Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Carlsson

Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Carlsson »

Jag kommer under 2025 att byta bil. Mycket talar för att vi landar i en Model Y. Detta för att det är en av få bilar som verkar uppfylla våra krav/behov. Min fru tycker dock inte att det känns bra att köpa Tesla pga Musk och för tillfället undviker vi även de kinesiska märkena så BYD och Xpeng går bort. Så finns det några värdiga alternativ eller kommer vi ändå landa i en Tesla?

Det som är viktigast för oss är stort lastutrymme. Vi åker ofta mellan Göteborg och Gävle med bilen fullastad (barnvagn, resesäng och packning till två barn). Vi är väl inte direkt de effektivaste packarna, men inte heller något vi siktar på att bli. Idag kör vi VW Passat och den sväljer ju som bekant ganska mycket. Inte nog med det så har vi takbox också…

Nå, nog om det. Vårt andra krav är att bilen laddar rätt snabbt. Så då landar jag i att det finns KIA EV9 och VW ID7 Tourer att välja på. Missar jag någon? Behöver inte vara AWD. Gärna drag dock. Har ni förslag på andra modeller?

Helst av allt köper vi dock begagnat så lär väl ändå landa i en MY-22 någon gång under 2025. Om inte det kommer några riktigt bra deals i bilhallarna runt årsskiftet alltså.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av frippe »

Renault Scenic finns också, men den är väl precis lanserad så svår att hitta begagnad. Sedan Cupra Tavascan eller Skoda Enyaq plus Audis olika e-tron förutom de du redan nämnt.

Lite svårt beroende på lastbehovet ni har.
Model Y LR.
Model S70D
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Köp en ID7 Tourer med garanterat restvärde, då vet du exakt vad den kommer kosta och är lik er nuvarande bil.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 09:30
Jag kommer under 2025 att byta bil. Mycket talar för att vi landar i en Model Y. Detta för att det är en av få bilar som verkar uppfylla våra krav/behov. Min fru tycker dock inte att det känns bra att köpa Tesla pga Musk och för tillfället undviker vi även de kinesiska märkena så BYD och Xpeng går bort. Så finns det några värdiga alternativ eller kommer vi ändå landa i en Tesla?

Det som är viktigast för oss är stort lastutrymme. Vi åker ofta mellan Göteborg och Gävle med bilen fullastad (barnvagn, resesäng och packning till två barn). Vi är väl inte direkt de effektivaste packarna, men inte heller något vi siktar på att bli. Idag kör vi VW Passat och den sväljer ju som bekant ganska mycket. Inte nog med det så har vi takbox också…

Nå, nog om det. Vårt andra krav är att bilen laddar rätt snabbt. Så då landar jag i att det finns KIA EV9 och VW ID7 Tourer att välja på. Missar jag någon? Behöver inte vara AWD. Gärna drag dock. Har ni förslag på andra modeller?

Helst av allt köper vi dock begagnat så lär väl ändå landa i en MY-22 någon gång under 2025. Om inte det kommer några riktigt bra deals i bilhallarna runt årsskiftet alltså.
Väldigt svårt att hitta ngt liknande, speciellt med MYs stora frunk. Ford Mach-e? Kommer med värmepump 2025.
Tesla MYLR -23
manneson

Inlägg av manneson »

Model Y laddar inte så snabbt. Tar runt 30 min till 80%.
MEB-bilarna ligger också däromkring, så ID4/Enyaq/Q4 bör kunna vara alternativ.
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 17 nov 2024 10:38
30 min är godkänt tycker jag. När jag leker runt med ABRP får jag laddtider på nästan en timma på Enyaq. Valde dock utan värmepump, har inte koll på om de har eller vilket modellår de fick värmepump. ID4 känns spontant för liten i bagaget. Kanske får läsa in mig mer på Enyaq då.
toppo skrev: 17 nov 2024 09:41
Köp en ID7 Tourer med garanterat restvärde, då vet du exakt vad den kommer kosta och är lik er nuvarande bil.
Du menar leasea? Inte kan man väl köpa en bil med garanterat restvärde? Eller menar du att man lägger upp lånet med ett restvärde? Så som Teslas kalkyl online fungerar? Eller hur funkar det?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ID4 eller Enyaq tycker jag det låter som.
Finns ju många begagnade också. För att sätta saker proportion har det sålts fler ID4/Enyaq än Model Y i Sverige.
manneson

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 10:55
manneson skrev: 17 nov 2024 10:38
30 min är godkänt tycker jag. När jag leker runt med ABRP får jag laddtider på nästan en timma på Enyaq. Valde dock utan värmepump, har inte koll på om de har eller vilket modellår de fick värmepump. ID4 känns spontant för liten i bagaget. Kanske får läsa in mig mer på Enyaq då.
Värmepump gör nada. Alla som köpt ID4 fick ju tom några tusenlappar i ersättning av VW, eftersom det visade sig att värmepumpen inte gav utlovat lägre förbrukning.

Alla ID4 "bör" ha fått SW-uppdatering så de laddar "platt" med 139kw till 80%. Tror inte ABRP är uppdaterad med den infon.
Enyaq vettetusan, de laddar potentiellt forfarande med den gamla och mkt slöare laddkurvan.

Provlasta en ID4 säger jag. Mer bil för pengarna än Enyaq. Bekvämare än Y och lägre försäkringskostnad dessutom.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Testade Kia EV3 igår, mycket trevlig bil men kanske åt det mindre hållet emot en Y
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

EV6 kanske kan vara ett alternativ?

Nästa år kommer det ju även finnas ett år gamla ID7 att köpa om man vill ha begagnat, både Tourer och halvkombi. Halvkombin lastar nästan lika mycket som Tourern.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Du menar leasea? Inte kan man väl köpa en bil med garanterat restvärde? Eller menar du att man lägger upp lånet med ett restvärde? Så som Teslas kalkyl online fungerar? Eller hur funkar det?
VW erbjuder billån med garanterat inbytespris när lånet förfaller, tror max tid är 5 år, det blir ett tryggt sett att äga bilen. Månadskostnaden är ungefär som leasing men man äger bilen och kan byta när man vill.
https://vwfs.se/kopa-leasa-bil/choice/

Detta upplägg finns även på begagnade bilar, hittar man ett guldkorn med lågt köppris kan det bli väldigt förmånligt om VW finansieringsmodell anser att bilen kommer ha hyggligt bra värde om X år.

En begagnad ID4 låter som den passar dig bra, om du kan leva med det gamla infotainment samt avsaknad av förvärmning inför snabbladdning. Jag kan inte leva med dessa brister så för mig hade det varit givet en ny ID4 istället som åtgärdat detta.
ID4 GTX 340 hk MY25
manneson

Inlägg av manneson »

Trevlig skrev: 17 nov 2024 11:13
Testade Kia EV3 igår, mycket trevlig bil men kanske åt det mindre hållet emot en Y
Är väl kommande EV5 som är tänkt att konkurrera med Y.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

toppo skrev: 17 nov 2024 11:21
VW erbjuder billån med garanterat inbytespris när lånet förfaller, tror max tid är 5 år, det blir ett tryggt sett att äga bilen. Månadskostnaden är ungefär som leasing men man äger bilen och kan byta när man vill.

Detta upplägg finns även på begagnade bilar, hittar man ett guldkorn med lågt köppris kan det bli väldigt förmånligt om VW finansieringsmodell anser att bilen kommer ha hyggligt bra värde om X år.

En begagnad ID4 låter som den passar dig bra, om du kan leva med det gamla infotainment samt avsaknad av förvärmning inför snabbladdning. Jag kan inte leva med dessa brister så för mig hade det varit givet en ny ID4 istället som åtgärdat detta.
Får känslan att det garanterade restvärdet är så lågt satt att man alltid kan lämna det positiva beskedet att kunden har ett okänt sparande i sin bil som man inte visste. Pengarna kommer ju kunden säkert spendera på den nya bilen. Hos VW.
Är det garanterade restvärdet lågt saknar det ju reellt värde.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Stor nackdel med id4/ enyaq är att det på de flesta modeller är olika däckdimension bak/fram. Kan inte rotera däcken.
Tesla MYLR -23
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

Fredrik j skrev: 17 nov 2024 11:32
toppo skrev: 17 nov 2024 11:21

Får känslan att det garanterade restvärdet är så lågt satt att man alltid kan lämna det positiva beskedet att kunden har ett okänt sparande i sin bil som man inte visste. Pengarna kommer ju kunden säkert spendera på den nya bilen. Hos VW.
Är det garanterade restvärdet lågt saknar det ju reellt värde.
Det är såklart diskutabelt vad som är ett bra restvärde eller inte. I fallet ID7 Tourer GTX har jag fått garanterat restvärde på 408 tkr efter 36 månader och 1500 mil per år, tecknade man det fick man även 40 tkr rabatt på bilen så restvärdet blev 62% av köpeskillingen. På Audi A6 Avant e-tron med lilla batteriet som kostar 719 tkr har jag fått 455 tkr i garanterat restvärde med samma upplägg, dvs 63%. Helt ok tycker jag i dessa tider.
ID4 GTX 340 hk MY25
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

MY är ju en grym lastare. I somras körde vi runt med mer grejer än vi gjort med nån annan bil som vi haft i samma size. Överskred dock lastvikt.
EV9 är annars en bra lastbil om än något tung för min smak. Kan ev bli nästa bil.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 09:30

Jag tycker helt klart du ska titta på en Mustang mach e. Kan du köpa i år så blir det helt klart lägst TCO, ”ny begagnad ” ca 12-6 månader gamla, lång nybils garanti (5år) finns i både awd/rwd, LR/SR (91/70kwh)
Sjukt bra priser på dom nu, 449”/399”. OCH 0% ränta!
Inte super stort bagage men stor frunk.
Laddar 10-80% ca 38ish min
Förvärmning av batteriet
Matrix ljus
Går riktigt tyst
Bekväm fjädring
1500kg på draget
75kg på taket

Efter har haft en MEB bil så skulle jag inte rekommendera det före en Mustang!
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Macki skrev: 17 nov 2024 14:24
Var hittar du dessa erbjudande? Kanske får åka och titta på en, tror dock att lastutrymmet i Mach-E är för litet för oss.

