ONSatan skrev: ↑24 nov 2023 20:10
AAKEE skrev: ↑24 nov 2023 19:59
När IF Metall skämt ut Sverige så det inte går bo kvar är det bra att ha en snabb bil att lämna landet i
Förövar precis det momentet. Och Ja, det räcker med de 55% jag normalladdar för att fly
Jomensåatt AAKEE,
visst är det skämmigt att tycka att företag ska spela efter samma regler på en begränsad marknad…?
Nej,
Tesla/Musk som lurade dig när du köpte din sekunda Plaid, dom är nog
nöjda med att ha lurat AAKEE och kommer absolut inte lura de anställda den dag Musk får en ny idé/fiende/prioritering på hjärnan. Absolut inte, hur kan någon tro någonting sådant!??!
De måste alla vara
kommunister eller i alla fall
fackpampar…
Eller, har jag missuppfattat att du känner dig lurad? Eller, tror du att de bara lurar kunder och absolut inte anställda (idag eller imorgon)?
Som jag skrivit innan, egentligen håller jag mig ganska neutral. Har jobbat inom pilotfacket i 15 år innan, så jag är inte helt obekant med hur det fungerar/är tänkt att fungera/har fungerat på arbetsmarknaden.
Jag har dessutom, innan vi startade ett eget militärt pilotfack, vart med om när det aktuella facket vi var med i fullständigt sket i pilotskrået och nästan motarbetade att piloter skulle kunna få det bättre (en släng av svenska avundsjukan, tycker jag bestämt). Det vsr sämre att vara med i ett fack som inte tog ens parti än att stå utanför.
Och, jag var med när vi hade startat vårt fack om att det gamla facket motarbetade pilotfacket och gjorde allt så surt det gick för det nya facket.
Det var faktiskt så att det gamla facket försökte ”döda” pilotfacket pga att det inte hade tillhörde någon organisation med kollektivavtal. Allt löste sig tillslut, men det tog en halv generation.
Slutsatsen är att fackliga organisationer inte alltid jobbar för den enskilde utan ibland mer för sin egen skull. IF Metall kanske ser ett hot i att Tesla kan fungera ”för bra” utan kollektivavtal vilket kanske är ett direkt hot mot IF Metall långsiktigt.
Jag kan för mig guds skull inte förstå hur man kopplar ihop fackförbund med politiska partier heller. Det borde vara lag på att de är politiskt oberoende.
Eftersom Tesla blåste mig och sen i princip sket i mig så är jag inte jättenöjd kund idag.
Tyckte i början att det skulle vara lite rätt åt dem, och hoppades det skulle bli kärvt.
Men de åtgärder som facket gör nu tycker jag går mer ut över kunderna och drabbar Tesla mindre. Man måste alltid väga åtgärder så att de träffar det man vill. En viss form av collateral damage är acceptabelt om åtgärden biter tillräckligt bra för att motivera att tredje man drabbas.
Jag tycker inte man balanserar detta speciellt bra.
Svenska modellen är kanske inte inget som passar övriga världen och jag tror inte IF Metall lyckas (utom med att få folk skeptiska till facket).
Facklig anslutning och kollektivavtal ska vara frivilligt, men det ser inte ut som IF metall jobbar efter den devisen?
Det verkar dessutom som det är väldigt få på Tesla som strejkar. Hade in min bil i måndags och det såg inte ut som det strejkades något där. Strejkvakterna var inhyrda från andra IF Metall-arbetsplatser.
Jag gissar att det inte är speciellt många på Tesla som upplever sig behöva kollektivavtal.
Det är väl ungefär det.