Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Legato »

Dr Gold skrev:
Tack för input, ni som svarat! Svårt detta. Lutar åt att satsa på en Wallbox ändå och låta huvudsäkringen står kvar på 20A, på prov. Merkostnaden för att säkra upp till 25A är visserligen marginell (det rör sig om en hundring i månaden cirka) men kan ju vara onödigt. Det är i vart fall lätt att säkra upp senare om det skulle visa sig bli snålt med ström kvar till bilen med befintlig huvudsäkring.
Kanske har du redan installerat och svar är onödigt men jag har iaf två stycken Wallbox med dynamisk lastbalansering.

Funkar fint för mig med alla bilarna (Tesla, Audi, Honda). Elektrikern hade dock stora problem att få allt att funka. Stor Stockholmsfirma men mest erfarenhet med Tesla WC tror jag. Det tog 4 besök och typ 14.000:- för dem att få igång allt :o
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av Dream99 »

commonswift skrev:
MangeT skrev:
Sök på Tesla och GARO så kan du se att jag inte är ensam.
Om du behöver byta ombordladdare a 25-26tkr vet du varför.
Om man öppnar en GARO GLB (och ett par andra laddare jag kollat i - dock inte alla..) så ser man att laddboxen består av ett flerpoligt relä ( = "simpel" strömbrytare) som sitter direkt mellan nätet och bilen. I övrigt en styrdator som förhandlar lite med bilen, presenterar data/statistik men mest bara styr just laddrelä på/av. Det är därför väldigt svårt att se hur laddboxen i sig skulle knäcka ombordladdaren. Och särskilt svårt att se att just ett visst laddboxmärke skulle knäcka ombordladdare bättre än andra märken..... Det är troligare att ombordladdaren/laddarna eller nåt relaterat i själva bilen var dåligt. Vi har laddat i stort sett dagligen 2st M3 (pendlar 110mil/veckan med den ena) i mer än ett år och inte haft nåt strul överhuvudtaget annat är att det är trist att betala elräkning när man bor i Skåne. Mer det har förmodligen inte heller nåt med laddboxen att göra :)
Vår GARO på landet dödade min ombordladdare i min X i år. Har kört med den flera gånger innan och min brors Model 3 fungerar bra. Tesla sa att de byter den på garanti denna gång. De sa att de bara rekommenderar att man laddar med Teslas laddare…
Model X - 2019
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Lastbalansering eller ej - Tesla WC vs annat märke

Inlägg av kenjon »

commonswift skrev:
MangeT skrev:
Sök på Tesla och GARO så kan du se att jag inte är ensam.
Om du behöver byta ombordladdare a 25-26tkr vet du varför.
Om man öppnar en GARO GLB (och ett par andra laddare jag kollat i - dock inte alla..) så ser man att laddboxen består av ett flerpoligt relä ( = "simpel" strömbrytare) som sitter direkt mellan nätet och bilen. I övrigt en styrdator som förhandlar lite med bilen, presenterar data/statistik men mest bara styr just laddrelä på/av. Det är därför väldigt svårt att se hur laddboxen i sig skulle knäcka ombordladdaren. Och särskilt svårt att se att just ett visst laddboxmärke skulle knäcka ombordladdare bättre än andra märken..... Det är troligare att ombordladdaren/laddarna eller nåt relaterat i själva bilen var dåligt. Vi har laddat i stort sett dagligen 2st M3 (pendlar 110mil/veckan med den ena) i mer än ett år och inte haft nåt strul överhuvudtaget annat är att det är trist att betala elräkning när man bor i Skåne. Mer det har förmodligen inte heller nåt med laddboxen att göra :)
Teorin är väl att den slår av och på igen med väldigt kort intervall, så snabbt att Teslas laddare inte gillar det.
Det kan dock ha skett någon förändring vid en uppdatering av GAROboxen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar