Hur många Model 3 reservationer blir det?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Antal reservationer första månaden Model 3.

Omröstningen slutade 31 mar 2016 23:21

0 - 10.000
2
2%
10.001 - 25.000
6
6%
25.001 - 50.000
17
16%
50.001 - 100.000
21
19%
100.001 - 200.000
31
28%
200.001 - 300.000
14
13%
300.001 - 400.000
6
6%
400.001 - 500.000
2
2%
500.001 - 600.000
2
2%
600.001 - 700.000
0
Inga röster
700.001 - 800.000
1
1%
800.001 - 900.000
0
Inga röster
900.001 - 1.000.000
0
Inga röster
Mer än 1 miljon.
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av apkungen »

Det handlar ändå om 10000kr som man ska ligga ute med i cirka två år innan man får sin bil som inte ens börjats tillverkas och som man inte vet när man får. Jag tror att det handlar om riktiga fans som jag t.ex som kommer lägga order. Jag tror dock att det finns Havanna många fans. Gissade på 50-100k.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

vigge50 skrev:
Inte bara signature, när de första ur production kön blev inbjudna så stod det att om du beställde en P90D så var det leverans i början av 2016, 90D andra kvartalet 2016 och 70D skulle va till hösten. De kan mycket väl går likadant för Model III och på de uttalande Elon Musk har gjort så låter det som att de ska göra samma igen.
Ah men då tror jag precis som du att samma kommer gälla M3. Frågan är hur utrustad/vilken utrustning som behövs.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Det handlar ändå om 10000kr som man ska ligga ute med i cirka två år innan man får sin bil som inte ens börjats tillverkas och som man inte vet när man får. Jag tror att det handlar om riktiga fans som jag t.ex som kommer lägga order. Jag tror dock att det finns Havanna många fans. Gissade på 50-100k.
10 000 är ju inget... 263 000:- i ett par år är lite mer....

Gjorde ränteberäkning på beloppet förut också. På två år så sparar man 100:- med 10 000:- i insats...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elputte

Inlägg av Elputte »

Jag klickade i över en miljon. Tror det kommer att smälla till rejält. Men det kanske bara är privatpersoner som kan beställa en? Eller kan man göra hur många reservationer som helst? Tex ett företag. Gissar att det bara i Sverige kommer att läggas ca 5000 reservationer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Inte bara signature, när de första ur production kön blev inbjudna så stod det att om du beställde en P90D så var det leverans i början av 2016, 90D andra kvartalet 2016 och 70D skulle va till hösten. De kan mycket väl går likadant för Model III och på de uttalande Elon Musk har gjort så låter det som att de ska göra samma igen.
Men då undrar jag hur det ser ut när man reserverar? Måste man redan då bestämma sig för vilken modellvariant man vill ha? Har läst tidigare att man inte kan konfigurera bilen förrän man verkligen lägger beställningen. Så man reserverar en modellvariant nu och konfigurerar den senare? Kan man byta modellvariant när det är dags för konfigurering? Om man går in på MS-konfiguratorn så kan man ju laborera fram och tillbaka mellan olika modellvarianter med olika utrustning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Men då undrar jag hur det ser ut när man reserverar? Måste man redan då bestämma sig för vilken modellvariant man vill ha? Har läst tidigare att man inte kan konfigurera bilen förrän man verkligen lägger beställningen. Så man reserverar en modellvariant nu och konfigurerar den senare? Kan man byta modellvariant när det är dags för konfigurering? Om man går in på MS-konfiguratorn så kan man ju laborera fram och tillbaka mellan olika modellvarianter med olika utrustning.
Om det är som med Model X är det ungefär som så att du först reserverar en bil, vilket lite är som att ta en nummerlapp. Sedan kommer du att bjudas in att konfigurera baserat på när du reserverade och vilken region du är i, och först då väljer du en mer exakt variant (batteristorlek, antal drivhjul o s v). Bilen kommer sedan att tillverkas beroende på mer exakt vad du har beställt. Som det verkar ju dyrare konfiguration desto tidigare byggs bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
Om det är som med Model X är det ungefär som så att du först reserverar en bil, vilket lite är som att ta en nummerlapp. Sedan kommer du att bjudas in att konfigurera baserat på när du reserverade och vilken region du är i, och först då väljer du en mer exakt variant (batteristorlek, antal drivhjul o s v). Bilen kommer sedan att tillverkas beroende på mer exakt vad du har beställt. Som det verkar ju dyrare konfiguration desto tidigare byggs bilen.
OK, tack!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

En liten titt på röstningarna visar att den absoluta majoriteten tror på 100 - 200.000 reservationer och nästan alla håller sig mellan 25.000 och 300.000. Dock så sticker det ut 4 röster som tror på mer än en miljon reservationer! Jag tillåter mig konstatera att även om alternativen kan ses som väldigt optimistiska så finns det de som tror på en omåttlig efterfrågan på en elbil som inte kostar skjortan och tillåter de flesta att ersätta sin fossildrivna bil med en Model 3.
teslamodeliii4.jpg
tesla-model-3-wheelcovers-6-small.jpg
Tesla model 3 rendering.png
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Ser den ut som någon av de översta två renderingarna kan ni glömma att jag beställer någon och än mindre köper - då behåller jag Skodan tills den faller i bitar :x

Skämt åsido tror jag på 50-100.000 bokningar world wide första månaden. Tesla har sålt tillräckligt med bilar för att ha gjort sig ett namn, men jag tror ändå det dröjer lite innan man får ett så stort genomslag att man får miljoner människor att boka en bil de aldrig sett i verkligheten mot en avgift på $1000 (även om jag själv märkligt nog är beredd att göra det).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det är precis det jag också tror, jag är en potentiell Model 3 köpare. Varför skulle inte alla andra vara det?

