Sida 2 av 2
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 20:51
av AAKEE
frippe skrev: ↑12 jan 2025 20:40
krille skrev: ↑12 jan 2025 16:37
frippe skrev: ↑12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: ↑12 jan 2025 10:31
frippe skrev: ↑12 jan 2025 09:39
Nu läser jag sällan tester på räckvidd men hade hellre sett tester som tar med laddeffektiviteten i redovisningen.
Om jag ska köra 80-100 mil på en dag, hur går det. Det är för mig mycket mer intressant än om jag kommer 45, 53 eller 61 mil på en laddning.
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive:
https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU
Tack, googlade men fick inte fram den länken.
Han klr dessutom inte med riktigt lika förhållanden, vilket gör att det inte blir så exakt.
Regn gör mycket, 10 gradera skillnad i utetemp likaså.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 21:06
av frippe
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 20:51
frippe skrev: ↑12 jan 2025 20:40
krille skrev: ↑12 jan 2025 16:37
frippe skrev: ↑12 jan 2025 16:32
SkipperO skrev: ↑12 jan 2025 10:31
Kolla in Tesla-Björns 1000km-test. Låter som det du frågar efter.
Bra med olika tester, eftersom vi har olika behov och preferenser.
Enda gången jag får räckviddsångest är på fjällresor då det som sagt kan vara lite utmanande med laddning och förbruknings-kombinationen.
Han gör väl bara YouTube videos av sina tester? Att titta igenom hans videos när han kör och pladdrar är inte riktigt vad jag skulle se fram emot att lägga tid på.
Han dokumenterar sina tester i filer på sin Google Drive:
https://www.youtube.com/redirect?event= ... u5ViMvYLhU
Tack, googlade men fick inte fram den länken.
Han klr dessutom inte med riktigt lika förhållanden, vilket gör att det inte blir så exakt.
Regn gör mycket, 10 gradera skillnad i utetemp likaså.
Nej såg det vid min snabbtitt, gör det svårt att värdera och jämföra. Vid min snabba titt saknade jag lite mer data, laddningar m.m. men kanske finns redovisat också.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 21:52
av Nicke Nyfiken
flamman skrev: ↑12 jan 2025 17:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 jan 2025 17:37
Gustafsson skrev: ↑12 jan 2025 09:01
wheels skrev: ↑12 jan 2025 05:56
lawe skrev: ↑11 jan 2025 22:43
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.
Nja, det är väl bara en enda version av flera standard range versioner av Model Y i Nordamerika, som har ett strukturellt batteri? Det är ett LFP-batteri med 4680-celler om jag minns rätt. Och den tillverkas bara i en av fabrikerna i USA. Har svårt att tro att det batteriet väger 771 kg, för då har man tappat en av de största fördelarna med strukturellt batteri, vilket var viktminskning av bilen.
Även MY RWD i Europa från Berlin ska ha strukturellt batteri (med BYD blade eller CATL-celler).
Är det så?
Det har gått mig förbi fullständig.
Har du någon källa eller länk?
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 22:20
av flamman
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 jan 2025 21:52
flamman skrev: ↑12 jan 2025 17:40
Nicke Nyfiken skrev: ↑12 jan 2025 17:37
Gustafsson skrev: ↑12 jan 2025 09:01
wheels skrev: ↑12 jan 2025 05:56
Det står i bloggen att ett MY batteri väger 771kg
Kan det stämma,
Vet inte om vikten stämmer, men i 3/Y är väl batteriet en integrerad del av det bärande systemet också, det borde öka vikten på ”paketet”.
Nja, det är väl bara en enda version av flera standard range versioner av Model Y i Nordamerika, som har ett strukturellt batteri? Det är ett LFP-batteri med 4680-celler om jag minns rätt. Och den tillverkas bara i en av fabrikerna i USA. Har svårt att tro att det batteriet väger 771 kg, för då har man tappat en av de största fördelarna med strukturellt batteri, vilket var viktminskning av bilen.
Även MY RWD i Europa från Berlin ska ha strukturellt batteri (med BYD blade eller CATL-celler).
Är det så?
Det har gått mig förbi fullständig.
Har du någon källa eller länk?
Dubbelkollade och ja RWD från Berlin är strukturellt pack (åtminstone med BYD Blade som jag tror det är på alla RWD numera därifrån).
Man får gräva runt lite på länken nedan. Lägger in skärmdump på det viktiga. Man kan kolla med VIN vilket batteri man har.
Länk: (kolla även länken till Akku Wiki om batterierna).
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... gen/100784
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 22:23
av SwedishAdvocate
Dreas89 skrev: ↑11 jan 2025 19:15
SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 20:08
Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Så vitt jag vet så finns det idag ingen elbil som man köra 60 mil i 90-120 km/h med i -10 grader C.
Men vilka bilar som man kan köpa idag kommer man längst med?
Jag gissar på:
– Tesla Model S
– Merca EQS Sedan (som ju har halvkombibacklucka)
– Audi A6 e-tron Sportback (halvkombibaklucka). Finns ju även som Avant (kombi), men den kommer ha lite mindre räckvidd än Sportback-versionen.
Gällande Mercan och Audin så har jag dock inte stenkoll på förvärmning vid snabbladdning respektive laddhastighet i kalla temperaturer, så seriösa intressenter får dubbelkolla de här aspekterna.
Ytterligare en aspekt som alltid när det gäller räckvidd är ju fälgval. T.ex: En 19"-fälg till en Model S kommer allt annat lika ge längre räckvidd än större fälgstorlekar. Även fälgens design spelar roll.
Finns det fler bilmodeller än de ovanstående?
ID7 tror jag slår A6 såvida jag inte missat något.
2,5kwh/mil var förbrukningen för Elbilsmagasinet vid 0-gradigt. Saknade dock förvärmt batteri. Gissar på över 30 mil om batteriet är förvärmt och -10 i 100km/h.
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 22:40
av AAKEE
A6 etron 100 kWh batteri väger 591kgz
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 22:42
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2025 22:23
Dreas89 skrev: ↑11 jan 2025 19:15
SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 20:08
Nikk skrev: ↑10 jan 2025 08:47
- Förstår inte varför elbilstillverkare inte satsar mer på längre räckvidd, åtminstone premiumbilarna. Jag hade gladeligen betalat extra för 10-20 riktiga mil till istället för lull-lull. Den dagen man kan köra 60 riktiga mil i -10 grader så kommer det kännas bättre.
Så vitt jag vet så finns det idag ingen elbil som man köra 60 mil i 90-120 km/h med i -10 grader C.
Men vilka bilar som man kan köpa idag kommer man längst med?
Jag gissar på:
– Tesla Model S
– Merca EQS Sedan (som ju har halvkombibacklucka)
– Audi A6 e-tron Sportback (halvkombibaklucka). Finns ju även som Avant (kombi), men den kommer ha lite mindre räckvidd än Sportback-versionen.
Gällande Mercan och Audin så har jag dock inte stenkoll på förvärmning vid snabbladdning respektive laddhastighet i kalla temperaturer, så seriösa intressenter får dubbelkolla de här aspekterna.
Ytterligare en aspekt som alltid när det gäller räckvidd är ju fälgval. T.ex: En 19"-fälg till en Model S kommer allt annat lika ge längre räckvidd än större fälgstorlekar. Även fälgens design spelar roll.
Finns det fler bilmodeller än de ovanstående?
ID7 tror jag slår A6 såvida jag inte missat något.
2,5kwh/mil var förbrukningen för Elbilsmagasinet vid 0-gradigt. Saknade dock förvärmt batteri. Gissar på över 30 mil om batteriet är förvärmt och -10 i 100km/h.
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Det stora batteriet i ID7 är på 91 kWh brutto och 86 kWh netto mot Audins stora som är 100 kWh brutto och 95 kWh netto. Audin har 716 km wltp och folkan har 709 km så ID7 verkar vara ca 10% effektivare. Många brukar hävda att effektiviteten är viktigare i högre snittfarter än wltp så på långfärd i hög fart kommer ID7 i så fall antagligen lite längre på en full laddning.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:09
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2025 22:23
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Läste på lite om A6 etron. Cd 0.23, ett 100kWh batteri med 94.9 "usable". I Audis fall verkar 94.9 vara usable på riktigt, dvs man kommer inte åt de sista 5.1kWh:na (kikade på recharged energy som var 104-105kWh, vilket alltid brukar vara ungefär 11-12% mer än den förbrukade.
Man har alltså 94.9kWh tills bilen stannar.
Audi verkar ha väldigt höga planer på EPA rangen i USA, de har anget nära 400 miles, men efter EPA-testen som är gjort anges det 324miles för normalversionen med 20".
Tittar man på skillnaden mellan 20" och 19" som Ultraversionen heter skiljer det bara 6% med 19", vilket torde göra att den borde hamna runt 343 miles med de hjulen.
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Jag tror EPA-testet är mycket mer rättvisande än WLTP som ofta kommer med rejäla fantasisiffror.
A6 etron ska dock ladda 10-80% på 21 minuter vilket är en riktigt bra snitteffekt in i batteriet.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:13
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 23:09
Läste på lite om A6 etron. Cd 0.23 […
Audi anger att A6 e-tron Sportback har ett Cd på 0,21. Cd för Avant är 0,24.
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... time-16125
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:22
av Maw
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 23:09
SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2025 22:23
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Läste på lite om A6 etron. Cd 0.23, ett 100kWh batteri med 94.9 "usable". I Audis fall verkar 94.9 vara usable på riktigt, dvs man kommer inte åt de sista 5.1kWh:na (kikade på recharged energy som var 104-105kWh, vilket alltid brukar vara ungefär 11-12% mer än den förbrukade.
Man har alltså 94.9kWh tills bilen stannar.
Audi verkar ha väldigt höga planer på EPA rangen i USA, de har anget nära 400 miles, men efter EPA-testen som är gjort anges det 324miles för normalversionen med 20".
Tittar man på skillnaden mellan 20" och 19" som Ultraversionen heter skiljer det bara 6% med 19", vilket torde göra att den borde hamna runt 343 miles med de hjulen.
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Jag tror EPA-testet är mycket mer rättvisande än WLTP som ofta kommer med rejäla fantasisiffror.
A6 etron ska dock ladda 10-80% på 21 minuter vilket är en riktigt bra snitteffekt in i batteriet.
Är du säker på att Audi och Tesla valt att använda samma korrektionsfaktor för EPA? Historiskt så har Tesla valt att använda en korrektionsfaktor som är mer gynnsam än många (alla?) andra tillverkare.
Även om EPA är närmare verkligheten än wltp så är EPA sämre som jämförelse mellan olika bilmodeller eftersom tillverkarna har möjlighet att justera siffrorna ganska fritt. De behöver inte ens använda samma korrektionsfaktor för olika modeller eller samma för en modell från ett år till ett annat.
För övrigt så laddade jag min ID7 GTX från 5% till 80% eller 67,768 kWh på 26 minuter igår på Tesla supercharger i Kristianstad

Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:22
av AAKEE
Stämmer, jag tog värdet från en EV-media när jag letade EPA-ranger i USA. EV media har som vanligt inga rätt :-/
EPA testet är genomfört, men bilen är inte släppt i USA än.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:23
av AAKEE
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 23:09
SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2025 22:23
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Läste på lite om A6 etron. Cd 0.23, ett 100kWh batteri med 94.9 "usable". I Audis fall verkar 94.9 vara usable på riktigt, dvs man kommer inte åt de sista 5.1kWh:na (kikade på recharged energy som var 104-105kWh, vilket alltid brukar vara ungefär 11-12% mer än den förbrukade.
