Min Model 3 sladdar inte vid regenerering
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Min Model 3 sladdar inte vid regenerering
Den här vintern har ju varit kallare och då kanske kallt batteri ofta leder till svagare regenerering. Men visst kan det också vara så att Tesla jobbat med programvaran.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag har skrivit om detta en gång i en tråd. Den går hur fint som helt i normalt vinterhalt väglag på snö och is. Det händer att jag får lätt sladd på bakändan vid gassläpp vid blixthalka eller blankis och kurva. Dock känns det som bilen ändå kontrollerar det på något sätt, men det är lite otrevligt när det händer. Har inte kunnat provocera det på snö eller annat.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Okej, så nu har du helt plötsligt väldigt lågt förtroende för Teslas programmerare att fixa något som de flesta andra elbilstillverkarna redan tycks ha löst på sina 4-hjulsdrivna bilar. Att Teslas 4-hjulsdrivna bilar känns mer instabila vid inbromsning på halt underlag än gamla 4-hjulsdrivna fossilbilar är ett underbetyg åt Tesla. De skryter samtidigt om den överlägsna väghållningen den elektriska drivlinan ger då de blixtsnabbt kan reglera kraften till rätt axel i motsatts till de långsamma mekaniska drivlinorna.OfarligTesla skrev:Fast att antispinn och stabiliseringssystem behöver kicka in vid drift framåt innebär ju inte att man får problem vid regen. Och det är ju inte hela tiden vid inbromsning det sker heller utan det är ovanligt.Nicke Nyfiken skrev:Det är sant. Men om det är minusgrader och antispinn och stabiliseringssystem behöver kicka in så är det inte jättesvårt att räkna ut att det är halt. Då kan bilen anpassa sig till väglaget och lägga lite regen på framaxeln initialt under resten av den körningen. Om nu Teslas programmerare tror sig kunna avgöra vilket håll man vill köra åt i nya S och X bara genom att titta på omgivningen, så måste det vara en baggis att anpassa bilen efter väglaget när man har konkreta input från befintliga system i bilen.
Att det skulle vara sådan stor skillnad i effektivitet mellan framaxel och bakaxel när det gäller regen att det skulle få någon betydlig påverka på räckvidden tror jag inte om det bara används vid halt väglag. Det handlar om några sekunder hit och dit med regen på bakaxeln innan den ändå lägger på regen på båda axlarna om man släpper pedalen helt.
Men varför blir också frågan? För att några blir rädda så fort bakänden kickar lite vid stark regen? Så länge vi inte pratar att man spinner runt tar iaf jag hellre effektiviteten, det är ju som sagt vanligt när man kör bakhjulsdrift så ingen ovanlig känsla och ingen säkerhetsfrågor egentligen.
Att det bara är ”några” som tycker det är obehagligt får stå för dig. Av diskussionen på olika forum och Facebookgrupper så är det uppenbarligen något som folk reagerar på. Varför är du så extremt emot att tesla gör en bil som folk känner sig trygga i även när det är halt?
Och om man nu måste välja mellan att känna sig säker eller maximalt effektiv, så är det väl inte svårare än att sätta en ny knapp på displayen med ”snow mode”. Då kan du fortsätta köra med maximal effektivitet och andra som föredrar bättre väghållning kan köra 0,1 % mindre effektivt men känna sig trygga med bilen.
Ett ypperligt tillfälle för Tesla att visa hur bra det är med OTA uppdateringar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej jag anser att ni inte har rätt i att alla som upplever bilen som jobbigt ”tailhappy” gör det bara för att man inte kört bakhjulsdrivet innan. Jag som haft flertalet bakhjulsdrivna bilar utan ABS eller antisladdsystem och är uppväxt på bredställ i de Jämtländska skogarna upplever att vår M3LR har för mycket regenerering på bakhjulen vid extremt halt väglag. Men då pratar vi underkylt regn eller isunderlag där ytan ovanligt hal p.g.a olika anledningar, t.ex plusgrader.
Men jag är beredd att hålla med att de flesta som reagerar på att den rör sig i bakändan är nog ovana vid bakhjulsdrift.
Jag älskar att TM3 är tailhappy men skulle önska att det gick att stänga av regenereringen helt och hållet vid extrem halka. Men helst av allt skulle jag som inte har performancemodellen önska att antisladdsystem gick att stänga av helt så man kunde slänga ut baken ordentligt när andan faller på
Men jag är beredd att hålla med att de flesta som reagerar på att den rör sig i bakändan är nog ovana vid bakhjulsdrift.
