FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: FSD?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Varför är det här bästa liknelsen? Låter som alla problem som uppstått för mänskligheten genom tiderna? Bättre liknelse hade kanske varit om någon sålt flygplanen till hundratusentals och sa vecka in och vecka ut att det minsann kommer flyga bara jag får optimera vingspannet och justera rodren trots att ingen annan trodde att det skulle flyga inom rimlig tid fast dessa kommit längre i sina försök.

Nu tror jag iofs att den som gjort så då hade hamnat på gatan iklädd endast tjära och fjädrar.
Många av de som är skeptiska till autonomi förstår kanske inte riktigt vad det innebär. Tesla försöker inte bygga en bil som kör på samma sätt som vi människor. Vi resonerar oss fram genom situationer. En självkörande bil kommer följa frammanade handlingsmönster som tar den genom situationer men den kommer aldrig resonera. Den förlitar sig istället på överlägsen uppmärksamhet och reaktionshastighet.

Flyget är en bra liknelse för det beskriver hur otroligt svårt det är att förutsäga när vi når autonomi och hur plötsligt det kan ske. Ingen visste när ett flyplan skulle flyga förrän det gjorde det. Autonomi är inget omöjligt problem. Kan vi människor köra bil så kan en dator göra det förr eller senare. Elon Musk försöker lösa problemet och han är en otålig och envis optimist som inte accepterar hinder. Ofta är han för optimistisk men det får vi helt enkelt lära oss att leva med för alternativet är att han är en enkelspårig pessimist och sådana lyckas aldrig genomföra någonting av värde.

Tesla har hela tiden varit tydliga med vad FSD är när man beställer en Tesla och det står tydligt vilka funktioner som är tillgängliga idag och vilka funktioner som förväntas bli tillgängliga framöver. Vad är problemet med det? Det är ju inte så att man är tvungen att beställa. Idag är ju också som sagt priset väl högt för vad man får för stunden.

Många biltillverkare säljer bilar med mängder av funktioner som inte fungerar som utlovat. Det är autostyrning som irrar farligt fram och tillbaka mellan linjerna. Autobromsar som inte bromsar när de ska. Röstassistenter som aldrig förstår vad man säger. Fotsensorer som aldrig öppnar bakluckan som de ska. Tesla försöker iaf hela tiden uppdatera bilen så att funktionerna fungerar bättre.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Vet inte hur mycket folk följer utveckling av AI i allmänhet? Men om man ser framstegen som gjorts de sista 10 åren så ser jag inga som helst problem med att lösa FSD.
Att andra bilföretag inte tror att det är möjligt har ju en lätt förklaring, de bygger bilar och har ingen som helst erfarenhet av avancerad programmering. Vi kanske inte kommer att se FSD i år eller nästa år heller men det kommer. För min del så skulle jag vara väldigt nöjd med lvl 3 på motorvägen. Det är ju klart det tråkigaste körningen. Ligga och pressa timme efter timme på en motorväg. Men som alltid köp inte saker på utlovade funktioner utan avgör ditt köp på vad du får idag.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
backe skrev:
Varför är det här bästa liknelsen? Låter som alla problem som uppstått för mänskligheten genom tiderna? Bättre liknelse hade kanske varit om någon sålt flygplanen till hundratusentals och sa vecka in och vecka ut att det minsann kommer flyga bara jag får optimera vingspannet och justera rodren trots att ingen annan trodde att det skulle flyga inom rimlig tid fast dessa kommit längre i sina försök.

Nu tror jag iofs att den som gjort så då hade hamnat på gatan iklädd endast tjära och fjädrar.
Många av de som är skeptiska till autonomi förstår kanske inte riktigt vad det innebär. Tesla försöker inte bygga en bil som kör på samma sätt som vi människor. Vi resonerar oss fram genom situationer. En självkörande bil kommer följa frammanade handlingsmönster som tar den genom situationer men den kommer aldrig resonera. Den förlitar sig istället på överlägsen uppmärksamhet och reaktionshastighet.

