I går strax efter 11 såg det ut så här vid Max Infracity.
Det är alltså redan idag ett problem med många taxibilar vid denna SC. När det kommer ytterligare 50 st taxibilar, så kommer det att bli låång kö...
Jo men då gör dom väl som i Holland, taxi chaufförerna ringer varandra när de snart är färdigladdade så att nästa taxi kan komma dit i tid och ta över laddaren (pratade med en holländare nyligen han var lätt irriterad). Då kommer det snart inte finnas plats för övriga Teslabilar där
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Sthlm Taxi kör ju massor på Arlanda, klart det blir naturligt med ett litet lunch/mat stopp på Max i Bredden då. Lär väl inte bli lätt att ladda där om det blir ännu fler taxi Teslor som kör mellan Sthlm och Arlanda.
Egentligen inte "naturligt" för dem, då de med största sannolikhet siktar på att alltid ha kunder i bilen på väg till / från Arlanda...
Men som det ser ut just nu så tar dom sig säkert dit...skulle Superchargern vara på Arlanda skulle det nog knappt vara några Taxis på Infra...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
I går strax efter 11 såg det ut så här vid Max Infracity.
Det är alltså redan idag ett problem med många taxibilar vid denna SC. När det kommer ytterligare 50 st taxibilar, så kommer det att bli låång kö...
Jo men då gör dom väl som i Holland, taxi chaufförerna ringer varandra när de snart är färdigladdade så att nästa taxi kan komma dit i tid och ta över laddaren (pratade med en holländare nyligen han var lätt irriterad). Då kommer det snart inte finnas plats för övriga Teslabilar där
Fast vad spelar det för roll? Om det är kö så lär de ju inte kunna gå före bara för att de känner den som lämnar? Vem skulle acceptera det?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Varje gång jag är i Infra står det taxi sthlm och laddar. Om det blir 50 taxibilar så kommer vi definitivt att ha problem, helt oacceptabelt. Men varför sätter inte bara taxi sthlm upp egna laddare som det kan ladda på inne i stan (över natt eller vid lunch)? Så gör ju andra taxibolag som kör Tesla. Taxi Uppsala har egen Chademo tex. Det måste ju de själva tycka är bättre än att hänga i Infra hela tiden och käka på Max varje dag. Elpriset är ju galet lågt, så bonn-snåla kan väl de inte vara??
Tror inte det handlar om elkostnader, handlar nog snarare om effekten på laddarna.
Det finns betydligt fler taxibilar i Amsterdam, och inte mycket mer laddare.
Det är såklart alltid hårt tryck på laddarna, men det funkar ändå.
Sen är det ju så att Om Tesla får leverera50 nya bilar så borde dom även kunna lägga lite mer på att bygga ut med laddare i regionen.
Frågan är vad som är en långdistanskörning? Jag tycker att det är det taxibilar sysslar med varje dag. De kör långa distanser. teslataxibilar är väldigt positivt för tesla. Det är gratis reklam i mängder. Tesla kommer nog inte begränsa för dem i första taget, snarare särbehandla dem isf. Men, de borde ha laddning hemma också och inte bara ladda på SC. De kör i två skift har jag hört eller ibland bara en förare, då finns det mycket tid att ladda hemma.
Det är också bra för miljön eftersom de körs så otroligt mycket plus att det kan få folk att köpa elbil.
Jag förstår inte hur det kan vara så många som laddar där hela tiden. De måste stå där och ockupera laddarna så fort de inte har en kund och sitta o toppa upp laddningen. Om de skaffar 50bilar och varje bil laddar en timme om dagen så blir det 50h. Det är som att två laddare skulle vara upptagna konstant. Då finns väl 4st kvar och 2st till vid service centret? Visst momentant runt så kan det bli fullt men för det mesta kommer det finnas gott om kräm kvar om inte chafförerna missbrukar det.
Med 50 bilar så borde de sätta upp en egen fast charger i stan. Om den kostar en halv mille så blir det 10k per bil. Det känns som att det borde löna sig.
Sthlm Taxi kör ju massor på Arlanda, klart det blir naturligt med ett litet lunch/mat stopp på Max i Bredden då. Lär väl inte bli lätt att ladda där om det blir ännu fler taxi Teslor som kör mellan Sthlm och Arlanda.
Jag tror inte Max får in många kronor från taxichaufförerna, vad jag kunde se satt alla kvar i sina bilar, alternativt ägnade sig åt bilvård.
Ett annat problem är att SC vid Max i Infracity verkar ge lägre effekt än andra SC. Jag har aldrig fått ut mer än 104 kW där, medan jag på andra SC kan få ut 115 kW (tror jag). Detta gör att laddtiderna ökar ordentligt, särskilt när det är två bilar på samma laddare.