Jag älskar att TM3 är tailhappy men skulle önska att det gick att stänga av regenereringen helt och hållet vid extrem halka. Men helst av allt skulle jag som inte har performancemodellen önska att antisladdsystem gick att stänga av helt så man kunde slänga ut baken ordentligt när andan faller på

- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Track mode?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- OfarligTesla
- Teslaägare
Andra tillverkare kan ju ha en annan motorsetup som möjliggör att man inte tappar effektivitet på men för det mesta är de väl helt enkelt mindre effektiva.Nicke Nyfiken skrev:.
Okej, så nu har du helt plötsligt väldigt lågt förtroende för Teslas programmerare att fixa något som de flesta andra elbilstillverkarna redan tycks ha löst på sina 4-hjulsdrivna bilar. Att Teslas 4-hjulsdrivna bilar känns mer instabila vid inbromsning på halt underlag än gamla 4-hjulsdrivna fossilbilar är ett underbetyg åt Tesla. De skryter samtidigt om den överlägsna väghållningen den elektriska drivlinan ger då de blixtsnabbt kan reglera kraften till rätt axel i motsatts till de långsamma mekaniska drivlinorna.
Att det bara är ”några” som tycker det är obehagligt får stå för dig. Av diskussionen på olika forum och Facebookgrupper så är det uppenbarligen något som folk reagerar på. Varför är du så extremt emot att tesla gör en bil som folk känner sig trygga i även när det är halt?
Och om man nu måste välja mellan att känna sig säker eller maximalt effektiv, så är det väl inte svårare än att sätta en ny knapp på displayen med ”snow mode”. Då kan du fortsätta köra med maximal effektivitet och andra som föredrar bättre väghållning kan köra 0,1 % mindre effektivt men känna sig trygga med bilen.
Ett ypperligt tillfälle för Tesla att visa hur bra det är med OTA uppdateringar.
Sen är det som du är inne på bara en känsla det är inget faktiskt säkerhetsproblem eller problem med väghållningen. Så att lägga resurser på att lugna irrationella människor tycker jag är meningslöst, de kommer bara hitta något annat som inte är en risk men "känns" läskigt.
Du får självklart tycka annorlunda eftersom det bara är tyckande från oss båda.
Finns (tyvärr) bara på Performance.kenjon skrev:Track mode?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag jobbade precis efter examen ett tag i fordonsindustrin med bl.a. ABS-system så jag har viss förståelse för hur ABS och ESP fungerar. Min teori är att de kalibrerat systemet till att tillåta ganska mycket "slip" alltså hur mycket hjulhastigheten får avvika från väghastigheten och ganska mycket sidoacceleration för att kunna få trevliga vägegenskaper på asfalt. Om ESP skulle gå in och strypa mer aggressivt skulle bilen bli märklig på asfalt, den skulle i princip *alltid* gå in när man trycker till lite hårdare på accelerationspedalen.
Det fungerar tyvärr inte så att man kan bara gissa sig till hur mycket kraft som man kan lägga på hjulen typ "vinter - minska med 50%" utan friktionen kan diffa flera hundra procent i en och samma kurva och t.o.m. mellan olika hjul. Ett hjul kan rulla på asfalt och ett på blankis för att 10ms senare vara omvänt. Därför måste man ha en reglerloop som går väldigt fort för att inte tappa kontrollen. Den reglerloopen opererar inom sina tillåtna värden, och de tillåtna värdena på Teslan är liberalare än på andra bilar i enlighet med ovan.
Ett vinterläge skulle kunna ha andra tillåtna värden för slip och sidoacceleration, det är inte alls tekniskt omöjligt att ordna, samma grund-ESP-system har t.ex. helt olika parametrar beroende på i vilken specifik bilmodell det är monterat i. Där jag jobbade på Scania hade vi massor av olika kombinationer av längd och viktfördelning på fordonen.
Så - det tesla behöver göra är att göra en ny kalibrering, det är ganska omfattande arbete, eller var för 20 år sedan iaf, kräver många tester, men mycket kan säkert simuleras. Man måste säkerställa att bilen i alla lägen (där det är fysiskt möjligt) går att kontrollera. Inte alls omöjligt, men får man gissa att de har en global prioritetslista för mjukaruteamen där #1 är att få ut nya bilar och självkörning och allt annat är lägre prioriterat. Regnsensor som funkar perfekt är #2789 på listan och "vinter-läge" för ESP:n är #8793
Om det alls är med på listan? Har någon ens twittrat elon och klagat? Annars kan det ju uppfattas som att det bara är en smaksak.
