Teslas kundbemötande

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

fth skrev:
rockard skrev:
Inte?
Dagfinn skrev:
Jag väljer att tro att servicen speglar ens personlighet :D
Ja dj-r, det hade jag missat :oops:

Det var väl iofs inte allvarligt menat (hoppas jag)…?

/fth
Jag tar det som ett skämt. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 995
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Varför gör dem inte bara som alla andra
Hybris? Alla andra kan ju inte tillverka bilar och har gjort fel i 100 år. Tesla gör allting rätt oavsett vad folk tycker. Dom har bara inte sett ljuset ännu.
Skulle inte Elon fixa till det här med servicen för nåt halvår sedan, men det var väl bara i USA?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 856
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Trevlig »

Lämnade in bilen på måndag, skulle hämta på tisdag enligt han som tog emot bilen.

Den är inte klar än... Helt ärligt har jag fått ångest av Tesla typ...
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av taliz »

Jag tror också personligheten spelar in. Orka sura bittra människor. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av LarsaR »

Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Screenshot 2022-09-03 at 09.07.51.png
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av agehall »

Att ta en avgift för sen ombokning känns fullt rimligt. Även om efterfrågan är stor, så kan det vara svårt att fylla ett hål i schemat på kort tid.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av ONSatan »

Hade varit lättare att acceptera om de gjorde motsvarande när Tesla bokar om sent….
Tror det är lättare för Tesla att lösa sina ”schemaproblem” än vad det är för en kund som tex tagit en semesterdag.
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5503
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av chaffis75 »

Tror fakriskt jag aldrig blivit ombokad av en bilverkstad. De enda jag råkat ut för är att de tar längre tid än beräknat, men då har jag normalt haft lånebil som blir förlängd..

Sen har jag svårt att förstå man tar semester för att lämna bilen, men visst har man 30-50 mil till verkstaden så krävs väl de..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Zalman3 »

LarsaR skrev:
Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.
SC i Umeå är grymt bra!
Finns dom som byter till Tesla i Umeå för att man är besviken på andra bilhandlare i området.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
LarsaR skrev:
Har iofs bara SC Umeå att referera till men där har i alla fall bemötandet varit fantastiskt jämfört med mina tidigare erfarenheter! (Volvo, Saab, Chrysler, VW, BMW och Jaguar) Med det vill jag säga att det kanske mer har med individen eller den enskilda SC:n att göra än själva företaget Tesla.
SC i Umeå är grymt bra!
Finns dom som byter till Tesla i Umeå för att man är besviken på andra bilhandlare i området.
Ja, de som haft Dacia byter till Tesla för att de är missnöjda med Dacia handlaren :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
spacecoin skrev:
Ombokning av service inom 24h kostar nu 1000 spänn (iaf i USA):
Då har Tesla blivit skyldig mig 3000:- bara de senaste 2 månaderna.
Senaste ombokningen som de sedan gjorde till en avbokning, gjorde de med 3 timmars framförhållning.
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Tur man har en gammal Tesla och inte behöver åka till Tesla med den särskilt ofta. :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
:) Man måste kunna diskutera bolaget ur ett kundperspektiv som en ägare, på detta forum. Jag är inte sur och bitter, och jag bryr mig inte om vad de smått religiösa TSLA-ägarna tycker.

Underväldigad är nog en bättre beskrivning för vad jag känner. Hade jag köpt en M3 för 600k hade jag inte haft samma förväntningar antagligen. Tesla gör ju ingen skillnad på ägarupplevelsen om man har en M3 för 600k eller en MX för 1.5M. Jag tror det är ett misstag, även fast alla har rätt till ett bra bemötande så tycker jag det det är rent dumsnålt att inte erbjuda t ex lånebil och lite mer service till de kunder som köpt flaggskeppsmodellerna.

Det är ju lite skillnad på VW ID.4 och Porsche Taycan i ägarupplevelse om man säger så för att snegla på en konkurrent.

Porsche:
Boka hämtning & lämning utan extra kostnad. Ja, precis, vi kommer till dig, hämtar bilen, servar och lämnar tillbaka bilen igen. Inga konstigheter. Vill du hellre åka taxi så bjuder vi på resan från och till oss.
På VW business lease kan man köpa till garanterad lånebil, däckhotell för ett par hundralappar i månaden.

Tesla är ju sämre än bägge dessa skulle jag säga. Man får inget premium och man kan inte betala för bättre service.

Här anser jag att har Tesla en hel del att lära om man inte ska tappa kunder till premiummärken. Jag tror inte det räcker att vara snabbast på 0-100 särskilt länge till för att behålla de kunder som vill lägga över en mille på en bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Finns det ens några sådana kvar längre? Tesla är väl numera bara en bil och inte så mycket mer, är dom
ens bäst på något längre?
SUC var helt klart en USP tidigare, och drivlinan såklart… en stor skärm som styr det mesta var väl
lite coolt ett tag också, men resten? Numera är det bara en av många bilar och som sagt, på service-sidan
(eller kundvård) så har dom rasat från excellent till närapå uselt.
Min nästa bil kan bli lite varsomhelst men helst INTE en Tesla iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
Finns det ens några sådana kvar längre? Tesla är väl numera bara en bil och inte så mycket mer, är dom
ens bäst på något längre?
SUC var helt klart en USP tidigare, och drivlinan såklart… en stor skärm som styr det mesta var väl
lite coolt ett tag också, men resten? Numera är det bara en av många bilar och som sagt, på service-sidan
(eller kundvård) så har dom rasat från excellent till närapå uselt.
Min nästa bil kan bli lite varsomhelst men helst INTE en Tesla iaf.

Finns ju några fans kvar ändå. Men många har svängt.

Jag älskar den stora skärmen i min S. Har ofta kartan på helskärm och kollar runt hur det ser ut i omgivningarna när jag kör.

Tycker SuC är en liten USP fortfarande. Verkar krångligt att ha laddporten på fel sida.
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kriper »

spacecoin skrev:
Kriper skrev:
spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Teslas beteende blir mer och mer osmakligt tyvärr.
Jag har inget problem med en avgift, men 1000 spänn? Allt som allt är det mängden av försämringar som skett sedan jag köpte bilen för tre år sedan. Jag tycker att det är tydligt att man inte är så fokuserade på kunden efter man kört i väg med bilen första gången.

Jag förväntar mig mer när jag köper en bil för en bit över miljonen.
Var inte så sur och bitter nu, du riskerar att kränka alla fanboys! :D
:) Man måste kunna diskutera bolaget ur ett kundperspektiv som en ägare, på detta forum. Jag är inte sur och bitter, och jag bryr mig inte om vad de smått religiösa TSLA-ägarna tycker.

Underväldigad är nog en bättre beskrivning för vad jag känner. Hade jag köpt en M3 för 600k hade jag inte haft samma förväntningar antagligen. Tesla gör ju ingen skillnad på ägarupplevelsen om man har en M3 för 600k eller en MX för 1.5M. Jag tror det är ett misstag, även fast alla har rätt till ett bra bemötande så tycker jag det det är rent dumsnålt att inte erbjuda t ex lånebil och lite mer service till de kunder som köpt flaggskeppsmodellerna.

Det är ju lite skillnad på VW ID.4 och Porsche Taycan i ägarupplevelse om man säger så för att snegla på en konkurrent.

Porsche:
Boka hämtning & lämning utan extra kostnad. Ja, precis, vi kommer till dig, hämtar bilen, servar och lämnar tillbaka bilen igen. Inga konstigheter. Vill du hellre åka taxi så bjuder vi på resan från och till oss.
På VW business lease kan man köpa till garanterad lånebil, däckhotell för ett par hundralappar i månaden.

Tesla är ju sämre än bägge dessa skulle jag säga. Man får inget premium och man kan inte betala för bättre service.

Här anser jag att har Tesla en hel del att lära om man inte ska tappa kunder till premiummärken. Jag tror inte det räcker att vara snabbast på 0-100 särskilt länge till för att behålla de kunder som vill lägga över en mille på en bil.
Då det var jag som startade tråden så kan jag bara hålla med dig, min kommetar var menad som ett vänligt skämt.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Kriper skrev:
Då det var jag som startade tråden så kan jag bara hålla med dig, min kommetar var menad som ett vänligt skämt.
Jo, jag förstod det, ingen fara. Jag ville lägga ut mina tankar lite bara.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av OfarligTesla »

Hade servicetid i nästa vecka där de skulle laga det som de hade sönder på förra servicen (som jag hade för att de skulle laga det som de haft sönder på servicen innan det), igår så bokade de av den och skickade ett meddelande om att de kan komma med mobile om några veckor… När jag sa att jag vill få min bil fixad så jag vill ha kvar tiden i nästa vecka så svarade de inte, slutade med att jag fick boka om den själv till nästa vecka igen men blev då en som passar mig sämre jämfört med den jag först hade.

Men det är väl min inställning det är fel på som någon sa, jag borde tacka och bocka när Tesla bestämmer sig för att den tiden jag faktiskt bokat är dålig för mig och sätter mig på en tid som är flera veckor bort och inte passar mig. Tesla vet tydligen mer om min kalender är jag själv gör.
Kunden71
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 maj 2022 10:22

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kunden71 »

Jag förmodar att många av er haft andra bilar än Tesla som jag, jag har haft en massa bilar under drygt 30 år och servat dessa. Ibland har personalen varit trevliga, ibland otrevliga, ibland har de klantat sig, ibland har de överlevererat. Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service. Ibland får man intrycket att en del tycker att allt funkar perfekt med alla andra bilmärken.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8522
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av spacecoin »

Kunden71 skrev:
Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service.
Jag tror du missuppfattar de flesta i tråden om du tror att det är det det handlar om.
Kunden71
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 maj 2022 10:22

Re: Teslas kundbemötande

Inlägg av Kunden71 »

spacecoin skrev:
Kunden71 skrev:
Så länge det är människor involverade så blir det varierande kvalitet på upplevd service.
Jag tror du missuppfattar de flesta i tråden om du tror att det är det det handlar om.
Jag kommenterade inte ”de flesta i tråden”, jag kommenterade ”en del”.
Skriv svar