Japp såg den med.. Låter som de funkar även om de ser ut att vara skakigt och slött. Hoppas de går att fortsätta att optimera för att bli bättre i både laddstolpe och bil beroende på vad som är flaskhalsen.taliz skrev:
Knappt 4 min in testas P&C.
Verkar funka men lite segt på att autentisera.
Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Plug & charge, varför inte andra än Tesla?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Pressmeddelande från MER och E.on att de går i ett samarbete om laddarna. De beskriver det som nåt stort och betydelsefullt som ska underlätta för oss. Men vore det inte bättre om de satte upp kortläsare på alla laddare istället?
https://se.mer.eco/nyheter/nyhet/mer-sv ... sladdning/
På MER och Circle K så får du betala 1kr extra per kWh om du blippar kort istället för RFID/App. Blev på riktigt arg när jag såg det. Här skyltar man om hur "lätt" man gör det för alla, men lägger på en saftig avgift.Jerker skrev:Pressmeddelande från MER och E.on att de går i ett samarbete om laddarna. De beskriver det som nåt stort och betydelsefullt som ska underlätta för oss. Men vore det inte bättre om de satte upp kortläsare på alla laddare istället?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Off Grid Byggaren
Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eller kanske 5 kr per liter om det skall vara procentuellt snarlikt?Gargamel skrev:Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
Jag får 1% i bonus om jag tankar med Volvokortet på Tanka.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
Det här visar bara hur omogen den här marknaden är. Det är rena vilda västern.
Har inte tankat en bil på över fem år tror jag så jag minns inte hur mycket man brukade få i rabatt och Coop handlar jag inte påchaffis75 skrev:Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.

Det jag menar är att om man ser kortpriset som ordinarie så är det inte så konstigt att man får rabatt om man är 'medlem'. Och i det här fallet innebär det då att man betalar genom deras app eller tag. På samma sätt som jag inte skulle tycka det var konstigt att man fick rabatt om man använde Ica-appen när man handlade där.
Att vissa sedan har en form av romingkostnad och inte redovisar den vid laddaren är extremt dåligt.
Man ska nog inte jämföra en bonus på 1% i bästa fall på Ica jämfört med ett ökat pris på mellan 10-15 % i detta fallet där de kostar 6 kr istället för 5 kr per kWh, de är en välsigt märkbar skillnad. Sen Finns de betydligt värre exempel är detta.Anderzzon skrev:Har inte tankat en bil på över fem år tror jag så jag minns inte hur mycket man brukade få i rabatt och Coop handlar jag inte påchaffis75 skrev:Men jag får inga extra avgifter om jag betalat med ICA kortet på Coop..Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?DanneLKPG skrev:Exakt. Sånt här skitsnack om att man gör det lättare för oss kunder, men tar ut höga avgifter beroende på vilken lösning man använder...Off Grid Byggaren skrev:Nu gäller det verkligen att välja rätt laddkort när man står vid laddstationerna.
Använder jag mitt Mer laddkort hos E.on verkar priset dra iväg rejält mot att använda E.on laddkortet.....![]()
Det jag menar är att om man ser kortpriset som ordinarie så är det inte så konstigt att man får rabatt om man är 'medlem'. Och i det här fallet innebär det då att man betalar genom deras app eller tag. På samma sätt som jag inte skulle tycka det var konstigt att man fick rabatt om man använde Ica-appen när man handlade där.
Att vissa sedan har en form av romingkostnad och inte redovisar den vid laddaren är extremt dåligt.
Sen förstår jag inte vad mitt inlägg hade med bensin att göra eller du syftade på andra kommentarer kanske.
Nej sorry, råkade citera fel inlägg.chaffis75 skrev:Man ska nog inte jämföra en bonus på 1% i bästa fall på Ica jämfört med ett ökat pris på mellan 10-15 % i detta fallet där de kostar 6 kr istället för 5 kr per kWh, de är en välsigt märkbar skillnad. Sen Finns de betydligt värre exempel är detta.
Sen förstår jag inte vad mitt inlägg hade med bensin att göra eller du syftade på andra kommentarer kanske.
Men om man tar just mataffären som exempel så finns det ju ibland varor som man kan få köpa till extremt mycket bättre om man är medlem.
Som jag ser det är det största problemet att priserna inte visas ut på stolparna som de gör på en bensinmack eller i en mataffär. Då hade de kunnat skriva typ 6 kr/ kWh och medlemspris 5 kr. Förmodligen hade man kommit ifrån dyra roamingavgifter då också eftersom ’ordinarie pris’ hade varit tvunget att vara det dyraste du kan ladda för.
Troligen är kopplingen mellan vad man betalar för laddning och vad laddningen egentligen kostar betydligt mer otydlig än vad samma koppling är när man tankar bensin. På en laddning finns det nog möjlighet till alla möjliga och omöjliga rabattsystem. Ibland kan det ju t.o.m. vara gratis eller mot motprestation. På bensin varierar priset ett par ören.mikebike skrev:Eller kanske 5 kr per liter om det skall vara procentuellt snarlikt?Gargamel skrev:Får du 1kr/Liter prispåslag när du nndet ditt OKQ8-kort på Circle k?Anderzzon skrev:Det är väl inte jättemycket konstigare än att man får rabatt hos bensinbolagen om man använder deras bankkort?
Jag får 1% i bonus om jag tankar med Volvokortet på Tanka.
Det hade varit fint om bolagen var tvugna att skylta med priset tydligt. Det skulle vara krav att skyltpriset är det för icke-avtalskunder utan all form av registrering...
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Håller med.. Alla snabbaladdare har ju display så de borde vara snabbt löst där. Ac laddare är dock lite jobbigare att lösa men jag tycker de borde vara lag påatt de ändå ska synas tydligt.. De fåe väl sätta klistermärken eller någpt på dem, de äe åtminstone inte omöjligt att lösa.krille skrev:Det hade varit fint om bolagen var tvugna att skylta med priset tydligt. Det skulle vara krav att skyltpriset är det för icke-avtalskunder utan all form av registrering...