Det fungerar tyvärr inte så att man kan bara gissa sig till hur mycket kraft som man kan lägga på hjulen typ "vinter - minska med 50%" utan friktionen kan diffa flera hundra procent i en och samma kurva och t.o.m. mellan olika hjul. Ett hjul kan rulla på asfalt och ett på blankis för att 10ms senare vara omvänt. Därför måste man ha en reglerloop som går väldigt fort för att inte tappa kontrollen. Den reglerloopen opererar inom sina tillåtna värden, och de tillåtna värdena på Teslan är liberalare än på andra bilar i enlighet med ovan.
Ett vinterläge skulle kunna ha andra tillåtna värden för slip och sidoacceleration, det är inte alls tekniskt omöjligt att ordna, samma grund-ESP-system har t.ex. helt olika parametrar beroende på i vilken specifik bilmodell det är monterat i. Där jag jobbade på Scania hade vi massor av olika kombinationer av längd och viktfördelning på fordonen.
Så - det tesla behöver göra är att göra en ny kalibrering, det är ganska omfattande arbete, eller var för 20 år sedan iaf, kräver många tester, men mycket kan säkert simuleras. Man måste säkerställa att bilen i alla lägen (där det är fysiskt möjligt) går att kontrollera. Inte alls omöjligt, men får man gissa att de har en global prioritetslista för mjukaruteamen där #1 är att få ut nya bilar och självkörning och allt annat är lägre prioriterat. Regnsensor som funkar perfekt är #2789 på listan och "vinter-läge" för ESP:n är #8793
Om det alls är med på listan? Har någon ens twittrat elon och klagat? Annars kan det ju uppfattas som att det bara är en smaksak.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model S och X kör regen på främre motorn, väl ?TiborBlomhall skrev:3. Däcktrycket. Redan 2014(!) körde vi en artikel om vikten av korrekt däcktryck, speciellt med Nokian. Har man för låg tryck i däcken beter de sig väldigt illa:
Model 3 har ”den fina” motorn med permanentmagneter bak och regenererar på bakaxeln. Så ur sladdsynpunkt blir det stor skillnad även om en lastväxling med regen/”motorbroms” fram också kan orsaka sladd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, i track mode kan man justera/fintuna regen !Henrik_O skrev:Nej jag anser att ni inte har rätt i att alla som upplever bilen som jobbigt ”tailhappy” gör det bara för att man inte kört bakhjulsdrivet innan. Jag som haft flertalet bakhjulsdrivna bilar utan ABS eller antisladdsystem och är uppväxt på bredställ i de Jämtländska skogarna upplever att vår M3LR har för mycket regenerering på bakhjulen vid extremt halt väglag. Men då pratar vi underkylt regn eller isunderlag där ytan ovanligt hal p.g.a olika anledningar, t.ex plusgrader.
Förövrigt håller jag med i allt i inlägget.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kortade citatet lite.tor-ake skrev:Jag jobbade precis efter examen ett tag i fordonsindustrin med bl.a. ABS-system så jag har viss förståelse för hur ABS och ESP fungerar. Min teori är att de kalibrerat systemet till att tillåta ganska mycket "slip" alltså hur
Egentligen behöver man inte påverka rena ABS eller ESP. Det skulle räcka med att ABS har ”veto” över regen och kan limitera/stänga regennär bakhjulen börjar rotera saktare än fordonshastigheten. Regen blir mer effektivt om hjulen fortfarande roterar än om de har stannat(eller kasar/snurrar för sakta).
Det skulle bli mer regenererat utan sladd så miljön skulle vinna också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Självklart har ESP och ABS redan kontroll över regen, det du önskar är att den skulle tillåta mindre slip och mindre avvikelse i sidoacceleration. Vilket är en del av kalibreringen som sagt. Allting funkar tillsammans som ett system.AAKEE skrev:Kortade citatet lite.tor-ake skrev:Jag jobbade precis efter examen ett tag i fordonsindustrin med bl.a. ABS-system så jag har viss förståelse för hur ABS och ESP fungerar. Min teori är att de kalibrerat systemet till att tillåta ganska mycket "slip" alltså hur
Egentligen behöver man inte påverka rena ABS eller ESP. Det skulle räcka med att ABS har ”veto” över regen och kan limitera/stänga regennär bakhjulen börjar rotera saktare än fordonshastigheten. Regen blir mer effektivt om hjulen fortfarande roterar än om de har stannat(eller kasar/snurrar för sakta).
