Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Kombi är överskattat. Ofta är det mer plats i en sedan som har djupare bagage. om man sen vill ha mycket last ex semester så lastar en sedan mer om man vill ha uppsikt bakåt via innerspegel och man har all sin last dold i en sedan.
Ok det finns kanske kombibilar som är större än sin motsvarande sedan men jag har inte hittat dem. Kombin kan vara lättare att lasta med plant golv och lägre lasttröskel (för golvet är så högt)
Det här förstår jag överhuvudtaget inte. Vad du säger är i stort sett "en sedan lastar lika mycket som en kombi om man inte lastar kombin fullt". Öööh, jaha? Sen tycker jag att de kombibilar jag haft (exempelvis Audi A6 och VW Passat) har lastat bra mycket mer än motsvarande sedan till och med om man nöjd sig med att lasta upp till insynsskyddet. Och behöver man lasta mer går det få i ännu mer om man är villig att offra sikten i en av sina tre backspeglar, vilket jag inte har några problem med (hade jag haft det hade jag inte köpt en Model S till att börja med, för den har ju ingen sikt bakåt i den spegeln oavsett).
ovelundkvist skrev:
Med tanke på att tex Volvo V70 alltid beskrivs som en bil "man kan lasta mycket" med sina 575 liter så är vi svenskar uppenbarligen tämligen lättlurade...
De siffrorna är bara hur mycket last man kan få in upp till insynsskyddet, så de är ganska intetsägande för en kombi. Fäller du upp lastnätet och fortsätter lasta uppåt får du ju in nästan lika mycket till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av HelectriC »

Nicke Nyfiken skrev:
jonas skrev:
Varför det är så liten skillnad till kombin om det är större öht, har jag inget bra svar på. Hörde med en bilhandlare om detta för många år sedan och han påstod att det hade med krockskydd att göra eftersom en kombi blev en svagare konstruktion. Ja ofta är utrymmet under plana golvet använt till annat.
kollade upp volvos s60 vs v60 där var det 25% större men de andra bilarna var det marginellt av de som fanns i både kombi och sedan utförande. Och många ggr är det större utrymme i en sedan om man skall sitta 5pers i bilen. Om man fäller sätet så är ofta en kombi märkbart större. Men den gången du skall köra hem ett kylskåp eller annat stort kan man ta det i släp om man har dragkrok. eller begära hemkörning. För risken är väldigt stor att man skadar inredningen när man skall köra dessa. då anser jag det bättre att man inte kan köra tvättmaskiner i bilen var 8:e år. Sedan är oftast tystare och snyggare också.
Bakrutan på en sedan har inte problem med smuts på samma sätt som kombi. Nackdel med kombisedan likt tesla är en stor glasruta som ger mycket värme vid solinstrålning. Idag går det oftast reducera på konstlad väg.
Så majoriteten av svenskarna är lurade. Intressant tanke och inte alls otrolig eftersom svenskarna är världens mest lättlurade och naiva folk.
Nej, det är norrmännen som är mest naiva i världen :D . Därför det forfarande är så många norrmän som går på de som ringer från "Microsoft" och ska fixa din virusdrabbade dator.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av e5m1r »

Å andra sidan så är det inte norrmän som tror att tesla är en norsk bil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Å andra sidan så är det inte norrmän som tror att tesla är en norsk bil Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fan vet asså, säkert nån som tror det iom att norrmännen är världsmästare i att vara bäst. Allt som är norskt är bäst och sedermera måste ju Tesla vara norskt iom att det är den bästa elbilen :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av jonas »

danni skrev:
jonas skrev:
Kombi är överskattat. Ofta är det mer plats i en sedan som har djupare bagage. om man sen vill ha mycket last ex semester så lastar en sedan mer om man vill ha uppsikt bakåt via innerspegel och man har all sin last dold i en sedan.
Ok det finns kanske kombibilar som är större än sin motsvarande sedan men jag har inte hittat dem. Kombin kan vara lättare att lasta med plant golv och lägre lasttröskel (för golvet är så högt)
Det här förstår jag överhuvudtaget inte. Vad du säger är i stort sett "en sedan lastar lika mycket som en kombi om man inte lastar kombin fullt". Öööh, jaha? Sen tycker jag att de kombibilar jag haft (exempelvis Audi A6 och VW Passat) har lastat bra mycket mer än motsvarande sedan till och med om man nöjd sig med att lasta upp till insynsskyddet. Och behöver man lasta mer går det få i ännu mer om man är villig att offra sikten i en av sina tre backspeglar, vilket jag inte har några problem med (hade jag haft det hade jag inte köpt en Model S till att börja med, för den har ju ingen sikt bakåt i den spegeln oavsett).
Ja nu har jag ett bra argument till tycker jag, de som ändå lastar upp över baksäteskanten för att kunna lasta mer än motsvarande sedan måste se till att skaffa ett bra lastförskjutningsskydd om man är rädd om sina passagerare. tyvärr är väl inte det så vanligt att man skaffar det eller använder det. Jag träffar många som anser att de behöver kombi för att de spelar golf, spelar inte själv men tror nog att de flesta bilar idag klarar ett par golfbagar.
vill man ha mer lastutrymme i en sedan kan man som oftast fälla sätena där också därmed har jag inte räknat den ökade volymen heller dvs sedanen är inte heller fullt lastad enligt ditt (danni) sätt att se det.
Jag äger själv en kombi RR vouge men blir alltid så förvånad att den inte är så stor som man skulle tro. audi A6 är väl i klass med en tesla 565l? eller teslan större om vi inte lastar fullt i hela bilen utan bara bak?
med baksätet fällt lastar en tesla sedan 1795 liter mot kombi a6 1680 liter.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av danni »

jonas skrev:
Ja nu har jag ett bra argument till tycker jag, de som ändå lastar upp över baksäteskanten för att kunna lasta mer än motsvarande sedan måste se till att skaffa ett bra lastförskjutningsskydd om man är rädd om sina passagerare. tyvärr är väl inte det så vanligt att man skaffar det eller använder det. Jag träffar många som anser att de behöver kombi för att de spelar golf, spelar inte själv men tror nog att de flesta bilar idag klarar ett par golfbagar.
vill man ha mer lastutrymme i en sedan kan man som oftast fälla sätena där också därmed har jag inte räknat den ökade volymen heller dvs sedanen är inte heller fullt lastad enligt ditt (danni) sätt att se det.
Jag äger själv en kombi RR vouge men blir alltid så förvånad att den inte är så stor som man skulle tro. audi A6 är väl i klass med en tesla 565l? eller teslan större om vi inte lastar fullt i hela bilen utan bara bak?
med baksätet fällt lastar en tesla sedan 1795 liter mot kombi a6 1680 liter.
Alla kombis jag har haft har kommit med inbyggt lastnät som man drar upp och fäster i taket. Det fanns dock inte på min förra bil, som var en SUV och inte en kombi (och som lastade mycket mindre än någon kombi jag haft för den delen), men då lät jag montera ett fast lastgaller istället. Det är väl fullkomligt självklart att man har ett lastförskjutningsskydd om man ska lasta fullt?

Att man kan fälla sätena i en sedan är väl fullkomligt irrelevant eftersom man kan göra detsamma i en kombi. Din Range Rover är väl inte en kombi utan en SUV. SUV:ar lastar aldrig lika bra som en riktig kombi (även om just RR Vogue är en exceptionellt stor SUV).

Ja, Tesla har ett superbt lastutrymme. Nedsänkningen i golvet + frunken kompenserar ju för den förlorade volym man får pga det sluttande taket och rent volymmässigt så lastar den precis lika bra som en stor kombi. Enda gången man riktigt hamnar i trubbel är när man ska lasta stora saker. Eller, inte ens så stora alla gånger. Jag fick inte ens in fyra 19-tumsfälgar utan däck (nya i kartonger) i bagaget på Teslan utan att fälla sätet. Taket tog i hur jag än gjorde. Det hade gått utan problem i A6:an (där fick jag in fyra fälgar inkl däck utan problem). Men lycka till att hitta en sedan där det är möjligt...
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av taliz »

Herr X skrev:
Bild
Grafikern Rain Prisk har gjort en mockup på hur Model S skulle kunna se ut som kombi. Vad tycker ni om denna? Hade den gått hem i Sverige?
Sänkt med jättefälgar = bonnraggare. Dessutom ser C-stolpen för tjock ut.

