Elbilsspaning i New York

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12738
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev: 08 mar 2023 10:07
mati skrev: 08 mar 2023 07:36
Niklas Z skrev: 07 mar 2023 22:30
Ja, nuförtiden krävs det lite ansträngning för att bli av med kontanter. Men ska du handla en glass på torget är det nog bäst med Bargeld.
Där ser man. Jag har iofs inga planer att åka till Tyskland igen. Men intressant att det verkar ha skett en attitydförändring i den punkten.
Jag ska till Tyskland vecka 14. Lite kontanter tänker jag ta med mig, men det är just för småköp på ställen som inte är så etablerade. Hotell, restauranger, vanliga matvaruaffärer, muséer, m m räknar jag kallt med att betala med kort. Det har funkat hur bra som helst förra och förförra året.
Lite skillnad mot för 20 år sedan, när jag hade med mig 27000 Euro i kontanter för att köpa en bil.
Tidigare såg tyskarna kort som ett komplement till kontanter.
Jag har t.ex. varit med om att kortmaskinen varit trasig på autobahn-mack. Det var ingenting man informerade kunderna om innan dom började tanka utan först när man skulle betala. Nu hade jag ju kontanter också och det utgick man från att alla hade.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av Olof Tenghoff »

tesla newbie skrev: 06 mar 2023 10:30
Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. Eftersom New York tillhör de liberala delarna av USA och Demokraterna länge har haft flest röster så hade jag fått för mig att gatorna på Manhattan skulle krylla av elbilar. Så var dock inte fallet tyvärr. Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air eller Rivian R1T/R1S, inte heller någon BMW iX, Mercedes EQE/EQS eller VW ID4. Dock såg jag en hel del exemplar av senaste modellen av Range Rover. Så många i New York verkar fortfarande välja fossibil när de köper nytt.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
Jag hade Tesla på Manhattan några år med start 2013. Det var en sport för oss entusiaster som aldrig varit värt det ur praktisk synvinkel. Flaskhalsen är laddinfrastrukturen precis som du säger.

De konkreta laddproblemen var:
Man fick inte parkera själv. Nästan alla garage har Valley Parking som parkerar bilarna tätt för att utnyttja varje kvadratmillimeter. Även i hemmagaraget fick jag ofta "utbilda" en ny valley i hur bilen ska laddas. Det var 120 V som gällde, fanns väldigt få 240V, Bilarna fick ofta flyttas om när man kom, vilket var jobbigt för dem i rusningstrafiken in och ut (vilket är alla tider utom mitt i natten). Till slut lyckades jag dock förhandla mig till en egen ruta med uttag. En lång fajt som jag tror få skulle varit beredda att ta.

Garageförvaltningarna vill gärna sätta upp fler uttag men det är en långdragen förhandling med fastighetsägarna, stadsförvaltningen och ofta fackföreningarna, eftersom många byggnader är Union Buildings där facket har monopol på att installera, vilket de bara gör om de känner för det. City of New York har en ofattbar byråkrati som får svensk stadsförvaltning att framstå som rena västanfläkten i jämförelse.
Nu har det iof kommit dit fler laddare men inte tillräckligt många för att man ska kunna leva behagligt med elbil.

En kompis i NY som körde Tesla på den tiden kortslöt byråkratin med en förlängningssladd från sovrumsfönstret ner till bilen på gatan. :lol:
Teslaägare sedan 2013
tesla newbie
Inlägg: 770
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av tesla newbie »

Olof Tenghoff skrev: 08 mar 2023 13:56
tesla newbie skrev: 06 mar 2023 10:30
Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. Eftersom New York tillhör de liberala delarna av USA och Demokraterna länge har haft flest röster så hade jag fått för mig att gatorna på Manhattan skulle krylla av elbilar. Så var dock inte fallet tyvärr. Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air eller Rivian R1T/R1S, inte heller någon BMW iX, Mercedes EQE/EQS eller VW ID4. Dock såg jag en hel del exemplar av senaste modellen av Range Rover. Så många i New York verkar fortfarande välja fossibil när de köper nytt.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
Jag hade Tesla på Manhattan några år med start 2013. Det var en sport för oss entusiaster som aldrig varit värt det ur praktisk synvinkel. Flaskhalsen är laddinfrastrukturen precis som du säger.

