Börjar fundera på om jag gjort rätt som beställt en M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Börjar fundera på om jag gjort rätt som beställt en M3

Inlägg av dstr »

masitaly skrev:
Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…

Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Jag är inne på min tredje Tesla, jag har 2st just nu. Frun gillar sin Zoe. Dvs, vi har tre elbilar på gårdsplanen. Dom är tekniskt och prestandamässigt överlägsna.

Så - vad grundar jag det på? Jag bytte en A45 AMG mot första Teslan (P85D) 2015. Samtidigt hade vi en Mercedes GL som familjebil. Den blev snabbt överflödig, vi åkte Tesla vart vi än skulle. Våren 2020 bytte P85D'n den mot en X Performance. Det sitter Mercedesreglage i dom, så dom kändes helt ok.

Under tiden har jag även haft 2st Porsche GT3'or, en Ferrari 458, en AMG GTC Roadster och en GR Yaris. När det var dags för ny trackdaybil till nästa år så velade jag kring lite olika alternativ. Valet föll på en Model 3 Performance (viewtopic.php?f=51&t=26961)

Kinabyggda 2021'orna känns riktigt gedigna. Det är premiumkänsla rakt av. Det finns inga andra alternativ som matchar prestandan och körglädjen till vardags. På räserbanan så verkar 3'an riktigt lovande också. Dom gör bra ifrån sig upp för Pikes Peak.

Att automatiska torkarna fungerar halvbra glömmer man fort när man känner prestandan eller njuter av autopiloten. Lane assist som andra märken har är inte i närheten. Bilen har Spotify, Netflix, Tidal, Youtube, Twtich och en pruttkudde-funktion. Vad har de andra "premiumbilarna"?

Jag ser verkligen inga alternativ, speciellt inte bland tyskarna. Kanske att en Bentley-SUV skulle kunna slå X'en. Eller är den öht 7-sitsig? Måste googla det och dragvikt innan jag lägger upp en blocketbevakning.
Användarvisningsbild
masitaly
Teslaägare

Inlägg av masitaly »

Okej, känns bättre efter att läst igenom alla svar, tack för att ni tagit er tid.

Kontentan verkar vara att det positiva väger upp det som ev kunde vara bättre. Väntar på beräknad leverans i December, får utvärdera och se hur den känns.

Tekniken och prestandan ser jag fram emot, hoppas tekniken lever upp till förväntningarna, sk för övrigt kanske sänka förväntningarna något, jag har ju beställt en M3 och inte en MS för den delen.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Lite tråkigt att läsa om allt gnäll (säkert väl underbyggt med de tidigare bilarna. De två SR+ (2020+MIC 2021) har varit helt problemfria med undantag för lite fukt i en backkamera (byttes på min garageuppfart av en ranger). När jag för 1,5 år sedan köpte den första behöll jag min maxutrustade Audi A8 för att se om jag skulle trivas med Teslan.
Körde inte en meter med Audin, Teslan var så mycket roligare att köra så Audin såldes för ett år sedan.
Att döma av vad man kan läsa här är de nyaste bilarna väldigt problemfria, synd då att det så ofta skrivs om problem med de äldre. Ev intresserade kan ju få för sig att det är problem även med de nya bilarna och vågar sig inte på ett Teslaköp.
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare

Inlägg av Agathorn »

ducce916m skrev:
Lite tråkigt att läsa om allt gnäll (säkert väl underbyggt med de tidigare bilarna. De två SR+ (2020+MIC 2021) har varit helt problemfria med undantag för lite fukt i en backkamera (byttes på min garageuppfart av en ranger). När jag för 1,5 år sedan köpte den första behöll jag min maxutrustade Audi A8 för att se om jag skulle trivas med Teslan.
Körde inte en meter med Audin, Teslan var så mycket roligare att köra så Audin såldes för ett år sedan.
Att döma av vad man kan läsa här är de nyaste bilarna väldigt problemfria, synd då att det så ofta skrivs om problem med de äldre. Ev intresserade kan ju få för sig att det är problem även med de nya bilarna och vågar sig inte på ett Teslaköp.
Tog ut min i juni (made in usa) och jag har haft problem med skaller/missljud och som jag skrev så var utlämnandet en ren katastrof.
Så nja ... De är väl inte helt perfekt byggda år 2021 heller. Inte mitt exemplar i alla fall.

