Exakt. Ja om det räcker.manke80 skrev: ↑11 sep 2024 17:58Du menar 100 000 år 1?pejvic skrev: ↑11 sep 2024 17:28De 2,75% går med säkerhet ner relativt snabbt. Nu är inte Santander kända för att sänka snabbt som tex Dnb men den är absolut rörlig. Samma med finansen som man har efteråt.Carlsson skrev: ↑11 sep 2024 16:01Köper du en ny Tesla idag och behåller den i fem år betalar du cirka 6 300 kr i månaden. Lägg till kostnad för byte av däck om du vill (300-500 kr per månad utslaget på fem år). Värdeminskning per år är cirka 5 100.
Köper du istället en beg. ligger det beräknade värdetappet istället på 3 500 per månad. Du får lägga till ett år med dyrare försäkring och därefter räntekostnaden. Ponera 2,75% i två år och 5% i tre år = 1 750 per månad = 5 250.
Då skiljer det ungefär 1000 kr per månad. 12000 per år. 60 000 totalt. Jaegaern kom fram till 40 000 i skillnad. Sanningen ligger väl kanske mellan oss. Svårt att sia såklart. Kan bli mer, kan bli mindre? Bara du kan avgöra om det är värt pengarna.
Sen är det extremt svårt att göra en 5årskalkyl. Man ser väldigt många som planerar att behålla i 5år men vill byta innan. Tekniken går fort.
Om man anser att det bara skiljer 1000 per månad så skulle jag köra på ny, men det är en ren glädjekalkyl baserad på 5års inlåsning, inga sjunkande räntor (det resonemanget håller inte) osv.
Det går inte att komma ifrån att man i dagsläget spar 10.000 i värdeminskning år 1 på att plocka en beg.
Är man säker på att ha bilen låt säga 5år så sjunker ju naturligtvis den genomsnittliga värdeminskningen över dessa 5 eller låt säga 8år.
Dock kan man efter 1-2år se en stor del av investerat kapital förlorat - samtidigt som det kommer nyare bättre modeller.
Efter tre år börjar visan med hög försäkring. Ingen vet hur hög. Sen kommer reparationerna.
Efter att ha hängt länge i forumet så ser man av någon anledning att många som planerar att behålla sin Tesla jättelänge, eller även andra elbilar tenderar att ångra sig och istället byta ut dem betydligt fortare än sin gamla fossilhäck.
Vem vill ha en iphone 6 idag?
Vill man tex ha kvar stötburken Y om de tex löser komforten över små gupp?
Ny teknik osv? Det är väl som sagt alltid bra att minimera värdeminskningen första åren om det går.
Det har ju varit mycket diskussioner i forumet tidigare från model S och X-ägare när de sänkte priser med 500.000 rakt av osv.
Hur kul är det egentligen att betala 20-30.000 i månaden för att köra en model S eller X?
Jag menar - även om man är ekonomiskt oberoende så blir det inget kul på nåt sätt.
Medan boendet ökar i värde så sjunker bilen som en sten.