Jepp, om du vill. Det finns en inställning för Auto hold av/på.mikebike skrev: ↑24 jan 2025 08:37Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.Xyborg skrev: ↑24 jan 2025 06:56Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?
Skoda Enyaq 85 2024 2025
Moderator: Redaktion
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 224
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Bäst är att prova själv ordentligt. Det är ganska annorlunda att köra med VAGs smarta regen jämfört med vanlig OPD. Båda har för och nackdelar tycker jag men båda fungerar bra i det stora hela för migmikebike skrev: ↑24 jan 2025 08:37Ok, finessen med kraftig regen är ju att man slipper flytta foten, så blended braking är en klen tröst.Xyborg skrev: ↑24 jan 2025 06:56Det finns två lägen på regen. Man kan lägga växelväljaren i D eller B.mikebike skrev: ↑23 jan 2025 21:31Jag har kryp akviverat, så att den inte stannar helt är utmärkt, men behöver man bromsa själv i kraftigare nedförsbackar?Carlsson skrev: ↑23 jan 2025 21:14Inte OPD. När man kör med regen så kryper bilen fram i 2-3 km/h. Kör man med Travel Assist löser den dock att stanna helt och hållet när framförvarande bil står still. Så kö-körning är gött - den rullar med utan problem. Inte testat att ställa om regen än, tycker standardläget var ganska bra.
Med den jag provkörde var jag tvungen att bromsa själv när jag svängde av motorvägen, men efteråt fick jag veta att det finns fler lägen på regen.
I D så frirulllar bilen i princip när du släpper gasen. Den reglerar regenereringen automatiskt, och saktar ner mha regen (om du släppt på gasen) om bilar framför saktar in, eller om du är på väg mot en plats med lägre hastighetsgräns.
B är mer likt Teslan. Bilens regenering styrs av läget på gaspedalen. Den stora skillnaden är att Max regen är mindre än vad som kan uppnås i Teslan, det är svårt att sätta en siffra på det. Men jag måste helt klart använda bromsen lite mer än i Teslan. Även bromspedalen använder dock regen i de övre lägena av pedalens rörelse. Så den sista biten regen kan du få genom att trycka lätt på bromsen. Då har du samma regenstyrka som Tesla (upplevd). Därefter går den över till mekanisk broms om du trycker ner bromspedalen djupare.
En annan skillnad är att den kommer att sakta ner till ca 5 km/h som lägst. Därefter så kör bilen framåt likt en bensin/dieselbil med traditionell automatlåda.
Att det rullar på i promenadfart gillar jag, fördel när man fickparkerar. Det blir OPD, fast tvärtom. Man slipper flytta på foten.
Är det som på Tesla att man får Hold om man trycker hårt på bromspedalen?

Med Skoda går det att välja ganska kraftig regen och jag har för mig från provkörning att den går att köra på samma sätt som Polestar eller Tesla förutom att man inte kan välja bort creep.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Min kompis har problem med 12V-batteriet och han kallar det "barnsjukdom", men modellen har ju flera år på nacken.
Är det en bugg som gör att lågspänningsbatteriet inte underhållsladdas korrekt?
Är det en bugg som gör att lågspänningsbatteriet inte underhållsladdas korrekt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Inte ställbar ström?
Inte valbar starttid?
Man ser inte antalet faser...men det finns åtminstone ställbar laddgräns.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Här är valen som finns. Testade att aktivera strömbegränsning men jag kan inte se vad den gör och det tog ca 2 minuter att ändra
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Man kan ställa starttid - men man gör inte det i appen under pågående laddning. Man kan ställa det på infotainmentsystem när man går ur bilen (då kan man också säga att denna session vill jag ladda till 100%). Det går också att ställa in en laddplats i både app och bil. Då markerar du med gps att när du laddar här (tex hemma) så ska bilen ladda om den är under 50%, upp till 80% och enbart mellan 00-06. Går att välja tid själv. Går också att säga en tid då bilen ska vara laddad, typ 07:00 och så laddar den så att batteriet är varmt klockan 07.
Tex

