Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Postat: 17 nov 2024 18:53
På fyrhjulsdrivna bilar rekommenderas att man byter alla samtidigt. Jag har i vart fall fått bättre pris när jag köpt 4 däck.
På fyrhjulsdrivna bilar rekommenderas att man byter alla samtidigt. Jag har i vart fall fått bättre pris när jag köpt 4 däck.
Inte på fyrhjulsdrivna elbilar väl? De har ju ingen fördelningslåda som fördelar kraften mellan fram och bak utan två separata motorer och då blir det inga problem av lite olika rullomkrets fram och bak.
@Carlsson: Rätt säker på att EV6 som nämns här också finns beg. från 2022. Ytterligare ett alt. som också finns som beg från 2022 skulle kanske kunna vara koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5. Den har tydligen ett rymligare bagage än man tror som jag förstått det – typ ngn optisk illusion eller nåt som gör att det ser mindre ut än vad det är när man kikar på bilen exteriört… Har även fått för mig att den verkar hålla värdet bra pga av relativt stor efterfrågan samtidigt som utbudet av ngn anledning begränsades av Hyundai i Sverige.Huffington skrev: ↑17 nov 2024 18:54Vi hade en Passat kombi innan jag köpte en EV6. Kombin hade större utrymme, sista ungen var liten så hon hade en liggkoffert till barnvagnen och den hade inte fått plats i EV6an. Men när den slutade användas och hon åkte vanlig sittdel i barnvagnen så funkar EV6 utmärkt att lasta två barn och två vuxna för semester och annat.
Jag tittade på en Y men det kändes inte som en rolig bil och ingen annan förutom iX4 vi tittade på hade någon vettig kupemiljö. Nu kändes inte EV6 som någon utmanare till en E-klass heller direkt men den är ändå knappt godkänd.
Här kommer tre alternativ till. Lite långskott kanske, men varför inte…
Har kört både ID4 GTX och Enyaq många mil och visst det är funktionella bilar men har en extremt dålig digital plattform och är väldigt tråkiga bilar i jämförelse med MY. Ioniq och Mach-E hade jag valt bort direkt. MY lastar riktigt bra så välj inte bil på antalet bananlådorCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Kia EV 6 (480 L) (8)
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
VW ID4 (543 L ) (9)
AUDI Q4 E-tron (520 L) (9)
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
BMW i4 (470 L) (5)
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
Spontant känns Enyaq, ID4 och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del.
Baksätet på Ioniq 5 är ställbart i längsled. Det går även att ändra vinkeln på baksätets ryggstöd. Finns en hel del benutrymme bak så beroende på hur mkt ni behöver så går det välja mellan benutrymme och bagageutrymme.
En sak man skall tänka på, är att dom första Ioniq "bara" hade det lilla batteriet och att den inte är en Tesla när det gäller ekonomi.Carlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Kia EV 6 (480 L) (8)
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
VW ID4 (543 L ) (9)
AUDI Q4 E-tron (520 L) (9)
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
BMW i4 (470 L) (5)
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
Spontant känns Enyaq, ID4 och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del.
På vilket sätt är 'den inte en Tesla när det gäller ekonomi'?
Antagligen syftas det på att den är rätt törstig, framför allt i motorvägsfart, och behöver ganska kostsam service. Men värdeminskning är ju alltid största posten, där vet jag inte vilken som är bäst.SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 09:30På vilket sätt är 'den inte en Tesla när det gäller ekonomi'?
Verkar ju å andra sidan hyfsat enkelt att lösa med typ en extra ledramp monterad på nummerplåtshållaren…SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 09:43Verkar som det fanns synpunkter på helljuset på det första Ioniq 5. Så det vill man kanske kolla upp. Se t.ex:
viewtopic.php?p=563966#p563966
Varför hade du valt bort Mach-e ? Bara intresserad av om det är utseendet eller ngt annat. Tycker personligen den är rätt snygg.Freez skrev: ↑18 nov 2024 08:20Har kört både ID4 GTX och Enyaq många mil och visst det är funktionella bilar men har en extremt dålig digital plattform och är väldigt tråkiga bilar i jämförelse med MY. Ioniq och Mach-E hade jag valt bort direkt. MY lastar riktigt bra så välj inte bil på antalet bananlådorCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Kia EV 6 (480 L) (8)
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
VW ID4 (543 L ) (9)
AUDI Q4 E-tron (520 L) (9)
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
BMW i4 (470 L) (5)
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
Spontant känns Enyaq, ID4 och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del..
Björn Nyland har många intressanta klipp på Youtube på de flesta elbilar om du vill fördjupa dig, https://www.youtube.com/user/bjornnyland.
Några reflektioner. EV6 (och troligen inte heller Ioniq 5) har inte sålts med det lilla batteriet på den svenska marknaden. Likaså ID4 är väldigt sällsynt med lilla batteriet även om det finns. Du bör alltså stryka bort några alternativ från din lista.Carlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken. Tankar på detta? Stämmer siffrorna någorlunda tror ni?
Kia EV 6 (480 L) (8)
SR RWD: 3 laddstopp, totalt 48 minuter.
LR RWD: 2 laddstopp 23 minuter.
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9)
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...
Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
Jag trodde ABRP tog hänsyn till detta eftersom man väljer årsmodell osv. Det behöver jag ju undersöka närmare. Kör just denna resa ganska många ggr på ett år och minst två ggr under månaderna då det kan vara kyligt. Sedan tillkommer ofta nån resa till nån skidort eller så med. Men just denna trip är standard och relativ ofta och vill således att den bil vill kör presenterar bra på denna resa.toppo skrev: ↑18 nov 2024 10:30Några reflektioner. EV6 (och troligen inte heller Ioniq 5) har inte sålts med det lilla batteriet på den svenska marknaden. Likaså ID4 är väldigt sällsynt med lilla batteriet även om det finns. Du bör alltså stryka bort några alternativ från din lista.Carlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken. Tankar på detta? Stämmer siffrorna någorlunda tror ni?
Kia EV 6 (480 L) (8)
SR RWD: 3 laddstopp, totalt 48 minuter.
LR RWD: 2 laddstopp 23 minuter.
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9)
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...
Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
För den typen av resa du planerar i 10 minusgrader är förvärmning av batteriet avgörande för att du ska få till de laddtiderna som ABRP meddelar. Varken Enyaq eller ID4 hade förvärmning innan de uppdaterade modellerna kom i våras, så dessa bilar tror jag tyvärr inte du blir nöjd med. Även EV6 och Ioniq 5 dröjde något år eller två innan den funktionen kom, så de kommer inte heller lyckas ladda på de tiderna du vill. Mach-E är jag osäker på. Hur ofta kör du denna resa? Är det ett undantagsfall och du mest vill säkerställa att du kommer fram så kanske du klarar dig med längre restid, men om det är viktigt för dig att du klarar denna resa vintertid bör du verkligen titta på bilar med förvärmning inför snabbladdning.