Vi kör i genomsnitt 4 mil/dag så i teorin finns det nog en stor marknad för elbilar med kort räckvidd, frågan är hur det ser ut i praktiken. Samtidigt gör man, jag inkluderad, kanske ofta misstaget att räkna bort elbilar med kortare räckvidd sett endast till dagens elbilar, Leaf osv, samt Teslas 40 kWh version som man snabbt konstaterade att ingen ville köpa. De mest köpta bilarna i Europa var 2013:LarsL skrev:Tror fortfarande att det kommer finnas en stor del av befolkningen som klarar sig med små batterier. De har knappt något behov av att ladda utanför hemmet och kör nästan aldrig över 20 mil på en dag...
1. VW Golf
2. Ford Fiesta
3. Renault Clio
4. VW Polo
5. Opel Corsa
6. Ford Focus
7. Peugeot 208
Först på 8:e plats kommer Skoda Octavia som i sammanhanget kan anses vara en lite större bil. Hur många av dessa köpare kommer att vara villiga att betala 40-50 tusen extra för tillgång till snabbladdning och 20+ kWh batteri ? Att de inte redan köpet e-Golf osv beror förstås på priset som inte är rimligt sett till storleken på batteriet, men vad händer när vi når 100$/kWh och man kan köpa motsvarande elbil för maximalt 50 000 :- mer än bil med förbränningsmotor ?
Det ska bli intressant att följa.