Laddning i kyla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Leo »

Min e-Golf gör så och 3 unika program också! Även väderrapporten undrar ni då...Den drar igång hela systemet 1tim innan avgångstid för att "kolla vädret=temp" utifrån det testet (som tar en minut ungefär) så bestämmer den exakt när den sen behöver starta.

Så jag skulle vara helt nöjd om Tesla nöjde sig med att kopiera det upplägget. (Och ja, jag kan även styra och övervaka allt det via min telefon)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning i kyla

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Min e-Golf gör så och 3 unika program också! Även väderrapporten undrar ni då...Den drar igång hela systemet 1tim innan avgångstid för att "kolla vädret=temp" utifrån det testet (som tar en minut ungefär) så bestämmer den exakt när den sen behöver starta.

Så jag skulle vara helt nöjd om Tesla nöjde sig med att kopiera det upplägget. (Och ja, jag kan även styra och övervaka allt det via min telefon)

Förutom att appen till e-Golf är lika opålitlig som Kim Jong Un då. Den funkar ju typ 50% av gångerna, inte i närheten av så stabil som Teslaappen. Men själva funktionaliteten man har NÄR den funkar är bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Leo »

Har lite personlig erfarenhet av Kim Jongs pålitlighet (även om jag kan ana) men appen till e-Golfen funkar nog 90% för mig skulle jag säga. Även om jag mest har inställd samma avgångstid varje morgon.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 358
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Laddning i kyla

Inlägg av matsm »

Har också märkt att det tar tid innan laddningen kommer igång på morgonen. Laddar 3 fas 10A...i morse -10, tog nog minst 5 min innan det hände nåt men sedan tickade den snabbt upp i laddfart.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning i kyla

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
Har lite personlig erfarenhet av Kim Jongs pålitlighet (även om jag kan ana) men appen till e-Golfen funkar nog 90% för mig skulle jag säga. Även om jag mest har inställd samma avgångstid varje morgon.
min fru använder både inställd tid och ibland direktstart. Speciellt direktstart är riktigt värdelös. Har bilen stått parkerad mer än några timmar, så får man ingen kontakt med bilen. Verkar som den går in i djupsömn och måste väckas. Ofta får man gå in i appen många gånger, trycka "starta", gå ut igen och så hålla på så en stund. Riktigt dåligt. Väldigt många på elbilforum.no som är grymt missnöjda med e-Golf appen. Det roliga är ju oxå att den bara är gratis det första året. Sen kostar den 100€ att förnya per år!!!! Det kommer vi absokut inte att göra för en tjänst som knappt uppfyller de mest grundläggande kravet (att de funktioner som finns där funkar).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ironjack
elbilist
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Laddning i kyla

Inlägg av ironjack »

Jag har 25 amp säkring i huset, och när värmepannan går för högtryck så ställer jag ner laddningen i bilen till 6-8 amp och låter den ladda under längre tid istället, för att inte riskera att bränna huvudsäkringen. Tycker det funkar bra, lyckas jag dessutom tajma så att bilen är i princip färdigladdad på morgonen så är ju batteriet redan förvärmt och jag kan glida iväg ut i vintermörkret utan några större begränsningar. Men som ni sagt ovan så vore det bra om man kunde sätta en färdigtid i appen.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Leo »

I Sverige är telefonappen till e-Golf gratis i 3år och sen ska den kosta ungefär 750kr/år.

Är ju många "länkar" som ska funka från mobilen-(mobilnätet) till internet, till servern i Tyskland-tillbaka via internet-via mobilnätet (till bilen) och sen hela vägen tillbaka igen med bekräftelsen till din mobil. Så det kan nog finnas många orsaker till att det strular. Och ja, jag följer elbilforum.no ganska noga också. Nissans Carwings har ju många trådar på forum också...

Å andra sidan hellre en strulande app med tidsprogram mm som oftast fungerar än ingen alls! Upplever att Teslans app, VW' CarNet är ungefär lika pålitliga. Och vad jag läst antagligen bättre än Carwings hos Nissan!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning i kyla

Inlägg av HelectriC »

Leo skrev:
I Sverige är telefonappen till e-Golf gratis i 3år och sen ska den kosta ungefär 750kr/år.

