Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av agehall »

SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2023 11:28
Och när IG Metall har lyckats organisera fabriken i Berlin – ska Tesla stänga ner den också då?
Jag tror att IG Metall är klokare än så. De kommer givetvis att titta på vad som händer i Sverige, men de hade aldrig dragit igång motsvarande strid utan att ha medarbetarna med sig.

Det är just att stödet bland de anställda är så lågt, som gör att IF Metall knappast kan vinna denna strid. Ju längre de håller på, desto mer patetiska kommer de att framstå och till slut kommer bara de mest inbitna socialisterna stötta dem. (Nu är ju det en icke försumbar skara i Sverige, men ändå)
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Lurkern
Inlägg: 925
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Lurkern »

Tysklands industri går redan på knäna pga den vansinniga energipolitiken. Det kommer att skapa otrevliga ringar på vattnet.

Lämnar Tesla Sverige pga facken så är Tesla helt immun mot liknande i Tyskland. De har helt enkeöt inte råd att riskera fabrikens framtid.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av dstr »

SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2023 12:18
Undrar vad Elon har för mål egentligen... Att skapa en värld med mer hållbara transporter eller att krossa den globala fackföreningsrörelsen?...
Varför skulle det ena utesluta det andra?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av bylund »

Det spekuleras lite att Tesla skulle gå via återförsäljare om de lämnar landet. Det är minst lika främmande för Tesla som att skriva kollektivavtal. De krånglar sig runt lagar i delstater i USA där det biltillverkare inte får sälja bilar till slutkund, utan måste gå via återförsäljare. Men de skriver inte på några avtal med återförsäljare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10496
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Legato »

bylund skrev: 23 nov 2023 22:31
Det spekuleras lite att Tesla skulle gå via återförsäljare om de lämnar landet. Det är minst lika främmande för Tesla som att skriva kollektivavtal. De krånglar sig runt lagar i delstater i USA där det biltillverkare inte får sälja bilar till slutkund, utan måste gå via återförsäljare. Men de skriver inte på några avtal med återförsäljare.
Helt enig, det kommer aldrig hända.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1419
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av Verdi_ »

bylund skrev: 23 nov 2023 22:31
Det spekuleras lite att Tesla skulle gå via återförsäljare om de lämnar landet. Det är minst lika främmande för Tesla som att skriva kollektivavtal. De krånglar sig runt lagar i delstater i USA där det biltillverkare inte får sälja bilar till slutkund, utan måste gå via återförsäljare. Men de skriver inte på några avtal med återförsäljare.

Men då gör de ju redan det om de måste?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3709
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av jonasl »

Nej, de krånglar sig runt genom att t.ex. bara ha showrooms där man kan TITTA på bilarna men absolut inte beställa t.ex. Men återförsäljare anlitar de inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
ml42
Inlägg: 99
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av ml42 »

Så om jag förstår dig rätt...

Du ser alltså hellre tillverkning i militärdiktaturen Kina än i Europa. Och du tycker det är bättre att elda upp tusentals ton olja för att transportera bilar från USA och Kina istället för att bygga bilarna direkt här i Europa – och för att inte tala om alla naturresurser som går åt för att bygga biltransportfartyg...

Och anledningen till det här är alltså... den Svenska och Tyska fackföreningsrörelsen?...
Det vore kanske inte så konstigt om det blev så. Det har ju redan hänt med nästan alla andra produkter.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 927
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2023 12:43
martinot skrev: 23 nov 2023 12:27
Bjelke skrev: 23 nov 2023 12:21
martinot skrev: 23 nov 2023 12:07
Gustafsson skrev: 23 nov 2023 11:32
Svårt att tro att tyska fackföreningar vill stänga giga Berlin. Det skulle nog kosta mer än det smakar.
Ja, den kostnaden för tyska arbetare och löntagare kommer bli långt mycket högre än de arbetstillfällen som försvinner om Tesla slutar verka i Sverige.
Å andra sidan skulle en strejk där troligen bli väldigt kortlivad, för då skulle det bli svårt
för Tesla att komma runt det hela med tanke på antalet strejkande det skulle kunna bli.
Dessutom finns det ju betydligt större aktörer på samma marknad och i samma land som
garanterat gnuggar händerna nu och påverkar metall att inte fega ur, dvs dom andra
Tyska bilföretagen, och då även Metalls intressen i dessa fabriker…
Släng in lite Fransmän också så blir det rejält kaos (fast dom kan såklart inte agera på
Tysk mark, det var mest på skämt).
Även om jag inte gillar diktaturer som Kina och Ryssland, så är det ju grymt tur att Tesla har en stor tillverkningskapacitet i Kina. Väldigt bra backup med Kina, Texas och i framtiden Mexico att ta upp produktion om långsiktigt blir problem för Tesla med att tillverka bilar i Europa. Väldigt bra att de hann flytta batteritillverkningen från Europa till USA i tid innan den startade upp.
Så om jag förstår dig rätt...

Du ser alltså hellre tillverkning i militärdiktaturen Kina än i Europa. Och du tycker det är bättre att elda upp tusentals ton olja för att transportera bilar från USA och Kina istället för att bygga bilarna direkt här i Europa – och för att inte tala om alla naturresurser som går åt för att bygga biltransportfartyg...

Och anledningen till det här är alltså... den Svenska och Tyska fackföreningsrörelsen?...
Jag har aldrig röstat på Miljöpartiet och det kommer aldrig att hända, min Y kom från Kina och det var en av de saker som gjorde att jag köpte en, även att jag slipper ge några arabstater pengar för oljan, miljön struntar jag däremot i.

Jag vill väldigt mycket hellre ha en riktigt byggd bil från Kina än en halvt felaktigt klantigt hopsatt från Fremont.

Berlin var knappt igång när jag köpte och de prånglade väl ut testbyggda bilar nåt tusental, som först inte gick säljas, men sedan fick de säljas. Men hade de sålt bilar nåt år och folk inte hade problem med dem så hade det väl dugt åt mig.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3948
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av AAKEE »

När IF Metall skämt ut Sverige så det inte går bo kvar är det bra att ha en snabb bil att lämna landet i :lol:

Förövar precis det momentet. Och Ja, det räcker med de 55% jag normalladdar för att fly :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av ONSatan »

AAKEE skrev: 24 nov 2023 19:59
När IF Metall skämt ut Sverige så det inte går bo kvar är det bra att ha en snabb bil att lämna landet i :lol:

Förövar precis det momentet. Och Ja, det räcker med de 55% jag normalladdar för att fly :D
Jomensåatt AAKEE,
visst är det skämmigt att tycka att företag ska spela efter samma regler på en begränsad marknad…?
Nej, Tesla/Musk som lurade dig när du köpte din sekunda Plaid, dom är nog nöjda med att ha lurat AAKEE och kommer absolut inte lura de anställda den dag Musk får en ny idé/fiende/prioritering på hjärnan. Absolut inte, hur kan någon tro någonting sådant!??!

De måste alla vara kommunister eller i alla fall fackpampar

Eller, har jag missuppfattat att du känner dig lurad? Eller, tror du att de bara lurar kunder och absolut inte anställda (idag eller imorgon)?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3948
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Att äga en Tesla när företaget lämnar landet

Inlägg av AAKEE »

ONSatan skrev: 24 nov 2023 20:10
AAKEE skrev: 24 nov 2023 19:59
När IF Metall skämt ut Sverige så det inte går bo kvar är det bra att ha en snabb bil att lämna landet i :lol:

Förövar precis det momentet. Och Ja, det räcker med de 55% jag normalladdar för att fly :D
Jomensåatt AAKEE,
visst är det skämmigt att tycka att företag ska spela efter samma regler på en begränsad marknad…?
Nej, Tesla/Musk som lurade dig när du köpte din sekunda Plaid, dom är nog nöjda med att ha lurat AAKEE och kommer absolut inte lura de anställda den dag Musk får en ny idé/fiende/prioritering på hjärnan. Absolut inte, hur kan någon tro någonting sådant!??!

De måste alla vara kommunister eller i alla fall fackpampar

Eller, har jag missuppfattat att du känner dig lurad? Eller, tror du att de bara lurar kunder och absolut inte anställda (idag eller imorgon)?
Som jag skrivit innan, egentligen håller jag mig ganska neutral. Har jobbat inom pilotfacket i 15 år innan, så jag är inte helt obekant med hur det fungerar/är tänkt att fungera/har fungerat på arbetsmarknaden.

Jag har dessutom, innan vi startade ett eget militärt pilotfack, vart med om när det aktuella facket vi var med i fullständigt sket i pilotskrået och nästan motarbetade att piloter skulle kunna få det bättre (en släng av svenska avundsjukan, tycker jag bestämt). Det vsr sämre att vara med i ett fack som inte tog ens parti än att stå utanför.

Och, jag var med när vi hade startat vårt fack om att det gamla facket motarbetade pilotfacket och gjorde allt så surt det gick för det nya facket.
Det var faktiskt så att det gamla facket försökte ”döda” pilotfacket pga att det inte hade tillhörde någon organisation med kollektivavtal. Allt löste sig tillslut, men det tog en halv generation.

Slutsatsen är att fackliga organisationer inte alltid jobbar för den enskilde utan ibland mer för sin egen skull. IF Metall kanske ser ett hot i att Tesla kan fungera ”för bra” utan kollektivavtal vilket kanske är ett direkt hot mot IF Metall långsiktigt.

Jag kan för mig guds skull inte förstå hur man kopplar ihop fackförbund med politiska partier heller. Det borde vara lag på att de är politiskt oberoende.


Eftersom Tesla blåste mig och sen i princip sket i mig så är jag inte jättenöjd kund idag.
Tyckte i början att det skulle vara lite rätt åt dem, och hoppades det skulle bli kärvt.

Men de åtgärder som facket gör nu tycker jag går mer ut över kunderna och drabbar Tesla mindre. Man måste alltid väga åtgärder så att de träffar det man vill. En viss form av collateral damage är acceptabelt om åtgärden biter tillräckligt bra för att motivera att tredje man drabbas.
Jag tycker inte man balanserar detta speciellt bra.

Svenska modellen är kanske inte inget som passar övriga världen och jag tror inte IF Metall lyckas (utom med att få folk skeptiska till facket).
Facklig anslutning och kollektivavtal ska vara frivilligt, men det ser inte ut som IF metall jobbar efter den devisen?

Det verkar dessutom som det är väldigt få på Tesla som strejkar. Hade in min bil i måndags och det såg inte ut som det strejkades något där. Strejkvakterna var inhyrda från andra IF Metall-arbetsplatser.
Jag gissar att det inte är speciellt många på Tesla som upplever sig behöva kollektivavtal.

Det är väl ungefär det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar