Känner likadant! De videor och liknande som jag sett beskriver tvärtom dvs att man knappt behöver byta bromsar alls på teslor, inkl performance.SwedishAdvocate skrev:Beror inte det på hur man kör?Frippanecci skrev:Att addera till M3P kalkylen - bromsar efter 1500 mil för facila 13k.
Om man mest använder elmotorerna för att bromsa, samt är lite noga med att bromsa till ordentligt en gång så nära inpå som det går när man ska parkera bilen om man varit ute och kört i väta... På så sätt får man bort mycket fukt för att minimera rostangreppet som blir under tiden bilen står parkerad. Sen kollar man bromsarna lite snabbt nästa gång man ska ut och köra. Är det lite rost på skivorna (som det kan bli på alla bilar med vanliga stålskivor) ser man bara till att trycka till lite på bromsarna från ca 90 till 60 km/h - och vips är rosten på skivorna borta. Funkar utmärkt på min fem år gamla gasdrivna VW Golf Kombi... Jag har varken behövt byta skivor eller belägg på ca. 10.000 mil (vilket i och för sig mest varit motorväg om vi ska vara helt ärliga)...
Varför skulle det inte funka på en M3P?...
Du använder ju regenerativa bromsningen så mycket det går. Samt följer man teslas rekommendationer ska du rengöra bromsbeläggen varje tusen mil eller en gång per år om du kör i kallt klimat. Jag tänker ha som standard att ta isär bromsarna efter varje vinter i samband med byte till sommardäcket och rengöra dem som tesla rekommenderar.
Om man köper en M3 performance och du behöver byta bromsar efter 1500 mil kanske du inte ska ha en elbil överhuvud taget haha. Eller så kör du inte som en elbil är gjord för att köras, dvs att du endast bromsar med vanliga bromsarna...