Sida 2 av 2

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 24 jan 2025 10:45
av Xyborg
mikebike skrev: 24 jan 2025 08:37
Xyborg skrev: 24 jan 2025 06:56
mikebike skrev: 23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: 23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: 23 jan 2025 18:30

Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.

I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.

B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.

En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.

Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?
Jepp, om du vill. Det finns en inställning för Auto hold av/på.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 24 jan 2025 10:47
av Maw
mikebike skrev: 24 jan 2025 08:37
Xyborg skrev: 24 jan 2025 06:56
mikebike skrev: 23 jan 2025 21:31
Carlsson skrev: 23 jan 2025 21:14
mikebike skrev: 23 jan 2025 18:30

Hur funkar regen?
Jag har fattat det som att den är ställbar i olika nivåer.
Behåller den inställningen till nästa färd?
Hur stark som mest, inte OPD?
Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.

I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.

B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.

En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.

Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?
Bäst är att prova själv ordentligt. Det är ganska annorlunda att köra med VAGs smarta regen jämfört med vanlig OPD. Båda har för och nackdelar tycker jag men båda fungerar bra i det stora hela för mig :)

Med Skoda går det att välja ganska kraftig regen och jag har för mig från provkörning att den går att köra på samma sätt som Polestar eller Tesla förutom att man inte kan välja bort creep.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 24 jan 2025 11:08
av mikebike
Min kompis har problem med 12V-batteriet och han kallar det "barnsjukdom", men modellen har ju flera år på nacken.
Är det en bugg som gör att lågspänningsbatteriet inte underhållsladdas korrekt?

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 25 jan 2025 15:57
av nek0
Så här mycket ser jag i appen vid laddningen.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 25 jan 2025 16:33
av mikebike
nek0 skrev: 25 jan 2025 15:57
Så här mycket ser jag i appen vid laddningen.
Inte ställbar ström?
Inte valbar starttid?
Man ser inte antalet faser...men det finns åtminstone ställbar laddgräns.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 25 jan 2025 17:33
av nek0
mikebike skrev: 25 jan 2025 16:33
nek0 skrev: 25 jan 2025 15:57
Så här mycket ser jag i appen vid laddningen.
Inte ställbar ström?
Inte valbar starttid?
Man ser inte antalet faser...men det finns åtminstone ställbar laddgräns.
Här är valen som finns. Testade att aktivera strömbegränsning men jag kan inte se vad den gör och det tog ca 2 minuter att ändra

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 25 jan 2025 17:49
av Carlsson
mikebike skrev: 25 jan 2025 16:33
nek0 skrev: 25 jan 2025 15:57
Så här mycket ser jag i appen vid laddningen.
Inte ställbar ström?
Inte valbar starttid?
Man ser inte antalet faser...men det finns åtminstone ställbar laddgräns.
Man kan ställa starttid - men man gör inte det i appen under pågående laddning. Man kan ställa det på infotainmentsystem när man går ur bilen (då kan man också säga att denna session vill jag ladda till 100%). Det går också att ställa in en laddplats i både app och bil. Då markerar du med gps att när du laddar här (tex hemma) så ska bilen ladda om den är under 50%, upp till 80% och enbart mellan 00-06. Går att välja tid själv. Går också att säga en tid då bilen ska vara laddad, typ 07:00 och så laddar den så att batteriet är varmt klockan 07.

Tex
Bild

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 25 jan 2025 19:30
av manneson
Det är ju rätt intressant förövrigt att de släppte en facelift(bokstavligen) bara året efter uppdateringen till 85-modellerna.
Vanligtvis uppdaterar de ju teknik och "face" samtidigt.
Tycker själv den nya är mkt snyggare, den gamla ser just gammal ut med sin stora traditionella(och onödiga) grill.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 28 jan 2025 07:11
av Electron
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 28 jan 2025 13:40
av Choke
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 28 jan 2025 16:52
av Electron
Choke skrev: 28 jan 2025 13:40
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..

Ja det var lite så.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 28 jan 2025 22:51
av Choke
Electron skrev: 28 jan 2025 16:52
Choke skrev: 28 jan 2025 13:40
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..

Ja det var lite så.
Tack
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 00:26
av StureP
Choke skrev: 28 jan 2025 22:51
Electron skrev: 28 jan 2025 16:52
Choke skrev: 28 jan 2025 13:40
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..

Ja det var lite så.
Tack
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.
MEB är en svag plattform.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 07:07
av Electron
StureP skrev: 29 jan 2025 00:26
Choke skrev: 28 jan 2025 22:51
Electron skrev: 28 jan 2025 16:52
Choke skrev: 28 jan 2025 13:40
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..

Ja det var lite så.
Tack
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.
MEB är en svag plattform.
12 volts batteriet tar väl garantin?

Det är någonting som jag också eventuellt ser framemot. En riktig verkstad och inte bara en utan flera i den region jag bor i. Som det var förr i tiden.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 07:20
av Carlsson
StureP skrev: 29 jan 2025 00:26
Choke skrev: 28 jan 2025 22:51
Electron skrev: 28 jan 2025 16:52
Choke skrev: 28 jan 2025 13:40
Electron skrev: 28 jan 2025 07:11
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.

Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..

Ja det var lite så.
Tack
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.
MEB är en svag plattform.
Enorma problem med kvalité säger du. Har du några belägg för det? Ja, förutom att vissa haft problem med 12-volt - något de flesta skyndsamt fått bytt och som Škoda också gått ut och ska försöka rätta till med en uppdatering (genom att låta det stora batteriet stödladda 12-volt).

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 08:33
av Holve
Det är väl som sagt bara att gå in i valfri Skoda/ID grupp och läsa på.
12v batteriet verkar inte vara löst på de nya 2025orna.
Serverproblem verkar oxå vara väldigt vanligt.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 08:52
av mikebike
Holve skrev: 29 jan 2025 08:33
Det är väl som sagt bara att gå in i valfri Skoda/ID grupp och läsa på.
12v batteriet verkar inte vara löst på de nya 2025orna.
Serverproblem verkar oxå vara väldigt vanligt.
Märkligt att de har problem med 12V batteriet, det är ju ingen ny plattform direkt.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 18:49
av Carlsson
Holve skrev: 29 jan 2025 08:33
Det är väl som sagt bara att gå in i valfri Skoda/ID grupp och läsa på.
12v batteriet verkar inte vara löst på de nya 2025orna.
Serverproblem verkar oxå vara väldigt vanligt.
Ja, 12-volt verkar vara ett problem. Främst i minusgrader men även i andra sammanhang. Det flesta verkar ha fått löst problemet genom byte till en annan typ av 12v-batteri, och då verkar det fungera bra igen. Så troligen låg kvalité på batterier plus att de inte underhållsladdas tillräckligt. Detta ska enligt Škoda vara på gång i ny version (bilar med mjukvara 4+).

Appen har väl kanske inte så mycket med bilkvalité att göra. Snarare programmering och undermålig ekonomi på serversidan. Absolut irriterande, men inget som slår hårt på bilen. Appen är ju inte direkt nått man använder hela tiden. Det är väl typ start av kupévärmare den kan användas till? Och att se vart man parkerat. Såklart irriterande om man vill värma bilen och appen ligger nere. Men inte värre än så.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 18:55
av manneson
Carlsson skrev: 29 jan 2025 18:49
Såklart irriterande om man vill värma bilen och appen ligger nere. Men inte värre än så.
Det är sinnessjukt viktigt IMO. Har inte skrapat rutor på 15 år och vägrar göra det någonsin igen. Har överhuvudtaget inget att skrapa med längre.
Slutar appen funka sätter jag fyr på biljäveln. :lol:

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 29 jan 2025 19:06
av Electron
manneson skrev: 29 jan 2025 18:55
Carlsson skrev: 29 jan 2025 18:49
Såklart irriterande om man vill värma bilen och appen ligger nere. Men inte värre än så.
Det är sinnessjukt viktigt IMO. Har inte skrapat rutor på 15 år och vägrar göra det någonsin igen. Har överhuvudtaget inget att skrapa med längre.
Slutar appen funka sätter jag fyr på biljäveln. :lol:
Är du pyroman?

viewtopic.php?p=836602#p836602

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025

Postat: 30 jan 2025 11:36
av manneson
Electron skrev: 29 jan 2025 19:06
manneson skrev: 29 jan 2025 18:55
Carlsson skrev: 29 jan 2025 18:49
Såklart irriterande om man vill värma bilen och appen ligger nere. Men inte värre än så.
Det är sinnessjukt viktigt IMO. Har inte skrapat rutor på 15 år och vägrar göra det någonsin igen. Har överhuvudtaget inget att skrapa med längre.
Slutar appen funka sätter jag fyr på biljäveln. :lol:
Är du pyroman?

viewtopic.php?p=836602#p836602
Bild