Är ju många "länkar" som ska funka från mobilen-(mobilnätet) till internet, till servern i Tyskland-tillbaka via internet-via mobilnätet (till bilen) och sen hela vägen tillbaka igen med bekräftelsen till din mobil. Så det kan nog finnas många orsaker till att det strular. Och ja, jag följer elbilforum.no ganska noga också. Nissans Carwings har ju många trådar på forum också...

Å andra sidan hellre en strulande app med tidsprogram mm som oftast fungerar än ingen alls! Upplever att Teslans app, VW' CarNet är ungefär lika pålitliga. Och vad jag läst antagligen bättre än Carwings hos Nissan!
Jag vill nog säga att Teslans app är betydligt pålitligare. Kan faktiskt inte minnas en enda gång då den inte har funkat som jag vill. Problemet med eGolfappen är dessutom att den ibland ger intrycket av att ha gjort något, så kommer man ut till bilen och den är kall. Du har säkert appen med möjlighet att ställa i tider i appen? Vår bil är en av de första med värmepump och dom hade inte den möjlgheten. Kan bara ställa in tider i bilen och i appen kan man endast slå på/av värmning, inte själva klockslagen. Möjligt att den version du har är mer pålitlig?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddning i kyla

Inlägg av joel80 »

Volvos app funkar typ likadant gällande värmaren.. Man kan ställa timer och köra direktstart. På tidigare modeller fram till 2015 gick bilen ner i dvala redan efter 3 dagar och direktstart blev svårt. (bilen "väckte" sig själv en gång i timmen o kopplade upp för att synka.. Så ställde man timer funkade det fint.) I nya bilen säger dom att den inte ska gå i vila före dag 10. (eller om det var dag 7) Så länge har jag ännu inte låtit bli den. :)

Det jag tror jag skulle sakna i Teslaappen är automatisk körjournal. Den funktionen spar mycket tid!

På Volvon har jag inte märkt nån större skilnad på laddtiden i kyla heller.. Men jag sätter alltid i sladden direkt när jag kommer hem och som nån skrev ovan så är ju batteriet då uppvärmt.

När man kör förvärmningen enbart via el så gör Volvon inte av med batteri.. Utan enbart med inkopplad ström. Det gör att man måste ha kabel i för att värma via el... Annars är det dieselvärmare som gäller.
Elvärmaren har för övrigt inte riktigt räckt till nu när det varit -21... Kanske får några enstaka plusgrader i bilen efter nån halvtimme.. Isen smälte i och för sig på framrutan.. Så lite nytta gör det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning i kyla

Inlägg av Leo »

Min app på e-Golfen har tidsprogrammen precis som i bilen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Laddning i kyla

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Volvos app funkar typ likadant gällande värmaren.. Man kan ställa timer och köra direktstart. På tidigare modeller fram till 2015 gick bilen ner i dvala redan efter 3 dagar och direktstart blev svårt. (bilen "väckte" sig själv en gång i timmen o kopplade upp för att synka.. Så ställde man timer funkade det fint.) I nya bilen säger dom att den inte ska gå i vila före dag 10. (eller om det var dag 7) Så länge har jag ännu inte låtit bli den. :)

Det jag tror jag skulle sakna i Teslaappen är automatisk körjournal. Den funktionen spar mycket tid!

På Volvon har jag inte märkt nån större skilnad på laddtiden i kyla heller.. Men jag sätter alltid i sladden direkt när jag kommer hem och som nån skrev ovan så är ju batteriet då uppvärmt.

När man kör förvärmningen enbart via el så gör Volvon inte av med batteri.. Utan enbart med inkopplad ström. Det gör att man måste ha kabel i för att värma via el... Annars är det dieselvärmare som gäller.
Elvärmaren har för övrigt inte riktigt räckt till nu när det varit -21... Kanske får några enstaka plusgrader i bilen efter nån halvtimme.. Isen smälte i och för sig på framrutan.. Så lite nytta gör det.
Jag vil minnas att den V60 PHEV jag lånade kunde man välja hur den skulle förvärma utan kabel i; för inomhusbruk utan diesel och utomhus med diesel. Fick inte intrycket av att den krävde kabel i väggen för att ladda inomhus (dvs utan diesel)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar