Ekonomibyrån om elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Gillar dessutom att dom nämner i Sundsvall fallet att man kanske stannar och laddar när man har 70% batteri kvar eller vad det nu var.
Mam bör ju rimligtvis stanna när man har 10% kvar för att få en acceptabel laddhastighet.
Mam bör ju rimligtvis stanna när man har 10% kvar för att få en acceptabel laddhastighet.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Konstigt bara när de hävdade att elbilen passar bäst som andrabil i ett hushåll då det inte funkar att köra längre sträckor. Vår elbil har både varit i Syditalien, Kroatien och i England och till Härjedalsfjällen mitt i vintern utan några som helst problem. Gratis laddning har vi dessutom. Att inte ta detta viktiga ämne på större allvar riskerar att göra folk osäkra inför nästa bilval.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Jag tycker att det är mycket svårare att hitta en elbil som passar oss som andrabil. Det finns i vårt fall 2340:- i bensinkostnad per år att räkna hem den på. Får de hur en Dacia spring hamnar in i kalkylen.Kriper skrev:Konstigt bara när de hävdade att elbilen passar bäst som andrabil i ett hushåll då det inte funkar att köra längre sträckor. Vår elbil har både varit i Syditalien, Kroatien och i England och till Härjedalsfjällen mitt i vintern utan några som helst problem. Gratis laddning har vi dessutom. Att inte ta detta viktiga ämne på större allvar riskerar att göra folk osäkra inför nästa bilval.
Bil som tjänst, sån som hämtar mig på begäran skulle kanske vara ännu bättre än andrabil.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Huvuddelen av all kobolt, ca 60 %, används i kosttillskott (bl.a. vitamin B12), som färgämne, som komponent i katalysatorer, i kemiska processer inom olje- och gasindustrin (bl.a. avsvavling av petroleum), i metallegeringar för att skapa hållfasta och värmetåliga material (bl.a. jetmotorer, rymdskepp och turbiner). Resterande del används i uppladdningsbara batterier till bärbara datorer, telefoner, kameror och eldrivna fordon.
2018 användes ungefär 10 % av världsproduktionen av kobolt till litiumbatterier i fordon.
2018 användes ungefär 10 % av världsproduktionen av kobolt till litiumbatterier i fordon.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Tesla har använt kobolt från Kongo sedan 2017. Numera använder de Glencore som alla andra. Amnesty gjorde en rapport 2016 om barnarbete i amatörgruvor i Kongo. Många av de stora företagen som använder kobolt från Kongo förbättrade kontrollerna efter det. De enda som inte verkar bry sig idag är CATL och BYD.Svenssons skrev:Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...Elix747 skrev:Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
Den största risken för kobolt från barnarbete i Teslas produkter är nog de första generationerna med power walls där man köpte in celler från Samsung.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Har hört folk beklaga sig över Teslas koboltanvändning, men som jag sett själva använda telefoner från Samsung. Mycket intressant fakta!Jordad skrev:Tesla har använt kobolt från Kongo sedan 2017. Numera använder de Glencore som alla andra. Amnesty gjorde en rapport 2016 om barnarbete i amatörgruvor i Kongo. Många av de stora företagen som använder kobolt från Kongo förbättrade kontrollerna efter det. De enda som inte verkar bry sig idag är CATL och BYD.Svenssons skrev:Du är en humla och humlor kan egentligen inte flyga...Elix747 skrev:Elbil som bara som Andrabil? Fjällresor verkar ju heller inte fungera då man bara kommer halvvägs. Konstigt. jag som trodde att mina fjällresor och sommarresor och vardagsliv med familj fungerar Bra med bara en elbil. Jag kanske bara har drömt.JonasH skrev:Kändes som om de inte direkt hade aktuell kunskap i ämnet.
Uttalandet att en elbil bara duger som andrabil är ju skrattretande.
Även uttalandet att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo känns ju inte helt korrekt.