Angående utseende. De flesta tycker om det de är vana att se, några kan se bortom traditioner. Ta dig en titt i spegeln och se vad du tyckte för 25 år sedan...

Jag gillar både bild 1 & 2 men är mycket tveksam till bild 3. 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

2:an ser brutal ut :-) Finns den renderingen i fler riktningar?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Har tyvärr bara hittat denna... :(
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Röstningen fortsätter (om än i måttlig takt) och det jag fortfarande finner mest oväntat är att det nu är 10% (6 röster) som tror på över 1 miljon reservationer under den första månaden.
Det som är lite underligt är att det gapar helt tomt i segmentet 600.000 till 1 miljon.

I en annan tråd ställs frågan: kommer du att reservera/köpa Model 3. Där pendlar antalet ja runt 80-85%. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=3582

Givetvis är inte den siffran representativ för något annat än oss sektmedlemmar men vi får också se till hur många som WW (worldwide) hänger på dessa Tesla-forum.
Om 80% av alla som kan hänföras till gruppen "fanatiker" skulle reservera en Model 3, hur många blir det då?
olza

Inlägg av olza »

lator skrev:
Röstningen fortsätter (om än i måttlig takt) och det jag fortfarande finner mest oväntat är att det nu är 10% (6 röster) som tror på över 1 miljon reservationer under den första månaden.
Det som är lite underligt är att det gapar helt tomt i segmentet 600.000 till 1 miljon.
Det har med sannolikeheter att göra. Jag valde det jag bedömde som sannolikast. Hade det funnits ett alternativ 500.000 - 1.000.000 så hade jag valt det. Men nu fanns ju inte det alternativet, så då var det lika bra att gissa på över miljonen. :-)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag går också på sannolikhet. Över 25000 på en månad ser jag inte alls som sannolikt. Det skulle motsvara ungefär 4 års Model X-reservationer fast på en månad för Model 3. Dvs nästan 50 gånger fler reservationer för Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Röstningen fortsätter och fortfarande är det ca 10% som tror på mer än en miljon reservationer!

Tesla håller förvånansvärt tätt i sina led. Det enda som har kommenterats var vid Rich-hard´s besök på fabriken i Californien: "super cool".

Nedräkningen fortsätter och jag funderar på en klocka längst upp i forumhuvudet som räknar ner till visningen... Någon som kan ordna det?

Hoppas att Tesla Sverige hänger på och ordnar ett event typ Norge. Kväll eller natt beroende på när de sätter igång "over there"... Jag tror på natt. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nu är det inte långt kvar tills vi och hela världen får se hur Tesla har tänkt sig att det ska se ut på våra vägar och garageuppfarter i framtiden.

Röstningarna har avstannat men de flesta har lagt sin röst i trakterna av 100-200" reservationer. Kom ihåg att du kan ändra din röst fram till den 31/3...

Intressant kan också vara att konstatera att 86,5% av de som har röstat i omröstningen om var man tänker reservera sin Model 3 faktiskt tänker reservera en eller flera bilar. Alternativen att inte reservera har bara fått 11 röster...

Själv tänker jag reservera en 3:a direkt i butik den 31/3, alltså innan jag vet vad det är jag reserverar. Tokigt? Nej, inte alls. Det handlar bara om 10000 kr som jag binder upp eller bakar in i köpesumman. Gillar jag inte produkten eller om någon annan aktör skulle (mot förmodan) presentera något bättre så begär jag bara att få tillbaka pengarna. Hoppas att inte alla gör så för då kanske Tesla får lite problem... :roll: Nåja, det var ju "om" någon kan presentera en produkt som inklusive laddmöjlighet bräcker Tesla. Lycka till!

Så, vi ses i en butik nära dig den sista Mars. 8-)
Basunen

Inlägg av Basunen »

Svenssons skrev:
Jag går också på sannolikhet. Över 25000 på en månad ser jag inte alls som sannolikt. Det skulle motsvara ungefär 4 års Model X-reservationer fast på en månad för Model 3. Dvs nästan 50 gånger fler reservationer för Model 3.
Jag tror 50 gånger är rimligt. Jämför volymen på BMW 7 och 3-serien. Sen om det är uppdämt och alla beställer på en gång får vi se.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Basunen skrev:
Svenssons skrev:
Jag tror 50 gånger är rimligt. Jämför volymen på BMW 7 och 3-serien. Sen om det är uppdämt och alla beställer på en gång får vi se.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Dels är Tesla inte alls lika känt som BMW och dels är siffrorna för BMW försäljningssiffror och inte reservationer. Att gemene man ska reservera och lägga ut pengar på en bil de aldrig sett, aldrig läst en recension om och som inte kommer att levereras på ett par år ser jag inte som troligt. Antalet Tesla-fan har visserligen ökat de senaste åren men det har inte blivit 50 gånger så många sedan 2015...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Den som lever får se... ;) (väldigt tråkigt om man skulle gå och dö innan presentationen...) :(
JFAH

Inlägg av JFAH »

Jag vöntar med spänning. Det är faktiskt något av en barometer för hela ev branchen skulle jag vilja påstå. Inte bara för Tesla. De vill visa, inte bara att de kan göra en bil, utan att de faktiskt finns köpare därute för det koncept man kokat ihop (long range, och med lad infrastruktur). Chevrolet bolt har ju bara satsat på ena sidan av myntet och hoppas det räcker. Framtiden får väl utvisa om det gör det. Oavsett; blir det 100k för reservationer öär meddelandet väldigt klart och tydligt; long range och infrastruktur är det som gäller. Det blir dessutom väldigt mycket catch up för resten av biltillverkarna.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Lite roligt är det väl med Tesla hypen.
Sök tex. på Opel e-ampera, finns knappt nån info.
Uppgraderade eGolf, nä.
BMW, knappast
Tittar man på Opel sverige forumet så där diskuteras knappt nåt, tja hur fixxa bromsarna till en Manta kanske.

Så vilka sitter i förarsätet och driver intresset och utveckligen?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Joker

Inlägg av Joker »

Med tanke på flera faktorer har jag extremt svårt att se att det inte läggs över 50 000 reservationer första DYGNET! Och med tanke på att det är första månaden omröstningen gäller, så tycker jag nog det vore lite konstigt om inte det dyker in en bra bit över 100 000 reservationer.

De som beställer första DYGNET är;
1. 15000 Tesla-anställda har redan fått beställa. Man kan ju lätt utgå från mer än 50% gör en beställning då de är prioriterade, är die hard Tesla-fans och får dessutom skatteavdraget. Det har skrivits om att Tesla-anställda "inte känner någon kollega som inte gjort beställning".
2. 5000 SpaceX-anställda. Samma som ovan.
3. Tidigare Tesla-ägare. Låt oss säga att 25% (taget direkt från artikel på elektrek) gör en beställning, dvs 25 000 ca.
4. Alla andra Tesla-hardcores. Det finns 221 butiker world wide. Om det finns ca 100 pers i närheten av varje butik som är extrema fans som inte äger en Tesla (ser det som en stor sannolikhet och väldigt lågt räknat), så finns här 22000 beställningar i butik den 31 mars bara.

Räknar man ihop ovan så får vi:
7500 + 2500 + 25000 + 22000 = 57 000 beställningar.

Jag anser att det är EXTREMT lågt räknat. Jag personligen har fått med mig minst EN som ska beställa med mig efter allt tjat. Jag tror nog 30% av er här på forumet har tjatat hål i huvudet på minst en person. Jag tror vi kommer bli överraskade av antalet beställningar första dygnet/månaden. Det kommer säkert presenteras en beställningssiffra på en BRA bit över 100 000 vid presentationen, om de nu väljer att gå ut med den siffran.

Eller? ;)
Aktieägare sen 2013, Teslafantast (eventuellt den som motvilligt numera låter bli att prata om Tesla för att bli socialt accepterad). Följer Elons alla projekt.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Hur många Model 3 reservationer blir det?

Inlägg av Herr X »

Joker skrev:
Med tanke på flera faktorer har jag extremt svårt att se att det inte läggs över 50 000 reservationer första DYGNET! Och med tanke på att det är första månaden omröstningen gäller, så tycker jag nog det vore lite konstigt om inte det dyker in en bra bit över 100 000 reservationer.
Tror du räknar för högt. Denna grå massa av 22000 påstådda Tesla-fans borde dykt upp på Tesla-forumen. Har vi sett en kraftig ökning av icke-Teslaägare här på forumet?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Joker skrev:
Tror du räknar för högt. Denna grå massa av 22000 påstådda Tesla-fans borde dykt upp på Tesla-forumen. Har vi sett en kraftig ökning av icke-Teslaägare här på forumet?
Denna grå massa i Sverige torde ju enligt beräkningen ovan bestå av 500 pers, om man räknar Infracity, och den kan ju finnas, men jag tror att den här punkten är den mest osäkra.
Att en stor del av de anställda kommer att lägga en reservation kan man nog tro. Hälften är inte orimligt. Samma att en fjärdedel av nuvarande ägare lägger en reservation är troligt, men med uttalanden om prioriterad leverans så känner man sig kanske inte så jäktad.

Vi ska nog komma ihåg att Model 3 fortfarande inte är en billig bil för de flesta, även om den kostar i runda slängar hälften av en Model S, och att man måste vara både fan och ha resurserna för att lägga en reservation utan att ha sett och provkört bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar