Volvo ställer om till elbilar - lägger ner diesel inom kort.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist

Re: Volvo ställer om till elbilar - lägger ner diesel inom kort.

Inlägg av Nect »

toppo skrev: 20 sep 2023 11:31
Nect skrev: 20 sep 2023 10:20
Maw skrev: 20 sep 2023 09:50
OfarligTesla skrev: 19 sep 2023 23:28
Maw skrev: 19 sep 2023 20:29

Jag kan inte läsa låsta artiklar i DN så jag kan inte se citatet i sin helhet. Gällde det de närmaste åren så är det ju inget konstigt men han borde ju vetat redan då att elbilar skulle komma så småningom.

Volvo gjorde sina första elbilar redan på 70-talet och hade en mindre serieproduktion av 250 helelektriska bilar 2011 som även levererades till utvalda kunder. Med tanke på att CMA-plattformen designades för att kunna ha ren eldrift från början borde väl planerna på elektriska XC40 varit kända för 9 år sedan.
Ne, det var att de tyckte rena elbilar var begränsade (se citat nedan). Sedan har jag inte sett att man sa att CMA-plattformen gjordes för att klara rena elbilar när den faktiskt presenterades utan då pratade man bara hybrider, bara sett att man hävdat det något år senare vilket låter som en efterhandskonstruktion när planerna ändrades.

“ DN Motor ber honom kommentera den tydliga trend man ser på salongen mot laddhybrider. VW lanserar Passat som laddhybrid både som sedan och som kombi. Porsche Cayenne laddhybrid är på väg liksom en rad modeller från exempelvis Mercedes. Till och med Renault som fram till ny satsat allt krut på elbilar börjar svänga.
– Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.”
Det är väl tydligt av citatet att han uttalar sig om läget då, trenden på det årets salong. Det verkar inte vara ett uttalande om framtiden.
Ett uttalande om läget just där och då och framtiden. Annars skulle de inte sagt att vi inte tror på rena elbilar.

Då skulle de snarare säga att vi inte tror att marknaden är redo för rena elbilar just nu.

Exakt samma som jag påpekade innan att vissa citat blir roliga till sist. ”Internet är en fluga”. Och precis som att Volvo tidigare inte trodde på elbilar.
Extremt tydligt att han sa det i förbifarten baserat på nuläge samt att det såklart återspeglades i dåvarande utvecklingsarbeten och trender. Men att det var ett uttalande från Volvo om hur de såg på framtiden som det gjorts gällande i efterhand är ju uppenbart felaktigt. Bara något år senare började de bevisligen planera för elbilar i CMA-plattformen.
Hade det varit extremt tydligt skulle inte många tycka motsatsen? Så håller inte med dig om att det var extremt tydligt att det var något som sades i förbifarten. Orden som sades fick rubriker som aldrig dementerades/korrigerades av Volvo. Så jag tycker det var en tydlig ståndpunkt som Volvo där och då hade.

Förövrigt var inte Volvo ensamma om att tycka lika.
Något år senare började de i förmodligen i panik att börja ändra vad som får prio på utvecklingen.
Det ändrar inte det faktum att de där och då inte trodde elbilar var något för massorna. Men för att något år sedan se att utvecklingen inte gick åt det hållet man trodde.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nect skrev: 20 sep 2023 17:30
Fredrik j skrev: 20 sep 2023 10:46
Maw skrev: 20 sep 2023 09:50

Det är väl tydligt av citatet att han uttalar sig om läget då, trenden på det årets salong. Det verkar inte vara ett uttalande om framtiden.
Ett uttalande om läget just där och då och framtiden. Annars skulle de inte sagt att vi inte tror på rena elbilar.

Då skulle de snarare säga att vi inte tror att marknaden är redo för rena elbilar just nu.

Exakt samma som jag påpekade innan att vissa citat blir roliga till sist. ”Internet är en fluga”. Och precis som att Volvo tidigare inte trodde på elbilar.
”Internet är en fluga” var ju inget citat….
Precis det de va. Dock inte från den man tror utan det sades av reporten som skrev artikeln för att sammanfatta vad som sas under intervjun.
Ja det var ju journalistens sammanfattning. Det har fått spridning som något Ines Usman hade sagt. Det hon verkligen sa har ju visat sig vara helt korrekt. Det beteende som hon spådde var att användandet av internet skulle förändras till ett verktyg för mer seriös aktivitet som t.ex. kontakt med företag och myndigheter. När intervjun gjordes använde privatpersoner nästan uteslutande internet för att slösurfande.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev: 20 sep 2023 13:08
Jag tror han rent och skärt blåljög.
Han ville inte "alienera"(svenskt ord?) befintligt klientel.
Att publikt prata om framtida produkter riskerar ju annars att skapa osborne-effekten.
Alla övriga har ju gjort likadant, eller åtminstone givit "murkiga" svar, tills de har elbilar att erbjuda.
Toyota är väl de som hållit kvar vid den ståndpunkten längst(i bakgrunden arbetar de ju frenetiskt på att få fram något konkurrenskraftigt).
Ja, det är ju inte ovanligt med vd för biltillverkare som ljuger om sina framtida produkter…
Swallat