Det skulle bli mer regenererat utan sladd så miljön skulle vinna också.
Och jag håller med dig - att sladda på gasuppsläpp, vem f-n vill ha det? Det är bara obehagligt och inte del av en rolig körupplevelse. Men nu är det så de har ställt in det. Se inte min inlaga som ett försvar av hur de ställt in det, utan bara en förklaring på varför de inte bara kan kasta in en vinter-knapp och bli klara me't.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja men tack, det var ädelt av dig.OfarligTesla skrev:Andra tillverkare kan ju ha en annan motorsetup som möjliggör att man inte tappar effektivitet på men för det mesta är de väl helt enkelt mindre effektiva.
Sen är det som du är inne på bara en känsla det är inget faktiskt säkerhetsproblem eller problem med väghållningen. Så att lägga resurser på att lugna irrationella människor tycker jag är meningslöst, de kommer bara hitta något annat som inte är en risk men "känns" läskigt.
Du får självklart tycka annorlunda eftersom det bara är tyckande från oss båda.
Jag tycker bara att det hade varit en enkel sak för Tesla att göra så alla kan känna sig trygga med bilen även på halt underlag. Men du framställer det som om det vore omöjligt för Tesla att få bilen att uppföra sig lika stabilt som alla andra 4-hjulsdrivna bilar, utan att göra stora avkall på effektiviteten. I alla andra sammanhang så prisar du Teslas sjukt duktiga programmerare men i just detta fallet finns det ingen tilltro.
Att du tycker att Björn Nyland och alla andra som med egna erfarenheter upplever bilen som instabil vid inbromsning i halka, bara är irrationella människor och meningslösa att bry sig om, är i sig en ganska intressant åsikt.
Tycker du verkligen att det är okej och helt i sin ordning att Model 3 awd uppför sig sämre på halt underlag än 30 år gamla 4-hjulsdrivna fossilare? Eller är det bara behovet att argumentera emot mig som driver dig?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Alltså bilen har ju fortfarande kontroll. Det är ju bara en upplevelse av att den inte har det.
En 30 år gammal bil oavsett fram- bak- eller fyrkrafs åker ju av vägen i halka om man inte kör den försiktigt.
I modell 3an kan man sätta vilken 15-årig epatraktorförare som helst, så länge denne inte har totalt dödsförakt så är det fortfarande ett trafiksäkert ekipage.
En 30 år gammal bil oavsett fram- bak- eller fyrkrafs åker ju av vägen i halka om man inte kör den försiktigt.
I modell 3an kan man sätta vilken 15-årig epatraktorförare som helst, så länge denne inte har totalt dödsförakt så är det fortfarande ett trafiksäkert ekipage.
Ovanstående stämmer inte, jag har i en annan tråd beskrivet hur en jag känner råkar ut för att bilen en TM3LR gör en 360 graders sladd på en landsväg bara pga att han släpper på gasen, det är absolut inte trafiksäkert, han har delat en film på Facebook där man kan se det hela, bilen bakom var tvungen att styra ut i diket för att han inte skulle köra in i honom.tor-ake skrev:Alltså bilen har ju fortfarande kontroll. Det är ju bara en upplevelse av att den inte har det.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Visserligen var det inte till mig frågan ställdes, en jag skriver en kommentar i alla fall. Nej, det skulle inte vara OK om M3 AWD uppförde sig sämre än bilarna du nämner. Det är bara det att jag inte delar uppfattning att den gör det. Tvärtom anser jag att den uppför sig mycket bättre än dessa bilar.Nicke Nyfiken skrev:Tycker du verkligen att det är okej och helt i sin ordning att Model 3 awd uppför sig sämre på halt underlag än 30 år gamla 4-hjulsdrivna fossilare? Eller är det bara behovet att argumentera emot mig som driver dig?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det går alltid att hitta situationer som ESP inte klarar. Min fru har snurrat en av våra mercor på E18 en dag när det snöade. Trots dubbdäck.
Just därför skulle jag vilja ha ett läge där regenereringen gick att ställa till 0 eftersom ESP inte klarar alla lägen. Frirulla är ibland enda sättet att hantera extrem halka. Eftersom TM3LR:s bakhjul slutar helt att snurra i extrem halka pga för kraftig motorbroms även med låg regenerering aktiverad så finns inga roterande hjul för ESP:n att jobba med. Vilket då minst resulterar i sladdande bakända men även kan sluta i fulländad piruett.tor-ake skrev:Det går alltid att hitta situationer som ESP inte klarar. Min fru har snurrat en av våra mercor på E18 en dag när det snöade. Trots dubbdäck.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nicke Nyfiken skrev:Ja men tack, det var ädelt av dig.
Jag tycker bara att det hade varit en enkel sak för Tesla att göra så alla kan känna sig trygga med bilen även på halt underlag. Men du framställer det som om det vore omöjligt för Tesla att få bilen att uppföra sig lika stabilt som alla andra 4-hjulsdrivna bilar, utan att göra stora avkall på effektiviteten. I alla andra sammanhang så prisar du Teslas sjukt duktiga programmerare men i just detta fallet finns det ingen tilltro.
What? Var har jag någonsin prisat Teslas programmerare? Om något har jag uttryckt motsatsen.
Nicke Nyfiken skrev:Att du tycker att Björn Nyland och alla andra som med egna erfarenheter upplever bilen som instabil vid inbromsning i halka, bara är irrationella människor och meningslösa att bry sig om, är i sig en ganska intressant åsikt.
Vad är konstigt med det? Så länge den faktiskt inte är osäkrare så är det bara en känsla, det är per definition irrationellt att vara rädd för det då. Samma som att folk som folk som är rädda för att flyga men inte att köra bil till flygplatsen. Man kan ha empati med dessa människor utan att tycka man bör förändra massa saker för att anpassa dem efter deras önskemål.
Jag tycker inte den uppför sig sämre helt enkelt. Men eftersom du hävdar det kan du ju väl såklart backa upp det med en källa? Visa gärna underlag på att Model 3 är osäkrare eller har sämre grepp på halt underlag än en fyrhjulsdriven fossilare.Nicke Nyfiken skrev:Tycker du verkligen att det är okej och helt i sin ordning att Model 3 awd uppför sig sämre på halt underlag än 30 år gamla 4-hjulsdrivna fossilare? Eller är det bara behovet att argumentera emot mig som driver dig?
Japp, det är det jag säger. Just nu tillåts hjulen mer eller mindre stanna helt och bakändan tillåts komma ut. Om ABS hade haft ”veto” hade aldrig hjulen kasat som de gör.tor-ake skrev:Självklart har ESP och ABS redan kontroll över regen, det du önskar är att den skulle tillåta mindre slip och mindre avvikelse i sidoacceleration. Vilket är en del av kalibreringen som sagt. Allting funkar tillsammans som ett system.
Nej, jag håller med ditt förra inlägg, med tillägget att man inte behöver tuna om nuvarande rena ABS- eller ESP-funktioner i sig.tor-ake skrev:Och jag håller med dig - att sladda på gasuppsläpp, vem f-n vill ha det? Det är bara obehagligt och inte del av en rolig körupplevelse. Men nu är det så de har ställt in det. Se inte min inlaga som ett försvar av hur de ställt in det, utan bara en förklaring på varför de inte bara kan kasta in en vinter-knapp och bli klara me't.
Det räcker ju med att göra ett tillägg att ABS har veto över regen. När ABS märker att bakhjulen börjar tappa relativ hastighet måste regen minskas.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Du får kalibrera högerfoten bättre.Henrik_O skrev:Just därför skulle jag vilja ha ett läge där regenereringen gick att ställa till 0 eftersom ESP inte klarar alla lägen. Frirulla är ibland enda sättet att hantera extrem halka. Eftersom TM3LR:s bakhjul slutar helt att snurra i extrem halka pga för kraftig motorbroms även med låg regenerering aktiverad så finns inga roterande hjul för ESP:n att jobba med. Vilket då minst resulterar i sladdande bakända men även kan sluta i fulländad piruett.tor-ake skrev:Det går alltid att hitta situationer som ESP inte klarar. Min fru har snurrat en av våra mercor på E18 en dag när det snöade. Trots dubbdäck.

Det kommer bli lätt med Teslan, eftersom teslan spelar in allt med en massa kameror. Försökte provocera det idag men det var för bra grepp på vägen. Den sladd jag fick igår hade synts tydligt på inspelningarna från ombordkamerorna.OfarligTesla skrev:Jag tycker inte den uppför sig sämre helt enkelt. Men eftersom du hävdar det kan du ju väl såklart backa upp det med en källa? Visa gärna underlag på att Model 3 är osäkrare eller har sämre grepp på halt underlag än en fyrhjulsdriven fossilare.
