Jag är inne på min tredje Tesla, jag har 2st just nu. Frun gillar sin Zoe. Dvs, vi har tre elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna.masitaly skrev:Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…
Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Så - vad grundar jag det på? Jag bytte en A45 AMG mot första Teslan (P85D) 2015. Samtidigt hade vi en Mercedes GL som familjebil. Den blev snabbt överflödig, vi åkte Tesla vart vi än skulle. Våren 2020 bytte P85D'n den mot en X Performance. Det sitter Mercedesreglage i dom, så dom kändes helt ok.
Under tiden har jag även haft 2st Porsche GT3'or, en Ferrari 458, en AMG GTC Roadster och en GR Yaris. När det var dags för ny trackdaybil till nästa år så velade jag kring lite olika alternativ. Valet föll på en Model 3 Performance (viewtopic.php?f=51&t=26961)
Kinabyggda 2021'orna känns riktigt gedigna. Det är premiumkänsla rakt av. Det finns inga andra alternativ som matchar prestandan och körglädjen till vardags. På räserbanan så verkar 3'an riktigt lovande också. Dom gör bra ifrån sig upp för Pikes Peak.
Att automatiska torkarna fungerar halvbra glömmer man fort när man känner prestandan eller njuter av autopiloten. Lane assist som andra märken har är inte i närheten. Bilen har Spotify, Netflix, Tidal, Youtube, Twtich och en pruttkudde-funktion. Vad har de andra "premiumbilarna"?
Jag ser verkligen inga alternativ, speciellt inte bland tyskarna. Kanske att en Bentley-SUV skulle kunna slå X'en. Eller är den öht 7-sitsig? Måste googla det och dragvikt innan jag lägger upp en blocketbevakning.