Den här ser betydligt trevligare ut IMO:
Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av HelectriC »

Det projektet är nog ganska dödfött med tanke på att amerikanare och kineser inte gillar kombibilar och då de är Teslas största markander i framtiden, så blir det nog svårt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av danni »

Och ärligt talat, hur mycket vinner man på den där ändringen egentligen? Det är bara litegranna extra lastutrymme precis långst upp vid hörnet av bakluckan, typ. Den största förtjänsten vore väl huvudutrymmet för baksätespassagerarna, isåfall. Men man får tänka på att räckvidden troligen skulle ta en del stryk på grund av aerodynamiken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Och ärligt talat, hur mycket vinner man på den där ändringen egentligen? Det är bara litegranna extra lastutrymme precis långst upp vid hörnet av bakluckan, typ. Den största förtjänsten vore väl huvudutrymmet för baksätespassagerarna, isåfall. Men man får tänka på att räckvidden troligen skulle ta en del stryk på grund av aerodynamiken.
Tror ändå att en hel del hade valt denna i Sverige i alla fall. Finns ju en hel del som är vana vid att ha en kombi.
Som du skriver mer utrymme för baksätespassagerare. Dessutom enklare att lasta skrymmande grejer, eller möjlighet att montera hundbur mm. Hade varianten funnits, så tror jag i alla fall att den hade sålts en del i alla fall.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av MSO »

Martinen skrev:
danni skrev:
Och ärligt talat, hur mycket vinner man på den där ändringen egentligen? Det är bara litegranna extra lastutrymme precis långst upp vid hörnet av bakluckan, typ. Den största förtjänsten vore väl huvudutrymmet för baksätespassagerarna, isåfall. Men man får tänka på att räckvidden troligen skulle ta en del stryk på grund av aerodynamiken.
Tror ändå att en hel del hade valt denna i Sverige i alla fall. Finns ju en hel del som är vana vid att ha en kombi.
Som du skriver mer utrymme för baksätespassagerare. Dessutom enklare att lasta skrymmande grejer, eller möjlighet att montera hundbur mm. Hade varianten funnits, så tror jag i alla fall att den hade sålts en del i alla fall.
Verkligen.
Jag menar, vilken har sålt mest genom åren - S80 eller V70...
För mig hade det varit total nobrainer. Hade inte ens övervägt sedanen om inte kombikarossen gått ut över räckvidd för mycket. Det går ju att vända på frågan. Varför skulle man välja en sedan om det finns en kombi? Straffet för att kunna packa mer i bilen är väldigt litet.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av danni »

MSO skrev:
Verkligen.
Jag menar, vilken har sålt mest genom åren - S80 eller V70...
För mig hade det varit total nobrainer. Hade inte ens övervägt sedanen om inte kombikarossen gått ut över räckvidd för mycket. Det går ju att vända på frågan. Varför skulle man välja en sedan om det finns en kombi? Straffet för att kunna packa mer i bilen är väldigt litet.
Jag håller med i grund och botten. Jag har överlag valt kombiversionerna när jag köpt bilar, till och med innan vi hade barn. Men Model S är inte en sedan. Den är en halvkombi. Skillnaden är helt enkelt inte så stor som mellan klassisk sedan och kombi.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 527
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av deffe »

Sålde min Volvo V70 2.0F som jag haft som slit och släng bil pågrund av att jag tyckte den var både ful och trött. Men lasta, det kunde den.

Skulle valt en Tesla kombi om den funnits förutsatt att den sett bra ut i stil med dessa exempel.

Men nu finns juh Model X så tror det kommer dröja innan något mitt emellan såsom en kombi presenteras. Vill gärna se en Model X live.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Laban »

Helt ok men jag vill ha Model X fronten istället, som ex:
2xWV9Ym.jpg
Hade varit betydligt snyggare, speciellt på kombi varianterna där jag tycker fronten passar om möjligt ännu sämre än på nuvarande Model S. Sen håller jag nog med om att det inte är speciellt troligt att det kommer en kombi, åtminstone inte av Model S. Om vi nu håller oss inom de närmsta 5-10 åren.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Hur en Model S kombi skulle kunna se ut

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En Model S kombi med Model X fronten och dragkrok hade suttit fint. :P
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar