Saknar möjlighet ladda hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Saknar möjlighet ladda hemma

Inlägg av Niklas Z »

ironyh skrev: 10 mar 2023 13:58
Niklas Z skrev: 10 mar 2023 11:06
Hemma har jag ingen laddmöjlighet, men det finns publika laddare i närområdet. Det fungerar tillräckligt bra och i och med att flera av dem är gratis har jag mycket låga kostnader för laddning. Vill jag så kan jag åka till SuC Uppsala, eller någon annan ≥150 kW laddstation och ladda, men det är sällan det är aktuellt. Dessutom blir ofta laddhastigheten låg eftersom batteriet inte hinner bli varmt på den korta körningen, speciellt vintertid.
Var befinner du dig? Det känns som om det inte alls finns så många här i Uppsala.. Nu ska jag ju hämta min bil i Malmö på onsdag.. Står i kö för att få p-plats på kvarngärdet, men verkar vara ont om laddning fram tills jag får platsen..
Jag bor i Luthagen, söder om Luthagsesplanaden.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

azmir skrev: 10 mar 2023 14:07
Bor sthlm och norra sidan.. Finns SuC i närheten där jag bor samt vanliga laddare 100-200m bort..

Men ska se vad som blir enklast.. Ngn skrev ju det går ju bra o ladda en gg i veckan med SuC, man får väl vänta där... Allt är billigare än bensinare just nu haha
Finns det laddare in 100-200 m bör det inte vara några problem, förutsatt att de inte är upptagna för det mesta.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

robegb skrev: 10 mar 2023 12:45
Bjelke skrev: 10 mar 2023 10:25
robegb skrev: 10 mar 2023 10:22
Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mätt :)
Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare :)

Ja, hade varit tryggt med en egen då jag gärna vill ha sentry mode igång för varit mycket stök med ungdomar i området det senaste.. men då drar ju sentry en del men kanske får bli många besök till den publika laddaren i början..
Sentry drar 8% per dygn, så det är helt uteslutet för min del. Det skulle innebära flera timmar (extra) vid publik laddstolpe.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
robegb

Inlägg av robegb »

mikebike skrev: 10 mar 2023 15:19
robegb skrev: 10 mar 2023 12:45
Bjelke skrev: 10 mar 2023 10:25
robegb skrev: 10 mar 2023 10:22
Jag har typ samma problem, kommer får en m3 LR inom de två kommande veckorna och har inte fått upp laddstolpar i vår förening utan de kommer typ runt juli någon gång… jag har en eon laddare på 22kw 3kr/khw och ett gäng kommunala stolpar som kostar 2,5kr kwh.
Allt ligger 100 meter bort från där jag bor så rätt soft men orolig för att det kommer bli bökigt med långresor osv om man behöver dra dirr efter jobb eller liknande 😅
Dom priserna är ju väldigt bra med dagens mått mätt :)
Håller med om att även 100 m bort kan bli lite drygt ibland, plus att egen parkering med
laddmöjlighet känns bättre och tryggare :)

Ja, hade varit tryggt med en egen då jag gärna vill ha sentry mode igång för varit mycket stök med ungdomar i området det senaste.. men då drar ju sentry en del men kanske får bli många besök till den publika laddaren i början..
Sentry drar 8% per dygn, så det är helt uteslutet för min del. Det skulle innebära flera timmar (extra) vid publik laddstolpe.
Yes, men skulle bara ha haft igång det nattetid isf! :)
2023 Röd M3 AWD
azmir

Inlägg av azmir »

Skönt o veta det drar 8% per dygn, sentry..

Tänkte ha på den de första dagarna för att se hur det fungerar!

Laddade ner appen Plugshare och chargepoint? Ngn fler app bra o ha?
Senast redigerad av azmir, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

azmir skrev: 10 mar 2023 15:56
Skönt o veta det drar 8% per dygn, sentry..

Tänkte ha på den de första dagarna för att se hur det fungerar!

Dum fråga, hur vet man att laddstationen är gratis i förväg?
Chargefinder
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
azmir

Inlägg av azmir »

Tack!
Skriv svar