Flyget är en bra liknelse för det beskriver hur otroligt svårt det är att förutsäga när vi når autonomi och hur plötsligt det kan ske. Ingen visste när ett flyplan skulle flyga förrän det gjorde det. Autonomi är inget omöjligt problem. Kan vi människor köra bil så kan en dator göra det förr eller senare. Elon Musk försöker lösa problemet och han är en otålig och envis optimist som inte accepterar hinder. Ofta är han för optimistisk men det får vi helt enkelt lära oss att leva med för alternativet är att han är en enkelspårig pessimist och sådana lyckas aldrig genomföra någonting av värde.

Tesla har hela tiden varit tydliga med vad FSD är när man beställer en Tesla och det står tydligt vilka funktioner som är tillgängliga idag och vilka funktioner som förväntas bli tillgängliga framöver. Vad är problemet med det? Det är ju inte så att man är tvungen att beställa. Idag är ju också som sagt priset väl högt för vad man får för stunden.

Många biltillverkare säljer bilar med mängder av funktioner som inte fungerar som utlovat. Det är autostyrning som irrar farligt fram och tillbaka mellan linjerna. Autobromsar som inte bromsar när de ska. Röstassistenter som aldrig förstår vad man säger. Fotsensorer som aldrig öppnar bakluckan som de ska. Tesla försöker iaf hela tiden uppdatera bilen så att funktionerna fungerar bättre.

Särskilt tydliga tycker jag inte de är. Kanske med vad som ingår just nu. Men de låter samtidigt påskina att det "snart" kommer bli mycket bättre. Fast när är egentligen "snart"?
Verdi

Inlägg av Verdi »

frippan skrev:
Vet inte hur mycket folk följer utveckling av AI i allmänhet? Men om man ser framstegen som gjorts de sista 10 åren så ser jag inga som helst problem med att lösa FSD.
Att andra bilföretag inte tror att det är möjligt har ju en lätt förklaring, de bygger bilar och har ingen som helst erfarenhet av avancerad programmering. Vi kanske inte kommer att se FSD i år eller nästa år heller men det kommer. För min del så skulle jag vara väldigt nöjd med lvl 3 på motorvägen. Det är ju klart det tråkigaste körningen. Ligga och pressa timme efter timme på en motorväg. Men som alltid köp inte saker på utlovade funktioner utan avgör ditt köp på vad du får idag.

Bilföretag består av anställda. Om ett bilföretag anställer en armada av AI-experter så har de ju helt plötsligt erfarenhet, eller hur?

Bilkörning är meditation för mig. Man gör något men samtidigt inte och man kan låta tankarna vandra fritt.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
frippan skrev:

Bilföretag består av anställda. Om ett bilföretag anställer en armada av AI-experter så har de ju helt plötsligt erfarenhet, eller hur?

Bilkörning är meditation för mig. Man gör något men samtidigt inte och man kan låta tankarna vandra fritt.
Tror inte det är så enkelt att sätta ut en annons och anställa folk. Det handlar om en mentalitet inom företaget. Och även om de nu skulle hitta anställda som kan lösa problemet så finns det ett annat stort problem och det är data för maskininlärning. Går åt enorma mängder data. Om du provat att träna en AI med bilder så förstår du hur mycket data det kommer behövas och det kommer nog vara det största problemet att hitta beräkningskapacitet. De får nog slänga upp väldigt mycket solceller för att driva dessa datorer och kylningen av de.
Nu håller de ju på och bygger en ny superdator för att lösa detta problem och det kommer nog dröja innan den är klar, Elon säger cirka ett år och det tror jag är optimistisk.

Sen om du vill köra bilen själv så det ju väldigt enkelt. Då behöver du inte köpa FSD och det spelar ingen roll om det kommer komma eller inte.
hooked

Inlägg av hooked »

Hade pessimister och personer som hela tiden letar problem fått styra hade vi varit kvar på stenåldern. "Allt är omöjligt" för att invertera Gunde.