Inlägg av Swallat »

Synd på sätt och vis, diesel är ett fantastiskt bränsle på många sätt men el är framtiden, dock hade jag gärna sett att under en fortsatt överbryggningsfas haft ultrasnåla diesel ladd hybrider

En liten 1.6 diesel skulle varit bra mycket mer vettig som PHEV än alla dessa "prestanda hybrider"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 20 sep 2023 17:44
Nect skrev: 20 sep 2023 17:30
Fredrik j skrev: 20 sep 2023 10:46

”Internet är en fluga” var ju inget citat….
Precis det de va. Dock inte från den man tror utan det sades av reporten som skrev artikeln för att sammanfatta vad som sas under intervjun.
Ja det var ju journalistens sammanfattning. Det har fått spridning som något Ines Usman hade sagt. Det hon verkligen sa har ju visat sig vara helt korrekt. Det beteende som hon spådde var att användandet av internet skulle förändras till ett verktyg för mer seriös aktivitet som t.ex. kontakt med företag och myndigheter. När intervjun gjordes använde privatpersoner nästan uteslutande internet för att slösurfande.
Det är väl fortfarande så att Internet används tidsmässigt mest av privatpersoner. Fast nu sker slösurfandet mest på (a)sociala media och streamingtjänster.

Så här sade hon enligt Wikipedia mer ordagrant:

"Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet." [...]

"Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för?" [...]

"Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad."

Ines Uusman citerad i Svenska Dagbladet, 12 maj 1996.

Källa: Rydén, Daniel, "Dimmor på nätet", Sydsvenskan, 4 mars 2007
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

-96 spelade jag mest CS. Min ADSL dög inte till rörlig bild. Surfade runt på krångliga forum.
Hade internet stannat där hade jag nog inte använt det idag.
Facebook-konto skaffade jag 2009.

Numera gör vi ju väldigt mycket praktiskt på nätet. Och använder det dagligen.
Det är så jag tolkade hennes uttalande och efter vad jag förstått även vad hon menade.
Internet har blivit ett viktigt redskap.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 21 sep 2023 06:56
-96 spelade jag mest CS. Min ADSL dög inte till rörlig bild. Surfade runt på krångliga forum.
Hade internet stannat där hade jag nog inte använt det idag.
Facebook-konto skaffade jag 2009.

Numera gör vi ju väldigt mycket praktiskt på nätet. Och använder det dagligen.
Det är så jag tolkade hennes uttalande och efter vad jag förstått även vad hon menade.
Internet har blivit ett viktigt redskap.
Detta forumet hade kunnat existera då (om Tesla funnits att prata om). :D

Nej, jag såg nog en större potential i Internet redan då, än vad du och Ines uppenbarligen gjorde.

För mig var det aldrig den minsta tvekan att det skulle revolutionera samhället och bli enormt stort.

Redan på den tiden köpte jag böcker från ett litet (på den tiden) bolag som hette Amazon, och såg direkt potential i E-handel. Året efter så började jag använda Internetbank för alla bankärenden. Streamde första videon över nätet redan 1995 (var enormt liten bild trots att jag satt på fast förbindelse på högskolan, men man såg potentialen redan då).

Men nu har jag gått helt OT, så ber om ursäkt för det. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 22 sep 2023 02:19
Nej, jag såg nog en större potential i Internet redan då, än vad du och Ines uppenbarligen gjorde.

För mig var det aldrig den minsta tvekan att det skulle revolutionera samhället och bli enormt stort.
Det är så jag tolkar att hon menade. Att vi skulle leka mindre och använda nätet mer seriöst.

Tycker faktiskt inte är så OT. I bägge fallen handlar det om vantolkade citat taget ur sitt sammanhang. Tänker då på det där att Volvo inte trodde på elbilar.
Banane

Inlägg av Banane »

Volvo är lite av mästare på såna här utspel. Det är inte så dramatiskt som det låter. Tror andelen Volvobilar med dieselmotor är nere på ca 8% och snabbt krympande. Det är ingen stor sak i det läget att säga att man slutar helt.

Fortfarande har ca 80% av Volvos bilar en fullstor bensinmotor, antingen "mildhybrider" eller laddhybrider och det är i första läget det som kunderna förväntas välja istället.

Renodlade elbilar går däremot trögt för Volvo även om det kommer ett par nya modeller nu...
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Banane skrev: 22 sep 2023 08:59
Volvo är lite av mästare på såna här utspel. Det är inte så dramatiskt som det låter. Tror andelen Volvobilar med dieselmotor är nere på ca 8% och snabbt krympande. Det är ingen stor sak i det läget att säga att man slutar helt.

Fortfarande har ca 80% av Volvos bilar en fullstor bensinmotor, antingen "mildhybrider" eller laddhybrider och det är i första läget det som kunderna förväntas välja istället.

Renodlade elbilar går däremot trögt för Volvo även om det kommer ett par nya modeller nu...
Med tanke på att t ex VW bara levererar 7% elbilar så finns det anledning att vara stolt över Volvos mer än dubbelt så höga elbilsandel
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Fredrik j skrev: 22 sep 2023 06:44

Det är så jag tolkar att hon menade. Att vi skulle leka mindre och använda nätet mer seriöst.

Tycker faktiskt inte är så OT. I bägge fallen handlar det om vantolkade citat taget ur sitt sammanhang. Tänker då på det där att Volvo inte trodde på elbilar.
Fast Volvos citat går inte att tolka på något annat sätt än vad som sades… och definitivt inte tagit ut sitt sammanhang.

Håkan Samuelsson har till och med erkänt att utvecklingen inte gick som de trodde och gick 2017 ut med att de raskt ska ta fram elbilsmodeller till 2019.

VOLVO satsade på fel häst så att säga.

”Bara för ett par år sedan sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en DN-intervju att han inte tror på rena elbilar. Nu har han ändrat sig.

Vad ligger bakom den snabba ändringen?

– Vi var skeptiska mot batterikostnaden och bristen på infrastruktur för laddning av elbilar. Vi tror fortfarande att plug in-teknologin är en bra bro till den nya världen. Men utvecklingen har varit snabbare än vi trodde, säger Håkan Samuelsson till SvD.”
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nect skrev: 22 sep 2023 17:01

Fast Volvos citat går inte att tolka på något annat sätt än vad som sades… och definitivt inte tagit ut sitt sammanhang.

Håkan Samuelsson har till och med erkänt att utvecklingen inte gick som de trodde och gick 2017 ut med att de raskt ska ta fram elbilsmodeller till 2019.

”Bara för ett par år sedan sa Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en DN-intervju att han inte tror på rena elbilar. Nu har han ändrat sig.

– Vi var skeptiska mot batterikostnaden och bristen på infrastruktur för laddning av elbilar. Vi tror fortfarande att plug in-teknologin är en bra bro till den nya världen. Men utvecklingen har varit snabbare än vi trodde, säger Håkan Samuelsson till SvD.”
Jag tycker det är helt uppenbart att hans uttalande feltolkats och är taget ur sitt sammanhang. Att utvecklingen gått fortare än de trodde betyder inte att de inte förstod vart utvecklingen skulle leda. Att DN plockar ut citat tagna i flykten på en bilmässa och sen rubriksätter aggressivt handlar bara om klickjakt vilket uppenbart har fungerat bra ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Maw skrev: 22 sep 2023 18:55

Jag tycker det är helt uppenbart att hans uttalande feltolkats och är taget ur sitt sammanhang. Att utvecklingen gått fortare än de trodde betyder inte att de inte förstod vart utvecklingen skulle leda. Att DN plockar ut citat tagna i flykten på en bilmässa och sen rubriksätter aggressivt handlar bara om klickjakt vilket uppenbart har fungerat bra ;)
Men va tusan inte du också 😂

Citatet blev rubriker vid tillfället och hade det inte stämt skulle Volvo snabbt gått ut och kommenterar de hela. Sen när Håkan fick samma fråga igen om sitt uttalande så påtala han aldrig att det aldrig stämde. Utan han svarade på varför Volvo ändrat sig om elbilar. Vilket stärker att Volvo inte trodde på elbilar utan satsade på hybrider 😊
Polestar 2 LRSM -25
Korken

Inlägg av Korken »

Har absolut inget med elbilar att göra. Volvos största marknader är idag Kina (25%) och USA (17%). Där har man aldrig ens salufört dieselmodellerna. Som liten tillverkare kan man inte ha hur smala produkter som helst.

Tyvärr verkar de flesta gå på deras PR-trick.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev: 22 sep 2023 18:55

Med anledning av sitt uttalande till DN om att Volvo inte tror på elbilar blev Håkan Samuelsson intervjuad i Aktuellt eller Rapport (minns inte vilket) där han förklarade att Volvo såg elbilen som en "återvändsgränd som de inte ville köra in i". Och sedan sa ha återigen att hybridbilar är framtiden.

Det kan inte bli tydligare än så, att Volvo helt dissade elbilar så sent som 2014. Det är inga feltolkningar eller något taget ur sitt sammanhang, hur gärna du än önskar att det var så.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Här är en ärlig, bra och intresant pod där Håkan Samuelsson blir intervjuad, kan starkt rekommendera den. Handlar mycket om just de ämne som pratats om mycket här..

https://www.solcellskollen.se/podcast
Avsnitt 97
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Korken skrev: 07 okt 2023 18:51
Har absolut inget med elbilar att göra. Volvos största marknader är idag Kina (25%) och USA (17%). Där har man aldrig ens salufört dieselmodellerna. Som liten tillverkare kan man inte ha hur smala produkter som helst.

Tyvärr verkar de flesta gå på deras PR-trick.
Det stämmer. Volvo säljer extremt lite av dieselbilar totalt sett om man kikar på samtliga marknader (som du påpekar riktigt så säljer de noll på sina största bilmarknader). Volymerna sjunker dessutom. Därav att det ekonomiskt inte längre går att motivera kostnaden att ha dessa dieselmodeller på programmet för en så liten biltillverkare som Volvo.
Bild
Skriv svar