TS:
Har du sett de senaste erbjudandena på Polestar 2? De har bra erbjudande nu, misstänker en P2 LRSM är billigare än en Model 3 RWD.
https://www.polestar.com/se/offers/busi ... ar-2-2025/
Polestarägare funderar på Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Polestarägare funderar på Tesla
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd formJist skrev: ↑08 sep 2024 17:26Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag övervägerTror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.

Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.
A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Att ladda hos tesla är ett minimalt fipplande. Laddarnummer-id och swipa. Många andra har QR-kod och swipa.Dinsdale skrev: ↑09 sep 2024 19:08Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd formJist skrev: ↑08 sep 2024 17:26Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag övervägerTror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
Jag tänker att om jag byter till en Polestar 2 så kommer jag få längre laddstopp, dels pga att den drar mer el än model 3 (även 2024 och 2025) och dels pga att jag kommer behöva fippla med appar vid snabbladdning. Teslan är ju bara att kliva ur och plugga in (på supercharger-stationer). Kan jag lita på räckviddsuppskattningen, hur funkar pilot assist på långa resor, osv. Man vet vad man har men inte vad man får helt enkelt.
A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.
Någon tidsförlust av betydelse uppstår inte.
Man skulle även kunna studera resultatet från senaste tävlingen från Ystad till Haparanda och dra lite slutsatser från det vad gäller laddtiderDinsdale skrev: ↑09 sep 2024 19:08Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd formJist skrev: ↑08 sep 2024 17:26Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag övervägerTror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Helt uppenbart är man ikapp 2024Maw skrev: ↑09 sep 2024 20:20Man skulle även kunna studera resultatet från senaste tävlingen från Ystad till Haparanda och dra lite slutsatser från det vad gäller laddtiderDinsdale skrev: ↑09 sep 2024 19:08Kuriosa i sammanhanget är att jag överväger det omvända, byta från Tesla Model 3 till Polestar 2, och känner samma räckviddsångest i omvänd formJist skrev: ↑08 sep 2024 17:26Vet inte omd et är LFP-tekniken i sig eller det lilla batteriet i Teslan men sån här räckviddsångest har jag aldrig känt och då är det en Tesla jag övervägerTror aldrig att jag i min Polestar haft högre förbrukning vid en längre resa än 235-240 kWh/100km och om Tesla drar mer än så måste det vara LFP alternativt ineffektiv förvärmning då Tesla ska vara brutalt mycket mer effektiv.
A better route planner är en god hjälp, där kan man experimentera inför sitt val.![]()

Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021