Att vissa i den här tråden avfärdar FSD är ganska ironiskt. Bara för att man själv inte förstår tekniken och hur utvecklingen fortskrider innebär det inte att det inte finns andra som gör det.

Det imponerande med Tesla är att man sticker ut hakan och inte är rädda, vilket uppenbarligen ger resultat. Att vissa människor avfärdar och ironiserar över Teslas strategi är ganska tydligt och det väcker starka känslor överallt. Precis som i många sammanhang i vårt samhälle är det inte sällan de som förstår minst som skriker högst och är bergsäkra på sin sak. Oftast helt utan varken domänkompetens eller insikt.

Ingen tvingar någon att köpa varken en Tesla eller FSD.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Att säga att FSD inte är värt att köpa i nuläget säger inget om att man misstror telsa eller att självkörning aldrig kommer bli någon i den närliggande framtiden.
Det handlar om 77 tusen för att byta körfält (på vissa motorvägar) att få bilen att parkera (mellan eller bredvid annan bil), och att hårdvara 4 troligtvis kommer krävas för att nä nästa steg. Samtidigt som de finns andra tillverkare som gör vissa saker väldigt mycket bättre till lägre pris.
Återigen ingen misstro att tesla kommer var den som till slut har den bästa tekniken, men idag när man jämför och tittar på vad man får så kan man tycka att fsd inte är det man skall prioritera vid köp. (den går alltid att lägga på i efterhand).
Vissa anser att 77 tusen är för mycket även om bilen hade kit från knightrider installerad. Man vill köra själv och nöjer sig med adapitv farthållare.(som man får standard nästan idag när man köper ny bil)
backe

Inlägg av backe »

hooked skrev:
Hade pessimister och personer som hela tiden letar problem fått styra hade vi varit kvar på stenåldern. "Allt är omöjligt" för att invertera Gunde.

Att vissa i den här tråden avfärdar FSD är ganska ironiskt. Bara för att man själv inte förstår tekniken och hur utvecklingen fortskrider innebär det inte att det inte finns andra som gör det.

Det imponerande med Tesla är att man sticker ut hakan och inte är rädda, vilket uppenbarligen ger resultat. Att vissa människor avfärdar och ironiserar över Teslas strategi är ganska tydligt och det väcker starka känslor överallt. Precis som i många sammanhang i vårt samhälle är det inte sällan de som förstår minst som skriker högst och är bergsäkra på sin sak. Oftast helt utan varken domänkompetens eller insikt.

Det är väl viss skillnad på pessimism och realism också.

Jag tror t.ex. att Waymo varit väldigt positiva till att nå autonom bilkörning och troligen haft ganska duktig personal och resurser, men under vägen så har man upptäckt att det är ganska svårt att komma förbi vissa steg. Tror du att det vore lättare att komma förbi dessa problem om man säger att man kommer ha en färdig produkt "snart" varje år.
Det imponerande med Tesla är att man sticker ut hakan och inte är rädda, vilket uppenbarligen ger resultat.
Vilka resultat har dom uppnått som t.ex. inte Waymo uppnått?
Precis som i många sammanhang i vårt samhälle är det inte sällan de som förstår minst som skriker högst och är bergsäkra på sin sak. Oftast helt utan varken domänkompetens eller insikt.
Nu finns det nog bara en som skriker högt och är bergsäker på sin sak vad gäller autonomi av de företag som jag känner till, det är en viss Elon Musk. De andra har en ganska ödmjuk inställning. Så jag utgår ifrån att han är den som förstår minst då i sammanhanget.
Verdi

Inlägg av Verdi »

hooked skrev:

Det är jättelätt att "förstå tekniken" genom att lyssna på Elon och armadan av youtubande fanboys. De skrapar lite lätt på ytan och säger wow och amazing... Jag säger inte att det inte går men det är betydligt knepigare att få till i verkligheten än i teorin och ligger nog längre fram i tiden än vad som Tesla gör sken av.

Det jag vänder mig emot är alltså att Tesla hetsar folk till att köpa FSD innan prishöjningar o dyl genom att låta påskina att "snart så funkar det!" när de vet att så inte är fallet (ja nångång kanske det stämmer men vad är oddsen för att det är just nu?). De har ju pratat om FSD som "nära förestående" i flera år nu. Jag tycker det nästan är brottsligt att ta 77 tusen för det som kallas FSD idag.

Jag har alltså inget emot självkörning i sig även om det inte är för mig. Det är att de lurar sina kunder som jag har svårt för.
hooked

Inlägg av hooked »

Verdi skrev:
hooked skrev:

Det är jättelätt att "förstå tekniken" genom att lyssna på Elon och armadan av youtubande fanboys. De skrapar lite lätt på ytan och säger wow och amazing... Jag säger inte att det inte går men det är betydligt knepigare att få till i verkligheten än i teorin och ligger nog längre fram i tiden än vad som Tesla gör sken av.

Det jag vänder mig emot är alltså att Tesla hetsar folk till att köpa FSD innan prishöjningar o dyl genom att låta påskina att "snart så funkar det!" när de vet att så inte är fallet (ja nångång kanske det stämmer men vad är oddsen för att det är just nu?). De har ju pratat om FSD som "nära förestående" i flera år nu. Jag tycker det nästan är brottsligt att ta 77 tusen för det som kallas FSD idag.

Jag har alltså inget emot självkörning i sig även om det inte är för mig. Det är att de lurar sina kunder som jag har svårt för.
Att det är knepigt att få till FSD är det nog ingen som tvivlar på. Det jag vänder mig mot är när man tvärsäkert menar att vägen till FSD är felaktig trots att man troligtvis mest gissar. Även om Elon är en stor tidsoptimist så har han om någon full insikt i vad som pågår kring deras AI, Dojo-dator, Neurala Nätverk, egenutvecklade Chip, med mera. Vad man upplever i sin Tesla just i dagsläget är inte samma sak som det Tesla har i testbänken inhouse. Här skiljer sig Tesla stort från andra företag inom självkörning. Det enda vi kan läsa om dessa system är bolagens egna utlåtanden, presentationer och videos som de själva skapat. Hur långt Tesla har kommit inom självkörning bedöms ofta utifrån den kodbas som kunderna har i sina bilar med alla nuvarande begränsningar och tillkortakommanden. Jämförelsen blir skev.

Det där tugget om Fanboys med mera vet jag inte om jag köper. Tycker Hateboys är ett ännu värre skrå där man överdriver nästan ännu mer. Tror du och jag helt enkelt väljer att se saker från olika perspektiv. Jag tycker det är roligare att vara positiv och se glaset som halvfullt istället för halvtomt. Det var väl många som för några år sedan sa att det SpaceX nu åstadkommit också var omöjligt.

Varför är det brottsligt att ta 77k betalt när man är tydlig med vad man får? Ingen tvingar någon att köpa FSD och man får väl ändå hoppas att de som köper har någonting innanför pannbenet och tar beslut på dessa grunder. För vissa är prislappen motiverad, för andra inte. Precis som jag inte skulle betala 200k extra för en specialfärg på en Ferrari eller 100k extra för keramiska bromsar på en Porsche medan andra gladeligen slantar upp för dessa tillbehör.
backe

Inlägg av backe »

Jag håller med Verdi.

Jag är inte emot självkörande bilar.
Jag tror inte att det är omöjligt att Tesla blir först, jag har faktiskt ingen värdering i vem som blir först. När någon lyckas så kommer många andra att följa efter eller om tekniken licensieras så att många biltillverkare kan nyttja det.

Däremot är jag lite skeptisk till Tesla att dom ska bli först då man sagt i flera år att man är nära, det är något som enligt mig tyder på att man inte är riktigt ärliga eller inte är kompetenta nog om man tror det under så lång tid utan att lyckas.

Mycket av företagets värdering ligger nog i att man lyckas också med RoboTaxis och allt vad det nu är, så jag kan förstå att man inte vill säga att detta kanske ligger 5-10 år bort.
backe

Inlägg av backe »

Precis som jag inte skulle betala 200k extra för en specialfärg på en Ferrari eller 100k extra för keramiska bromsar på en Porsche medan andra gladeligen slantar upp för dessa tillbehör.
Tror nog att dom som slantar upp dessa pengar och blivit tillsagda att standardbromsarna snart kommer bli keramiska bromsar, bara vänta en månad till, och en månad till, skulle bli besvikna och känna sig lurade.

Men om man faktiskt får det som utlovas och inom tidsram som sagts så tror jag inte man kan säga att det är att luras oavsett om det är keramiska bromsar eller FSD.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:

Mycket av företagets värdering ligger nog i att man lyckas också med RoboTaxis och allt vad det nu är, så jag kan förstå att man inte vill säga att detta kanske ligger 5-10 år bort.
Mycket av Teslas uppgång beror troligtvis att de lyckas gå med vinst under ett kvart där deras första och största fabrik låg stängd under lång tid där de flesta om inte alla större konkurrenter istället visade förlust. Dessutom bygger de nu fabrik på fabrik på olika kontinenter och visar på en svårslagen expansion. Detta samtidigt som de största konkurrenterna visar på fallande försäljningssiffror och snarare stänger fabriker.

Robottaxi har det inte pratats särskilt mycket om under senaste årets uppgång. Tesla kommer inte gå från level 2 med dagens funktioner direkt till level 5 och full autonomi. Nya funktioner kommer slås på allt eftersom Tesla blir säkra på att de kan rullas ut till allmänheten. Tesla leder ju med flera magnituder mängden data som har samlats in. Finns ingen konkurrent som har samlat in den mängd data från i princip hela klotet som Tesla har. Sedan är det som sagt var rätt skevt att jämföra dagens publika system från Tesla med låsta system som enbart är tillgängligt för anställda testförare.

77k kanske ses som billigt om något år precis som 55k eller 30k känns billigare än dagens 77k.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror att Tesla hade tjänat MER pengar på att släppa dagens FSD för 10.000. Då hade nog de allra flesta köpt det även med dagens funktionalitet. Idag är det att beteckna som frivillig sponsring av Tesla (crowdfunding) och då är det väl smartare att köpa aktien...

Men jag har beställt till nästa Tesla, då har man troligen löst de märkliga EU-kraven i varje fall.
Tesla Y LR -22 EAP
hooked

Inlägg av hooked »

backe skrev:
Precis som jag inte skulle betala 200k extra för en specialfärg på en Ferrari eller 100k extra för keramiska bromsar på en Porsche medan andra gladeligen slantar upp för dessa tillbehör.
Tror nog att dom som slantar upp dessa pengar och blivit tillsagda att standardbromsarna snart kommer bli keramiska bromsar, bara vänta en månad till, och en månad till, skulle bli besvikna och känna sig lurade.

Men om man faktiskt får det som utlovas och inom tidsram som sagts så tror jag inte man kan säga att det är att luras oavsett om det är keramiska bromsar eller FSD.
De personerna som köpt FSD och trott att det skulle bli en självkörande bil inom några månader har nog inte förstått vad de har köpt. Lagar och regleringar sätter begränsningar i många år oavsett hur långt Tesla kommer i utvecklingen med sina features. De flesta som köpt FSD är nog fullt medvetna om att det är ett risktagande och i många fall en ren sponsring av Teslas utveckling. Många är dessutom bekväma med just detta faktum.

Har du några länkar där Tesla anger en tidsram eller några löften kring FSD vid köp?

Gällande analogin med keramiska bromsar; Tänk den kund som köper dessa för 100k och inser att bromssträckan blir 2 meter längre från 100km/h ner till stopp jämfört med stålbromsarna som var gratis. Detta eftersom keramiska bromsar behöver vara varma för att ge full effekt. På samma sätt som FSD är detta isåfall en kund som inte förstår vad hen har köpt och inte gjort sin hemläxa.

Är det inte så att de som har mest synpunkter på Teslas prissättning för FSD inte heller har köpt FSD och således inte är drabbade? Varför då detta enorma engagemang?
backe

Inlägg av backe »

hooked skrev:
backe skrev:

De personerna som köpt FSD och trott att det skulle bli en självkörande bil inom några månader har nog inte förstått vad de har köpt. Lagar och regleringar sätter begränsningar i många år oavsett hur långt Tesla kommer i utvecklingen med sina features. De flesta som köpt FSD är nog fullt medvetna om att det är ett risktagande och i många fall en ren sponsring av Teslas utveckling. Många är dessutom bekväma med just detta faktum.

Har du några länkar där Tesla anger en tidsram eller några löften kring FSD vid köp?

Gällande analogin med keramiska bromsar; Tänk den kund som köper dessa för 100k och inser att bromssträckan blir 2 meter längre från 100km/h ner till stopp jämfört med stålbromsarna som var gratis. Detta eftersom keramiska bromsar behöver vara varma för att ge full effekt. På samma sätt som FSD är detta isåfall en kund som inte förstår vad hen har köpt och inte gjort sin hemläxa.

Är det inte så att de som har mest synpunkter på Teslas prissättning för FSD inte heller har köpt FSD och således inte är drabbade? Varför då detta enorma engagemang?

Jag håller med om att det troligen inte får användas på länge även om man får till det p.g.a. lagar och regleringar.

Länkar till tidsplan har jag inte då Elon släpper sin information på Twitter, men tror det var 2017 han skulle åka helt autonomt från kust till kust i USA, har inte hänt ännu vad jag vet?

Det är väl dessa tweets som jag ställer mig tveksam till, men sen får du tycka att det är en bra strategi.
85D5CEB3-DC0A-4F1F-BA7E-4683820CD380.jpeg
hooked

Inlägg av hooked »

backe skrev:

Jag håller med om att det troligen inte får användas på länge även om man får till det p.g.a. lagar och regleringar.

Länkar till tidsplan har jag inte då Elon släpper sin information på Twitter, men tror det var 2017 han skulle åka helt autonomt från kust till kust i USA, har inte hänt ännu vad jag vet?

Det är väl dessa tweets som jag ställer mig tveksam till, men sen får du tycka att det är en bra strategi.
Fast vad Elon skriver är ofta väldigt diffust och kan tolkas på många olika sätt. Vad jag menar är att man vid köp av FSD faktiskt inte lovar något mer än det man kan leverera. Det finns ett enkelt val och det är att inte köpa FSD.

Att köra kust-till-kust var väl dessutom något som Tesla skulle rigga och inte något kundbilar skulle vara kapabla till just på grund av lagar och regleringar som sedan länge tillbaka varit en välkänd begränsning.

När det gäller tweeten om prishöjning på 1000USD så stämde det bra med verkligheten. Om man tycker det blev mer värdefullt är en helt annan fråga.

Jag håller med om att det är många frågetecken. Det jag varit tydlig med i alla inlägg är att jag motsätter mig de som är tvärt negativa och förstår inte varför det är så viktigt att uttala sig bergsäkert om saker man troligtvis inte har koll på.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Om de kan få till en autonom lastbil känns inte $100 000 särskilt mycket pengar för ett åkeri. Lär ju betala sig rätt fort. Lär ju ta mindre än ett år att tjäna in på lönekostnader. Men som privatperson så lär inte någon köpa det för i närheten av dessa summor.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:

Mycket av Teslas uppgång beror troligtvis att de lyckas gå med vinst under ett kvart där deras första och största fabrik låg stängd under lång tid där de flesta om inte alla större konkurrenter istället visade förlust. Dessutom bygger de nu fabrik på fabrik på olika kontinenter och visar på en svårslagen expansion. Detta samtidigt som de största konkurrenterna visar på fallande försäljningssiffror och snarare stänger fabriker.

