Sida 2 av 3

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 11 sep 2024 22:18
av pejvic
manke80 skrev: 11 sep 2024 17:58
pejvic skrev: 11 sep 2024 17:28
Carlsson skrev: 11 sep 2024 16:01
manke80 skrev: 11 sep 2024 13:30
Beräknat restvärde 5år ca 280 000kr känns väl mer än rimligt. Tanken är att äga bilen i 5 år. Blir det verkligen så dyrt som ni skriver på 5 år?
Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.

Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.

Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
De 2,75% går med säkerhet ner relativt snabbt. Nu är inte Santander kända för att sänka snabbt som tex Dnb men den är absolut rörlig. Samma med finansen som man har efteråt.

Sen är det extremt svårt att göra en 5årskalkyl. Man ser väldigt många som planerar att behålla i 5år men vill byta innan. Tekniken går fort.
Om man anser att det bara skiljer 1000 per månad så skulle jag köra på ny, men det är en ren glädjekalkyl baserad på 5års inlåsning, inga sjunkande räntor (det resonemanget håller inte) osv.

Det går inte att komma ifrån att man i dagsläget spar 10.000 i värdeminskning år 1 på att plocka en beg.
Du menar 100 000 år 1?
Exakt. Ja om det räcker.
Är man säker på att ha bilen låt säga 5år så sjunker ju naturligtvis den genomsnittliga värdeminskningen över dessa 5 eller låt säga 8år.
Dock kan man efter 1-2år se en stor del av investerat kapital förlorat - samtidigt som det kommer nyare bättre modeller.
Efter tre år börjar visan med hög försäkring. Ingen vet hur hög. Sen kommer reparationerna.
Efter att ha hängt länge i forumet så ser man av någon anledning att många som planerar att behålla sin Tesla jättelänge, eller även andra elbilar tenderar att ångra sig och istället byta ut dem betydligt fortare än sin gamla fossilhäck.

Vem vill ha en iphone 6 idag?
Vill man tex ha kvar stötburken Y om de tex löser komforten över små gupp?
Ny teknik osv? Det är väl som sagt alltid bra att minimera värdeminskningen första åren om det går.

Det har ju varit mycket diskussioner i forumet tidigare från model S och X-ägare när de sänkte priser med 500.000 rakt av osv.
Hur kul är det egentligen att betala 20-30.000 i månaden för att köra en model S eller X?
Jag menar - även om man är ekonomiskt oberoende så blir det inget kul på nåt sätt.

Medan boendet ökar i värde så sjunker bilen som en sten.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 11 sep 2024 23:08
av TeslaLeo
manke80 skrev: 11 sep 2024 21:01
Smart att lägga på 8 år men detta är inte möjligt med 0% kampanjen. Räknar du med att behålla bilen 8 år?
Planen är nog egentligen inte att behålla 8 år. Har räknat med att ha den 5 år.

Samtidigt - vill jag behålla längre så är ränterabatten säkrad. Vill jag sälja så är rabatten en USP för den som vill köpa min bil.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 07:29
av Lerumsexpressen
Jag hade väntat tills att Tesla har sitt event 10/10.
Kanske nya batterier? Längre räckvidd? Nya modeller? Osv.
Och att det är "billigt" och erbjudanden brukar betyda att något är på gång.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 08:17
av Jaegaern
Carlsson skrev: 11 sep 2024 19:23
Jag har räknat innan ränteavdrag kom jag på. 100 000 i ränta på fem år blir egentligen ca 70 000.
Och jag räknade relativt högt. Om inte trenden vände igen kommer räntorna bara lägre. 50-60 000 i räntekostnader över fem år.

Som föregående talare är jag också inne på att jag tror bilen blir gammal snabbt. Tror få kommer behålla en MY i fem år, ännu färre i åtta år.
Ja så är det ju!

Jag hade lätt behållt min 21a i 5 år utan att blinka om jag inte ville äga privat istället för via företag. Det blir snabbt olönsamt att fortsätta betala förmånsvärde efter den största värdeminskningen är gjord, första 3 åren.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 08:19
av Jaegaern
Lerumsexpressen skrev: 12 sep 2024 07:29
Jag hade väntat tills att Tesla har sitt event 10/10.
Kanske nya batterier? Längre räckvidd? Nya modeller? Osv.
Och att det är "billigt" och erbjudanden brukar betyda att något är på gång.
Man får ju väga 40K i ränterabatt, mot att man får nya features. Jag själv är lite mittemellan. Hinner jag få en bil innan sista september tar jag den gärna. Annars väntar jag nog tills uppdateringen släpps. Men det är lite segt att bara ha en bil i familjen just nu.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 08:50
av Arn
Tror också det kommer bli tråkigt att behålla bilen i mer än fem år om det kommer ny modernare teknik.

Att köpa bilen på företaget för att låta företaget ta smällen med värdeminskning första åren tvivlar jag på om det är en bra strategi.

Låt säga att värdefallet är (väldigt förenklat) 100.000 kr per år första tre åren, då får företaget ta denna smäll årligen istället för man själv som privatperson men och andra sidan åker man ju på en förmånsbeskattning på runt 3500kr/netto per månad vilket blir 42.000 kr per år samt att man bara får göra milavdrag 9,5 kr istället för 25 kr per mil. Kör man exempelvis till och från jobbet 2000 mil om året så blir det 31000kr mindre i resaavdrag vilket samman betalar statlig skatt innebär runt 18000kr mindre skatt om året.

Så man kan sammanfatta att man slipper ta värdeminskningen privat men åker istället på 60.000 kr privat i andra avgifter.

Om man har ett mindre bolag där man håller kostnader nere och mest plockar utdelning så blir det ju direkt olönsamt att lägga bilen på företaget eftersom man bara betalar in 20 % bolagsskatt ändå. Har man stort företag med flera anställda blir det en annan kalkyl. Hade man kunnat lägga bilen på företaget i exempelvis bara ett halvår och att bilen är tappar mer än 100.000 kr på denna korta tid kan det löna sig att göra så för att sedan ta över ägandet privat. Då gäller det att lyckas få bilen värderad så pass mycket lägre efter ett halvår från exempelvis KVD

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 12:34
av Jaegaern
Arn skrev: 12 sep 2024 08:50
Tror också det kommer bli tråkigt att behålla bilen i mer än fem år om det kommer ny modernare teknik.

Att köpa bilen på företaget för att låta företaget ta smällen med värdeminskning första åren tvivlar jag på om det är en bra strategi.

Låt säga att värdefallet är (väldigt förenklat) 100.000 kr per år första tre åren, då får företaget ta denna smäll årligen istället för man själv som privatperson men och andra sidan åker man ju på en förmånsbeskattning på runt 3500kr/netto per månad vilket blir 42.000 kr per år samt att man bara får göra milavdrag 9,5 kr istället för 25 kr per mil. Kör man exempelvis till och från jobbet 2000 mil om året så blir det 31000kr mindre i resaavdrag vilket samman betalar statlig skatt innebär runt 18000kr mindre skatt om året.

Så man kan sammanfatta att man slipper ta värdeminskningen privat men åker istället på 60.000 kr privat i andra avgifter.

Om man har ett mindre bolag där man håller kostnader nere och mest plockar utdelning så blir det ju direkt olönsamt att lägga bilen på företaget eftersom man bara betalar in 20 % bolagsskatt ändå. Har man stort företag med flera anställda blir det en annan kalkyl. Hade man kunnat lägga bilen på företaget i exempelvis bara ett halvår och att bilen är tappar mer än 100.000 kr på denna korta tid kan det löna sig att göra så för att sedan ta över ägandet privat. Då gäller det att lyckas få bilen värderad så pass mycket lägre efter ett halvår från exempelvis KVD
Ja precis så är det. Jag kommer fortsättningsvis köpa privat.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 12 sep 2024 12:51
av holden
Tja, det beror ju på hur man använder bilen. Har man inga reseavdrag att göra utan använder bilen som en vanlig privatbil föredrar åtminstone jag att värdeminskningen hamnar på mitt bolag. Visst får jag betala förmån men behöver inte ligga ute med privata pengar som istället kan investeras. Hur dyrt det sedan de facto blir för företaget står skrivet i stjärnorna, vad är restvärdet på en ny M3P efter 24 mån om bilen gått 2000 mil och inget övrigt att anmärka? Finns säkert ett spann på plus/minus 100 tkr i den kalkylen.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 07:41
av Carlsson
Här finns en bra genomgång hur det ser ut att köpa privat vs bolag.

https://rikatillsammans.se/bilkalkyl-tco-kalkyl/

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 09:23
av holden
Carlsson skrev: 13 sep 2024 07:41
Här finns en bra genomgång hur det ser ut att köpa privat vs bolag.

https://rikatillsammans.se/bilkalkyl-tco-kalkyl/
Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 09:43
av tor-ake
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 14:22
av jonasl
Vi har gym, säker parkering för bilar (kostar dock pengar för att undvika förmånsvärde) och cyklar, möjlighet till dusch och ombyte, nära till natur för att springa eller promenera på lunchen. Allt det värderar jag rejält högt om jag skulle jämföra med andra arbetsgivare. Men förmånsbilar har vi inte ens på hög chefsnivå längre. Tror inte det är jättevanligt längre, personalbil förekommer ju däremot (men inte hos oss) men det är väl rätt tveksam nytta egentligen.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 15:30
av holden
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 15:54
av tor-ake
holden skrev: 13 sep 2024 15:30
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43

Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
Jag håller helt med, det är lite ålderdomligt och märkligt, men i ett par fall det har handlat om har det varit att en annan arbetsgivare ligger bättre positionerad geografiskt och arbetstagaren inte vill ha krånglet, kostnaden och den finansiella risken i att köpa och äga en bil själv. Scania i Södertälje var en sån arbetsgivare, de ligger där de ligger pga att en fabrik inte är så lätt att lägga i Stockholms innerstad, och behöver kompetens som inte finns i det direkta närområdet.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 16:07
av Fredrik j
holden skrev: 13 sep 2024 15:30
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 17:11
av Lerumsexpressen
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Har också haft kollegor som jobbat kvar på en arbetsplats enkom för tjänstebilen, de har rakt ut angett att de inte vill byta jobb pga bilen.

Jag å andra sida har sett fördelar när jag sluppit tjänstebil på "vanliga" jobb, då jag har känt mig fast och tvingas på administration.
Och avtalen blivit hårdare med åren, där exempelvis uppsägning av tjänsten eller bil under år 1 är förenat med höga kostnader.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 17:44
av Pizzazz
jonasl skrev: 13 sep 2024 14:22
Vi har gym, säker parkering för bilar (kostar dock pengar för att undvika förmånsvärde) och cyklar, möjlighet till dusch och ombyte, nära till natur för att springa eller promenera på lunchen. Allt det värderar jag rejält högt om jag skulle jämföra med andra arbetsgivare. Men förmånsbilar har vi inte ens på hög chefsnivå längre. Tror inte det är jättevanligt längre, personalbil förekommer ju däremot (men inte hos oss) men det är väl rätt tveksam nytta egentligen.
Intressant läsning. På mitt jobb har vi inte förmånsbil.
Hur hinner man springa, duscha och äta på 30 minuter?
På mitt jobb har vi gratis äpplen/päron, kaffemaskin och 3000 kr friskvårdsbidrag. Vi har ej rätt till friskvård på arbetstid numera (nedskärningar).
Vi har inte kafferaster eller raster heller, utan minuterna mellan lektionerna går åt till att ta sig till nästa lektion och toapaus om man hinner.
Ursäkta off topic.

Därför köpte jag privat och det går fort med Teslan att dra från jobbet i slutet av juni.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 17:47
av holden
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 16:07
holden skrev: 13 sep 2024 15:30
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?
Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 17:53
av Fredrik j
holden skrev: 13 sep 2024 17:47
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 16:07
holden skrev: 13 sep 2024 15:30
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43
holden skrev: 13 sep 2024 09:23

Bra genomgång, jag gör själv nettolöneavdrag och leasar bilen på företaget. Dock säger det ju en del om själva systemet, kan någon egentligen motivera varför företaget ska administrera privatbilar som inte används i tjänsten.
Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?
Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.
Hade du inte haft bil annars?

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 18:01
av holden
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 17:53
holden skrev: 13 sep 2024 17:47
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 16:07
holden skrev: 13 sep 2024 15:30
tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:43


Det är onekligen bra att som arbetsgivare kunna ta bort ett friktionsmoment för den kompetens man behöver, att kunna erbjuda en lösning på transporten till och från arbetsplatsen. Vilket i normalfallet inte räknas som användning i tjänsten.

Andra saker man kan locka med är personalrestaurang, parkering m.m. kan tyckas fånigt men har rik anekdotisk evidens på att kompetens undvikit att lämna en arbetsgivare, trots i övrigt ganska kackiga villkor, bara för att det är smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen i förmånsbilen.
Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?
Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.
Hade du inte haft bil annars?
Jo, men det hade ju inte vart lika förmånligt. Förmånsbil är en skattelättnad för (nästan bara) tjänstemän, här kunde man ju tänkt sig en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt istället så får alla betala vad en bil egentligen kostar, det hade ju varit mer rättvist.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 18:24
av mikebike
Pizzazz skrev: 13 sep 2024 17:44
jonasl skrev: 13 sep 2024 14:22
Vi har gym, säker parkering för bilar (kostar dock pengar för att undvika förmånsvärde) och cyklar, möjlighet till dusch och ombyte, nära till natur för att springa eller promenera på lunchen. Allt det värderar jag rejält högt om jag skulle jämföra med andra arbetsgivare. Men förmånsbilar har vi inte ens på hög chefsnivå längre. Tror inte det är jättevanligt längre, personalbil förekommer ju däremot (men inte hos oss) men det är väl rätt tveksam nytta egentligen.
Intressant läsning. På mitt jobb har vi inte förmånsbil.
Hur hinner man springa, duscha och äta på 30 minuter?
På mitt jobb har vi gratis äpplen/päron, kaffemaskin och 3000 kr friskvårdsbidrag. Vi har ej rätt till friskvård på arbetstid numera (nedskärningar).
Vi har inte kafferaster eller raster heller, utan minuterna mellan lektionerna går åt till att ta sig till nästa lektion och toapaus om man hinner.
Ursäkta off topic.

Därför köpte jag privat och det går fort med Teslan att dra från jobbet i slutet av juni.
Vi har en timme i veckan friskvård, då hinner man springa 9 - 10 km, runt Hagaparken, Lilljansskogen eller Stora Skuggan.
En halvtimmes lunch och 2 x 15 minuter fikapaus under arbetstid, vilket jag inte fattade när jag var nyanställd och därför jobbade över en halvtimme per dag i sex månader. :lol:
Inga förmånsbilar, inte ens för rektorn.
Personalrabatt på parkerings- och laddkostnad.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 18:32
av Fredrik j
holden skrev: 13 sep 2024 18:01
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 17:53
holden skrev: 13 sep 2024 17:47
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 16:07
holden skrev: 13 sep 2024 15:30


Å andra sidan kan man ju ha en lönesättning som gör att arbetstagaren har råd att välja transportmedel själv. Har en bekant i Nederländerna, där kör man med ett biltillägg på lönen som alla får oavsett hur man transporterar sig till jobbet. Jag tycker nog att det vore enklare att skippa hela systemet, även om det ju gynnar mig personligen. Gissar att eftersom vi har Volvo (och hade Saab) så har staten skapat det här trasslet för att hålla igång försäljningen. Tanken var knappast att subventionen skulle göra världens rikaste person ännu rikare.
På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?
Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.
Hade du inte haft bil annars?
Jo, men det hade ju inte vart lika förmånligt. Förmånsbil är en skattelättnad för (nästan bara) tjänstemän, här kunde man ju tänkt sig en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt istället så får alla betala vad en bil egentligen kostar, det hade ju varit mer rättvist.
Precis lika mycket pengar till herr M.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 18:41
av holden
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 18:32
holden skrev: 13 sep 2024 18:01
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 17:53
holden skrev: 13 sep 2024 17:47
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 16:07


På vilket sätt gör dom svenska reglerna för förmånsbil världens rikaste ännu rikare?
Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.
Hade du inte haft bil annars?
Jo, men det hade ju inte vart lika förmånligt. Förmånsbil är en skattelättnad för (nästan bara) tjänstemän, här kunde man ju tänkt sig en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt istället så får alla betala vad en bil egentligen kostar, det hade ju varit mer rättvist.
Precis lika mycket pengar till herr M.
Det tror jag inte. Förmånsvärdet är minskat med 50% på elbilar upp till vissa basbelopp. Ett enkelt och rättvist system hade vart bättre och avsevärt billigare för alla. Det finns ett helt skrå konsulter som livnär sig på att att ge råd kring hur man ska navigera i den här djungeln av regler. Företagen har hela avdelningar för att administrera eländet. Staten ska följa upp att reglerna följs. Totalt hål i huvudet om du frågar mig.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 18:45
av Fredrik j
holden skrev: 13 sep 2024 18:41
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 18:32
holden skrev: 13 sep 2024 18:01
Fredrik j skrev: 13 sep 2024 17:53
holden skrev: 13 sep 2024 17:47


Alla vi som har tesla som förmånsbil gynnar ju herr M.
Hade du inte haft bil annars?
Jo, men det hade ju inte vart lika förmånligt. Förmånsbil är en skattelättnad för (nästan bara) tjänstemän, här kunde man ju tänkt sig en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt istället så får alla betala vad en bil egentligen kostar, det hade ju varit mer rättvist.
Precis lika mycket pengar till herr M.
Det tror jag inte. Förmånsvärdet är minskat med 50% på elbilar upp till vissa basbelopp. Ett enkelt och rättvist system hade vart bättre och avsevärt billigare för alla.
Javisst. Men den som säljer bilen får lika mycket betalt. Tjänstemännen skulle ju inte sluta kör bil.

Re: Ny MY med 0% ränta eller -23.

Postat: 13 sep 2024 19:27
av Pizzazz
mikebike skrev: 13 sep 2024 18:24
Pizzazz skrev: 13 sep 2024 17:44
jonasl skrev: 13 sep 2024 14:22
Vi har gym, säker parkering för bilar (kostar dock pengar för att undvika förmånsvärde) och cyklar, möjlighet till dusch och ombyte, nära till natur för att springa eller promenera på lunchen. Allt det värderar jag rejält högt om jag skulle jämföra med andra arbetsgivare. Men förmånsbilar har vi inte ens på hög chefsnivå längre. Tror inte det är jättevanligt längre, personalbil förekommer ju däremot (men inte hos oss) men det är väl rätt tveksam nytta egentligen.
Intressant läsning. På mitt jobb har vi inte förmånsbil.
Hur hinner man springa, duscha och äta på 30 minuter?
På mitt jobb har vi gratis äpplen/päron, kaffemaskin och 3000 kr friskvårdsbidrag. Vi har ej rätt till friskvård på arbetstid numera (nedskärningar).
Vi har inte kafferaster eller raster heller, utan minuterna mellan lektionerna går åt till att ta sig till nästa lektion och toapaus om man hinner.
Ursäkta off topic.

Därför köpte jag privat och det går fort med Teslan att dra från jobbet i slutet av juni.
Vi har en timme i veckan friskvård, då hinner man springa 9 - 10 km, runt Hagaparken, Lilljansskogen eller Stora Skuggan.
En halvtimmes lunch och 2 x 15 minuter fikapaus under arbetstid, vilket jag inte fattade när jag var nyanställd och därför jobbade över en halvtimme per dag i sex månader. :lol:
Inga förmånsbilar, inte ens för rektorn.
Personalrabatt på parkerings- och laddkostnad.
Vilken lyx!!

Risk att detta blir en Monty Pythonsketch.

Härligt att en skola har raster dock. Jag hade det för 23 år sen som lärare i en skola i en småstad.