tesla newbie skrev: ↑06 mar 2023 10:30
Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. Eftersom New York tillhör de liberala delarna av USA och Demokraterna länge har haft flest röster så hade jag fått för mig att gatorna på Manhattan skulle krylla av elbilar. Så var dock inte fallet tyvärr. Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air eller Rivian R1T/R1S, inte heller någon BMW iX, Mercedes EQE/EQS eller VW ID4. Dock såg jag en hel del exemplar av senaste modellen av Range Rover. Så många i New York verkar fortfarande välja fossibil när de köper nytt.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
Jag hade Tesla på Manhattan några år med start 2013. Det var en sport för oss entusiaster som aldrig varit värt det ur praktisk synvinkel. Flaskhalsen är laddinfrastrukturen precis som du säger.
De konkreta laddproblemen var:
Man fick inte parkera själv. Nästan alla garage har Valley Parking som parkerar bilarna tätt för att utnyttja varje kvadratmillimeter. Även i hemmagaraget fick jag ofta "utbilda" en ny valley i hur bilen ska laddas. Det var 120 V som gällde, fanns väldigt få 240V, Bilarna fick ofta flyttas om när man kom, vilket var jobbigt för dem i rusningstrafiken in och ut (vilket är alla tider utom mitt i natten). Till slut lyckades jag dock förhandla mig till en egen ruta med uttag. En lång fajt som jag tror få skulle varit beredda att ta.
Garageförvaltningarna vill gärna sätta upp fler uttag men det är en långdragen förhandling med fastighetsägarna, stadsförvaltningen och ofta fackföreningarna, eftersom många byggnader är Union Buildings där facket har monopol på att installera, vilket de bara gör om de känner för det. City of New York har en ofattbar byråkrati som får svensk stadsförvaltning att framstå som rena västanfläkten i jämförelse.
Nu har det iof kommit dit fler laddare men inte tillräckligt många för att man ska kunna leva behagligt med elbil.
En kompis i NY som körde Tesla på den tiden kortslöt byråkratin med en förlängningssladd från sovrumsfönstret ner till bilen på gatan.