ducce916m skrev: ↑30 dec 2022 11:03
Skulle väl tillagt att det var farthållaren jag avsåg i mitt inlägg, ej AP, höll mig till trådens rubrik. Förstår heller inte riktigt att vissa har problem med att torkarna går igång när, om jag förstått det rätt, farthållaren startas. Har inga problem med detta, inte heller med farthållaren i mörker, fungerar fint, bor i Skåne om det har betydelse.
Här uppe, i Norrbotten saltar de alla större vägar. Innebär att man får blött stänk på vindrutan som tenderar att frysa. Om man inte kör torkaren så går det se genom pga att det är tiotusen små prickar men klart mellan dessa.
Kör man torkaren då smetar rutan ut sig och blir som ett frostat glas.
Det är alltså lite no-no att köra torkaren.
Om man trots allt gör det blir rutan ungefär såhär:
Svårt fota då kameran vill lägga skärpan långt framför bilen. I verkligheten upplevs det ofta betydligt värre.
Har man råkat göra rutan så i någon av de Audis jag har/har haft går det oftast spola med vindrutetorkarna, för att lösa det, då spolarmunstyckena är uppvärmda fryser de inte.
Teslas är ”alltid” frusna och min bil ger ändå inte just nåt vatten på vänstra sidan av rutan, ifall de faktiskt inte är frusna.
Andra alternativet är -20 och ej nysaltad väg.
Man får inget på rutan men torkarna bestämmer sig för att börja paniktorka rutan.
Ibland är torkarna fastfrusna och rycker i sina försök att röra sig. Det är bättre än när de börjar vipa i minus 20. Det finns oftast lite is någonstans på rutan och garanterat sand också så torkarbladen mår inte jättebra. Inte rutan heller.
Det är inte jättebra att tappa sikten och inte så kul att sabba rutan och torkarbladen.