Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Pontus »

Segelflygaren skrev:
I går strax efter 11 såg det ut så här vid Max Infracity.
Det är alltså redan idag ett problem med många taxibilar vid denna SC. När det kommer ytterligare 50 st taxibilar, så kommer det att bli låång kö...
Jo men då gör dom väl som i Holland, taxi chaufförerna ringer varandra när de snart är färdigladdade så att nästa taxi kan komma dit i tid och ta över laddaren (pratade med en holländare nyligen han var lätt irriterad). Då kommer det snart inte finnas plats för övriga Teslabilar där :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Jocce »

LeffeP skrev:
Sthlm Taxi kör ju massor på Arlanda, klart det blir naturligt med ett litet lunch/mat stopp på Max i Bredden då. Lär väl inte bli lätt att ladda där om det blir ännu fler taxi Teslor som kör mellan Sthlm och Arlanda.

Egentligen inte "naturligt" för dem, då de med största sannolikhet siktar på att alltid ha kunder i bilen på väg till / från Arlanda... ;)

Men som det ser ut just nu så tar dom sig säkert dit...skulle Superchargern vara på Arlanda skulle det nog knappt vara några Taxis på Infra...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av 18650 »

"Vad säger du???? Är laddstolparna blockerade av Teslabilar??? Hjälp hjälp vi måste få bort dem! Så kan dem ju inte göra" :twisted:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Segelflygaren skrev:
I går strax efter 11 såg det ut så här vid Max Infracity.
Det är alltså redan idag ett problem med många taxibilar vid denna SC. När det kommer ytterligare 50 st taxibilar, så kommer det att bli låång kö...
Jo men då gör dom väl som i Holland, taxi chaufförerna ringer varandra när de snart är färdigladdade så att nästa taxi kan komma dit i tid och ta över laddaren (pratade med en holländare nyligen han var lätt irriterad). Då kommer det snart inte finnas plats för övriga Teslabilar där :mrgreen:
Fast vad spelar det för roll? Om det är kö så lär de ju inte kunna gå före bara för att de känner den som lämnar? Vem skulle acceptera det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Niclas »

Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Niclas skrev:
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Tror inte det handlar om elkostnader, handlar nog snarare om effekten på laddarna.
Det finns betydligt fler taxibilar i Amsterdam, och inte mycket mer laddare.
Det är såklart alltid hårt tryck på laddarna, men det funkar ändå.

Sen är det ju så att Om Tesla får leverera50 nya bilar så borde dom även kunna lägga lite mer på att bygga ut med laddare i regionen.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av EnTraktor »

Vi hoppas detta är positivt för utbyggnaden av SC i Sverige. Fler bilar borde innebära fler SC, framförallt om belastningen på en enskild SC ökar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6140
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Remuz »

Vettigt vore ju då att dels fixa en till Arlanda, men även en vid tex Globen för att serva taxi på södra sidan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av apkungen »

Frågan är vad som är en långdistanskörning? Jag tycker att det är det taxibilar sysslar med varje dag. De kör långa distanser. teslataxibilar är väldigt positivt för tesla. Det är gratis reklam i mängder. Tesla kommer nog inte begränsa för dem i första taget, snarare särbehandla dem isf. Men, de borde ha laddning hemma också och inte bara ladda på SC. De kör i två skift har jag hört eller ibland bara en förare, då finns det mycket tid att ladda hemma.

Det är också bra för miljön eftersom de körs så otroligt mycket plus att det kan få folk att köpa elbil.

Jag förstår inte hur det kan vara så många som laddar där hela tiden. De måste stå där och ockupera laddarna så fort de inte har en kund och sitta o toppa upp laddningen. Om de skaffar 50bilar och varje bil laddar en timme om dagen så blir det 50h. Det är som att två laddare skulle vara upptagna konstant. Då finns väl 4st kvar och 2st till vid service centret? Visst momentant runt så kan det bli fullt men för det mesta kommer det finnas gott om kräm kvar om inte chafförerna missbrukar det.

Med 50 bilar så borde de sätta upp en egen fast charger i stan. Om den kostar en halv mille så blir det 10k per bil. Det känns som att det borde löna sig.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

LeffeP skrev:
Sthlm Taxi kör ju massor på Arlanda, klart det blir naturligt med ett litet lunch/mat stopp på Max i Bredden då. Lär väl inte bli lätt att ladda där om det blir ännu fler taxi Teslor som kör mellan Sthlm och Arlanda.
Jag tror inte Max får in många kronor från taxichaufförerna, vad jag kunde se satt alla kvar i sina bilar, alternativt ägnade sig åt bilvård.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

Ett annat problem är att SC vid Max i Infracity verkar ge lägre effekt än andra SC. Jag har aldrig fått ut mer än 104 kW där, medan jag på andra SC kan få ut 115 kW (tror jag). Detta gör att laddtiderna ökar ordentligt, särskilt när det är två bilar på samma laddare.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Oppfinnarn »

