Slarv helt enkelt, hänt mig ocksåJerker skrev:Märkligt. Hur bär de sig åt då?taliz skrev:När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.

Moderator: Redaktion
Slarv helt enkelt, hänt mig ocksåJerker skrev:Märkligt. Hur bär de sig åt då?taliz skrev:När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Har hänt mig en gång på snart 30 årJerker skrev:Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Gissar att OP känner till att anledningen till att man bör(?) undvika att 'maxa' ett vanligt vägguttag under lång tid (mer än en timme?) är pga av *brandrisk*...IcePic skrev:.../ Sen får man med en kabel med adapter från Schuko (dvs 'vanligt' 230V-uttag) till bilen men den är mer av nödladdnings-typ.
Inte för att adaptern är dålig utan för att de 230V-uttag man kommer åt sällan är gjorda för att maxa 230V * 10,13,16A under lång tid. /...
Jag har då aldrig fått en böter med skriven P-skiva iaf. Har aldrig skaffat en och likväll funkar det varje gång när jag kommer till en småstad.SwedishAdvocate skrev:En P-skiva har man också rätt mycket nytta av. Tror det fungerar med papper och penna också, men kan inte svära på det...
Så efterdragningen ska alltså täcka upp för slarv? Då har man en väldigt lättsinnig syn på sin yrkesroll, om bilägarna måste kolla upp att däckverkstaden gjort sitt jobb eller inte.Bjelke skrev:Slarv helt enkelt, hänt mig ocksåJerker skrev:Märkligt. Hur bär de sig åt då?taliz skrev:När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
I det här fallet är det ju dessutom Tesla som satt dit hjulen så man kan ju tycka att de borde sitta ordentligt...Jerker skrev:Så efterdragningen ska alltså täcka upp för slarv? Då har man en väldigt lättsinnig syn på sin yrkesroll, om bilägarna måste kolla upp att däckverkstaden gjort sitt jobb eller inte.Bjelke skrev:Slarv helt enkelt, hänt mig ocksåJerker skrev:Märkligt. Hur bär de sig åt då?taliz skrev:När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Jag kan tänka mig att det var ett måste för ganska länge sedan, när det var rätt skiftande kvalitet på både fälgar och fästena i hjulaxlarna, men på dagens bilar är det säkert bättre bevänt med den saken och drar man med en mutterdragare så får man tillräckligt moment för att de ska sitta ordentligt från början (såvida man gör jobbet rätt, vill säga).
Inte jag heller. Och varje gång jag ska byte hjul så sitter bultarna fast så in i bänken. Det är alltså inte direkt så att de släpper frivilligt, om man får säga så.Jerker skrev:Intressant fråga det där med att efterdra hjulbultarna. Jag har nästan alltid bytt mellan vinter- och sommarhjul själv och oftast har vi haft (minst) två bilar i familjen. I början med fälgkors och på senare år med en elektrisk mutterdragare. Endast då jag har fått nya däck monterade har en däckfirma dragit åt bultarna. Jag har, under snart 40 års bilägande, aldrig efterdragit bultarna och det har gått bra.
Hur ofta tappar bilar hjulen pga bristande efterdragning?
Min uppfattning är att de flesta däckfirmor använder en tryckluftsdriven mutterdragare som överhuvudtaget inte går att ställa in moment på. Man drar tills det sitter fast, men hur hårt det blir är minst sagt godtyckligt. Beror på mutterdragarens kapacitet, inställningar och operatören..Bjelke skrev:Slarv helt enkelt, hänt mig ocksåJerker skrev:Märkligt. Hur bär de sig åt då?taliz skrev:När jag fått hjul monterade av däckfirmor har jag flera ggr upptäckt att någon bult e lös när jag efterdrar.
Hoppsan! Efterdrar hellre en gång för mycket än för lite då.Skyltspurtaren skrev:Mötte den här relativt nya bilen häromdagen. Den drar i alla fall ingen Diesel i det här läget!