Robottaxi har det inte pratats särskilt mycket om under senaste årets uppgång. Tesla kommer inte gå från level 2 med dagens funktioner direkt till level 5 och full autonomi. Nya funktioner kommer slås på allt eftersom Tesla blir säkra på att de kan rullas ut till allmänheten. Tesla leder ju med flera magnituder mängden data som har samlats in. Finns ingen konkurrent som har samlat in den mängd data från i princip hela klotet som Tesla har. Sedan är det som sagt var rätt skevt att jämföra dagens publika system från Tesla med låsta system som enbart är tillgängligt för anställda testförare.

77k kanske ses som billigt om något år precis som 55k eller 30k känns billigare än dagens 77k.

Dom måste expandera i många år innan dom når Toyotas vinster och produktion, så är det utifrån dessa premisser som man värderats så är nog en korrigering att vänta... Antingen kraftigt upp för Toyota eller ner för Tesla. Nu är inte detta det jag tror att dom värderats utifrån bara för att vara extra tydlig.
Robottaxi har det inte pratats särskilt mycket om under senaste årets uppgång.
Är väl bara ett år sen lite drygt man sa att det skulle vara 1 miljon RoboTaxis på gatorna i år?
Ja, eller så kanske det ses som dyrt om några år? Vem vet?
backe

Inlägg av backe »

hooked skrev:
backe skrev:

Fast vad Elon skriver är ofta väldigt diffust och kan tolkas på många olika sätt. Vad jag menar är att man vid köp av FSD faktiskt inte lovar något mer än det man kan leverera. Det finns ett enkelt val och det är att inte köpa FSD.

Att köra kust-till-kust var väl dessutom något som Tesla skulle rigga och inte något kundbilar skulle vara kapabla till just på grund av lagar och regleringar som sedan länge tillbaka varit en välkänd begränsning.

När det gäller tweeten om prishöjning på 1000USD så stämde det bra med verkligheten. Om man tycker det blev mer värdefullt är en helt annan fråga.

Jag håller med om att det är många frågetecken. Det jag varit tydlig med i alla inlägg är att jag motsätter mig de som är tvärt negativa och förstår inte varför det är så viktigt att uttala sig bergsäkert om saker man troligtvis inte har koll på.

Jo, men körde man kust till kust i någon riggad prototyp?

Jag är inte bergsäker på något, och jag skulle bli glad om det gick fort att lösa detta, och är Tesla först så gör det mig inget alls.

Jag motsätter mig samma som dig fast tvärtom, de som är helt bergsäkra på att Tesla är först och har rätt med sin uppsättning sensorer.
hooked

Inlägg av hooked »

backe skrev:
hooked skrev:
backe skrev:

Jag är inte bergsäker på något, och jag skulle bli glad om det gick fort att lösa detta, och är Tesla först så gör det mig inget alls.

Jag motsätter mig samma som dig fast tvärtom, de som är helt bergsäkra på att Tesla är först och har rätt med sin uppsättning sensorer.
Jag har inte skrivit någonstans att jag tror Tesla är först och gör allt rätt. Däremot gillar jag deras angrepssätt med att våga utmana, tänka nytt, köra fort och en del fel. Det går jag igång på. Om de sen skiter sig totalt har de ivarjefall gjort ett bra försök. Det är min grundfilosofi. Det är mycket möjligt att någon av konkurrenterna blir först och då tycker jag det är precis lika bra. Däremot tycker jag deras angreppssätt är tråkigare och inte lika kul att följa.

I grunden gillar jag ofta underdogs som satsar och vågar utmana. Tycker det är coolare helt enkelt. Men det är såklart min åsikt :D
backe

Inlägg av backe »

hooked skrev:
backe skrev:
hooked skrev:
backe skrev:

Jag har inte skrivit någonstans att jag tror Tesla är först och gör allt rätt. Däremot gillar jag deras angrepssätt med att våga utmana, tänka nytt, köra fort och en del fel. Det går jag igång på. Om de sen skiter sig totalt har de ivarjefall gjort ett bra försök. Det är min grundfilosofi. Det är mycket möjligt att någon av konkurrenterna blir först och då tycker jag det är precis lika bra. Däremot tycker jag deras angreppssätt är tråkigare och inte lika kul att följa.

I grunden gillar jag ofta underdogs som satsar och vågar utmana. Tycker det är coolare helt enkelt. Men det är såklart min åsikt :D

Jag respekterar din åsikt och håller med, är inte de som du som gillar detta och förstår att det kanske inte kommer lyckas eller när men tycker det är kul som jag motsätter mig, det är mer de som ser det som en absolut sanning oavsett vilken "sida" man är på.

Jag har som sagt ingen aning om man lyckas med level 5 eller inte, vem som lyckas först, men jag följer framstegen med nyfikenhet och förväntan :)
hooked

Inlägg av hooked »

backe skrev:
hooked skrev:
backe skrev:
hooked skrev:
backe skrev:

Jag respekterar din åsikt och håller med, är inte de som du som gillar detta och förstår att det kanske inte kommer lyckas eller när men tycker det är kul som jag motsätter mig, det är mer de som ser det som en absolut sanning oavsett vilken "sida" man är på.

Jag har som sagt ingen aning om man lyckas med level 5 eller inte, vem som lyckas först, men jag följer framstegen med nyfikenhet och förväntan :)
Tumme upp! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Apropå hårdvara förresten, visst har väl Elon också sagt att dom inte utesluter en
utökning av sensorer som tex radar bakåt eller lidar i någon form, OM det skulle visa sig
nödvändigt/effektivt/kostnadseffektivt osv?
Det skulle inte förvåna mig det minsta om bilarna redan nu är mer eller mindre
förberedda för mer hårdvara, eller att dom iaf har det på R&D som en förberedelse...
Dom arbetar nog med alla optioner öppna och kanske t.o.m. låter AI testa sig fram lite med
alternativa inputs (men då inte med rådata från våra bilar såklart), ungefär som dom
gjorde när AP fick träna i bakgrunden osv...
Dom går självklart inte ut med allt dom gör så...
Jag hör förvisso till skaran som inte tror fsd kommer ”snart” men tror ändå att dom håller på
med bra mycket mer bakom kulisserna än vad vi får veta, och att dom redan nu kan bra mycket
mer än vi kan se i våra bilar just nu. Jag tror att dom har både plan B och C i bakfickan men som
bekant så vill ju Elon allra helst lyckas med minsta möjliga utrustning och trissar gärna sin personal
till det yttersta, tänker tex på regnsensorn och liknande till synes på gränsen till löjliga saker som redan
finns men som dom ändå likt förbaskat bara måste lösa på ett ”enklare” sätt.
Plan B kanske dyker upp till slut om det inte går utan, men inget dom går ut med (för att personalen
inte ska ”smita undan” med den ”enklare” lösningen allt för lättvindigt)...
Det känns som att det är så dom arbetar iaf...
(Och jo, jag står lite på Verdis sida, att det är småfult att sälja något svindyrt som inte finns än och
antyda att det kommer snart, i flera år liksom, flera har ju bevisligen ”gått på” knepet och känt sig
mer eller mindre lurade)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Jag jobbar själv som mjukvarutvecklare och har svårt att se att Teslas utvecklare skulle vara bättre än andra. Som Teslaägare upplever jag tvärtom flera medelmåttiga lösningar som buggig Spotifyklient som saknar funktioner, dum AP vid rondeller, cyklister, hinder på vägen, krön, trafikomläggningar etc, regnsensor som funkar sämre än på min fd 10 år gamla fossilare, trafikdata som inte går att lita på, navigator utan waypoints och möjlighet att välja bland rutter, iPhone-app som tappar kontakten, predikterad förbrukning som alltid är för hög, helljusautomatik som inte går att lita på et al.

Finns massa saker att ta tag i men kompetens och/eller vilja saknas.
Skriv svar