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Det är ju rätt intressant förövrigt att de släppte en facelift(bokstavligen) bara året efter uppdateringen till 85-modellerna.
Vanligtvis uppdaterar de ju teknik och "face" samtidigt.
Tycker själv den nya är mkt snyggare, den gamla ser just gammal ut med sin stora traditionella(och onödiga) grill.
Vanligtvis uppdaterar de ju teknik och "face" samtidigt.
Tycker själv den nya är mkt snyggare, den gamla ser just gammal ut med sin stora traditionella(och onödiga) grill.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Körde Enyaqen i lördags. Vilken skillnad mot M3an. Visst den är kanske lite old school men trevlig förarmiljö, tyst, bekväm, stor öppning till bagaget och hög markfrigång.
Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Den kändes riktigt bra. Ska fundera på hur jag gör. Enyaq refresh kommer till sommaren.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Var det något som stack ut i din jämförelse med m3?
Har en my och ska testa efter nästa helg.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..
Ja det var lite så.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
TackElectron skrev: ↑28 jan 2025 16:52Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..
Ja det var lite så.
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.Choke skrev: ↑28 jan 2025 22:51TackElectron skrev: ↑28 jan 2025 16:52Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..
Ja det var lite så.
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
MEB är en svag plattform.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
12 volts batteriet tar väl garantin?StureP skrev: ↑29 jan 2025 00:26Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.Choke skrev: ↑28 jan 2025 22:51TackElectron skrev: ↑28 jan 2025 16:52Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..
Ja det var lite så.
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
MEB är en svag plattform.
Det är någonting som jag också eventuellt ser framemot. En riktig verkstad och inte bara en utan flera i den region jag bor i. Som det var förr i tiden.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Enorma problem med kvalité säger du. Har du några belägg för det? Ja, förutom att vissa haft problem med 12-volt - något de flesta skyndsamt fått bytt och som Škoda också gått ut och ska försöka rätta till med en uppdatering (genom att låta det stora batteriet stödladda 12-volt).StureP skrev: ↑29 jan 2025 00:26Skoda har enorma problem med kvalitén. Speciellt 12 voltsbatteriet. Läs lite på Enyaqs Facebookgrupp.Choke skrev: ↑28 jan 2025 22:51TackElectron skrev: ↑28 jan 2025 16:52Enyaq är en bil med riktig dörr. Inte som Teslan som har ramlös dörr. Mindre problem vintertid. Jag gillade förarmiljön. Jag tyckte den var tyst (körde bara en kort sträcka på motorvägen). Den har rails!
Jag behövde inte gå ut ur bilen för att kolla om underredet slår i… Gillade lastutrymmet. Ratten hade fysiska knappar!!! Inte som Id.7, plastiga reglage med touch…..
Ja det var lite så.
Jag provkörde id7 förra veckan och blev inte imponerad. Har kört en Skoda under min fossila tid - och var väldigt nöjd. Den nya facelift är snyggare.
Ser fram emot en tur nästa vecka.
MEB är en svag plattform.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Det är väl som sagt bara att gå in i valfri Skoda/ID grupp och läsa på.
12v batteriet verkar inte vara löst på de nya 2025orna.
Serverproblem verkar oxå vara väldigt vanligt.
12v batteriet verkar inte vara löst på de nya 2025orna.
Serverproblem verkar oxå vara väldigt vanligt.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Märkligt att de har problem med 12V batteriet, det är ju ingen ny plattform direkt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Ja, 12-volt verkar vara ett problem. Främst i minusgrader men även i andra sammanhang. Det flesta verkar ha fått löst problemet genom byte till en annan typ av 12v-batteri, och då verkar det fungera bra igen. Så troligen låg kvalité på batterier plus att de inte underhållsladdas tillräckligt. Detta ska enligt Škoda vara på gång i ny version (bilar med mjukvara 4+).
Appen har väl kanske inte så mycket med bilkvalité att göra. Snarare programmering och undermålig ekonomi på serversidan. Absolut irriterande, men inget som slår hårt på bilen. Appen är ju inte direkt nått man använder hela tiden. Det är väl typ start av kupévärmare den kan användas till? Och att se vart man parkerat. Såklart irriterande om man vill värma bilen och appen ligger nere. Men inte värre än så.
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Det är sinnessjukt viktigt IMO. Har inte skrapat rutor på 15 år och vägrar göra det någonsin igen. Har överhuvudtaget inget att skrapa med längre.
Slutar appen funka sätter jag fyr på biljäveln.

Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Är du pyroman?
viewtopic.php?p=836602#p836602
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Skoda Enyaq 85 2024 2025
Electron skrev: ↑29 jan 2025 19:06Är du pyroman?
viewtopic.php?p=836602#p836602