De konkreta laddproblemen var:
Man fick inte parkera själv. Nästan alla garage har Valley Parking som parkerar bilarna tätt för att utnyttja varje kvadratmillimeter. Även i hemmagaraget fick jag ofta "utbilda" en ny valley i hur bilen ska laddas. Det var 120 V som gällde, fanns väldigt få 240V, Bilarna fick ofta flyttas om när man kom, vilket var jobbigt för dem i rusningstrafiken in och ut (vilket är alla tider utom mitt i natten). Till slut lyckades jag dock förhandla mig till en egen ruta med uttag. En lång fajt som jag tror få skulle varit beredda att ta.

Garageförvaltningarna vill gärna sätta upp fler uttag men det är en långdragen förhandling med fastighetsägarna, stadsförvaltningen och ofta fackföreningarna, eftersom många byggnader är Union Buildings där facket har monopol på att installera, vilket de bara gör om de känner för det. City of New York har en ofattbar byråkrati som får svensk stadsförvaltning att framstå som rena västanfläkten i jämförelse.
Nu har det iof kommit dit fler laddare men inte tillräckligt många för att man ska kunna leva behagligt med elbil.

En kompis i NY som körde Tesla på den tiden kortslöt byråkratin med en förlängningssladd från sovrumsfönstret ner till bilen på gatan. :lol:
Verkar tyvärr inte ha hänt så mycket sedan 2013. Ibland kanske det ändå behövs statliga ingripanden för att folk ska vara villiga att köra elbil. Framförallt när det gäller laddinfrastruktur. Verkar inte riktigt som att man kan lita på att marknaden "löser det" av sig själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev: 08 mar 2023 10:07
mati skrev: 08 mar 2023 07:36
Niklas Z skrev: 07 mar 2023 22:30
Ja, nuförtiden krävs det lite ansträngning för att bli av med kontanter. Men ska du handla en glass på torget är det nog bäst med Bargeld.
Där ser man. Jag har iofs inga planer att åka till Tyskland igen. Men intressant att det verkar ha skett en attitydförändring i den punkten.
Jag ska till Tyskland vecka 14. Lite kontanter tänker jag ta med mig, men det är just för småköp på ställen som inte är så etablerade. Hotell, restauranger, vanliga matvaruaffärer, muséer, m m räknar jag kallt med att betala med kort. Det har funkat hur bra som helst förra och förförra året.
Lite skillnad mot för 20 år sedan, när jag hade med mig 27000 Euro i kontanter för att köpa en bil.
Ja, samma här. Nu har jag visserligen aldrig köpt en bil för det priset när jag bodde i Tyskland, varken kontant eller okontant, men köpt en bil med kontanter har jag gjort. Det var nog inte mer än 5000€, men det är mycket pengar ändå.
Senast jag var i Tyskland var det kontanter överallt. Vi kunde inte äta på restaurang eftersom de inte tog kort. Hände på flera ställen. Till sist lyckades vi få mat, vi hittade nämligen en bankomat.
I en stor matvaruaffär ("real") var det likadant. I själva affären tog de kort, men det fanns en massa mindre förbutiker där de sålde korv och chark, bageriprodukter, osv. De tog inte kort. Eller jo det gjorde de, men bara tyska bankkort. Maestro eller vad de heter. Jag fick ta ut kontanter i en bankomat bredvid, och det kostade en vansinnesavgift. Samtidigt som man får ett halvdussin suckande tyska tanter i kön bakom sig som bara tycker att man är onödigt besvärlig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3666
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror det var 2018 jag var i Tyskland sista gången före pandemin. Som jag minns det var det bra att ha kontanter då. 2021 var första gången efter pandemins utbrott och då var situationen helt annorlunda, så jag tror pandemin avsevärt skyndat på processen att använda kreditkort.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 178
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Elbilsspaning i New York

