Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 5533
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:


Knappt 4 min in testas P&C.
Verkar funka men lite segt på att autentisera.
Japp såg den med.. Låter som de funkar även om de ser ut att vara skakigt och slött. Hoppas de går att fortsätta att optimera för att bli bättre i både laddstolpe och bil beroende på vad som är flaskhalsen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Jerker »

Pressmeddelande från MER och E.on att de går i ett samarbete om laddarna. De beskriver det som nåt stort och betydelsefullt som ska underlätta för oss. Men vore det inte bättre om de satte upp kortläsare på alla laddare istället?

https://se.mer.eco/nyheter/nyhet/mer-sv ... sladdning/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1182
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av DanneLKPG »

Jerker skrev:
Pressmeddelande från MER och E.on att de går i ett samarbete om laddarna. De beskriver det som nåt stort och betydelsefullt som ska underlätta för oss. Men vore det inte bättre om de satte upp kortläsare på alla laddare istället?

https://se.mer.eco/nyheter/nyhet/mer-sv ... sladdning/
På MER och Circle K så får du betala 1kr extra per kWh om du blippar kort istället för RFID/App. Blev på riktigt arg när jag såg det. Här skyltar man om hur "lätt" man gör det för alla, men lägger på en saftig avgift.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1182
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av DanneLKPG »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Anderzzon »

DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Gargamel »

Anderzzon skrev:
DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av mikebike »

Gargamel skrev:
Anderzzon skrev:
DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?
Eller kanske 5 kr per liter om det skall vara procentuellt snarlikt?
Jag får 1% i bonus om jag tankar med Volvokortet på Tanka.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5533
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

Anderzzon skrev:
DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Jerker »

Det här visar bara hur omogen den här marknaden är. Det är rena vilda västern.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Anderzzon »

chaffis75 skrev:
Anderzzon skrev:
DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..
Har inte tankat en bil på över fem år tror jag så jag minns inte hur mycket man brukade få i rabatt och Coop handlar jag inte på ;)
Det jag menar är att om man ser kortpriset som ordinarie så är det inte så konstigt att man får rabatt om man är 'medlem'. Och i det här fallet innebär det då att man betalar genom deras app eller tag. På samma sätt som jag inte skulle tycka det var konstigt att man fick rabatt om man använde Ica-appen när man handlade där.
Att vissa sedan har en form av romingkostnad och inte redovisar den vid laddaren är extremt dåligt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5533
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

Anderzzon skrev:
chaffis75 skrev:
Anderzzon skrev:
DanneLKPG skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..
Har inte tankat en bil på över fem år tror jag så jag minns inte hur mycket man brukade få i rabatt och Coop handlar jag inte på ;)
Det jag menar är att om man ser kortpriset som ordinarie så är det inte så konstigt att man får rabatt om man är 'medlem'. Och i det här fallet innebär det då att man betalar genom deras app eller tag. På samma sätt som jag inte skulle tycka det var konstigt att man fick rabatt om man använde Ica-appen när man handlade där.
Att vissa sedan har en form av romingkostnad och inte redovisar den vid laddaren är extremt dåligt.
Man ska nog inte jämföra en bonus på 1% i bästa fall på Ica jämfört med ett ökat pris på mellan 10-15 % i detta fallet där de kostar 6 kr istället för 5 kr per kWh, de är en välsigt märkbar skillnad. Sen Finns de betydligt värre exempel är detta.

Sen förstår jag inte vad mitt inlägg hade med bensin att göra eller du syftade på andra kommentarer kanske.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Anderzzon »

chaffis75 skrev:
Man ska nog inte jämföra en bonus på 1% i bästa fall på Ica jämfört med ett ökat pris på mellan 10-15 % i detta fallet där de kostar 6 kr istället för 5 kr per kWh, de är en välsigt märkbar skillnad. Sen Finns de betydligt värre exempel är detta.

Sen förstår jag inte vad mitt inlägg hade med bensin att göra eller du syftade på andra kommentarer kanske.
Nej sorry, råkade citera fel inlägg.
Men om man tar just mataffären som exempel så finns det ju ibland varor som man kan få köpa till extremt mycket bättre om man är medlem.
Som jag ser det är det största problemet att priserna inte visas ut på stolparna som de gör på en bensinmack eller i en mataffär. Då hade de kunnat skriva typ 6 kr/ kWh och medlemspris 5 kr. Förmodligen hade man kommit ifrån dyra roamingavgifter då också eftersom ’ordinarie pris’ hade varit tvunget att vara det dyraste du kan ladda för.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12764
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av Fredrik j »

mikebike skrev:
Gargamel skrev:
Anderzzon skrev:
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?
Eller kanske 5 kr per liter om det skall vara procentuellt snarlikt?
Jag får 1% i bonus om jag tankar med Volvokortet på Tanka.
Troligen är kopplingen mellan vad man betalar för laddning och vad laddningen egentligen kostar betydligt mer otydlig än vad samma koppling är när man tankar bensin. På en laddning finns det nog möjlighet till alla möjliga och omöjliga rabattsystem. Ibland kan det ju t.o.m. vara gratis eller mot motprestation. På bensin varierar priset ett par ören.
krille
Inlägg: 236
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av krille »

Det hade varit fint om bolagen var tvugna att skylta med priset tydligt. Det skulle vara krav att skyltpriset är det för icke-avtalskunder utan all form av registrering...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5533
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?

Inlägg av chaffis75 »

krille skrev:
Det hade varit fint om bolagen var tvugna att skylta med priset tydligt. Det skulle vara krav att skyltpriset är det för icke-avtalskunder utan all form av registrering...
Håller med.. Alla snabbaladdare har ju display så de borde vara snabbt löst där. Ac laddare är dock lite jobbigare att lösa men jag tycker de borde vara lag påatt de ändå ska synas tydligt.. De fåe väl sätta klistermärken eller någpt på dem, de äe åtminstone inte omöjligt att lösa.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar