När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Visst det vill vi att det händer,men..
Var ska vi hitta alla batterier som man behöver till det?
Eller vilken tidsperspektiv vi pratar om.
Det fanns massor med länder som var efter med omställningen innan corona skiten kom, nu är i princip alla fattiga och inte har råd med dyra elbilar.
TCO betyder inget för någon som inte har råd att köpa en dyr bil.
Alla kan inte köpa en Tesla och Tesla kan inte producera tillräckligt med bilar för hela världen.
Grafen ovan visar Osborne-effekten. Att den är så tydlig är till stor del pga kapacitetsproblemet. Många fler vill köpa elbilar än det finns tillverkningskapacitet.
Men Tesla har visat att det väldigt snabbt går att bygga en stor fabrik. LG Chem, Panasonic, CATL, Samsung SDI mfl expanderar extremt de närmaste åren. Bara LGs fabrik i Polen skall gå från nuvarande 15gwh per år till 65gwh 2022. Det är nästan dubbelt så stort som Teslas och Panasonics fabrik i Nevada.
Sen har vi nya spelare som Northvolt och Teslas egen cellproduktion som är på G.
Det går kort sagt VÄLDIGT fort just nu.
Redan idag köps de flesta nya bilarna av företag, och det lär fortsätta så. Många storföretag har etablerat policies som ofta säger att samtliga bilar skall vara elbilar redan inom ett par år.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visst men när tror du att jag kan beställa en elbil som jag kan idag?
Bara elbilar som få vill ha finns att köpa idag.
Alla ska "snart" ha elbilar till salu men när är det "snart" . Nästa år duger inte längre.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visar väl återigen tyvärr, att i nuläget kan elbilar fortfarande inte konkurrera på samma villkor som fossil bilar när det hela tiden snackas om bidrag hit - bonus dit. Är medveten, att det är ett sätt att få folk till att köpa elbilar, men undrar hur många som hade köpt elbilar i Norge om det var samma avgifter på som fossilbilar och inga av de andra fördelar som de har.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
När andra hävdat att en ekonomisk kris skulle kunna få Tesla att gå under har jag hävdat motsatsen. Dvs att det istället kan snabba på omställningen.
Nu säger tom Volvos VD just detta.
Kurvan ovan togs fram innan Corona. Det är inte orimligt att omställningen nu accelererar betydligt, särskilt om EU droppar VAT för elbilar som det ryktas om.
Visst det vill vi att det händer,men..
Var ska vi hitta alla batterier som man behöver till det?
Eller vilken tidsperspektiv vi pratar om.
Det fanns massor med länder som var efter med omställningen innan corona skiten kom, nu är i princip alla fattiga och inte har råd med dyra elbilar.
TCO betyder inget för någon som inte har råd att köpa en dyr bil.
Alla kan inte köpa en Tesla och Tesla kan inte producera tillräckligt med bilar för hela världen.
Grafen ovan visar Osborne-effekten. Att den är så tydlig är till stor del pga kapacitetsproblemet. Många fler vill köpa elbilar än det finns tillverkningskapacitet.
Men Tesla har visat att det väldigt snabbt går att bygga en stor fabrik. LG Chem, Panasonic, CATL, Samsung SDI mfl expanderar extremt de närmaste åren. Bara LGs fabrik i Polen skall gå från nuvarande 15gwh per år till 65gwh 2022. Det är nästan dubbelt så stort som Teslas och Panasonics fabrik i Nevada.
Sen har vi nya spelare som Northvolt och Teslas egen cellproduktion som är på G.
Det går kort sagt VÄLDIGT fort just nu.
Redan idag köps de flesta nya bilarna av företag, och det lär fortsätta så. Många storföretag har etablerat policies som ofta säger att samtliga bilar skall vara elbilar redan inom ett par år.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visst men när tror du att jag kan beställa en elbil som jag kan idag?
Bara elbilar som få vill ha finns att köpa idag.
Alla ska "snart" ha elbilar till salu men när är det "snart" . Nästa år duger inte längre.
Titta på kurvan. Runt 2024-2025 tar det rejäl fart. Men det kan också gå lite fortare, eller långsammare. Just nu pekar mkt på det förstnämnda.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visar väl återigen tyvärr, att i nuläget kan elbilar fortfarande inte konkurrera på samma villkor som fossil bilar när det hela tiden snackas om bidrag hit - bonus dit. Är medveten, att det är ett sätt att få folk till att köpa elbilar, men undrar hur många som hade köpt elbilar i Norge om det var samma avgifter på som fossilbilar och inga av de andra fördelar som de har.
Vad är fel med att gynna bra miljöval? Det skall vara fördelaktigt att välja elbil, och kosta rejält att välja avgasbil.
Om något så är det avgasbilar som inte konkurrerar "på lika villkor". I de flesta länder betalar de inte för sina utsläpp.
I just Norge gör de dock det. Så borde det vara överallt.
Uppenbarligen funkar det ju också mycket bra, då 75% av alla bilar som säljs i Norge nu är laddbara.
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visar väl återigen tyvärr, att i nuläget kan elbilar fortfarande inte konkurrera på samma villkor som fossil bilar när det hela tiden snackas om bidrag hit - bonus dit. Är medveten, att det är ett sätt att få folk till att köpa elbilar, men undrar hur många som hade köpt elbilar i Norge om det var samma avgifter på som fossilbilar och inga av de andra fördelar som de har.
Vad är fel med att gynna bra miljöval? Det skall vara fördelaktigt att välja elbil, och kosta rejält att välja avgasbil.
Om något så är det avgasbilar som inte konkurrerar "på lika villkor". I de flesta länder betalar de inte för sina utsläpp.
I just Norge gör de dock det. Så borde det vara överallt.
Uppenbarligen funkar det ju också mycket bra, då 75% av alla bilar som säljs i Norge nu är laddbara.
Som sagt, utan politisk vilja så har elbilen inte en chans i dagsläget.
Norge är på många sätt en perfekt storm för elbilar. Låga hastighetsgränser och besvärliga topografiska förutsättningar gör att väldigt få väljer bilen när de ska transportera sig långt inom landet. Detta tillsammans med de av staten skapade ekonomiska fördelarna har skapat något som jag inte tror går att återskapa i större länder med andra förutsättningar. Tyskland t ex är Norges raka motsats. Snabba motorvägar och folk som gärna använder bilen även till längre sträckor. Klart det är stor skillnad att puttra runt korta sträckor bland fjordarna i 70 km/h och att blåsa fram långa sträckor på Autobahn i åtminstone 150-200 km/h. Korta sträckor med låg förbrukning vs långa sträckor med hög förbrukning.
Huruvida man betalar för sina utsläpp eller inte i andra länder låter jag vara osagt. Känns dock som att man gör det i åtminstone hela Västeuropa. Fast vad hjälper det? Som sagt, politisk vilja saknas i stora delar av världen...
Tar EU dessutom bort momsen på elbilar så blir de väldigt förmånliga för privatköpare också.
Visar väl återigen tyvärr, att i nuläget kan elbilar fortfarande inte konkurrera på samma villkor som fossil bilar när det hela tiden snackas om bidrag hit - bonus dit. Är medveten, att det är ett sätt att få folk till att köpa elbilar, men undrar hur många som hade köpt elbilar i Norge om det var samma avgifter på som fossilbilar och inga av de andra fördelar som de har.
Vad är fel med att gynna bra miljöval? Det skall vara fördelaktigt att välja elbil, och kosta rejält att välja avgasbil.
Om något så är det avgasbilar som inte konkurrerar "på lika villkor". I de flesta länder betalar de inte för sina utsläpp.
I just Norge gör de dock det. Så borde det vara överallt.
Uppenbarligen funkar det ju också mycket bra, då 75% av alla bilar som säljs i Norge nu är laddbara.
Som sagt, utan politisk vilja så har elbilen inte en chans i dagsläget.
Norge är på många sätt en perfekt storm för elbilar. Låga hastighetsgränser och besvärliga topografiska förutsättningar gör att väldigt få väljer bilen när de ska transportera sig långt inom landet. Detta tillsammans med de av staten skapade ekonomiska fördelarna har skapat något som jag inte tror går att återskapa i större länder med andra förutsättningar. Tyskland t ex är Norges raka motsats. Snabba motorvägar och folk som gärna använder bilen även till längre sträckor. Klart det är stor skillnad att puttra runt korta sträckor bland fjordarna i 70 km/h och att blåsa fram långa sträckor på Autobahn i åtminstone 150-200 km/h. Korta sträckor med låg förbrukning vs långa sträckor med hög förbrukning.
Huruvida man betalar för sina utsläpp eller inte i andra länder låter jag vara osagt. Känns dock som att man gör det i åtminstone hela Västeuropa. Fast vad hjälper det? Som sagt, politisk vilja saknas i stora delar av världen...
Förklara då hur Tesla lyckats så bra. De har sålt enorma mängder bilar och växer explosionsartat globalt trots begränsade eller, som på deras största marknad, numera borttagna incitament.
Tyskland är en av de marknader som nu ökar snabbast. Man har haft stort motstånd mot elbilar, men de har gjort en tvärvändning. Man vill inte vara beroende av fossilkraft längre, varken för elproduktion eller drift av fordon.
Tesla har byggt enormt med superchargers i Tyskland, likaså IONITY och andra nät. De har nu bland den bästa laddinfran i världen. Detta gör att folk ändrar uppfattning och nu tänker sig en elbil som nästa bil.
Vilka länder gör det förutom Norge och Danmark?
Och kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten eller den fruktansvärt låga fordonsskatten. De täcker inte i miljökostnaden på långa vägar.
Förklara då hur Tesla lyckats så bra. De har sålt enorma mängder bilar och växer explosionsartat globalt trots begränsade eller, som på deras största marknad, numera borttagna incitament.
Tyskland är en av de marknader som nu ökar snabbast. Man har haft stort motstånd mot elbilar, men de har gjort en tvärvändning. Man vill inte vara beroende av fossilkraft längre, varken för elproduktion eller drift av fordon.
Tesla har byggt enormt med superchargers i Tyskland, likaså IONITY och andra nät. De har nu bland den bästa laddinfran i världen. Detta gör att folk ändrar uppfattning och nu tänker sig en elbil som nästa bil.
Vilka länder gör det förutom Norge och Danmark?
Och kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten eller den fruktansvärt låga fordonsskatten. De täcker inte i miljökostnaden på långa vägar.
Ja, Tesla växer snabbt. Men från en väldigt låg nivå i absoluta tal räknat och de plockar den lägst hängande frukten just nu. Gruppen som köper elbil verkar väldigt homogen. Jag tror problemen kommer när de ska börja övertyga andra grupper i samhället.
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Förklara då hur Tesla lyckats så bra. De har sålt enorma mängder bilar och växer explosionsartat globalt trots begränsade eller, som på deras största marknad, numera borttagna incitament.
Tyskland är en av de marknader som nu ökar snabbast. Man har haft stort motstånd mot elbilar, men de har gjort en tvärvändning. Man vill inte vara beroende av fossilkraft längre, varken för elproduktion eller drift av fordon.
Tesla har byggt enormt med superchargers i Tyskland, likaså IONITY och andra nät. De har nu bland den bästa laddinfran i världen. Detta gör att folk ändrar uppfattning och nu tänker sig en elbil som nästa bil.
Vilka länder gör det förutom Norge och Danmark?
Och kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten eller den fruktansvärt låga fordonsskatten. De täcker inte i miljökostnaden på långa vägar.
Ja, Tesla växer snabbt. Men från en väldigt låg nivå i absoluta tal räknat och de plockar den lägst hängande frukten just nu. Gruppen som köper elbil verkar väldigt homogen. Jag tror problemen kommer när de ska börja övertyga andra grupper i samhället.
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av de absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av det absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Tillräckligt? Hur många bilar sålde Tesla under 2019 nu igen?
Jag menar att marknaden är segmenterad. De första procenten är mycket enklare att nå än de sista. Att övertyga dig var säkert lätt för Tesla. Jag tror det finns andra som är svårare att övertyga.
Ursäkta? Du bestämmer inte vad som är en rimlig beskattning och vad jag får och inte får skriva.
Är man kvar på förra århundradet och inte ser till utvecklingen i nutid kan jag förstå att man fortfarande tror på avgasbilar.
Elbilar fanns ju i förra århundradet... Det var ju ett antal händelser som ledde till att förbränningsmotorerna då vann marknaden. Men jag förstår vad du menar, retas lite...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av det absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Tillräckligt? Hur många bilar sålde Tesla under 2019 nu igen?
Jag menar att marknaden är segmenterad. De första procenten är mycket enklare att nå än de sista. Att övertyga dig var säkert lätt för Tesla. Jag tror det finns andra som är svårare att övertyga.
Ursäkta? Du bestämmer inte vad som är en rimlig beskattning och vad jag får och inte får skriva.
Alla de producerade.
Så är det med allt nytt, inget konstigt med det. Men precis som få fortsatt med häst och vagn, skrivmaskiner, dumbphones etc så kommer få fortsätta med avgasbilar.
Om du vill hävda det, trots att jag skrev att det inte är i närheten av att täcka kostnaderna, så kan du väl åtminstone försöka motivera varför du ändå anser det vara rimligt. Eller är det för mycket begärt?
Förklara då hur Tesla lyckats så bra. De har sålt enorma mängder bilar och växer explosionsartat globalt trots begränsade eller, som på deras största marknad, numera borttagna incitament.
Tyskland är en av de marknader som nu ökar snabbast. Man har haft stort motstånd mot elbilar, men de har gjort en tvärvändning. Man vill inte vara beroende av fossilkraft längre, varken för elproduktion eller drift av fordon.
Tesla har byggt enormt med superchargers i Tyskland, likaså IONITY och andra nät. De har nu bland den bästa laddinfran i världen. Detta gör att folk ändrar uppfattning och nu tänker sig en elbil som nästa bil.
Vilka länder gör det förutom Norge och Danmark?
Och kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten eller den fruktansvärt låga fordonsskatten. De täcker inte i miljökostnaden på långa vägar.
Ja, Tesla växer snabbt. Men från en väldigt låg nivå i absoluta tal räknat och de plockar den lägst hängande frukten just nu. Gruppen som köper elbil verkar väldigt homogen. Jag tror problemen kommer när de ska börja övertyga andra grupper i samhället.
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av de absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Du måste inse att du inte kommer att vinna över alla, ibland måste det ta längre tid för att folk ska övertygas, t o m internet var ju en fluga, och Iphone var en medioker mobil som andra inte skulle släppa ut på marknaden.
Vissa strider kommer bara suga musten ur dig, "du vet att du har rätt", men även den andre. Vad brukar de säga i USA?
"... we can agreeing to disagree" och eventuellt senare säga "vad var det jag sa?"
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av det absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Tillräckligt? Hur många bilar sålde Tesla under 2019 nu igen?
Jag menar att marknaden är segmenterad. De första procenten är mycket enklare att nå än de sista. Att övertyga dig var säkert lätt för Tesla. Jag tror det finns andra som är svårare att övertyga.
Ursäkta? Du bestämmer inte vad som är en rimlig beskattning och vad jag får och inte får skriva.
Alla de producerade.
Så är det med allt nytt, inget konstigt med det. Men precis som få fortsatt med häst och vagn, skrivmaskiner, dumbphones etc så kommer få fortsätta med avgasbilar.
Om du vill hävda det, trots att jag skrev att det inte är i närheten av att täcka kostnaderna, så kan du väl åtminstone försöka motivera varför du ändå anser det vara rimligt. Eller är det för mycket begärt?
Ja, och hur många producerades? Hur stor del av världsmarknaden har Tesla?
Schysst försök att trycka ner mig. Du hävdar att det inte täcker kostnaderna. Jag hävdade inget sånt, bara att beskattningen är hög. Jag har ingen aning om vad "kostnaderna" är. Har du?
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av det absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Tillräckligt? Hur många bilar sålde Tesla under 2019 nu igen?
Jag menar att marknaden är segmenterad. De första procenten är mycket enklare att nå än de sista. Att övertyga dig var säkert lätt för Tesla. Jag tror det finns andra som är svårare att övertyga.
Ursäkta? Du bestämmer inte vad som är en rimlig beskattning och vad jag får och inte får skriva.
Alla de producerade.
Så är det med allt nytt, inget konstigt med det. Men precis som få fortsatt med häst och vagn, skrivmaskiner, dumbphones etc så kommer få fortsätta med avgasbilar.
Om du vill hävda det, trots att jag skrev att det inte är i närheten av att täcka kostnaderna, så kan du väl åtminstone försöka motivera varför du ändå anser det vara rimligt. Eller är det för mycket begärt?
Ja, och hur många producerades? Hur stor del av världsmarknaden har Tesla?
Schysst försök att trycka ner mig. Du hävdar att det inte täcker kostnaderna. Jag hävdade inget sånt, bara att beskattningen är hög. Jag har ingen aning om vad "kostnaderna" är. Har du?
Man är störst på elbilsmarknaden.
Du skrev ovan: ”Huruvida man betalar för sina utsläpp eller inte i andra länder låter jag vara osagt. Känns dock som att man gör det i åtminstone hela Västeuropa.”
Tror det är lite generationsfråga också.
Många är skeptiska men nyfikna på min Tesla och har många frågor.
Ungdomar o speciellt barn är helt klart positiva.
Stod vid ett blinkljus häromdagen när ett "gäng ungar" gick över gatan.
Applåder o tummen up från hela gänget, var nästan lite pinsamt...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Förklara då hur Tesla lyckats så bra. De har sålt enorma mängder bilar och växer explosionsartat globalt trots begränsade eller, som på deras största marknad, numera borttagna incitament.
Tyskland är en av de marknader som nu ökar snabbast. Man har haft stort motstånd mot elbilar, men de har gjort en tvärvändning. Man vill inte vara beroende av fossilkraft längre, varken för elproduktion eller drift av fordon.
Tesla har byggt enormt med superchargers i Tyskland, likaså IONITY och andra nät. De har nu bland den bästa laddinfran i världen. Detta gör att folk ändrar uppfattning och nu tänker sig en elbil som nästa bil.
Vilka länder gör det förutom Norge och Danmark?
Och kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten eller den fruktansvärt låga fordonsskatten. De täcker inte i miljökostnaden på långa vägar.
Ja, Tesla växer snabbt. Men från en väldigt låg nivå i absoluta tal räknat och de plockar den lägst hängande frukten just nu. Gruppen som köper elbil verkar väldigt homogen. Jag tror problemen kommer när de ska börja övertyga andra grupper i samhället.
Bensinen och dieseln är hårt beskattad i hela Västeuropa. Inte minst i Sverige.
Skulle ett nytt bolag kunna växa från höga nivåer menar du?
Du behöver inte tro så mkt. De har redan övertygat tillräckligt många. Tesla har ett enormt momentum och varumärket är ett av de absolut starkaste i världen numera.
Läste du inte vad jag skrev? ”Kom inte och säg att vi i Sverige betalar genom bränsleskatten”.
Du måste inse att du inte kommer att vinna över alla, ibland måste det ta längre tid för att folk ska övertygas, t o m internet var ju en fluga, och Iphone var en medioker mobil som andra inte skulle släppa ut på marknaden.
Vissa strider kommer bara suga musten ur dig, "du vet att du har rätt", men även den andre. Vad brukar de säga i USA?
"... we can agreeing to disagree" och eventuellt senare säga "vad var det jag sa?"
Tror det är lite generationsfråga också.
Många är skeptiska men nyfikna på min Tesla och har många frågor.
Ungdomar o speciellt barn är helt klart positiva.
Stod vid ett blinkljus häromdagen när ett "gäng ungar" gick över gatan.
Applåder o tummen up från hela gänget, var nästan lite pinsamt...
Jepp, redan barn i lågstadiet vet vad Tesla är.
Många stora investerare använder sådan kännedom till sin vinning.
Tex var det pga att en delägare i ett stort investmentbolag noterade att hans dotter och hennes kompisar börjat använda en ny app väldigt mkt som de tidigt gick in med många miljarder i snapchat.
Ungar är bra på att visa framtiden helt enkelt.
Du måste inse att du inte kommer att vinna över alla, ibland måste det ta längre tid för att folk ska övertygas, t o m internet var ju en fluga, och Iphone var en medioker mobil som andra inte skulle släppa ut på marknaden.
Vissa strider kommer bara suga musten ur dig, "du vet att du har rätt", men även den andre. Vad brukar de säga i USA?
"... we can agreeing to disagree" och eventuellt senare säga "vad var det jag sa?"
Ja, vi får se. Jag tror att antalet elbilar kan växa mycket än. Om vi tar Sverige så kan säkert andelen elbilar tiofaldigas från dagens nivåer. Men sen blir det nog svårare och svårare.
Du måste inse att du inte kommer att vinna över alla, ibland måste det ta längre tid för att folk ska övertygas, t o m internet var ju en fluga, och Iphone var en medioker mobil som andra inte skulle släppa ut på marknaden.
Vissa strider kommer bara suga musten ur dig, "du vet att du har rätt", men även den andre. Vad brukar de säga i USA?
"... we can agreeing to disagree" och eventuellt senare säga "vad var det jag sa?"
Ja, vi får se. Jag tror att antalet elbilar kan växa mycket än. Om vi tar Sverige så kan säkert andelen elbilar tiofaldigas från dagens nivåer. Men sen blir det nog svårare och svårare.
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Javisst. Men det där är inget bevis för att elbilar ska gå den vägen till mötes. Elbilar har betydande nackdelar. För vissa är de nackdelarna inte särskilt viktiga. För andra är de avgörande. Det ska bli intressant att se var glastaket för elbilar ligger. Ligger det på 20%? 40%? 60%?
Kommer det bättre batterier med lägre vikt, högre kapacitet, billigare pris och snabbare laddning så höjs glastaket i takt med förbättringarna. Men med dagens batteriteknik och dagens "prisvärdhet" tror jag glastaket ligger på 20-30%. Och då är jag ändå generös och välvillig. Vad ligger andelen på nu? 2%?
Det fanns betydande nackdelar att gå från häst till bil, från skrivmaskin till dator, från dumbphone till smartphone. Ändå är det få som funderar på det idag. Skiftet är gjort. Likadant kommer det se ut gällande elbilar om 10-20 år.
Teknikutvecklingen avstannar inte. Batterier etc kommer fortsätta utvecklas i snabbt takt. Vi är redan på ett stadium där de funkar för den absoluta majoriteten. Det enda som krävs nu är egentligen ökad produktion och efterföljande kostnadssänkning.