Jag har bara en Audi quattro kvar nu, den har 1 år gamla Hakka 9 mot Teslans 1 1/2 månad gamla Michelin X-ICE North 4. Den kommer inte sladda vid något gasuppsläpp.
Ska man vara krass, är den stabilare i rondellen också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
En Audi är väl framtung och understyrd. Den upplevs säkert stabil. Fast den vill egentligen bara rakt fram. Lätt att vaggas in i falsk säkerhet där.AAKEE skrev:Det kommer bli lätt med Teslan, eftersom teslan spelar in allt med en massa kameror. Försökte provocera det idag men det var för bra grepp på vägen. Den sladd jag fick igår hade synts tydligt på inspelningarna från ombordkamerorna.OfarligTesla skrev:Jag tycker inte den uppför sig sämre helt enkelt. Men eftersom du hävdar det kan du ju väl såklart backa upp det med en källa? Visa gärna underlag på att Model 3 är osäkrare eller har sämre grepp på halt underlag än en fyrhjulsdriven fossilare.
Jag har bara en Audi quattro kvar nu, den har 1 år gamla Hakka 9 mot Teslans 1 1/2 månad gamla Michelin X-ICE North 4. Den kommer inte sladda vid något gasuppsläpp.
Ska man vara krass, är den stabilare i rondellen också.
Om regenereringen är för kraftfull för fästet så släpp gasen lite försiktigare. Då blir inte "motorbromsen" så kraftig.
Ja, jo. Förstår det är svårt att ha koll på alla inlägg i tråden.Jag har redan skrivit att jag är rätt van vinterkörning och sladd med bakhjulsdrivet och att jag INTE har några problem med regen själv. Men det finns en del inlägg som ser ut som Teslafanatism där man inte vill erkänna att det kan skrämma folk, vilket jag är helt övertygad om.MWall skrev:Om regenereringen är för kraftfull för fästet så släpp gasen lite försiktigare. Då blir inte "motorbromsen" så kraftig.
Om du tar en genomsnittslig tant i mellan- eller södra Sverige kan du antagligen säga åt henne 1000 ggr att släppa gasen försiktigt. När hon trots det får sladd( för att det var extra halt på något ställe) kommer hon bli rädd och släppa helt.
Inte alla, och understyrd har jag inte upplevt någon quattro vara.MWall skrev:En Audi är väl framtung och understyrd. Den upplevs säkert stabil. Fast den vill egentligen bara rakt fram. Lätt att vaggas in i falsk säkerhet där.
Den jag har kvar ( A5 sportback med 40/60-diff) är överdrivet överstyrd och sladdar mycket mer än den borde. Sämre acc och betydligt mer svansföring än än min A6 som hade 50/50 i grunden.
Men min A5 kastar inte ut baken när man släpper gasen inför *valfri korsning*.
En bra vinterbil ger inte föraren några obehagliga överaskningar oberoende hur ovan föraren är.
—> Diskussionen handlar inte om bilförare duktiga på vinterkörning utan det handlar om en egenskap som bevisligen ganska många upplever som inte helt perfekt. Det finns helt klart underlag för förbättring av regenfunktionen vid halka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Exakt så!AAKEE skrev:Men det finns en del inlägg som ser ut som Teslafanatism där man inte vill erkänna att det kan skrämma folk, vilket jag är helt övertygad om.
Om du tar en genomsnittslig tant i mellan- eller södra Sverige kan du antagligen säga åt henne 1000 ggr att släppa gasen försiktigt. När hon trots det får sladd( för att det var extra halt på något ställe) kommer hon bli rädd och släppa helt.
En bra vinterbil ger inte föraren några obehagliga överaskningar oberoende hur ovan föraren är.
—> Diskussionen handlar inte om bilförare duktiga på vinterkörning utan det handlar om en egenskap som bevisligen ganska många upplever som inte helt perfekt. Det finns helt klart underlag för förbättring av regenfunktionen vid halka.
Och trots ett antal vittnesmål (några i denna tråden) om att det inte alltid bara är en liten knyck, utan att bilen ibland går helt runt eller får ett ordentligt bredställ, så är det helt i sin ordning eftersom det är en Tesla. Det är fascinerande att se hur en del av fanatikerna på detta forum har tappat greppet om verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015