Martinen skrev:
Tesla har länge satsar på att försöka komma in till taxibolagen.
Eftersom taxibilarna rullar mycket och väntetid kostar pengar så är dom minst lika beroende av Superchargers även om dom inte kör långturer.
Tesla kommer inte att kunna begränsa användandet bara för att dom laddar mycket på samma plats. Då kommer dom att tappa många framtida taxikunder.
Det är helt klart ett problem När det blir för många, men detta kommer förhoppningsvis att lösas efterhand.
När jag har i Amsterdam så laddade jag på Superchargern 4 eller 5 gånger
En gång på morgonen. En gång mitt på dagen en gång på kvällen och en gång kl 1 på natten.
Vid alla tillfällen var det fullt på alla laddplatser. Och 3 av gångerna fick jag väntar 10-15 minuter innan jag kunde ladda.
När man sen fick ladda så var det bara 30-40 kw effekt som sen ökade takt med att bilen bredvid minskade på sin laddning.
Jag tror 8 eller 9 av 10 bilar var taxibilar.
Hade inte taxi fått ladda obegränsat, så hade dom garanterat tappat många av sina kunder.

Det blir såklart lite störigt för oss som är på långtur att behöva vänta dubbelt så lång tid som vanligt.
Ett första steg för att minska köerna på denna stationen hade varit att bygga ut så att alla ladda ena kunde ge max effekt.
Då hade det minskat en hel del på laddtiderna och bilarna hade flyttat sig snabbare.

:shock: ... Hmm, skall till Amsterdam på sportlovet, och hade räknat med den superchargern som ett bra laddställe att köra förbi på kvällen från något hotell i närheten. Då kanske man får räkna med kötid alltså?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av mans71 »

Att 50 taxi-bilar köps in och rullar i Sthlm borde ju vara inget annat än positivt om Elon och Co gjort sin Excel-kalkyl rätt?

Mer pengar till SC där dom behövs - och där bygger man?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Segelflygaren »

mans71 skrev:
Att 50 taxi-bilar köps in och rullar i Sthlm borde ju vara inget annat än positivt om Elon och Co gjort sin Excel-kalkyl rätt?

Mer pengar till SC där dom behövs - och där bygger man?
Jag gissar att en taxibil som alltid laddar på SC laddar för närmare 10 000 kr per år, så nej jag tror inte att man räknat "rätt".
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7973
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi hade en kreativ tråd om olika namn beroende på vem som blockerar laddaren förut... ICEad, nallad, renad, etc

Så vad ska vi kalla det här då? När laddaren är blockerad av en taxi så har du blivit...
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Telsa »

Tesla och andra teslaägare sponsrar ju deras taxiverksamhet, känner jag.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 503
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Hammar »

Vart brukar taxi stå och vänta på för ställen i Stockholm?
Körningar går väl till bilar som är i närheten av kunden som skall bli upphämtad, så när det bli fler Tesla som taxi i Stockholm så borde de ju vilja sprida ut sig lite mer. Annars borde de ju riskera att någon annan bil tar körningarna.
Vanlig typ2 11kw borde de ju komma rätt långt med, för att toppa upp mellan körningarna, om de svänger förbi SuC eller nån Chademo station efter långkörningar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TiborBlomhall skrev:
Vi hade en kreativ tråd om olika namn beroende på vem som blockerar laddaren förut... ICEad, nallad, renad, etc

Så vad ska vi kalla det här då? När laddaren är blockerad av en taxi så har du blivit...
...TAXad :?
För laddaren är ju paxad av en taxi.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av LarsL »

Niclas skrev:
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.

Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Niclas »

LarsL skrev:
Niclas skrev:
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Slipps stå en timme varje dag och hänga i Infra city är väl ett bra incitament. Bättre att stå centralt och ladda semi-snabbt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Tars »

Fredriksv skrev:
Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.

Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Har varit på samma taxichaufför och frågat samma sak, varför han står som han gör. Fick svaret att det inte stod någon där just nu. Förklarade för honom att folk blir irriterade på nonchalansen han visar, och berättade att vi som elbilsägare kanske ska visa hur man beter sig. Fick inget svar på det. Bara ett tyst stirrande, så jag gick och satte mig i min bil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av JonasH »

Kanske läge att kontakta Taxi Stockholm och förklara att/hur deras förare beter sig illa vilket inte är bra för deras varumärke...

Då kanske det händer något. :twisted:

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Fredriksv »

Jag är lite sugen på att parkera in honom.

Personen jag försökte prata nekade bestämt till mitt påstående att han brukar stå på tvären, så kanske är dom fler som delar på bilen där "magneten inte fungerar" och arbetsbelastningen att öppna laddluckan från touch-skärmen eller FOBen är för stor.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av Martinen »

Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att ställa sig fel?
Skriv svar