Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Re: Försvinner 70 kWh batteriet och kanske även 85 kWh?

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Tror fortfarande att det kommer finnas en stor del av befolkningen som klarar sig med små batterier. De har knappt något behov av att ladda utanför hemmet och kör nästan aldrig över 20 mil på en dag...
Vi kör i genomsnitt 4 mil/dag så i teorin finns det nog en stor marknad för elbilar med kort räckvidd, frågan är hur det ser ut i praktiken. Samtidigt gör man, jag inkluderad, kanske ofta misstaget att räkna bort elbilar med kortare räckvidd sett endast till dagens elbilar, Leaf osv, samt Teslas 40 kWh version som man snabbt konstaterade att ingen ville köpa. De mest köpta bilarna i Europa var 2013:

1. VW Golf
2. Ford Fiesta
3. Renault Clio
4. VW Polo
5. Opel Corsa
6. Ford Focus
7. Peugeot 208

Först på 8:e plats kommer Skoda Octavia som i sammanhanget kan anses vara en lite större bil. Hur många av dessa köpare kommer att vara villiga att betala 40-50 tusen extra för tillgång till snabbladdning och 20+ kWh batteri ? Att de inte redan köpet e-Golf osv beror förstås på priset som inte är rimligt sett till storleken på batteriet, men vad händer när vi når 100$/kWh och man kan köpa motsvarande elbil för maximalt 50 000 :- mer än bil med förbränningsmotor ?

Det ska bli intressant att följa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Problemet med de där småbilarna är att de oftast körs korta sträckor inne i stan. Det gör att de förbrukar väldigt lite soppa och kostnaden blir låg. Om kostnaden för bränsle är låg är det svårt att motivera ekonomiskt att köpa batteribil. Här krävs nog istället lagar som stoppar användandet tex zoner i städer där bara elbilar får köras.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Fast en 20-30 kWh elbil kommer knappast vara speciellt mycket dyrare än motsvarande förbränningsmotor-variant när batterierna kostar 100$/kWh. Men det kanske krävs lagar på det för att skynda på övergången, vi talar trots allt om människors hälsa..
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Laban skrev:
Fast en 20-30 kWh elbil kommer knappast vara speciellt mycket dyrare än motsvarande förbränningsmotor-variant när batterierna kostar 100$/kWh. Men det kanske krävs lagar på det för att skynda på övergången, vi talar trots allt om människors hälsa..
Tror faktiskt inte lagar behövs alls. Komforten är bättre och batteripriserna går stadigt nedåt vilket löser problematiken av sig självt.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Lagar är oftast dumt när det gäller teknikutveckling. De hänger aldrig med teknikutvecklingen och det går inte förutspå framtiden. Subventioner är jag också emot, oftast bara byråkratiskt krångel (ineffektivt och resursslösande då bara en del av medlen går dit de gör nytta). Skatter skall användas för att dels dra in medel till kassakistan och dels som styrmedel. Vill vi minska på koldioxidutsläpp läggs skatt på CO2, vill vi minska kväveoxider läggs skatt på NOx och så vidare. Sedan krävs det att kontroller av utsläppen fungerar.

Vill man öka övergången till elbilar för att man vill minska utsläppen så ökar man skatten på det som man vill ha mindre av.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Martinen skrev:
vigge50 skrev:
Jag tror inte han menar batteriladdare för att byta batteri utan att man ställer en eller några powerpack vid laddstationen som kan hjälpa till och ge extra kräm om det inte går att få tillräckligt från nätet.
Så är det kanske. Ja det är såklart en möjlighet på vissa ställen där det är väldigt svaga nät.
Tror dock att detta snarare kommer vara några få speciallösningar och inget som vi kommer se som en generell grej.
Men jag vill ändå veta vad argument 4 är för nått. :D
Tjosan!

Jag menade såklart batterilagring vid supercharger, inte batteribyte. Har läst att dom har redan någon supercharger med batteribuffert nånstans (kommer inte ihåg vilken)

Argument 4 kom jag faktiskt inte på något, så jag hoppade till argument 5 på en gång, kanske nån annan kan komma på nåt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Startar 19:40 in. Nästa år kommer, som väl inte direkt är någon nyhet, en billigare version men det här är första gången jag har hört priset nämnas, 75 000 $ före subventioner. Det skulle i så fall vara exakt samma pris som Model S 70D, inte $5k mer. Så vad ska man gissa på, sänkt pris på Model S eller en 70 icke D version av Model X ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Laban skrev:

Startar 19:40 in. Nästa år kommer, som väl inte direkt är någon nyhet, en billigare version men det här är första gången jag har hört priset nämnas, 75 000 $ före subventioner. Det skulle i så fall vara exakt samma pris som Model S 70D, inte $5k mer. Så vad ska man gissa på, sänkt pris på Model S eller en 70 icke D version av Model X ?
Jag hoppas på att det blir ett 80kWh-batteri som lägsta val nästa år. 90 var årets uppgradering från 85 så vi kanske ser ett 95 nästa eller alternativt ett 100 2017. Vid den tidpunkten känns det logist att erbjuda 80 och 100 (kanske också ett 90) där 80 är nya instegsmodellen till samma pris som 70D har idag.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tycker och tror att de kommer fortsätta sälja bilar med "små" batterier. De är ju inte bara det att de blir billigare de blir lättare också. Lättare innebär att bilen blir effektivare och får relativt längre räckvidd.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Tycker och tror att de kommer fortsätta sälja bilar med "små" batterier. De är ju inte bara det att de blir billigare de blir lättare också. Lättare innebär att bilen blir effektivare och får relativt längre räckvidd.
Tror du kan ha rätt när det gäller Model 3 men så fort den finns så tror jag att man inte fokuserar på "små" batterier för Model S/X.

2017-18 tror jag inte det håller med en range på 30-32 mil för en bil i den prisklassen och tror inte Tesla kommer säka priset på Model S/X nå speciellt heller. Kan de öka batteriet utan att öka priset så gör de nog det. Se bara vad som hände med S60 t.ex.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

För mig kommer förmodligen aldrig Model III vara intressant, har tre ungar som måste få plats. Jag behöver alltså en S eller X men jag åker väldigt sällan utan för SC-nätverket annars aldrig mer än 20 mil.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tror att 90kWh blir det nya 85kWh då det är den nya kemin som Tesla kommer att använda i framtiden.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, precis det som kommer försvinna, om något, är mellan stegen tex 85kWh. Antingen väljer man ett litet batteri och klarar sig med det eller så kräver man maximal räckvidd och tar det största.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
För mig kommer förmodligen aldrig Model III vara intressant, har tre ungar som måste få plats. Jag behöver alltså en S eller X men jag åker väldigt sällan utan för SC-nätverket annars aldrig mer än 20 mil.
Jag tänker mig att en Model 3 i BMW 3 klassen mycket väl kan ha innerutrymmen som en BMW 5 serie. Vad sedan Tesla väljer att göra i praktiken återstår att se.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tvivlar i och med att S har skralt huvudutrymme i bak redan. Kanske skulle Y funka om det blir någon slags crossover med större baksäte.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

larsL skrev:
Tvivlar i och med att S har skralt huvudutrymme i bak redan. Kanske skulle Y funka om det blir någon slags crossover med större baksäte.
Bara för att Model S har lågt i tak bak så betyder inte det att Model 3 kommer ha samma linjer. Visst att batteripacket snor lite höjd men med tanke på den låga tyngdpunkten borde man kunna kosta på sig att den är lite högre.

JB Straubel nämde på sitt senaste framförande att Europa är deras största marknad och då hoppas jag att de under att baksätet inte bara är till för barn här. Detta plus att en andrabil fortfarande är en bråkdel som

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ska de hålla nere luftmotståndet så kommer de vilja snipa åt kring baksätet.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
Ska de hålla nere luftmotståndet så kommer de vilja snipa åt kring baksätet.
Ja eller köra nån form av expanderbar bakstycke likt den Mercedesprototypen vi såg. Så länge det inte syns vid långsamma farter så :)

Ett alternativ är att ligga lite mer bakåtlutad i baksätet ;)

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Vet att luftmotståndet påverkar energiförbrukningen rejält vid högre hastigheter. Men om 3an, får sämre luftmotståndsegenskaper så kompenseras det kanske av lägre vikt och kanske bättre rullmotstånd? Nu när de skall göra en "vanlig" bil så varför optimera luftmotståndet kontra att fixa ett baksätet som de flesta blir glada över?
Klart det finns många skäll, men jag tror att de hellre fokuserar på komforten i baksätet. Tror även att de får in ett 70kWh batteri i 3an. Så 70kWh lär nog inte försvinna men 85kWh kommer att försvinna.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Kruxet är att vikten har mycket liten betydelse för energiförbrukningen vid motorvägskörning, såvida man inte har en väldigt hetsig körstil. I stadstrafik, med många accelerationer och inbromsningar spelar vikten stor roll för förbrukningen, men väl ute på landsväg eller motorväg, i någorlunda jämn fart, är luftmotståndet mycket viktigare. Det är främst vid den senare typen av körning som räckviddsbegränsningarna är mest påtagliga, i alla fall för Teslas hittillsvarande modeller. Skulle företaget släppa en modell med en batterikapacitet i nivå med BMW i3 är man ju ändå tvungen att undvika långa landsvägsetapper och därmed blir man mer bunden till stadskörning, men jag tvivlar på att Tesla vill sätta sitt varumärke på en sådan modell.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag hoppas på att man får igenom att ersätta backspeglarna med kameror för då kommer luftmotståndet sjunka rejält.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Kruxet är att vikten har mycket liten betydelse för energiförbrukningen vid motorvägskörning, såvida man inte har en väldigt hetsig körstil.
Men hur mycket skulle egentligen luftmotståndet påverkas av att man "drog ut" mittdelen på Model S ? Model X förbrukar 11-12% mer energi än Model S och den är både betydligt högre totalt sett samt tyngre.

Ta ex BMW 3 serien:

Bild

Istället för att taket börjar slutta vid B-stolpen som på Model S så flyttar man den punkten bakåt några cm. Inte lika snyggt kanske men det ska väl inte påverka luftmotståndet i någon högre grad ?

Att man valt den designen på Model S är en sak, tror inte man kommer att göra samma på Model 3 som ligger i en helt annan klass.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

laban skrev:
Att man valt den designen på Model S är en sak, tror inte man kommer att göra samma på Model 3 som ligger i en helt annan klass.
Tror dur rätt här. Kollar man på Audi A4 som är samma klass som BMW 3-serie så har den inte så galen sluttning efter b-stolpen. Audi A7 däremot har en av de galnaste sluttningarna och det verkar vara samma för liknande bilar i samma klass.

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

chpaulin skrev:
Jag hoppas på att man får igenom att ersätta backspeglarna med kameror för då kommer luftmotståndet sjunka rejält.
Fast de har ju fortfarande en vanlig innerbackspegel vilket det inte finns lagkrav på, inte i Sverige i alla fall.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det är svårt för en lekman att bedöma hur mycket taklutningen efter B-stolpen betyder för luftmotståndet. Ibland kan en liten förändring av en vinkel få stor effekt och ibland får den mycket liten effekt.
I och med att Model 3 förväntas vara en mindre bil kommer den rimligen att få mindre frontyta och då kan ju luftmotståndet bli lågt även med ett något sämre Cv-värde än Model S.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar