Sida 2 av 3

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 26 dec 2022 17:19
av mikebike
pefreli skrev: 26 dec 2022 13:05
Det är bara när du kör med AP som du inte kan stänga av automatiken. Gäller både spolare och helljusautomatik.
Nej, torkarna går på automatik även på farthållare, men man kan ställa om till något av de andra på-lägena.

Det var nog nytt rekord i spökinbromsningar idag mellan Sundsvall och Stockholm. Vid ungefär 2/3 av tillfällena kom det upp ett fönster som förklarade att det var p.g.a. dålig sikt.
Det var visserligen gråväder och det stänkte upp från andra bilar, men ingen dimma och bara snöfall en kortare sträcka.

Dessutom varierade avståndet till framförvarande bil, från acceptabelt till alldeles för kort. Känslan var att min bil var långsam med att sänka hastigheten när bilen framför saktade in.

Så här dåligt fungerade det inte när radarn var inkopplad.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 26 dec 2022 17:45
av AAKEE
pefreli skrev: 26 dec 2022 13:05
Det är bara när du kör med AP som du inte kan stänga av automatiken. Gäller både spolare och helljusautomatik.
Kollar du videon jag la upp ser du att AP ej var tillgänglig och att det bara var farthållare på.
Skulle egentligen bara visa att bilen i huvudsak ville köra 39 km/h på 100-väg, men den passade på att vålda med torkarna också.
Nej, det går inte stänga av i min bil med farthållare.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 26 dec 2022 17:48
av agehall
Vissa upplever ju bevisligen att det funkar rätt dåligt just nu medan andra inte märker av några större problem alls jämfört med när vi hade radar.

När tog Tesla bort radarn i USA? Och fungerar det lika dåligt där? Jag hade tänkt försöka åka och provköra en bil i Chicago häromveckan men det fanns inga tider som passade så det blev inget av med det.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 26 dec 2022 18:00
av mikebike
agehall skrev: 26 dec 2022 17:48
Vissa upplever ju bevisligen att det funkar rätt dåligt just nu medan andra inte märker av några större problem alls jämfört med när vi hade radar.

När tog Tesla bort radarn i USA? Och fungerar det lika dåligt där?
Mjukvaruuppdateringarna är väl globala?
Jag kan inte se någon anledning till att de skulle "uppdatera" bilarna senare i USA.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 26 dec 2022 22:39
av agehall
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 27 dec 2022 09:51
av Maw
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Ja, de tog bort radarn från produktionen ungefär 1 år tidigare i USA.

Jag vill minnas att de officiella rapporterna till myndigheterna om problem med farthållare och AP ökade radikalt i samband med det.

https://arstechnica.com/cars/2022/02/te ... nts-spike/
Tesla’s radar-less cars investigated by NHTSA after complaints spike

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 27 dec 2022 19:38
av Electron
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Kill-gissar du nu?

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 27 dec 2022 19:50
av spacecoin
Electron skrev: 27 dec 2022 19:38
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Kill-gissar du nu?
nä det stämmer

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 27 dec 2022 21:17
av Maw
Electron skrev: 27 dec 2022 19:38
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Kill-gissar du nu?
Från länken jag postade ovan, min fetmarkering:
Tesla is facing a new headache this week. The National Highway Traffic Safety Administration has opened an investigation into a "phantom braking" problem after receiving hundreds of complaints from owners of recent Models 3 and Y. In total, the NHTSA says that about 416,000 cars are affected.

In May 2021, Tesla decided to remove the forward-looking radar sensor from the Model 3 and Model Y EVs. This sensor was used by some of the cars' advanced driver-assistance systems, like adaptive cruise control, forward collision warning, and automatic emergency braking.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 28 dec 2022 13:25
av Electron
Maw skrev: 27 dec 2022 21:17
Electron skrev: 27 dec 2022 19:38
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Kill-gissar du nu?
Från länken jag postade ovan, min fetmarkering:
Tesla is facing a new headache this week. The National Highway Traffic Safety Administration has opened an investigation into a "phantom braking" problem after receiving hundreds of complaints from owners of recent Models 3 and Y. In total, the NHTSA says that about 416,000 cars are affected.

In May 2021, Tesla decided to remove the forward-looking radar sensor from the Model 3 and Model Y EVs. This sensor was used by some of the cars' advanced driver-assistance systems, like adaptive cruise control, forward collision warning, and automatic emergency braking.
Ok - för du skrev ”Jag är rätt säker…”
Men då är det utrett.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 28 dec 2022 13:55
av Maw
Electron skrev: 28 dec 2022 13:25
Maw skrev: 27 dec 2022 21:17
Electron skrev: 27 dec 2022 19:38
agehall skrev: 26 dec 2022 22:39
Jag är rätt säker på att de slutade sätta radar i Model 3 och Y någon gång under 2021 i USA, dvs långt innan de slutade använda radar i de bilar som har modulen monterad.
Kill-gissar du nu?
Från länken jag postade ovan, min fetmarkering:
Tesla is facing a new headache this week. The National Highway Traffic Safety Administration has opened an investigation into a "phantom braking" problem after receiving hundreds of complaints from owners of recent Models 3 and Y. In total, the NHTSA says that about 416,000 cars are affected.

In May 2021, Tesla decided to remove the forward-looking radar sensor from the Model 3 and Model Y EVs. This sensor was used by some of the cars' advanced driver-assistance systems, like adaptive cruise control, forward collision warning, and automatic emergency braking.
Ok - för du skrev ”Jag är rätt säker…”
Men då är det utrett.
Agehall och jag är två olika personer. Men jag förstår vad du menar ;)

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 29 dec 2022 04:12
av tobias_rullar
Jag körde igår kväll från Karlstad till Stockholm och hade inga större problem med autopiloten. Nu har jag vägrat uppgradera till radarlösa versionen utan är kvar på 2022.20.8.

Jag började åka vid skymning, det snöade och var slaskigt fram till Västerås. Stundtals var det problem att se vägmarkeringar och det märktes när bilen hade problem att hitta filen. Den svajade och ibland skrek den till att jag skulle hålla i ratten som att den var på väg att avaktivera autopiloten. Men så skedde aldrig. Ibland vägrade auto piloten att starta men så fort jag såg på skärmen att bilen hittat filen på vägen kunde jag aktivera autopiloten. Tyckte det hela gick alldeles utmärkt.

Trist att det verkar funkar så dåligt utan radarn. Man kan ju hoppas att det kommer något uppgraderingspaket om/när den nya radarn börjar monteras på någon bil.

Edit: 0 spökbromsningar. Accelerationen är som vanligt superseg men det är jag van vid att behöva ge "hjälpgas" med foten så man kommer om nån gång.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 29 dec 2022 14:10
av ANLI
Har version 2022.24.5. Sista med radar.
I dag med duggregn minst 5 spökbromsningar på 20 mil.
Brukar fungera skapligt på när denna vägsträcka är torr.

Sorgligt att Tesla inte har enkel adaptiv farthållare som inte är "rädd" för allt runtomkring?

Brukar varna vänner och bekanta för att ligga nära en Tesla......

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 30 dec 2022 08:45
av ducce916m
ANLI skrev: 29 dec 2022 14:10
Har version 2022.24.5. Sista med radar.
I dag med duggregn minst 5 spökbromsningar på 20 mil.
Brukar fungera skapligt på när denna vägsträcka är torr.

Sorgligt att Tesla inte har enkel adaptiv farthållare som inte är "rädd" för allt runtomkring?

Brukar varna vänner och bekanta för att ligga nära en Tesla......
Har 44.25.2. Inga spökbromsningar, däremot försiktig fartminskning när fotgängare, cyklister eller korsande bilister finns inom ganska nära synhåll.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 30 dec 2022 10:35
av AAKEE
ducce916m skrev: 30 dec 2022 08:45

Har 44.25.2. Inga spökbromsningar, däremot försiktig fartminskning när fotgängare, cyklister eller korsande bilister finns inom ganska nära synhåll.
Jag har samma version.

Bilen har aldrig vinglat så mycket som nu. (Bilen vinglade så att den bytte fil två ggr på tvåfilig väg varav en gång var jag tvungen att rycka loss den ur AP då den siktade på mitträcket.) Man måste hålla högre handlingsberedskap och betydligt högre beredskap att reagera snabbt om det inte ska bli farligt att köra AP. Det är möjligt att det fungerar bättre i USA eller i Södra Sverige. Här är det absolut kass som det är nu.

Som du kanske såg i första inlägget gick farthållaren inte använda i mörker då bilen bromsade ned till 39 km/h efter varje möte och med flera bilar så var farten konstant 39km/h. Lite farligt på en riksväg utan LGF-skylt.

Hela AP grejjen är ett stort skämt då den är markant sämre nu än när jag hämtade ut bilen för två år sedan (exakt på dagen faktiskt :) ).
Farthållaren går inte använda i mörker och försöker man dagtid smetar automatiska vindrutetorkningen ut skiten på rutan så att man inte längre ser ut vilket är direkt farligt. Hade bilen haft uppvärmda spolarmusntycket som Tyska bilar hade man i vart fall kunnat spola bort problemet men det går inte heller.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 30 dec 2022 11:03
av ducce916m
AAKEE skrev: 30 dec 2022 10:35
ducce916m skrev: 30 dec 2022 08:45

Har 44.25.2. Inga spökbromsningar, däremot försiktig fartminskning när fotgängare, cyklister eller korsande bilister finns inom ganska nära synhåll.
Jag har samma version.

Bilen har aldrig vinglat så mycket som nu. (Bilen vinglade så att den bytte fil två ggr på tvåfilig väg varav en gång var jag tvungen att rycka loss den ur AP då den siktade på mitträcket.) Man måste hålla högre handlingsberedskap och betydligt högre beredskap att reagera snabbt om det inte ska bli farligt att köra AP. Det är möjligt att det fungerar bättre i USA eller i Södra Sverige. Här är det absolut kass som det är nu.

Som du kanske såg i första inlägget gick farthållaren inte använda i mörker då bilen bromsade ned till 39 km/h efter varje möte och med flera bilar så var farten konstant 39km/h. Lite farligt på en riksväg utan LGF-skylt.

Hela AP grejjen är ett stort skämt då den är markant sämre nu än när jag hämtade ut bilen för två år sedan (exakt på dagen faktiskt :) ).
Farthållaren går inte använda i mörker och försöker man dagtid smetar automatiska vindrutetorkningen ut skiten på rutan så att man inte längre ser ut vilket är direkt farligt. Hade bilen haft uppvärmda spolarmusntycket som Tyska bilar hade man i vart fall kunnat spola bort problemet men det går inte heller.
Skulle väl tillagt att det var farthållaren jag avsåg i mitt inlägg, ej AP, höll mig till trådens rubrik. Förstår heller inte riktigt att vissa har problem med att torkarna går igång när, om jag förstått det rätt, farthållaren startas. Har inga problem med detta, inte heller med farthållaren i mörker, fungerar fint, bor i Skåne om det har betydelse.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 30 dec 2022 23:40
av AAKEE
ducce916m skrev: 30 dec 2022 11:03

Skulle väl tillagt att det var farthållaren jag avsåg i mitt inlägg, ej AP, höll mig till trådens rubrik. Förstår heller inte riktigt att vissa har problem med att torkarna går igång när, om jag förstått det rätt, farthållaren startas. Har inga problem med detta, inte heller med farthållaren i mörker, fungerar fint, bor i Skåne om det har betydelse.
Här uppe, i Norrbotten saltar de alla större vägar. Innebär att man får blött stänk på vindrutan som tenderar att frysa. Om man inte kör torkaren så går det se genom pga att det är tiotusen små prickar men klart mellan dessa.
Kör man torkaren då smetar rutan ut sig och blir som ett frostat glas.
Det är alltså lite no-no att köra torkaren.

Om man trots allt gör det blir rutan ungefär såhär:
29EF7253-355A-4F5A-9BBA-5A611138DF40.jpeg
Svårt fota då kameran vill lägga skärpan långt framför bilen. I verkligheten upplevs det ofta betydligt värre.

Har man råkat göra rutan så i någon av de Audis jag har/har haft går det oftast spola med vindrutetorkarna, för att lösa det, då spolarmunstyckena är uppvärmda fryser de inte.

Teslas är ”alltid” frusna och min bil ger ändå inte just nåt vatten på vänstra sidan av rutan, ifall de faktiskt inte är frusna.

Andra alternativet är -20 och ej nysaltad väg.
Man får inget på rutan men torkarna bestämmer sig för att börja paniktorka rutan.
Ibland är torkarna fastfrusna och rycker i sina försök att röra sig. Det är bättre än när de börjar vipa i minus 20. Det finns oftast lite is någonstans på rutan och garanterat sand också så torkarbladen mår inte jättebra. Inte rutan heller.

Det är inte jättebra att tappa sikten och inte så kul att sabba rutan och torkarbladen.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 31 dec 2022 00:29
av HenrikC
AAKEE: Hur kallt är det när spolarna fryser? Färdigblandad spolarvätska fryser vid lite kyla så jag brukar använda koncentrat och spä med lite vatten eller med färdigblandad spolarvätska, beroende på vad jag råkar ha till hands. Men är det -25 lär det inte hjälpa.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 31 dec 2022 12:33
av AAKEE
HenrikC skrev: 31 dec 2022 00:29
AAKEE: Hur kallt är det när spolarna fryser? Färdigblandad spolarvätska fryser vid lite kyla så jag brukar använda koncentrat och spä med lite vatten eller med färdigblandad spolarvätska, beroende på vad jag råkar ha till hands. Men är det -25 lär det inte hjälpa.
Problemet är att etanolen dunstar och det blir vatten kvar, som fryser.
Jag är norrlänning sedan födseln så jag har ju koll på att använda koncentrat vintertid som tål -40 och sedan inte blanda in mer vatten än temperaturen tillåter, givetvis med god marginal.
(Färdigblandad är oftast -18, det är bara för sommaren hör uppe)

Grunden med spolning och låga temperaturer är att ge f*n i spolningen så långt det är möjligt men det fungerar bara i en bil som inte förstör möjligheten med att okynnestorka.

Torkare är ibland fastfrusna vintertid så man använder inte dem i tid och otid.
Automatiken saknas såklart helt den feelijgen och några av gångerna bilen försökt har det bara rykt i torkarbladen. Får hoppas tesla har skyddsrkretsar så inte torkarmotorn brinner.
På äldre bilar var det inte ovanligt att förstöra torkarmotorn, mina Audi har skydd för det, så torkarn slutar försöka ganska fort om man råkar…

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 31 dec 2022 13:28
av HenrikC
Jag förstår. Inser också att jag har rakt motsatt approach till hur man använder spolarna, men jag åker å andra sidan sällan där det är så kallt.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 31 dec 2022 13:44
av Airlift
Alltså. Det är en superenkel funktion. Hastighet = håll.

Kan man inte tänka att man skulle kunna få till det med exvis s3xy-knapp? Det handlar om kodning.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 01 jan 2023 09:34
av Jordgubben
Någon som vet hur det funkar med s3xy-knapp, måste man slå av torkarautomatiken varje gång man startar farthållaren eller kan man ha den i auto-off?

Ligger lyckligtvis kvar med 2022.20.8 men lite orolig att bilen uppdateras mot min vilja. Funderar om det annars kanske går att sätta en brytare på strömmen till torkarna och styra den inifrån bilen? Att äga en bil där farthållaren är näst intill oanvändbar halva året är otänkbart för mig iallafall, så någon reservplan känner jag att jag behöver.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 02 jan 2023 16:03
av tobias_rullar
AAKEE skrev: 30 dec 2022 23:40
Har man råkat göra rutan så i någon av de Audis jag har/har haft går det oftast spola med vindrutetorkarna, för att lösa det, då spolarmunstyckena är uppvärmda fryser de inte.

Teslas är ”alltid” frusna och min bil ger ändå inte just nåt vatten på vänstra sidan av rutan, ifall de faktiskt inte är frusna.
Har inte de nya bilarna, med litium 12v batteri, eluppvärmda torkare?
Man kan ju tycka att det borde gå att eftermontera. Jag är lite förvånad faktist att Tesla inte verkar vilja sälja uppgraderingar till redan befintliga bilar. Eller det kanske gå bara att jag missat det? Jag skulle iaf vilja byta till litium 12v batteri när väl bly-syra-batteriet ger upp.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 02 jan 2023 16:22
av SwedishAdvocate
Jordgubben skrev: 01 jan 2023 09:34
Någon som vet hur det funkar med s3xy-knapp, måste man slå av torkarautomatiken varje gång man startar farthållaren eller kan man ha den i auto-off?

Ligger lyckligtvis kvar med 2022.20.8 men lite orolig att bilen uppdateras mot min vilja. Funderar om det annars kanske går att sätta en brytare på strömmen till torkarna och styra den inifrån bilen? Att äga en bil där farthållaren är näst intill oanvändbar halva året är otänkbart för mig iallafall, så någon reservplan känner jag att jag behöver.
Förslag: Koordinera en kampanj med andra i Norge, Finland och Canada. Förklara problemet för Tesla (och eventuellt ansvariga säkerhetsmyndigheter). Framför att ni vill att Tesla snarast presenterar en tillfredställande lösning. Det borde väl Tesla kunna fixa på några veckor ifall de vill.

Re: Oanvändbar farthållare

Postat: 02 jan 2023 17:00
av Transportsoren
Jordgubben skrev: 01 jan 2023 09:34
Någon som vet hur det funkar med s3xy-knapp, måste man slå av torkarautomatiken varje gång man startar farthållaren eller kan man ha den i auto-off?
Det finns båda alternativen, men auto off är för AP i den version som finns nu, inte för farthållaren, så har en av knapparna för att aktivera eller inaktivera torkarna.
(Man bör aktivera funktioner via gränssnittet och sedan stänga av med knappen, tex dimljusen pulserar lite annars)