Man har alltså 94.9kWh tills bilen stannar.
Audi verkar ha väldigt höga planer på EPA rangen i USA, de har anget nära 400 miles, men efter EPA-testen som är gjort anges det 324miles för normalversionen med 20".
Tittar man på skillnaden mellan 20" och 19" som Ultraversionen heter skiljer det bara 6% med 19", vilket torde göra att den borde hamna runt 343 miles med de hjulen.
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Jag tror EPA-testet är mycket mer rättvisande än WLTP som ofta kommer med rejäla fantasisiffror.
A6 etron ska dock ladda 10-80% på 21 minuter vilket är en riktigt bra snitteffekt in i batteriet.
Är du säker på att Audi och Tesla valt att använda samma korrektionsfaktor för EPA? Historiskt så har Tesla valt att använda en korrektionsfaktor som är mer gynnsam än många (alla?) andra tillverkare.
Du behöver läsa mitt inlägg noggrannare (men vi är absulot överrens!)
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:25
av Maw
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 23:23
Maw skrev: ↑12 jan 2025 23:22
AAKEE skrev: ↑12 jan 2025 23:09
SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2025 22:23
Hur stort är batteriet i ID.7? Det är väl på 86 kWh – eller? Som jag förstått det är batteriet i nya A6 e-tron Sportback på 100 kWh… Gissar vidare att en A6 Sportback kommer ha ung. samma förbrukningssiffror som en ID.7 med halvkombibacklucka givet minsta fälgarna med det lägsta luftmotståndet. Således har jag svårt att se hur en ID.7 ska kunna ha längre räckvidd än en A6 Sportback…
Läste på lite om A6 etron. Cd 0.23, ett 100kWh batteri med 94.9 "usable". I Audis fall verkar 94.9 vara usable på riktigt, dvs man kommer inte åt de sista 5.1kWh:na (kikade på recharged energy som var 104-105kWh, vilket alltid brukar vara ungefär 11-12% mer än den förbrukade.
Man har alltså 94.9kWh tills bilen stannar.
Audi verkar ha väldigt höga planer på EPA rangen i USA, de har anget nära 400 miles, men efter EPA-testen som är gjort anges det 324miles för normalversionen med 20".
Tittar man på skillnaden mellan 20" och 19" som Ultraversionen heter skiljer det bara 6% med 19", vilket torde göra att den borde hamna runt 343 miles med de hjulen.
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Jag tror EPA-testet är mycket mer rättvisande än WLTP som ofta kommer med rejäla fantasisiffror.
A6 etron ska dock ladda 10-80% på 21 minuter vilket är en riktigt bra snitteffekt in i batteriet.
Är du säker på att Audi och Tesla valt att använda samma korrektionsfaktor för EPA? Historiskt så har Tesla valt att använda en korrektionsfaktor som är mer gynnsam än många (alla?) andra tillverkare.
Du behöver läsa mitt inlägg noggrannare (men vi är absulot överrens!)
Model S long range har 402 miles som jämförelse, med den nya multicycle som Audi också använder. (det finns en form av volontary reduction där Tesla brukar vara en av de tillverkare som drar av minst volontary reduction, så det torde jämna ut resultaten en del.
Sannolikt går A6 Etron på ePrimacy, om det inte kommit något annan jämförbart däck.
Sorry, jag missade det
Re: Elbilarna med längst räckvidd i vinterväglag
Postat: 12 jan 2025 23:51
av AAKEE
Jag kikar såklart en hel del på Audi, eftersom jag kommer därifrån med >20 år under bältet med Audi.'
Audi har en riktigt bra informationssida om faktisk räckvidd, där man kan ställa in vilket typ av väg, temperatur, last etc.
Om dom inte ljuger nåt så är det relativt lika, kanske lite fördel S.
Med varmt batteri, mycket fördel S om de har räknat in det.