Det med att det mesta av all kobolt bryts av barn i Kongo baseras nog på att barnarbete existerar i Kongo och Kongo producerar majoriteten av allt kobolt. Att enbart en lite del av produktionen i Kongo kommer från barnarbete och att världens största elbilstillverkare inte använder sig av något kobolt från Kongo tänker de inte på.
Den största risken för kobolt från barnarbete i Teslas produkter är nog de första generationerna med power walls där man köpte in celler från Samsung.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Tesla har ju certifierat sitt Kobolt så den är nog okej. Däremot hörde jag en anklagelse om att Tesla köper upp all Certifierad kobolt så att det inte blir något kvar åt de andra, så det är ändå Teslas fel och deras bilar är smutsiga... bra att veta.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Var det bara jag som också reagerade på problematiseringen av att alla elbilar ”väger 500Kg mer än fossilbilerna”. Hur kan de få slänga ur sig en sådan siffra? Om batteriet väger 500kg, väger då fossilskräpet 0kg? Om TM 3 väger ca 1900kg så väger en s60 diesel ca 1800. Borde vara straffbart att sprida lögner i TV.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Ja det tycker jag faktiskt är det allra mest tragiska. Att inte ens Berggren som skrivit en bok om elbilar lyfte att det relevanta är TCO, inte inköpspris.Elektrifierad skrev:Nämndes inget om att elbilar oftare är billigare än fossil om man ser till milkostnaden. Bara en massa tjat om hur mycket dyrare elbilar är i inköp och hur lång tid det kommer ta innan priset blir samma som för en ICE...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Jo, det är inte tillåtet för SVT att inte ta upp alla aspekter av något. Men som alla professionella lögnare så har de tusen bra ursäkter om man konfronterar dem.MarkusL skrev:Var det bara jag som också reagerade på problematiseringen av att alla elbilar ”väger 500Kg mer än fossilbilerna”. Hur kan de få slänga ur sig en sådan siffra? Om batteriet väger 500kg, väger då fossilskräpet 0kg? Om TM 3 väger ca 1900kg så väger en s60 diesel ca 1800. Borde vara straffbart att sprida lögner i TV.
Min Model 3 SR+ är ju lättare än min MB E-klass sedan, så några 500kg handlar det aldrig om.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
För att folk inte vet att det finns snabbladdare. Hur skulle de veta det? Som fossilbilist behöver man ju inte bry sig om sånt, och snabbladdarna syns ju inte direkt heller, såvida man inte vet vad man letar efter.Off Grid Byggaren skrev:Varför är det så vanligt med uppfattningen att om en elbil har en ärlig batteri räckvidd på 30 mil, så stannar den sedan längs vägkanten och kräver bärgningsbil?
Så sett är det inte så konstigt att folk tror att en elbil måste hålla sig inom en radie som motsvarar halva räckvidden.
Sen finns ju även såna som inte ens vet att man kan ladda hemma. Då blir det riktigt spännande. Det händer hela tiden att folk frågar mig var jag laddar mina bilar, eftersom det i deras värld inte finns några laddmöjligheter någonstans. Jag har även träffat en kille, som faktiskt var tekniskt utbildad, som sa att han inte kan skaffa elbil förrän de byggs på ett sätt så att man kan ladda dem hemma. Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Nu verkar det ändå som att folk i gemen börjar fatta att det finns nåt som heter elbilar och det betyder att de enbart har en elektrisk drivlina. För ett par år sedan, när jag fortfarande körde Zoe, så stod jag och berättade för en bekant om hur den funkade, hur långt jag kunde köra och hur lång tid det tog att ladda, vad det kostade osv. Jag hade säkert pratat en kvart när han sa: "Jaha, men den har en bensinmotor också?"mati skrev:Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.
Men okunskapen om elbilar är ändå fortfarande bedövande. Och det visar sig också i ett sånt här program, där det medverkar personer som trots allt vet en hel del om elbilar, så kan man inte lyfta fram relevant information utan fortsätter att tradera myter och missförstånd.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Vi behöver folkbildning över allt! När det gäller bilar så saknas ju idag Trafikmagasinet som skulle kunna informera alla om hur en elbil fungerar och hur den ska användas. Det kräver så klart att dessa presentatörer har kunskapen, men det får de se till att skaffa sig.MarkusL skrev:De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Politikerna eller de som skriver åt dem verkar mest läsa Facebook eller Twitter. Jag har hört flera exakta citat av vad jag har skrivit eller läst på Facebook eller Twitter komma ur politikernas munnar. Det är skandal att de inte kan göra egena undersökningar och skaffa sig en egen åsikt.
Den här typen av person brukar vara enkel att övertyg däremot. Jag brukar förklara att det sitter en liten laddare inne i bilen så det är bara att ansluta vanlig ström från ett vägguttag, om man vill. Ja, jag säger brukar för det har hänt mer än en gång under åren.mati skrev:Jag har även träffat en kille, som faktiskt var tekniskt utbildad, som sa att han inte kan skaffa elbil förrän de byggs på ett sätt så att man kan ladda dem hemma. Man förstår inte hur otroligt lite folk vet om elbilar, eftersom man själv tycker att allting borde bara uppenbart och självklart.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.MarkusL skrev:De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?
Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.fth skrev:Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.MarkusL skrev:De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?
Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.
/fth
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Det tar nog tid att ändra sånt. Min morfar tog sitt körkort 1940, 16 år gammal. Vid den tiden var hästar fortfarande vanligare än bilar där han växte upp, och att ta körkort handlade bara om att man skulle kunna visa att man kan hantera en bil. I hans fall betydde det att han backade in i en parkeringsficka och ut igen. Typ. Och så fick han ett körkort med samtliga körtkortsklasser, mer eller mindre gratis. Detta körkortet med alla behörigheter hade han tills han dog i vintras, 96 år gammal. Lite coolt faktiskt.Kriper skrev:Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.fth skrev:Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.MarkusL skrev:De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?
Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.
/fth
Idag är fossilbilar dåtidens hästar, och elbilar är det nya. Om 50 år är det ingen utom oss "gamla" som kommer veta hur man kör fossilbil med manuell låda och utan en massa assistanssystem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Snyggt!mikebike skrev:Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ekonomibyrån om elbilar
mati skrev:Det tar nog tid att ändra sånt. Min morfar tog sitt körkort 1940, 16 år gammal. Vid den tiden var hästar fortfarande vanligare än bilar där han växte upp, och att ta körkort handlade bara om att man skulle kunna visa att man kan hantera en bil. I hans fall betydde det att han backade in i en parkeringsficka och ut igen. Typ. Och så fick han ett körkort med samtliga körtkortsklasser, mer eller mindre gratis. Detta körkortet med alla behörigheter hade han tills han dog i vintras, 96 år gammal. Lite coolt faktiskt.Kriper skrev:Gillnge halkbana har Nissan Leaf som vår dotter gillade när hon genomförde Risktvåan. Annars lyser elbilarna med sin frånvaro i körkortsutbildningen.fth skrev:Det vore ju en bra idé att komplettera körkortsutbildningen med relevanta fakta om elbilar, då skulle ju i alla fall den nya generationen förare veta lite mer.MarkusL skrev:De flesta har ju gått någon form av ”garagelektion” eller i alla fall förstått att man ska kunna vissa grundläggande saker om tankning, motorolja, kylvärskenivå etc. Är det inte dags att skicka på alla körkortsinnehavare en kompletterande utbildning i moderna bilar?
Och vad gäller politiker och beslutsfattare så måste man ta fram en mer omfattande utbildning. Att de idag har sina källor i vad någon granne har sagt, vad Aftonbladet skrev eller vad någon hittepåexpert sagt för 5 år sedan liknar ju att de skulle ha Flashback som källa i beslut rörande invandringspolitiken.
Är det någon som vet om elbilar berörs öht i teoriprov etc?
Min dotter tog körkort för ett par år sedan (på första försöket efter övningskörning enbart i Tesla), jag kan inte minnas att elbilar nämndes öht i studiematerialet hon hade.
/fth
Idag är fossilbilar dåtidens hästar, och elbilar är det nya. Om 50 år är det ingen utom oss "gamla" som kommer veta hur man kör fossilbil med manuell låda och utan en massa assistanssystem.
Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Jag sålde min sista manuellt växlade bil 2016 när jag köpte min första Tesla. Det var en Mazda Miata. Och jag får utan att skämmas erkänna att jag saknar denna bilen varje år när vårsolen börjar titta fram. En ren leksak som jag skaffade när jag bodde själv. Vilken rolig bil. Hunden satt alltid i passagerarsätet med nosen i vinden.martinot skrev:Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt.
Undrar hur den bilen hade varit med eldrift.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Hur har Mazda det med utvecklingen av sin elbilsteknik rent generellt (inte hört något om det)?mati skrev:Jag sålde min sista manuellt växlade bil 2016 när jag köpte min första Tesla. Det var en Mazda Miata. Och jag får utan att skämmas erkänna att jag saknar denna bilen varje år när vårsolen börjar titta fram. En ren leksak som jag skaffade när jag bodde själv. Vilken rolig bil. Hunden satt alltid i passagerarsätet med nosen i vinden.martinot skrev:Exakt! Nu var det iofs mer än 30 år sedan jag ägde en bil med manuell låda, men tekniken kring aktiv säkerhet och pilot assist har ju gått fantastiskt framåt.
Undrar hur den bilen hade varit med eldrift.
Kan tänka mig att det är en grymt fin liten bil att elektrifiera. Kan nog bara bli ännu sportigare då!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Vi har något liknande om än inte lika fint skick under huven:mikebike skrev:Tur att man har något för att hålla färdigheterna vid liv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Jag har ärvt min PV (fast Pappa är fortfarande i livet).
Den var den första nya bil han köpte, hösten 1962. Efter några år sålde han den till en bekant.
25 år senare ringer köparen till min far och frågar om han vill ha tillbaks bilen, eller om den skall skrotas?
Pappa och jag hämtade bilen och under ungefär 10 år renoverade Pappa den till nyskick. Numera sitter även extraljusen på plats igen.
Den var den första nya bil han köpte, hösten 1962. Efter några år sålde han den till en bekant.
25 år senare ringer köparen till min far och frågar om han vill ha tillbaks bilen, eller om den skall skrotas?
Pappa och jag hämtade bilen och under ungefär 10 år renoverade Pappa den till nyskick. Numera sitter även extraljusen på plats igen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ekonomibyrån om elbilar
Mazda har ju uttryckt många gånger att de inte har några större ambitioner kring elbilar och elektrifiering. De tror på fortsatt utveckling av bensinmotorn. Och deras elbil MX- 30 visar ju tydligt var Mazda står. En elbil med kort räckvidd som kör som en bensinbil och som låter precis som en bensinbil. Det enda de inte har implementerat är ett virtuellt växellåde-ljud. Hade det funnits det också hade man inte märkt att man kör en elbil. Nu är det mer så att man undrar varför den aldrig växlar upp.martinot skrev:Hur har Mazda det med utvecklingen av sin elbilsteknik rent generellt (inte hört något om det)?
Kan tänka mig att det är en grymt fin liten bil att elektrifiera. Kan nog bara bli ännu sportigare då!
Det säger en del tycker jag. Chansen att de någonsin skulle lansera en el-Miata är nog tämligen liten.
Enligt en Mazda-säljare jag har pratat med säljs det väldigt få Mazda-bilar i Europa. De har ju varken elbilar eller hybrider, och de kan varken klara utsläppskraven eller så vill folk betala en massa skatt för en Mazda.
Det finns enligt säljaren en stor risk att de drar sig tillbaka från den europeiska marknaden. Precis som Mitsubishi gör. Tragiskt egentligen. Jag gillar deras bilar. De är inte så dyra, det är hög kvalitet och hög kvalitetskänsla, ingen Toyota-plast. Men utan eldrivna alternativ har de nog ingen chans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14