Men jag stämmer in i kören här, att det trots allt är värt det och bilen är bra i övrigt. Men tysk kvalite på inredning och montering? Inte vårt exemplar i alla fall.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

masitaly skrev:
Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.

Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.

Att man har en fungerande regnsensor, heljusautomatik som fungerar osv det är ju ett krav, jag vill inte ha ett batteri med hjul, jag vill ha en komplett bil…

Ska jag avbeställa eller är överkommer fördelarna bristerna, hur upplever ni som gått från premiummärken till Tesla?
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag har tidigare haft tjänstebilar från t ex Mercedes och VW. De senaste sex-sju åren har jag haft sex olika Tesla, såväl Model S, Model 3 som Model X. Jag har inte haft en tanke på att gå tillbaka. När jag fick låna en BMW 5-serie några dagar undrade jag vad som menas med "premium". Att ha en skakande oljudsmaskin under huven? Att behöva serva bilen årligen och tanka för dyra pengar? Att bilen är långsam och har seg gasrespons? Jag förstår faktiskt inte vad folk menar med begreppet "premium", eftersom det bara används om bilar med gammal trött teknik.

Vad är det du är nervös över?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

En ordentlig provkörning borde väl kunna ge dig svar på om den passar dig eller inte? Skulle M3 inte vara för dig men du gillar eldrift så finns det andra elbilar att prova.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare

Inlägg av Oso »

Jag köpte en M 3 till frugan för några veckor sedan. Själv kör jag BMW och är mycket avundsjuk och hoppas på att få ”låna” den ibland. När BMW:n klappar ihop så blir det nog en elbil till. Ända orosmolnet är att den tekniska livslängden är nog bara hälften, 12 mot 24 år kanske?
Oso
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Oso skrev:
Jag köpte en M 3 till frugan för några veckor sedan. Själv kör jag BMW och är mycket avundsjuk och hoppas på att få ”låna” den ibland. När BMW:n klappar ihop så blir det nog en elbil till. Ända orosmolnet är att den tekniska livslängden är nog bara hälften, 12 mot 24 år kanske?
Oso
Varför tror du att livslängden är kortare?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Alfa skrev:
masitaly skrev:
Beställde en M3LR för några veckor sedan, kände mig sjukt nöjd och förväntans full. Var medveten om jag kanske skulle få göra lite avkall på vad jag är van med i tysk bilarna men kändes ändå helt rätt, ekonomisk rätt.

Men efter att ha följt trådarna i forumet och löst allas önskemål och förbättringar i diverse trådar börjar jag fundera på om jag verkligen gjort rätt val.

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Jag har tidigare haft tjänstebilar från t ex Mercedes och VW. De senaste sex-sju åren har jag haft sex olika Tesla, såväl Model S, Model 3 som Model X. Jag har inte haft en tanke på att gå tillbaka. När jag fick låna en BMW 5-serie några dagar undrade jag vad som menas med "premium". Att ha en skakande oljudsmaskin under huven? Att behöva serva bilen årligen och tanka för dyra pengar? Att bilen är långsam och har seg gasrespons? Jag förstår faktiskt inte vad folk menar med begreppet "premium", eftersom det bara används om bilar med gammal trött teknik.

Vad är det du är nervös över?
Provkört en X5 45e; visst klen elmotor men tyst. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Oso
Teslaägare

Inlägg av Oso »

Maw skrev:
Oso skrev:
Oso
Varför tror du att livslängden är kortare?

Min BMW som nämndes är årsmodell 2002 och är i mycket bra skick och lär rulla 3-5 år till = 24 år. Batteriets livslängd i Teslan bedöms inom intervallet 10-14 år från de uppgifter jag bedömer som seriösa. Hoppet är väl att priset på batterier har sjunkit och prestandan höjts när det är dags att byta batteri/ sälja elbilen.
Oso
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror att nya batterier håller mycket länge. Elon har ju lanserat tanken på one million miles.
Nuvarande killgissar jag på 50- 60000 mil. Men å andra sidan vad är en seriös gissning?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fysiska problem som sned bil kan du inte åtgärda i efterhand. Börjar man sätta ihop bilen snett blir det bara mer och mer snett. Det problemet löser man genom att köpa en kinatillverkad Tesla, alltså chassinummer som börjar med LRW. Många har på senare tid fått helt ok byggda bilar från USA också men det är ett lotteri.

Framför allt är halvljuset dåligt, det lyser upp en väldigt kort sträcka på vänstersidan. Högersidan är marginellt bättre men ljuset är rätt svagt. Dessutom svänger inte ljuset med ratten. Men det spelar bara roll om man bor så till att man ofta kör landsväg utan viltstängsel.

Linjeföljare (pilot assist?) hade jag inte på Volvon så det vet jag inget om hur den är. Teslas reagerar i alla fall för sent i svängar så den ligger till höger i vänsterkurvor och till vänster i högerkurvor. Väldigt läskigt när man får möte av lastbil i högerkurvor på landsväg, människor genar ofta men Teslan gör raka motsatsen. Så det kan bli otäckt tight i högerkurvor. Lägg därtill det faktum att Teslan bromsar när den ser nån gå över linjen, vilket också tenderar ske i högerkurvor pga att folk genar lite. Men det är inte heller något problem om man istället styr själv precis som man gjort förut.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Dinsdale skrev:

Framför allt är halvljuset dåligt, det lyser upp en väldigt kort sträcka på vänstersidan. Högersidan är marginellt bättre men ljuset är rätt svagt. Dessutom svänger inte ljuset med ratten. Men det spelar bara roll om man bor så till att man ofta kör landsväg utan viltstängsel.

Linjeföljare (pilot assist?) hade jag inte på Volvon så det vet jag inget om hur den är. Teslas reagerar i alla fall för sent i svängar så den ligger till höger i vänsterkurvor och till vänster i högerkurvor. Väldigt läskigt när man får möte av lastbil i högerkurvor på landsväg, människor genar ofta men Teslan gör raka motsatsen. Så det kan bli otäckt tight i högerkurvor. Lägg därtill det faktum att Teslan bromsar när den ser nån gå över linjen, vilket också tenderar ske i högerkurvor pga att folk genar lite. Men det är inte heller något problem om man istället styr själv precis som man gjort förut.
Precis exakt så som du beskriver beter sig min Volvo av nyare årsmodell.
De adaptiva ledlyktorna fungerar med sina olika sektioner och far hit och dit och anpassar sig efter trafiken ganska ok lysen.
M3:ans lysen som inte är adaptiva lyser bättre enligt min uppfattning.
Volvos pilot assist kör som man vore berusad ibland.(fungerar bara bra på motorväg egentligen)
Någon gång har ja stängt av den för bakomvarande trafik inte ska undra vad jag håller på med.
Teslas AP mycket stabilare kör exakt på mitten av vägen om inte bästa på marknaden men inte perfekt.
Där ser man hur olika man kan uppleva saker ting.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Tror att nya batterier håller mycket länge. Elon har ju lanserat tanken på one million miles.
Nuvarande killgissar jag på 50- 60000 mil. Men å andra sidan vad är en seriös gissning?
Gamla 18650 cellen håller för 1000 cykler. Med 40 mil ärlig räckvidd så blir det 40.000 mil.

En cykel är tom till full till tom. Till vardags trycker man inte batteriet fullt och det finns en brickningsgräns så du kan inte tömma batteriet. Med den behandlingen spekuleras det att det ger 2-3 gånger längre livslängd.

En bensinbil skrotas i snitt efter 17.000 mil.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

dstr skrev:
Gustafsson skrev:
Gamla 18650 cellen håller för 1000 cykler. Med 40 mil ärlig räckvidd så blir det 40.000 mil.

En cykel är tom till full till tom. Till vardags trycker man inte batteriet fullt och det finns en brickningsgräns så du kan inte tömma batteriet. Med den behandlingen spekuleras det att det ger 2-3 gånger längre livslängd.

En bensinbil skrotas i snitt efter 17.000 mil.
Det är ungefär vad jag har avverkat med min MS90D från 2017. Har inte rört bromsarna än, men funderar på att få bytt luftfiltret till kupén. Att skrota den? Bilen känns som ny. :D :D

Var på Elmia-mässan i går i Jönköping. På parkeringen stod en V60 med öppet förarfönster i regnet. Min gamla MS bil skickar ett SMS med en varning i ett sådant läge. Jag har kört Tesla i snart 8 år och kommer att fortsätta med det minst 8 år till och jag behåller min gamla bil med gratisladdning. Tror inte att man känner sig speciellt gammaldags ens om 8 år.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Delta skrev:
Var på Elmia-mässan i går i Jönköping. På parkeringen stod en V60 med öppet förarfönster i regnet. Min gamla MS bil skickar ett SMS med en varning i ett sådant läge.
Jag hade iofs helt motsatt erfarenhet. :lol:
Min V60 hade VOC och notifierade i appen när ett fönster var nere.
Min M3P gjorde inte det(men det har sen kommit med OTA vad jag förstått).

Dock hade jag aldrig problem med att Teslan spontant öppnade fönster, vilket däremot Volvon gjorde(höger bakdörr oftast, vilken av en händelse blivit påkörd tidigare).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Dexter skrev:
Dinsdale skrev:

Precis exakt så som du beskriver beter sig min Volvo av nyare årsmodell.
De adaptiva ledlyktorna fungerar med sina olika sektioner och far hit och dit och anpassar sig efter trafiken ganska ok lysen.
M3:ans lysen som inte är adaptiva lyser bättre enligt min uppfattning.
Volvos pilot assist kör som man vore berusad ibland.(fungerar bara bra på motorväg egentligen)
Någon gång har ja stängt av den för bakomvarande trafik inte ska undra vad jag håller på med.
Teslas AP mycket stabilare kör exakt på mitten av vägen om inte bästa på marknaden men inte perfekt.
Där ser man hur olika man kan uppleva saker ting.
Jag hade föregående generation (Ford-Volvo, inte Kina-Volvo) med xenon istf led. Xenon användes som halvljus och adaptivt helljus, dessutom fanns halogenhelljus som inte var adaptivt. Jag har inte testat en volvo med led-lysen i mörker tyvärr, så jag kan bara jämföra med tämligen analoga adaptiva xenon i kombination med halogen.

Upplever du att Teslans halvljus lyser bättre än Volvons halvljus? Kanske svårt att avgöra om Volvon sällan går ner på halvljus på mörk landsväg iofs.

Helljuset på Teslan tycker jag är rätt ok, kanske inte riktigt lika bra som xenon+halogen men absolut inte dåligt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Min Model 3 har inte ens asymmetriskt halvljus.
Inte heller kurvljus....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Min har asymmetriskt halvljus. M3P-19

Men det bygger ju på att de är rätt inställda…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Min har asymmetriskt halvljus. M3P-19

Men det bygger ju på att de är rätt inställda…
Har du ett foto på ljusbilden?
Jag har fått mina justerade av SC och konstaterade att ljusbilden såg ut som innan, d.v.s. symmetrisk.
Då medgav de att min bil inte har asymnetriskt halvljus.
Här står jag mitt på en landsväg med en skylt på vardera sidan, båda lika (lite) belysta.
20210928_192511.jpg

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Mina är ställda (på SC) så att höger dike lyses upp längre, i övrigt ligger helljuset också perfekt och det är centralt placerat.

Svårt med bilder, detta är vad jag hittade just nu…

Bild
Bild
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Det där det mer ut som om bilen skelar, att högra strålkastaren pekar åt höger. Riktiga asymmetriska halvljus har den klassiska "hockeyklubban" -på båda strålkastarna.

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

mikebike skrev:
Det där det mer ut som om bilen skelar, att högra strålkastaren pekar åt höger. Riktiga asymmetriska halvljus har den klassiska "hockeyklubban" -på båda strålkastarna.
Det är helljus på bägge bilderna... "hockeyklubban" finns såklart där på halvljuset men jag hittade inte någon bra bild i mobilen. Jag har haft ett antal bilar sedan 1987 så jag vet mycket väl vad det handlar om, och hur man ställer in det också för den delen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

ducce916m skrev:
Ta en bild mot en vägg eller mur, där syns det tydligt att det finns en ljuskägla i höger överkant som säkert bildar "hockeyklubban". jag har bra bilder men forumet godkänner inte HEIC-format (Filtypen heic är inte tillåten).
Exakt.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar