Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
tor-ake skrev:
Det där är en bra poäng, sätter man gummikabel från kontakten till laddboxen är det oftast många fina trådar, kardeler.

Är det okej att förtenna, månntro, eller måste man krimpa en ändhylsa?
Förtenning är inte bra. Den kan smälta vid dålig kontakt och överhettning, vilket inte leder till något trevligt.
Plasten borde smälta långt innan tenn?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av renes »

LarsL skrev:
renes skrev:
tor-ake skrev:
Det där är en bra poäng, sätter man gummikabel från kontakten till laddboxen är det oftast många fina trådar, kardeler.

Är det okej att förtenna, månntro, eller måste man krimpa en ändhylsa?
Förtenning är inte bra. Den kan smälta vid dålig kontakt och överhettning, vilket inte leder till något trevligt.
Plasten borde smälta långt innan tenn?
Nja, nej. Så fort du får lite dålig kontakt så hettas tennet upp lokalt, blir mjukt och trycket i kontakten mellan kabel och stift sjunker snabbt, med ännu sämre ledning, högre motstånd, högre temperatur. Och sen smälter resten.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2460
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Off Grid Byggaren »

tor-ake skrev:
Det där är en bra poäng, sätter man gummikabel från kontakten till laddboxen är det oftast många fina trådar, kardeler.

Är det okej att förtenna, månntro, eller måste man krimpa en ändhylsa?
Det är ingen bra metod, särskilt vid stora varierande belastningar.

Det blir för många uppvärmningar och avsvalningar. Tennet flyter iväg.
Tenn.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av tor-ake »

Okej, tenn är bra när man behöver bra signal men inte nödvändigtvis när man skall leda stora strömmar. Noterat. Har aldrig sett någon elektriker använda det, så där har vi anledningen. Ändhylsor for the win.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LarsL »

renes skrev:
Nja, nej. Så fort du får lite dålig kontakt så hettas tennet upp lokalt, blir mjukt och trycket i kontakten mellan kabel och stift sjunker snabbt, med ännu sämre ledning, högre motstånd, högre temperatur. Och sen smälter resten.
Bra poäng!
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av per »

Problemet är inte att tenn smälter. Tenn är mjukt och "kryper".

Om man drar skruven till visst kontrakttryck så "kryper" tenn utan att ha blivit varmt. Efter ett tag har skruvens kontakttryck minskat, det blir ökad kontaktresistans med värmeutveckling, och då smälter tennet, och därefter smälter plasten och .......

VARNING FÖR TENN!
Använd enkelledare.

/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av tor-ake »

"En del" hrmhrm :roll: använder ju bjelkemetoden för att kunna flytta sin WC mellan olika platser där man parkerar, och då går det ju tyvärr inte så bra med enkelledare.

Jag laddar oftast med bara 3x10A och WC:n är begränsad till 3x13A men jag skall inspektera anslutningarna ändå vid tillfälle.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Splfredde »

Nu har jag inte kollat på alla inkopplingsanvisningar men både Teslas WC och Garos laddboxar anger inkoppling med permanent skyddsjord.
Bjälkemetoden är således inte godkänd "enligt leverantörens anvisningar" vilket torde vara en risk med en nitisk försäkringsutredare rent juridiskt.
Rent praktiskt får man såklart själv bedömma risken :)
LarsL skrev:
McFace skrev:
Elektriker börjar direkt protestera att så får man minsann inte göra, för CEE är inte testade för mer än en timmes belastning på 16A och det kommer bränna ner mitt hus.
Huset börjar som sagt inte brinna om du har en korrekt kopplad CEE handske, vilket jag antar att elektrikern klarar av att göra. CEE körs ju i industrin på maskiner som har oändlig duty cycle, alltså går hela tiden.

Däremot kan du inte få bidrag om du inte gör en fast installation. Hur vida en fastskruvad laddbox med CEE kontakt är en fast installation eller inte kan de lärde diskutera till döddagar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
"En del" hrmhrm :roll: använder ju bjelkemetoden för att kunna flytta sin WC mellan olika platser där man parkerar, och då går det ju tyvärr inte så bra med enkelledare.

Jag laddar oftast med bara 3x10A och WC:n är begränsad till 3x13A men jag skall inspektera anslutningarna ändå vid tillfälle.
Då känns det ju som en bra lösning att använda ändhylsor. Det borde ju en elektriker kunna fixa åt dig.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av gasgaraget »

Förtenn inte ens signalkablar är min uppfattning. Använd krimphylsor. Har ägnat mycket tid åt att åtgärda leverantörers förtennda anslutningar. Speciellt i skruvplintar, kan fungera bättre i plintar med fjäder men i skruvplint börjar det glappa efter ett tag med tenn som flutit och lite termiskt rörelse och vibrationer.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1525
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av kenjon »

Sedan är det inte bara att koppla ledarna, utan skyddsjorden (grön/gul) ska vara något längre än de andra (gäller gummikabeln på hankontakten), ifall dragavlastningen ej fungerar tillfredställande så är skyddsjorden den sista ledaren som ska släppa.
Detta gäller även vanliga 230Vkontakter, vilket väldigt få icke-elektriker har en aning om!
Senast redigerad av kenjon, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av tor-ake »

Just den grejen, om att jordledaren skall vara längre kan väl ingen ha undgått? Det fick vi t.o.m. lära oss på gymnasiet. (för trettio år sedan, kan inte svara på om det fortfarande ingår).
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LasseTM »

Off Grid Byggaren skrev:
Problemet kan vara att skapa en riktigt bra anslutning för hög belastning.

Ofta är anslutsningsplintarna avsedda för installationskabel med en enda grov enkelledare, när mångledare ansluts blir det lätt glappkontakt.

Det är få som har tillgång till ändhylsa och krimpvertyg för att stifta fast alla kardeler i en anslutningskabel.

Då blir det ingen bra varaktigt anslutning.
Elanslutning.JPG
Jag köpte ändhylsor på elfa för runt 40:- för 100st krimpverktyg för dessa kostar runt 150-200:-
En liten summa i sammanhanget, men det ökar ju kvalitén på installationen markant.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 996
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av wannabee »

per skrev:
Problemet är inte att tenn smälter. Tenn är mjukt och "kryper".

Om man drar skruven till visst kontrakttryck så "kryper" tenn utan att ha blivit varmt. Efter ett tag har skruvens kontakttryck minskat, det blir ökad kontaktresistans med värmeutveckling, och då smälter tennet, och därefter smälter plasten och .......

VARNING FÖR TENN!
Använd enkelledare.

/Per
Ja, tenn kallflyter ju under tryck, mina föräldrar hade en gammal skarvsladd, och det var flertrådiga förtennade ändar, och de låg helt löst under skruvarna, men hade djupa hålor där skruven tryckt ihop vid monteringen (så det berodde inte på att det inte dragits åt vid monteringen)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av mati »

tor-ake skrev:
Just den grejen, om att jordledaren skall vara längre kan väl ingen ha undgått? Det fick vi t.o.m. lära oss på gymnasiet. (för trettio år sedan, kan inte svara på om det fortfarande ingår).
I en vanlig schuko-kontakt brukar ju jordledarens anslutning sitta i mitten lite längre ner jämfört med de andra två. Och i de flesta fallen skalar man ju kabeln så att alla ledare blir lika långa, dvs jordledaren har automatiskt lite mer marginal än de två andra. Man måste alltså nästan anstränga sig fär att göra fel. Men visst, allt är ju möjligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av heldiggrisen »

Jag förstår inte att ni vågar. :?
Är man inte utbildat elektriker, så är det inte mycket man får göra själv, om det ska vara lagligt.
Pilla med CEE är en ting man absolut inte får göra själv, och vill man ha laddstödet (eller kommande gröna avdraget), så är lagen klar; det ska vara en fast installation.

Blir det ett Försäkringsärende, så blir det svårt att få utbetalning om man inte följer myndighetskrav.
Jag ska köpa bil till 700000 plus, jag pallar personligen inte riskera bil och/eller huset för att spara ett par tusenlappar.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LasseTM »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår inte att ni vågar. :?
Är man inte utbildat elektriker, så är det inte mycket man får göra själv, om det ska vara lagligt.
Pilla med CEE är en ting man absolut inte får göra själv, och vill man ha laddstödet (eller kommande gröna avdraget), så är lagen klar; det ska vara en fast installation.

Blir det ett Försäkringsärende, så blir det svårt att få utbetalning om man inte följer myndighetskrav.
Jag ska köpa bil till 700000 plus, jag pallar personligen inte riskera bil och/eller huset för att spara ett par tusenlappar.
Det handlar nog mycket om 3 olika saker, dels är det nästan omöjligt att få tag på en elektriker som gör ett så enkelt jobb på 1 timma som att sätta upp ett CEE uttag om du inte ger han betalt för 8 timmar.
Sedan är det så enkelt ingrepp att en normalperson utan någon som helst begåvning kan göra detta bara någon säger exakt hur denna ska göra och kanske visa en gång.
Sist men inte minst handlar det om att det är sjukt svårt att bevisa vem som har gjort vad.

Om man nu får en elektriker att göra en fast installation som du sedan bryter och stoppar på två st CEE handskar så är det i stort sett omöjligt att bevisa vem som har gjort vad om huset brinner ner efter 10år så länge du har gjort en vettig installation.
Finns ju el där ute i våra stugor som är gjord i blykabel som var bomullslindade som isolator som fortfarande är ok eftersom det inte finns något krav på att elsystem ska uppdateras var 20 år tex.
Dessa går sönder så fort du rör vid ledningen.

Finns som sagt många klåpare till hantverkare också, men jag och många andra ser nog på saken mera som "det är ju även olagligt att gå mot rött" ungefär.
Är man uppväxt med DIY så sitter det i blodet handlar sällan i slutändan om pengar utan köper jag en ny laddbox vill jag ha den installerad, inte om 3-4 veckor på en måndag bara det inte är den 1:a i månaden och barnen är sjuka.
Lite så det blir på för småjobb hos hantverkare, man hamnar längst ner på prio listan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Eliard »

Älskar dom här trådarna, när det pratas om elektriker :lol: :mrgreen:
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av PhR34k »

Eliard skrev:
Älskar dom här trådarna, när det pratas om elektriker Bild :mrgreen:
Jag med, men nu tar jag dom med humor istället.
/Elektrikern
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av mati »

heldiggrisen skrev:
Jag förstår inte att ni vågar. :?
Är man inte utbildat elektriker, så är det inte mycket man får göra själv, om det ska vara lagligt.
Pilla med CEE är en ting man absolut inte får göra själv, och vill man ha laddstödet (eller kommande gröna avdraget), så är lagen klar; det ska vara en fast installation.

Blir det ett Försäkringsärende, så blir det svårt att få utbetalning om man inte följer myndighetskrav.
Jag ska köpa bil till 700000 plus, jag pallar personligen inte riskera bil och/eller huset för att spara ett par tusenlappar.
Jag har beställt hem en elektriker en gång för att en huvudsäkring löste ut hela tiden och jag hade inte rätt verktyg för att mäta strömmen i respektive fas. Han mätte och konstaterade att det var en rejäl snedbelastning, orsakad av att e-Golfen bara laddar på två faser och ett annat trefasuttag med grejer inkopplade i råkade dra ström på en av dessa två faser. Den tredje fasen användes inte alls. Jag bad honom att switcha trådar i trefasuttaget, så att den minst belastade skulle få dra mer ström.
- Det kan du väl göra själv??? Menade han. Jag frågade om man fick göra så, och det tyckte han absolut, förutsatt man vet vad man håller på med.
Nåväl, han bytte plats på två trådar helt random, och problemet försvann. Nån faktura fick jag aldrig, han tyckte väl inte att det var värt att ta betalt för ett sådant jobb. Trevligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Eliard »

PhR34k skrev:
Eliard skrev:
Älskar dom här trådarna, när det pratas om elektriker Bild :mrgreen:
Jag med, men nu tar jag dom med humor istället.
/Elektrikern
Samma här ;)
//Elektrikern 2
Markus
elbilist
Inlägg: 93
Blev medlem: 21 sep 2017 11:17
Ort: Linköping

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Markus »

Eliard skrev:
PhR34k skrev:
Eliard skrev:
Älskar dom här trådarna, när det pratas om elektriker Bild :mrgreen:
Jag med, men nu tar jag dom med humor istället.
/Elektrikern
Samma här ;)
//Elektrikern 2
Tycker det är lite underligt med den uppfattning vissa har om oss i elbranschen. Tyvärr har man stött på allt för underliga installationer där ute. Många pratar om brandrisk eller risk för egendom. Men personskada och vad strömmen kan ställa till med vid en genomströmning är få som förstår. Ett strömförande chassi till något som är inkopplad på fel sätt synns inte och fastnar du är det inte alla gånger så att du bara kan släppa taget.

//Elektrikern 3 (tyvärr ej längre skruvande)
Användarvisningsbild
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av Eliard »

Det är väll som i alla områden ,det finns rötägg både som yrkesfolk och hos kunder .

El är lite märkligt hanterat bland huspulare om man jämför med tex VVS , många tänker "funkar det, så är det rätt" .. sen kan det vara jävligt fel/obra iaf .
Men med VVS är folk livrädda om det inte är riktigt riktigt.. Tänk om det läcker eller börjar läcka där i kopplingarna , och det blir vattenskador :shock:

Men som jag brukar säga ..i bästa fall brinner huset ner ,i värsta fall stryker någon med :roll:
Mig veterligen har inga personskador uppstått av en vattenläcka .. Men många tänker är annorlunda där.
Det är lite av en killgrej att man ska göra saker själv också :lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av LarsL »

Kan man inte skruva lite basic rör så vet jag inte om jag skulle våga bo i ett (gammalt) hus. Det är ju inte bara en gång som jag fått ta fram rörtång och fixa läckande vattengrejer. Rörmokare tar man ju bara in när det är för stort för att fixa själv, så att man inte orkar. Ungefär som med snickare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bjelkemetoden och motsträvig elektriker

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Kan man inte skruva lite basic rör så vet jag inte om jag skulle våga bo i ett (gammalt) hus. Det är ju inte bara en gång som jag fått ta fram rörtång och fixa läckande vattengrejer. Rörmokare tar man ju bara in när det är för stort för att fixa själv, så att man inte orkar. Ungefär som med snickare.
Precis. :)
Hade jag anlitat hantverkare varje gång nånting behöver lagas eller byggas så hade jag för det första aldrig fått nånting gjort (de har en tendens att inte vilja komma) och för det andra hade jag helt enkelt inte haft råd att bo kvar. Det är nog ingen som har. Man måste kunna fixa det mesta själv när man bor i ett gammalt hus på landet.
Sen är det såklart alltid en avvägning och beror på vad det handlar om. En snickare är nog det sista jag skulle anlita. Men man måste ju orka och hinna med allt också, precis som du säger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar