Hade det varit extremt tydligt skulle inte många tycka motsatsen? Så håller inte med dig om att det var extremt tydligt att det var något som sades i förbifarten. Orden som sades fick rubriker som aldrig dementerades/korrigerades av Volvo. Så jag tycker det var en tydlig ståndpunkt som Volvo där och då hade.toppo skrev: ↑20 sep 2023 11:31Extremt tydligt att han sa det i förbifarten baserat på nuläge samt att det såklart återspeglades i dåvarande utvecklingsarbeten och trender. Men att det var ett uttalande från Volvo om hur de såg på framtiden som det gjorts gällande i efterhand är ju uppenbart felaktigt. Bara något år senare började de bevisligen planera för elbilar i CMA-plattformen.Nect skrev: ↑20 sep 2023 10:20Ett uttalande om läget just där och då och framtiden. Annars skulle de inte sagt att vi inte tror på rena elbilar.Maw skrev: ↑20 sep 2023 09:50Det är väl tydligt av citatet att han uttalar sig om läget då, trenden på det årets salong. Det verkar inte vara ett uttalande om framtiden.OfarligTesla skrev: ↑19 sep 2023 23:28Ne, det var att de tyckte rena elbilar var begränsade (se citat nedan). Sedan har jag inte sett att man sa att CMA-plattformen gjordes för att klara rena elbilar när den faktiskt presenterades utan då pratade man bara hybrider, bara sett att man hävdat det något år senare vilket låter som en efterhandskonstruktion när planerna ändrades.Maw skrev: ↑19 sep 2023 20:29
Jag kan inte läsa låsta artiklar i DN så jag kan inte se citatet i sin helhet. Gällde det de närmaste åren så är det ju inget konstigt men han borde ju vetat redan då att elbilar skulle komma så småningom.
Volvo gjorde sina första elbilar redan på 70-talet och hade en mindre serieproduktion av 250 helelektriska bilar 2011 som även levererades till utvalda kunder. Med tanke på att CMA-plattformen designades för att kunna ha ren eldrift från början borde väl planerna på elektriska XC40 varit kända för 9 år sedan.
“ DN Motor ber honom kommentera den tydliga trend man ser på salongen mot laddhybrider. VW lanserar Passat som laddhybrid både som sedan och som kombi. Porsche Cayenne laddhybrid är på väg liksom en rad modeller från exempelvis Mercedes. Till och med Renault som fram till ny satsat allt krut på elbilar börjar svänga.
– Jag är inte ett dugg förvånad. Rena elbilar tror vi inte på, de har för många begränsningar. Laddhybrider däremot där helt rätt väg, säger Håkan Samuelsson.”
Då skulle de snarare säga att vi inte tror att marknaden är redo för rena elbilar just nu.
Exakt samma som jag påpekade innan att vissa citat blir roliga till sist. ”Internet är en fluga”. Och precis som att Volvo tidigare inte trodde på elbilar.
Förövrigt var inte Volvo ensamma om att tycka lika.
Något år senare började de i förmodligen i panik att börja ändra vad som får prio på utvecklingen.
Det ändrar inte det faktum att de där och då inte trodde elbilar var något för massorna. Men för att något år sedan se att utvecklingen inte gick åt det hållet man trodde.