbränningsmotor, men jag begränsas av räckvidden och tiden för laddning med elbil. Längre räckvidd skulle helt klart hjälpa. Jag tvingas hålla ned hastigheten en del under hastighetsbegränsningarna titt som tätt, ffa på vintern, för att inte tvingas till oönskade laddstopp, och det skulle jag gärna slippa. Jag sänker hellre farten och låter resan ta 15 minuter längre tid och laddar när jag kommer hem, än spenderar 15 minuter för att ladda på en snabbladdare till högre kostnad.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Detta beror på mitt körmönster och delvis avsaknad av destinationsladdningsmöjligheter, men är inte mindre en realitet för mig. Det handlar inte om att kunna köra 50 mil på vintern i 110 km/h. Jag tror knappast att jag är unik i detta avseende. Och det finns säkert fler goda argument för längre räckvidd än det jag har.
Sedan innebär längre räckvidd också att man har mer räckvidd tillgängligt vid den SOC där man har minst calendar aging, för den som nördar i detta.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
+100! Det verkar som att bara för att en dieselbil kan köra 100 mil på en tank, så är det riktmärket för hur länge man ska köra innan man stannar. Rekommendationen brukar vara att man stannar efter cirka 3 timmar och tar en paus/bensträckare innan man fortsätter. Alltså perfekt för elbilen: https://www.if.se/privat/forsakringar/b ... ng-bilresaJerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Kanske vore bra om fler inbitna sträckörare gick över till elbil så måste de stanna lite oftare. Har man bråttom att ta sig från A till B så är snabbtåg eller flyg ett mycket bättre val. Är det inget alternativ så får man helt enkelt gilla läget att det tar lite längre tid.
Själv så har jag aldrig orkat köra mer än 3 timmar innan jag behöver en paus, så i mitt fall var det tidigt ganska klart att det skulle fungera för mig att köra elbil på långresa.
Detta hade aldrig gått med elbil, vilken jag faktiskt tycker är positivt:
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Jag har motsatta uppfattningen. I merparten inlägg jag läser står det oftast att 99% av resorna/ 95% av befolkningen inte behöver 50 mils räckvidd.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Hade jag haft en bil med runt 55 mils verklig räckvidd hade jag sparat både tid och flera tusenlappar i snabbladdningskostnader i månaden, men är väl medveten om att jag tillhör en minoritet.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Absolut varken legalt eller acceptabelt.Jerker skrev:Visst, men varför ska detta vara normsättande och socialt accepterat? Leka får man göra på racerbanor, inte på allmänna vägar.Ingemar S skrev: ↑18 jun 2025 07:57Du har missat det viktigaste: detta är en tävling för dessa förare. Att kunna skryta, för andra eller bara för sig själv, med att jag kört 80 mil på 5 timmar. Då blir det max ett stopp a tre min för tank och piss.Jerker skrev:Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Måste erkänna att jag själv var lite sådan i yngre dagar
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men i vissa kretsar är det en sport. Och givet total avsaknad av trafikpolis så fortsätter detta..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Men då stannar ni ju ändå efter 2 timmar och tar någon sorts paus? Finns det inga snabbladdare i närheten av där ni stannar?Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.
Nu vet jag inte vart ni åker och det kanske är dåligt med laddare där ni kör, men på skoj så testade jag att lägga in Linköping-Haparanda i ABRP med en Model 3 2024. Startar man med 100 % ser det ut så här:
Alltså cirka 2-3 timmar mellan stoppen och stopp på mellan 17-27 min.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Som jag skrev så har vi bråttom upp. Pauserna är i samband med att vi byter förare. 5min på rastplats. Det här är inget påhittat scenario. Vi gör samma jag och frugan när vi är ute på bilsemester och ska köra hem. Vi sträckkör. I påsk var vi nere i Wiesbaden med elbilen. Resan ner gick bra. Hade ingen tid att passa. Laddade 20-25min åt gången. Åt middag efter vi hade laddat klart. Inget att klaga på. Trevligt.tesla newbie skrev: ↑18 jun 2025 18:47Men då stannar ni ju ändå efter 2 timmar och tar någon sorts paus? Finns det inga snabbladdare i närheten av där ni stannar?Fredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.
Nu vet jag inte vart ni åker och det kanske är dåligt med laddare där ni kör, men på skoj så testade jag att lägga in Linköping-Haparanda i ABRP med en Model 3 2024. Startar man med 100 % ser det ut så här:
abrp.jpg
Alltså cirka 2-3 timmar mellan stoppen och stopp på mellan 17-27 min.
Hemresan var lite segare. Särskilt dom två laddstoppen i danmark och i helsingborg mitt i natten.
Det gick ändå och vi kommer göra om resan men dieselbilen var smidigare. Gillar man hamburgare blir det kanske lite enklare.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Och med en BMW IX xdrive 60 blir det 2 stopp. Ett på på 29 min i Gnarp efter 5:45 så ett byte av förare utan laddning, sen köra i 4:36 till Lövånger och där ett stopp på 20 min. Detta vid 0 grader ute. Vid 20 grader så blir det ett stopp på 14 min efter 5:34 sen 3:48 för ett 23 min stopp. Totalt 14:35, varav 37 min stopp. Känns i underkant med stopp för mig men 25 min stopp varannan timme är ju alldeles för mycket.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Regn 20 tum awd. Varför Dyrare batteri och bil när effektiviteten är topp. Massiva tidsvinster på både Juniper och Highland
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Är det tre Tesla i topp? Som ankrar i laddstationen?Teslasemitruck skrev: ↑18 jun 2025 23:11Regn 20 tum awd. Varför Dyrare batteri och bil när effektiviteten är topp. Massiva tidsvinster på både Juniper och Highland
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Model S är väll antagligen före på listan.AAKEE skrev: ↑18 jun 2025 23:15Är det tre Tesla i topp? Som ankrar i laddstationen?Teslasemitruck skrev: ↑18 jun 2025 23:11Regn 20 tum awd. Varför Dyrare batteri och bil när effektiviteten är topp. Massiva tidsvinster på både Juniper och Highland![]()
-
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
AmenFredrik j skrev: ↑18 jun 2025 16:30Hastighet långt över lagligt är ju inte ok men det här med att låtsas att man alltid behöver pausa resandet i 20-30min med jämna mellanrum är ju bara löjligt. Några gånger per år använder många bilen för ren transport och ofta är bilvalet präglat av ytterlighetsbehovet.fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Som när vi t.ex. kör upp till norrbotten på älgjakt. 120mil i nära på en sammanhängande etapp. Resan dit har jag gjort väldigt många gånger och det är ren transportsträcka som behöver avverkas på en dag med marginal om vi inte ska tappa en jaktdag. Jag gör inte den här resan ensam utan vi är tre som turas om att köra 2 timmar var.
"Bensträckaren" och byte av förare sker när 2 timmar passerat och oftast på en enkel rastplats.
Det är ju ingen slump att vi än så länge tar kompisens XC60 diesel på den här resan. En elbil hade skapat väldigt mycket mer väntan vid laddning. Till det kör vi en hel del i obygden under veckan.
Kan vi inte sluta låtsas att det här skulle vara ett påhittat, udda beteende bara för att alla inte sysslar med det själva?
Raljera om 50mil och pinka i flaska? Väx upp.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Intressant, av ren nyfikenhet. Vad är orimligt snabbt enligt dig?fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Ref din kommentar om att koppla ihop alla fartkameror. Läs gärna boken 1984, skriven av George Orwell.
Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"
Orimligt snabbt borde vara allt som är olagligt snabbt.+Alex+ skrev: ↑19 jun 2025 00:08Intressant, av ren nyfikenhet. Vad är orimligt snabbt enligt dig?fth skrev: ↑18 jun 2025 13:22Håller med till 100%, den här typen av beteende är största orsaken till att jag t.ex fullt stödjer förslagen om att koppla ihop fartkameror och bötfälla alla som tar sig mellan dom orimligt snabbt.Jerker skrev: ↑18 jun 2025 07:42Något som jag fascineras av i den här debatten är hur stort utrymme, till gränsen på normsättare, som den lilla grupp förare får som är av åsikten att man ska kunna köra minst 50 mil på en laddning och sen tvingas kissa i flaska samtidigt som man rattar en bil i (allra minst) motorvägsfart.
När ska vi sluta att lyssna på detta argument när det finns en rad argument som, med all rätt, talar emot det?
Om man känner att man måste kunna köra långt över laglig hastighet för att få ihop sitt jobb- eller privatliv då ska man nog se över sina prioriteringar. Man kan inte planera sitt liv så att det kräver att man blir en notorisk lagbrytare och fara för andra. Även om man kör på natten så kan olyckan vara framme på ett sätt som den inte skulle vara om man körde lagenligt. Och ja, det är en fråga där vi andra, medtrafikanter, släktingar, skattebetalare etc. har rätt att ha synpunkter på hur andra kör, för det påverkar även oss.
Man måste nånstans böja sig för omständigheterna och acceptera att alla optioner inte är till för alla. Om man, av vilken anledning det än må vara, bor 150 mil från resten av släkten eller har 80 mil till den hett eftertraktade skidbacken så måste man acceptera att det sätter begränsningar för hur man kan ta sig dit. Sluta att ställa krav på att bilar, och i synnerhet elbilar, ska kunna ta dig från A till B i hastigheter som man normalt endast uppnår med ett flygplan!
Den totala avsaknaden av trafikpoliser gör ju att det inte finns någon som helt risk att bli av med körkortet när man beter sig så här, trots att man uppenbarligen inte borde få framföra något motorfordon öht.
/fth
Ref din kommentar om att koppla ihop alla fartkameror. Läs gärna boken 1984, skriven av George Orwell.
Tänker att det måste finnas någon anledning varför man har hastighetsbegränsningar. Ja jag kan ha fel. I år är det 40 år sedan jag tog körkortet, så vad vet jag?