Tesla har länge satsar på att försöka komma in till taxibolagen.
Eftersom taxibilarna rullar mycket och väntetid kostar pengar så är dom minst lika beroende av Superchargers även om dom inte kör långturer.
Tesla kommer inte att kunna begränsa användandet bara för att dom laddar mycket på samma plats. Då kommer dom att tappa många framtida taxikunder.
Det är helt klart ett problem När det blir för många, men detta kommer förhoppningsvis att lösas efterhand.
När jag har i Amsterdam så laddade jag på Superchargern 4 eller 5 gånger
En gång på morgonen. En gång mitt på dagen en gång på kvällen och en gång kl 1 på natten.
Vid alla tillfällen var det fullt på alla laddplatser. Och 3 av gångerna fick jag väntar 10-15 minuter innan jag kunde ladda.
När man sen fick ladda så var det bara 30-40 kw effekt som sen ökade takt med att bilen bredvid minskade på sin laddning.
Jag tror 8 eller 9 av 10 bilar var taxibilar.
Hade inte taxi fått ladda obegränsat, så hade dom garanterat tappat många av sina kunder.
Det blir såklart lite störigt för oss som är på långtur att behöva vänta dubbelt så lång tid som vanligt.
Ett första steg för att minska köerna på denna stationen hade varit att bygga ut så att alla ladda ena kunde ge max effekt.
Då hade det minskat en hel del på laddtiderna och bilarna hade flyttat sig snabbare.
... Hmm, skall till Amsterdam på sportlovet, och hade räknat med den superchargern som ett bra laddställe att köra förbi på kvällen från något hotell i närheten. Då kanske man får räkna med kötid alltså?
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Vart brukar taxi stå och vänta på för ställen i Stockholm?
Körningar går väl till bilar som är i närheten av kunden som skall bli upphämtad, så när det bli fler Tesla som taxi i Stockholm så borde de ju vilja sprida ut sig lite mer. Annars borde de ju riskera att någon annan bil tar körningarna.
Vanlig typ2 11kw borde de ju komma rätt långt med, för att toppa upp mellan körningarna, om de svänger förbi SuC eller nån Chademo station efter långkörningar.
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.
Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Om det är förarna som äger bilarna de kör så finns det ju noll insitament att bygga laddare.
Slipps stå en timme varje dag och hänga i Infra city är väl ett bra incitament. Bättre att stå centralt och ladda semi-snabbt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Ger mig in i diskussionen. Idag pratade jag med 2 st taxi-chafförer på infra city (3 st stod och laddade). Den första chaffisen var väldigt trevlig och talade om att dom laddar 1 gång om dagen på SC. På kvällen laddar dom 3-fas hemma. Fungerade bra, dock önskade han sig lite längre räckvidd på en laddning. Anledningen till det är att har han 10-15 mil kvar och får t.ex. en körning till Enköping så kunde han inte ta den... Då kom han ju inte därifrån igen!
Så kanske skulle en del av "SuC-problemet" i Infra City lösas med SuC i på lite fler ställen utanför Stockholm. Då försvinner troligtvis räckviddsångesten hos en del Taxi.
Den andra chaffören haffade jag inne på Max med en fråga om varför han parkerat tvärs alla P-platser. Tyvärr var han mycket oförståendes till problemet att han blockerade den publika laddstolpen som skulle kunna användas av andra elbilister. (tror Lator stått där och tankat en gång) Jag tyckte det var lite egoistiskt, och han blev skitsur. Tillslut så förklarade han att "magneten inte fungerade" när han parkerade i rutan som man ska. Han blev _väldigt_ förvånad när jag halade upp min lilla Tesla-fob och talade om att man kunde trycka på kofferten i 2 sekunder så var problemet löst.
- "Du kan mycket om det här va?!" var det sista jag hörde från honom när han hoppade in i sin tjusiga taxi och drog iväg tutandes på mig för något jag aldrig riktigt förstod.
Har varit på samma taxichaufför och frågat samma sak, varför han står som han gör. Fick svaret att det inte stod någon där just nu. Förklarade för honom att folk blir irriterade på nonchalansen han visar, och berättade att vi som elbilsägare kanske ska visa hur man beter sig. Fick inget svar på det. Bara ett tyst stirrande, så jag gick och satte mig i min bil.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Personen jag försökte prata nekade bestämt till mitt påstående att han brukar stå på tvären, så kanske är dom fler som delar på bilen där "magneten inte fungerar" och arbetsbelastningen att öppna laddluckan från touch-skärmen eller FOBen är för stor.