ID4 / Enyaq och Model Y står högst på listan just nu - eftersom jag mest troligt letar begagnat. Skall räkna på en Tourer med garanterat restvärde och se vad det resulterar i också. Kanske att ID4 står före Enyaq - men måste läsa på lite vad som gäller för respektive model för 2022-bilarna.
manneson

Inlägg av manneson »

Oscar11 skrev: 17 nov 2024 12:20
Stor nackdel med id4/ enyaq är att det på de flesta modeller är olika däckdimension bak/fram. Kan inte rotera däcken.
Vad är nackdelen? När däcken är slut måste de bytas oavsett, och gör du det hos en däckfirma så tar de betalt per däck. Så det spelar ingen roll om du byter 2 eller 4.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

Vi är extremt nöjda med vår Model Y. Men ja, Elons galenskaper skaver såklart.

Alternativet kan kanske vara en VW ID7?

Vi hade tidigare en Skoda Enyaq som vi var väldigt nöjda med. Men ta AWD!
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 14:55
Var hittar du dessa erbjudande? Kanske får åka och titta på en, tror dock att lastutrymmet i Mach-E är för litet för oss.

ID4 / Enyaq och Model Y står högst på listan just nu - eftersom jag mest troligt letar begagnat. Skall räkna på en Tourer med garanterat restvärde och se vad det resulterar i också. Kanske att ID4 står före Enyaq - men måste läsa på lite vad som gäller för respektive model för 2022-bilarna.
Hedin har 0% ränte kampanj och rabatterade bilar nu.
Som sagt en sjukt billig bil i månaden.
Jag la in 90” i kontant insats och har en månadskostnad på 2874:-
IMG_2455.jpeg
Helt klart sjukt mycket bil för pengarna!
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Angående Musks utspel så tycker jag att man får skilja på verk och person.

Jag ser det inte som skadligt att köpa en Tesla på samma vis som jag ser det som skadligt att köpa kinesiskt.

Vidare så är en elbil så pass dyr så jag tycker att det är viktigare att jag trivs med den än vad dess VD skriver på twitter.
Model Y LR AWD -24
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

mussla skrev: 17 nov 2024 16:48

Jag ser det inte som skadligt att köpa en Tesla på samma vis som jag ser det som skadligt att köpa kinesiskt.

Vidare så är en elbil så pass dyr så jag tycker att det är viktigare att jag trivs med den än vad dess VD skriver på twitter.
Den här diskussionen får vi ta i en annan tråd. Och diskuteras flitigt i en annan tråd. Vad du tycker om min och min frus anledning till varför vi väljer en bil över en annan är helt och hållet orelevant för tråden. Har du förslag på bilar som kan passa bra istället för en Model Y är du mer än välkommen att bidra med märke, modell och vad du tycker om dem. Du och andra får acceptera att vissa väljer bort Tesla pga Musk. Precis som de får acceptera att vissa inte bryr sig om det.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Macki skrev: 17 nov 2024 16:04
Carlsson skrev: 17 nov 2024 14:55

Hedin har 0% ränte kampanj och rabatterade bilar nu.
Som sagt en sjukt billig bil i månaden.
Jag la in 90” i kontant insats och har en månadskostnad på 2874:-

IMG_2455.jpeg

Helt klart sjukt mycket bil för pengarna!
452mil? Demobil?
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 17:27
mussla skrev: 17 nov 2024 16:48

Den här diskussionen får vi ta i en annan tråd. Och diskuteras flitigt i en annan tråd. Vad du tycker om min och min frus anledning till varför vi väljer en bil över en annan är helt och hållet orelevant för tråden. Har du förslag på bilar som kan passa bra istället för en Model Y är du mer än välkommen att bidra med märke, modell och vad du tycker om dem. Du och andra får acceptera att vissa väljer bort Tesla pga Musk. Precis som de får acceptera att vissa inte bryr sig om det.
Jag har ingen åsikt om din eller din frus anledning till att välja en bil. Jag gjorde uppenbarligen en felbedömning i att du skulle kunna vara behjälpt av ett resonemang kring hur viktig Musk är som person för val av elbil. Lycka till med elbilsvalet!
Model Y LR AWD -24
Skriv svar