Inlägg av Olof Tenghoff »

tesla newbie skrev: 08 mar 2023 15:19
Olof Tenghoff skrev: 08 mar 2023 13:56
tesla newbie skrev: 06 mar 2023 10:30
Var med familjen i New York över sportlovet och elbilsnörd som man är så var jag nyfiken på hur många elbilar man skulle se i staden. Eftersom New York tillhör de liberala delarna av USA och Demokraterna länge har haft flest röster så hade jag fått för mig att gatorna på Manhattan skulle krylla av elbilar. Så var dock inte fallet tyvärr. Visserligen såg jag en hel del Teslor, mest Model Y och Model 3, men övriga elbilar lyste med sin frånvaro. Såg t.ex inte en enda Lucid Air eller Rivian R1T/R1S, inte heller någon BMW iX, Mercedes EQE/EQS eller VW ID4. Dock såg jag en hel del exemplar av senaste modellen av Range Rover. Så många i New York verkar fortfarande välja fossibil när de köper nytt.
Problemet är troligen laddinfrastrukturen. Vi gick en hel del på Manhattan och jag såg inte en enda typ 2 laddare på gatunivå. Tittar man i Chargefinder så är de flesta laddare på Manhattan Tesla destinationsladdare i parkeringsgarage. Tycker det är intressant att USA, som i mångt och mycket har drivit på omställningen till elbilar genom Tesla och Rivian, inte har kommit längre med övergång till elbilar i storstäder. Också fascinerande att man i relativt trånga stadsmiljöer kör med stora pickuper och SUV:ar som Chevy Suburban. Hade på något sätt fått för mig att pickuper var mer en "redneck"-grej men de verkar populära även i New York.
Jag hade Tesla på Manhattan några år med start 2013. Det var en sport för oss entusiaster som aldrig varit värt det ur praktisk synvinkel. Flaskhalsen är laddinfrastrukturen precis som du säger.

De konkreta laddproblemen var:
Man fick inte parkera själv. Nästan alla garage har Valley Parking som parkerar bilarna tätt för att utnyttja varje kvadratmillimeter. Även i hemmagaraget fick jag ofta "utbilda" en ny valley i hur bilen ska laddas. Det var 120 V som gällde, fanns väldigt få 240V, Bilarna fick ofta flyttas om när man kom, vilket var jobbigt för dem i rusningstrafiken in och ut (vilket är alla tider utom mitt i natten). Till slut lyckades jag dock förhandla mig till en egen ruta med uttag. En lång fajt som jag tror få skulle varit beredda att ta.

Garageförvaltningarna vill gärna sätta upp fler uttag men det är en långdragen förhandling med fastighetsägarna, stadsförvaltningen och ofta fackföreningarna, eftersom många byggnader är Union Buildings där facket har monopol på att installera, vilket de bara gör om de känner för det. City of New York har en ofattbar byråkrati som får svensk stadsförvaltning att framstå som rena västanfläkten i jämförelse.
Nu har det iof kommit dit fler laddare men inte tillräckligt många för att man ska kunna leva behagligt med elbil.

En kompis i NY som körde Tesla på den tiden kortslöt byråkratin med en förlängningssladd från sovrumsfönstret ner till bilen på gatan. :lol:
Verkar tyvärr inte ha hänt så mycket sedan 2013. Ibland kanske det ändå behövs statliga ingripanden för att folk ska vara villiga att köra elbil. Framförallt när det gäller laddinfrastruktur. Verkar inte riktigt som att man kan lita på att marknaden "löser det" av sig själv.
Instämmer. Apropå statliga ingripanden: Polisen i NYC och många andra städer kör elbil. Sparar tydligen sjukt med pengar på bensin då de står på tomgång och spanar (eller äter donuts?) en stor del av tiden. Tycker det förbluffande att inte svenska polisen kör elbil just med tanke på att bensinen är ännu dyrare där.
https://nyc.streetsblog.org/2021/12/29/ ... quad-cars/

Federala myndigheterna gör ganska mycket för elektrifieringen, men en överväldigande majoritet av bilägarna i USA bor i hus och då är ju laddningen redan löst. Laddningen för lägenhetsboende har därmed ganska liten inverkan på helheten och platser som NYC hamnar under den federala radarn.
Teslaägare sedan 2013
Skriv svar